Totta tuo, mitä mainitsin Nissanin koneesta. Lähinnä se luovuttaja-auton kierrosalue oli kommenttina siihen, kun nuita pienellä pakopuolen aukolla varustettuja turboja parjataan puutumisesta yläkierroksille mentäessä.TuPe kirjoitti:Pitänee muistaa, että s14 nissanin kansi on hieman eri planeetalta verrattuna saabin 8v kanteen vaikka olisi kairattu isommallakin kädellä.
Jos tänäpäivänä rakenaisin turbosatkua hakisin luultavasti enemmän sitä laakeaa, ja matalahkoa vääntökäyrää jonka voisi hoitaa vaikka pienehköllä turbolla ja kierroksilla muuttuvilla ahdoilla. Etuvetoisessa lukottomassa autossa nopea käytännön eteneminen vaatii kuitenkin nopeaa reagointia kaasuun. Joka on vaikeaa holsetilla vaikka yrittäisikin pitää kierroksia ylhäällä ja jarruttamalla vasurilla.
Mielestäni tuo ahdin on tosi loistava viriahdin näiden 80-luvun turbosaabien vakiohyrrän korvaajaksi juuri siitä syystä, että tommosessakin vanhanaikaisessa 8-tappisessa pannussa ahtopaineviisari on plussan puolella jo 2000rpm:ssä ja 2500rpm:ssä täys meno päällä. Samassa moottorissa ollut vakioahdin heräilee käsittääkseni samoilla lukemilla vai herääkö edes? Yleensähän tuota pataa on haukuttu juuri huonosta väännöstä alakierroksilla verrattuna 16-venttiiliseen. Ylärekisterissä puutumiseen asti ei pokkaa ole vielä ollut kierrättää. Kuskilta loppuu luottamus venttiilinpainimiin 5500rpm:ssä, eikä kiihtyminen vielä ole alkanut hidastua kierrosten noustessa. Sitä en sitten tiedä mitä tommosen ahtimen kanssa kävisi esim. 1,4bar ahtopaineilla, joista joku toinen tossa mainitsi. Ainakin noin kovilla paineilla alkaa ahtoilma lämmetä ahtimen hyötysuhteen laskiessa, kun mennään "pois kartalta"...
Kuriositeettina viimekesänä tuota minun rakennelmaa verrattiin serkun 900t8ic:n kanssa, jossa vakio kone, modattu apc (ahdot oli yli 1bar), tonnarin ic ja dp:stä oli vakio ryssänmutka viskattu mäkeen ja tilalla tubikäyristä tehty mutka. Ahtimena t16:n t3. Ei se mihinkään karannut, enkä minäkään karannut häneltä. Hyvin tasaväkisiä oli nuo autot. Pelkästään ahtopaineiden ero ja se, että minulla on tossa vakio og900:n ic. Tämä vertailu kertoo jo jotain ahtimien eroista.

Minun mielestäni juuri tämmöisiin "järkivirityksiin" kannattaa todella hyvänä vaihtoehtona katsella muiden turboautojen vakioahtimia. Ite en nimittäin kärsinyt rahallisesti ahtimesta kuin 180euroa+öljylinjan teettäminen, öljynippa ja uudet tiivisteet.
ps. verratkaas ton nissanista adoptoidun ahtimen kompuran mittoja tohon st16:n mainitseman hybridi-ahtimen kompuraan.