Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Saappi Kuski
"Hölösuu"

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Hyvin tyypillisesti noita laskettelu ym. kaljanhakua tallinnasta-reissuja ajaa eläkeläiset ja muut vastaavat meikäläiset joilla on d kortti mutta eivät enää ole alalla jos ovat koskaan olleetkaan. Ilman palkkaa ja hissilippu/ruokakorvauksella mennään. Eli rentoutumassa käydään ja pääsee akasta viikonlopuksi eroon. Tokihan liikennöitsijä käyttää mieluummin niitä kuin vakkarikuskeja joille pitä maksaa ylityöt ja kaikenlaiset pyhälisät.
Tietysti suositellaan sen verran tinkimään siitä rentoutumisesta että olisi edes sen ajoajan selvinpäin. :lol:
9000CS 2,3
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

kalle37 kirjoitti:
Meikäläinen taas kiroaa lähes joka aamu noita valoihin lipuia.
Työmatkallani on valo ohjattu risteys josta minun pitää kääntyä vasemalle.
Ärsyttää kun suoraan ajajat lipuu ja kyttää vihreitä.
Vasenkaista jää umpeen enkä pääse eteenpäin vaikka mulle palaa vihreät valot.
Sama juttu, vasemmalla kaistalla on nuolivihreät ja suoraan meneville palaa punaiset. Eikö perkele joku ekoautoilija ala rullailemaan aina jo hyvissäajoin, että varmasti kääntyvien kaistalle ei muut pääse ja rullailija jatkaa matkaa hissukseen. Joo tiedän, on taas minäminä ajattelua, mutta perkele, jos jokainen säästetty senttilitra sillä autolla on pääasia niin perkele kulkekaa joukkoliikenteellä. Liikenteen pitää olla sujuvaa, eikä mitään pisaralla pisimmälle perseilyä.
Henri S
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Henri S »

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Buss ... 5244018070
"Poliisin mukaan mies ei ole minkään bussiyhtiön palveluksessa, vaan hän oli lähtenyt yksittäiselle ajokeikalle. Miehen ajokortti oli poliisin mukaan kunnossa."
Voiko tästä nyt päätellä että kuka tahansa raskaamman ajoneuvon kuljettaja on kuljetusammattilainen?
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Saappi Kuski
"Hölösuu"

Jusau kirjoitti:
kalle37 kirjoitti:
Meikäläinen taas kiroaa lähes joka aamu noita valoihin lipuia.
Työmatkallani on valo ohjattu risteys josta minun pitää kääntyä vasemalle.
Ärsyttää kun suoraan ajajat lipuu ja kyttää vihreitä.
Vasenkaista jää umpeen enkä pääse eteenpäin vaikka mulle palaa vihreät valot.
Sama juttu, vasemmalla kaistalla on nuolivihreät ja suoraan meneville palaa punaiset. Eikö perkele joku ekoautoilija ala rullailemaan aina jo hyvissäajoin, että varmasti kääntyvien kaistalle ei muut pääse ja rullailija jatkaa matkaa hissukseen. Joo tiedän, on taas minäminä ajattelua, mutta perkele, jos jokainen säästetty senttilitra sillä autolla on pääasia niin perkele kulkekaa joukkoliikenteellä. Liikenteen pitää olla sujuvaa, eikä mitään pisaralla pisimmälle perseilyä.
No minä olen vähän tällainen perseilijä ajotyyliltäni. En siinä niinkään ajattele bensansäästöä vaan ihan omaa mukavuuttani. Minusta auton penkillä pitää olla yhtä mukavaa istua kuin sohvalla telkkaria katsoessa. Jos sohvalla joku alkaa repiä minua niskoista niin että pää heiluu eestaas ja niskanikamat paukkuu niin ei se mukavalta tunnu. Ammattiliikenteessä sen tyylin olen oppinut. Jossain vaiheessa vaan huomasi että lopputulos on aivan sama ajaako repivästi vai tasaisen rauhallisesti, ainoa ero on vaan siinä että em. tyylillä pitkän ajon jälkeen on väsyneempi.Tasainen kyyti miellyttää kun on sellainen nautiskelijatyyppi luonteeltaan.
Onhan minussa sitten se pimeä puoli joka ottaa vallan kun hyppään 2 pyöräisen päälle mutta se onkin harrastus. :)
9000CS 2,3
Saappi Kuski
"Hölösuu"

