MITÄ VIRITURBOJA?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10503
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: MITÄ VIRITURBOJA?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

TuPe kirjoitti:Pitänee muistaa, että s14 nissanin kansi on hieman eri planeetalta verrattuna saabin 8v kanteen vaikka olisi kairattu isommallakin kädellä.

Jos tänäpäivänä rakenaisin turbosatkua hakisin luultavasti enemmän sitä laakeaa, ja matalahkoa vääntökäyrää jonka voisi hoitaa vaikka pienehköllä turbolla ja kierroksilla muuttuvilla ahdoilla. Etuvetoisessa lukottomassa autossa nopea käytännön eteneminen vaatii kuitenkin nopeaa reagointia kaasuun. Joka on vaikeaa holsetilla vaikka yrittäisikin pitää kierroksia ylhäällä ja jarruttamalla vasurilla.
Totta tuo, mitä mainitsin Nissanin koneesta. Lähinnä se luovuttaja-auton kierrosalue oli kommenttina siihen, kun nuita pienellä pakopuolen aukolla varustettuja turboja parjataan puutumisesta yläkierroksille mentäessä.

Mielestäni tuo ahdin on tosi loistava viriahdin näiden 80-luvun turbosaabien vakiohyrrän korvaajaksi juuri siitä syystä, että tommosessakin vanhanaikaisessa 8-tappisessa pannussa ahtopaineviisari on plussan puolella jo 2000rpm:ssä ja 2500rpm:ssä täys meno päällä. Samassa moottorissa ollut vakioahdin heräilee käsittääkseni samoilla lukemilla vai herääkö edes? Yleensähän tuota pataa on haukuttu juuri huonosta väännöstä alakierroksilla verrattuna 16-venttiiliseen. Ylärekisterissä puutumiseen asti ei pokkaa ole vielä ollut kierrättää. Kuskilta loppuu luottamus venttiilinpainimiin 5500rpm:ssä, eikä kiihtyminen vielä ole alkanut hidastua kierrosten noustessa. Sitä en sitten tiedä mitä tommosen ahtimen kanssa kävisi esim. 1,4bar ahtopaineilla, joista joku toinen tossa mainitsi. Ainakin noin kovilla paineilla alkaa ahtoilma lämmetä ahtimen hyötysuhteen laskiessa, kun mennään "pois kartalta"...

Kuriositeettina viimekesänä tuota minun rakennelmaa verrattiin serkun 900t8ic:n kanssa, jossa vakio kone, modattu apc (ahdot oli yli 1bar), tonnarin ic ja dp:stä oli vakio ryssänmutka viskattu mäkeen ja tilalla tubikäyristä tehty mutka. Ahtimena t16:n t3. Ei se mihinkään karannut, enkä minäkään karannut häneltä. Hyvin tasaväkisiä oli nuo autot. Pelkästään ahtopaineiden ero ja se, että minulla on tossa vakio og900:n ic. Tämä vertailu kertoo jo jotain ahtimien eroista. :wink:

Minun mielestäni juuri tämmöisiin "järkivirityksiin" kannattaa todella hyvänä vaihtoehtona katsella muiden turboautojen vakioahtimia. Ite en nimittäin kärsinyt rahallisesti ahtimesta kuin 180euroa+öljylinjan teettäminen, öljynippa ja uudet tiivisteet.

ps. verratkaas ton nissanista adoptoidun ahtimen kompuran mittoja tohon st16:n mainitseman hybridi-ahtimen kompuraan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: MITÄ VIRITURBOJA?

Viesti Kirjoittaja Japso »

TuPe kirjoitti: Etuvetoisessa lukottomassa autossa nopea käytännön eteneminen vaatii kuitenkin nopeaa reagointia kaasuun. Joka on vaikeaa holsetilla vaikka yrittäisikin pitää kierroksia ylhäällä ja jarruttamalla vasurilla.
Jaaha, Holsetti joutaaki sit verkonpainoks. Ehkä T25/28 hybridi ois sit sopivampi?
Foxbody turbo
SonmH
"Viggen"
Viestit: 680
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 21:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: MITÄ VIRITURBOJA?

Viesti Kirjoittaja SonmH »

TuPe kirjoitti: Etuvetoisessa lukottomassa autossa nopea käytännön eteneminen vaatii kuitenkin nopeaa reagointia kaasuun. Joka on vaikeaa holsetilla vaikka yrittäisikin pitää kierroksia ylhäällä ja jarruttamalla vasurilla.
Mikähän siinä on niin vaikeaa?
Väärinviritys stage 3 1x2-1
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10503
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: MITÄ VIRITURBOJA?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Makuasioita loppupelissä. Kuka mitäkin arvostaa? Kenties huipputehoja ja räjähtävää kiihtyvyyttä maantiellä suurissa nopeuksissa? Vai jouhevaa moottorin vetoa sekä taajamassa että maantiellä satunnaisissa ohituksissa?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
TuPe
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 12:51
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: MITÄ VIRITURBOJA?

Viesti Kirjoittaja TuPe »

No joo omista kokeiluista ei voi kyllä vetää näin yleisiä johtopäätöksiä mitä väitin. Eli holsetti pellinalle vaan. Ehdottomasti hyviä ahtimia varsinkin nämä tuoreet mallit (superi ja hy35) pesevät nämä kuulalaakeri vehkeet mennentullen. Ja tätäkään väitettä ei tarvi ottaa niin todesta :roll:
Porsche 944 turbo 2jz
Porsche Cayman
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Re: MITÄ VIRITURBOJA?

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Minulla on satkussa S60 volvosta peräisin oleva KKK K24 :roll:

Hakee ahtoja jossain 2500 rpmm huiteilla ja pitäisi päästää ilmaa läpi myös yläkierroksilla :) Kehun sitten vasta kun ehtii käymään rullilla...
Saab 900S Combicoupe
JuHaU
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 09:56
Paikkakunta: Naantali
Viesti:

Re: MITÄ VIRITURBOJA?

Viesti Kirjoittaja JuHaU »

Kertokaapas noviisille millanen turbon- / pakosarjanlaippa -90 mallisessa 900 S:ssä on.

Sopiiko tämmönen paikalleen vai vaatiiko sovitelaipan / pakosarjan laipan plaanauksen.

Eli onko siellä tavallinen TO3 laippa vai ei?

http://i307.photobucket.com/albums/nn31 ... 008007.jpg
Vaimon kauppakassi: Volvo V70 D5 -05
Oma käyttis: Volvo V70 D5 AWD -05
Omat harrasteet: Volvo Amazon -67 2.8 l 16v Turbo (race), Volvo Amazon -66 2.8 l 16v Turbo (street), Volvo P1800 "Pyhimys"
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: MITÄ VIRITURBOJA?

Viesti Kirjoittaja saabracing »

-90 900s on T03 jako laipassa.

JuHaU kirjoitti:Kertokaapas noviisille millanen turbon- / pakosarjanlaippa -90 mallisessa 900 S:ssä on.

Sopiiko tämmönen paikalleen vai vaatiiko sovitelaipan / pakosarjan laipan plaanauksen.

Eli onko siellä tavallinen TO3 laippa vai ei?

http://i307.photobucket.com/albums/nn31 ... 008007.jpg
JuHaU
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 09:56
Paikkakunta: Naantali
Viesti:

Re: MITÄ VIRITURBOJA?

Viesti Kirjoittaja JuHaU »

saabracing kirjoitti:-90 900s on T03 jako laipassa.
Eli pulttijako kuten tuossa Mitsun TD04HL-15G ahtimessa.

******

Mutta onko laipassa tuota huullosta?
Vaimon kauppakassi: Volvo V70 D5 -05
Oma käyttis: Volvo V70 D5 AWD -05
Omat harrasteet: Volvo Amazon -67 2.8 l 16v Turbo (race), Volvo Amazon -66 2.8 l 16v Turbo (street), Volvo P1800 "Pyhimys"
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: MITÄ VIRITURBOJA?