Musti kirjoitti:
Saappi Kuski kirjoitti:.... Ammattiliikenteessä sen tyylin olen oppinut. Jossain vaiheessa vaan huomasi että lopputulos on aivan sama ajaako repivästi vai tasaisen rauhallisesti, ainoa ero on vaan siinä että em. tyylillä pitkän ajon jälkeen on väsyneempi...
Kun tahkoaa muutaman satatuhatta kilsaa rajoitinta vasten, tapahtuu (itse keksimäni termi) 'rekkakuskin lobotomia' :lol: . Sitten kun näin on käynyt, pätee se kaikkiin nelipyöräisiin. Tunnen toisenkin tapauksen :D
Ei silloin ollut mitään rajoittimia kun minä ajoin. F12 volvo kulki helposti 130 ja ylikin. Ei vaan ollut niin kiirettä minnekään kun ei siitä olisi ollut minulle mitään hyötyä.
9000CS 2,3
wesku
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja wesku »

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009030 ... 1_uu.shtml

Humalainen taksikuski ajoi ojaan - asiakas kyydissä
Perjantai 6.3.2009 klo 12.04
Humalassa törttöilleen kuljettajan veressä oli 3,1 promillea alkoholia.

Toholampilainen taksinkuljettaja kuljetti torstaina asiakasta tukevassa humalassa. Matka päättyi onnettomuuteen.

Toholammin keskustan suunnasta Kirkkotietä ajanut taksi ajautui vasemmalle kaartuvassa mutkassa vastaantulevalle kaistalle. Taksi oli törmätä vastaantulleeseen autoon, mutta sitä kuljettanut nuori mies onnistui väistämään pois alta.

Taksi kyytiläisineen päätyi lumihankeen, ja juuttui sinne kiinni.

Poliisin mukaan taksin kyydissä ollut asias ei loukkaantunut törmäyksessä. Taksinkuljettaja puhalsi poliisin alkometriin 3,1 promillea. Häntä epäillään törkeästä rattijuopumuksesta ja törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.
et
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja et »

Tämä pitäisi kirjoittaa kaiketi Helpdeskiin mutta eikö tätä viestiketjua voi siirtää suomi24.fi viestiketjujen sekaan?
Odotan kuumeisesti milloin topicissa lukee "Siirretty suomi24.fi".
ng900aero
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Et:n kanssa samoilla linjoilla, aika turha viestiketju kaikenkaikkiaan. Törppöjä löytyy niin yksityis- kuin ammattikuskeistakin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
wesku
"Hölösuu"

Onko tämä turha ketju koska asioista kannattaa keskustella vain niissä tapauksissa kun riittävän monta on kuollut onnettomuudessa ?
Ässä
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Henkilöautoilijoille pitäisi ehkä määrätä pakollinen raskaan liikenteen kurssi pääkaupunkiseudun liikenteessä. No, ei tuosta tietenkään hyvä seuraisi. Joku vastaava kuitenkin opettaisi kaikille tuprosaabisteillekin nöyryyttä, joustavuutta ja huomaavaisuutta.

Tiedän itse, kävin nimittäin taas pitkästä aikaa ajelemassa isän 70-luvun 3,5t matkailumersulla. Monenlaista suharia siinä taas oli edessä, takana ja sivuilla, vaikka itse jyräsin koko ajan melko tasaista rajoitusnopeutta.

Tuo tietysti on vain kevytversio tai simulaatio jostakin oikeasta rekka-autosta, mutta antaa jotain perspektiiviä. Tuntuu esimerkiksi, että tuo ei pysähdy paljon mihinkään, vaikka katsastusmies jopa kehui jarruja... 8O
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Saappi Kuski
"Hölösuu"

Voin sanoa että kaikki rekka- ja jakeluautonkuskit jotka minä tunnen ovat ajotyyliltään erittäin tasaisen ajotavan kuskeja, sekä ison auton että henkilöauton ratissa. En tiedä tuleeko se ammatin kautta vai hakeutuuko alalle sellaisia, todennäköisesti työ muokkaa kuljettajasta sellaisen. Tämä koskee siis ainakin ns. kappaletavaran kuskaajia. Minulle opetettiin ja oli ensimmäisestä harjoittelupäivästä asti selvää että kuorma ajetaan niin varovasti perille kuin mahdollista. Usein nimittäin saa allensa auton jota ei ole itse lastannut eikä siis voi edes tietää miten hyvin kuorma on tehty. Monesti ei välttämättä edes tiedä tiedä mitä kaikkea siellä kyydissä on jos rahtikirjat ei ole ehtineet mukaan. Esimerkkinä erityisen tasaisesti ajettavista voisi ottaa vaikka hedelmäkuormat jotka on sellaisia että siellä on kattoon asti korkeita lavoja juuri niitä rimpuloita laatikoita joita marketeissakin näkee, samoja laatikoita mihin ne hedelmät on viljelyksiltä jossain ambomaalla kerätty. Jotain puun ja pahvin välimaastosta se materiaali. Sellaisista kun pinoaa pari metriä korkeita lavoja niin ne saa nyykähtämään ja leviämään kuormatilaan yhdellä liian terävällä jarrutuksella vaikka se olisi miten hyvin sidottu. Niitä appelsiineja on sitten kiva keräillä muutama tuhat kiloa kuormatilasta trukkikuskin v*ttuillessa vieressä. Että jos näkee kuskin puivan nyrkkiä eteen joka puolelta poukkoileville autoille niin tällainenkin kuorma voi olla syynä. Hän yrittää pitää eteenpäin tyhjää tilaa niin paljon että ei joutuisi missään nimessä tekemään äkkijarrutusta. Kuorma kestää vielä kohtuullisen hyvin kaupunkien välin ajamisen mutta varsinkin vanhojen kaupunkien mukulakivikadut on tosi hankalia ja epätasaisia ja kuormat tuppaa kaatuilemaan muutenkin.
9000CS 2,3
mursu
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja mursu »