Viesti Kirjoittaja JuHem »

JuHaU kirjoitti:[

Mutta onko laipassa tuota huullosta?
Ei ole huullosta ja reikä muistaakseni suorakulmio. Jossain ruotsin foorumilla taisin törmätä väliadapterin mittoihin.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
kekkilä
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Ma Tammi 18, 2010 18:20
Paikkakunta: Raudaskylä/Ylivieska

Re: MITÄ VIRITURBOJA?

Viesti Kirjoittaja kekkilä »

Sama tähän vanhaan topicciin tällätä tämä kysymys..
Riittääkö lucaksessa soppa vakiosiittimillä Garrett T03/4 ahtimelle jos ahdot n.1,0baria? Boksissa lastu.
Turbossa T04(a/r näyttäs olevan .60) imupuoli ja cossun T03 pakopuoli..
SAAB 9-5 2.0t -98[RE85+T28](KA)/SAAB 9000CS 2.0t -97 430tkm(KA)/SAAB 9000CS 2.0i -92 340tkm(KA)
SAAB 9000 Aero -96 415tkm(VA)/SAAB 9000 Turbo -89 260tkm(PR)/SAAB 900 T16 -90 3d 430tkm(PR)
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1851
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Re: MITÄ VIRITURBOJA?

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

kekkilä kirjoitti:Sama tähän vanhaan topicciin tällätä tämä kysymys..
Riittääkö lucaksessa soppa vakiosiittimillä Garrett T03/4 ahtimelle jos ahdot n.1,0baria? Boksissa lastu.
Turbossa T04(a/r näyttäs olevan .60) imupuoli ja cossun T03 pakopuoli..
Kumpi lucas sulla on?
Ainakin 14,1+lastulla ja oranssilla suuttimilla riittänee kilon ahdoilla.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
kekkilä
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Ma Tammi 18, 2010 18:20
Paikkakunta: Raudaskylä/Ylivieska

Re: MITÄ VIRITURBOJA?

Viesti Kirjoittaja kekkilä »

CU14 ja vihreät suuttimet. Eikait se autaku hommata tuo fööni ku saa budjetin kohalleen.. :roll:
Laittas nakuledin ja kahtos sitte alkaako saabi naputtaa liiallisesta painostuksesta :mrgreen: Jos alkaa nii pittää ruveta soveltaa triioniccia paikallee ja opettelee softan tekemistä :lol:
SAAB 9-5 2.0t -98[RE85+T28](KA)/SAAB 9000CS 2.0t -97 430tkm(KA)/SAAB 9000CS 2.0i -92 340tkm(KA)
SAAB 9000 Aero -96 415tkm(VA)/SAAB 9000 Turbo -89 260tkm(PR)/SAAB 900 T16 -90 3d 430tkm(PR)
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: MITÄ VIRITURBOJA?

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

kekkilä kirjoitti:CU14 ja vihreät suuttimet. Eikait se autaku hommata tuo fööni ku saa budjetin kohalleen.. :roll:
Laittas nakuledin ja kahtos sitte alkaako saabi naputtaa liiallisesta painostuksesta :mrgreen: Jos alkaa nii pittää ruveta soveltaa triioniccia paikallee ja opettelee softan tekemistä :lol:
Hommaa laajakaistalambda, niin näet kuinka se soppa riittää.

Esim. Innovate MTX-L
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
[Moksu]
Matalapaineturbo
Viestit: 158
Liittynyt: To Elo 07, 2008 21:53
Paikkakunta: Toholampi

Re: MITÄ VIRITURBOJA?

Viesti Kirjoittaja [Moksu] »

kekkilä kirjoitti:CU14 ja vihreät suuttimet. Eikait se autaku hommata tuo fööni ku saa budjetin kohalleen.. :roll:
Laittas nakuledin ja kahtos sitte alkaako saabi naputtaa liiallisesta painostuksesta :mrgreen: Jos alkaa nii pittää ruveta soveltaa triioniccia paikallee ja opettelee softan tekemistä :lol:
Itelläni on nyt cu14 bensalastulla,vihreet suuttimet ja keulakuuleri, paineet noin 1.0bar ja laajakaista seosmittari näyttää arvoa 13,5-14.. eli jos oon oikein ymmärtäny nii laihalla mennään
Saab 9-5 2.3t Vector stage 2,5
Vastaa Viestiin