Tämä nyt ei ole varsinaisesti kuljetusammattilaistan syytä, ja kuuluisi muutenkin varmaan "mikä vituttaa" osioon tuonne toisaalle, mutta laitetaan nyt silti tähän kun iso auto oli osallisena tapahtumaan. Ehkä duunari teki vain työtä käskettyä, ja johonkin lasti piti hävittää.

Nimittäin tämä SUOLAUS. Ei jumalauta. Yleensä tämän vielä jollain tavalla sietää pitkin talvea, kun tietää että iso auto jää jumiin jos tie on liukas. Toisaalta en ymmärrä sitä että jos isollakin autolla pääsee, niin miksi joka v*tun Micrassa pitää kaiken huipuksi olla piikkipyörät maksimaalisen tien tuhoamisen varmistamiseksi?

Nyt äsken tuli viimeinen niitti, kun lenkillä kävelytiellä hölkkäillessäni havaitsin vilkkuvälkkyauton horisontissa. Sieltä se tuli "hanat kaakossa" siihen malliin että suolaa lensi ojan yli jalkakäytävälle asti :) Teki huusin ääneen kaikki maailman kirosanat. Siinä vaiheessa kun tämä auto tuli takaisin edelleen samalla tyylillä, otin ojan pohjalta ruskean lumen ja jään sekaisen paakun jonka heitin tielle, ettei aivan kuivaa tietä tarvitse suolata.

Tie oli siis aivan rutikuiva, 48h ennusteen mukaan luvassa on pelkkää plussaa ja sademäärät nollassa?

Tuntuu jotenkin käsittämättömältä touhulta kun omassa autossa on jo kesärenkaat ja prätkä kaivettu ulos tallista.
VKe
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja VKe »

mursu kirjoitti: Tuntuu jotenkin käsittämättömältä touhulta kun omassa autossa on jo kesärenkaat ja prätkä kaivettu ulos tallista.
Mutta eikö se suolaaminen oo ihan hyvä kun sinulla jo kesärenkaatkin on.
No sitä en tiedä ajatko tuolla autolla vai et mut ajattelin vaan.

Ainakaan tänä aamulla ei oikein minusta vielä kesärengaskeli ollu, rampit klo 9 aikana niin hemmetin luikkaat kun 3-tiella kaarsin.
Viimeksi muokannut VKe, Su Maalis 15, 2009 21:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Svc
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Svc »

mursu kirjoitti:Tie oli siis aivan rutikuiva, 48h ennusteen mukaan luvassa on pelkkää plussaa ja sademäärät nollassa?

Tuntuu jotenkin käsittämättömältä touhulta kun omassa autossa on jo kesärenkaat ja prätkä kaivettu ulos tallista.
Tänään Hangossa: Päivällä +5 astetta ja tienpinnat kuivat. Kahdeksan maissa illalla -2 ja suolaamattomat tienpinnat jäässä.

Toivotan onnea kesärenkaiden kanssa... :lol:
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
wesku
"Hölösuu"

Alkolukot koulutakseihin ?

"Liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk) arvioi, että alkolukko vaadittaisiin jokaiseen koulutaksiin syksyllä 2010.

Liikenneministeriö on alkanut valmistella säädöstä, joka tekisi alkolukosta pakollisen kaikissa koululaisia kuljettavissa takseissa. Alkolukon käyttöön suosittava asetus on ollut voimassa vuodesta 2006 lähtien."

Aika omituista toimintaa laittaa vain tietty ryhmä alkolukkopakkoon. Miksei samantien vaikka mikä tahansa muu ammattikuskiryhmä, käryäähän niitäkin päivittäin. Tai vaikka yksityisautoihin joilla kuskataan lapsia. Ja esim poliisiautoihin ja ambulansseihin voisi laittaa alkolukot vai olisko sitten riski ettei tarvittaessa pääsisi onnettomuuspaikalle auttamaan :) T
Viimeksi muokannut wesku, To Huhti 02, 2009 06:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin