Ilmastoinnin kompura ei käynnisty

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
tero2209
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: La Elo 11, 2007 18:33
Paikkakunta: Suolahti
Viesti:

Ilmastoinnin kompura ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja tero2209 »

ng900 ilmastointi huollettu uusilla aineilla eikä ilmastointi puhalla kylmää. Vaiva alkoi kesällä 2008, minkä takia vein huoltoon. Kaikki ns. pitäs olla kunnossa mutta magneettikytkin ilmeisesti ei kytkeydy.Kylmää tulee kun irrottaa hihnapyörän ja säätää prikkoja (3kpl) niin, että pinnat koskettavat jatkuvasti toisiinsa mutta silloinhan kompura on kokoajan päällä.Osaisiko väki ystävällisesti neuvoa kyseiseen vaivaan edullista keinoa, jolla ilmastoinnin saa toimimaan.Voiko magneettikytkimen ohittaa turvallisesti ja miten? Kiitos etukäteen
9-5 Aero vm.2005, 99 GL 5, NG 900 -96
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ilmastoinnin kompura ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ei voi / kannata ohittaa magneettikytkintä. Tuossa magneettikytkimen korjausohje, tosin og9-3:lle, mutta lienee likipitäen samaa kauraa ng900:lle.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 0&start=26
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmastoinnin kompura ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Ainakin NG900 ja OG9-3 Trionic 5 (turbomoottorit) pitäisi kompuran olla samanlainen, eli Seiko-Seiki SS-121 (tai jotain sitten päin)...

Magneettikytkimen hinta "marmoritiskillä" oli muistaakseni johonkin 80-100 euron pintaan, ellei sitten ole muutaman viime vuoden aikana kallistunut huomattavasti.

Se on silti halpa hinta verrattuna siihen, että täytyisi vaihtaa koko kompura.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Ilmastoinnin kompura ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Hook »

Turbo Sensonic kirjoitti:Ainakin NG900 ja OG9-3 Trionic 5 (turbomoottorit) pitäisi kompuran olla samanlainen, eli Seiko-Seiki SS-121 (tai jotain sitten päin)...

Magneettikytkimen hinta "marmoritiskillä" oli muistaakseni johonkin 80-100 euron pintaan, ellei sitten ole muutaman viime vuoden aikana kallistunut huomattavasti.

Se on silti halpa hinta verrattuna siihen, että täytyisi vaihtaa koko kompura.
ng900 ja 9-3 T5 kompurat ovat erilaisia, niin ulkomuodoiltaan (kiinnitys lohkoon), kun hihnapyörältään, (halkaisija ero), hihnapyörän laakeriltaan (eri halkaisija) sekä putkilähdöiltään.
9-3:sen kompuran saa laitettua ng900:seen, kun vaihtaa putket jäähdyttimen kuskin päätyyn asti, lyhyemmän moniurahihnan, sekä moottorin korvakon.
(saattaa vielä joutua hieman dremelöimään moottorin päätykoppaa, että 9-3:sen jalka istuu paikalleen..)

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
tero2209
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: La Elo 11, 2007 18:33
Paikkakunta: Suolahti
Viesti:

Re: Ilmastoinnin kompura ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja tero2209 »

Oisko kellä tarjota kompuraa, ilmeisesti turhan kallis korjauttaa tätä.Oisko savos päin henkilöö kenen puolee kääntyy tän asian suhtee?
9-5 Aero vm.2005, 99 GL 5, NG 900 -96
tero2209
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: La Elo 11, 2007 18:33
Paikkakunta: Suolahti
Viesti:

Re: Ilmastoinnin kompura ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja tero2209 »

Moi!
Tutkailin vielä kerran ilmastointia täältä saamilla ohjeilla. Ohjeet tässä: Saabeissa Kompuran päällä on vielä oma lämpö/painekytkin joka katkeaa, jos liian kuuma/kova paine. (myös tyypillinen vikapaikka, Itsellä ohitettu, kun kytkin nykyään vialla) Kuulemma harvemmissa kompuroissa on tälläinen "turha" kytkin, jonka voi ohittaa, kun hajoaa, koska kuivaimen luona on myös vastaava. (lainaten erään nimeltämainitsemattoman ilmastointihuoltoliikkeen sanoja.. )
Itse sanoudun vastuusta irti.
Ohitin kytkimen ja avot magneettikytkin veti ja kylmää pukkas ja pukkaa edelleen.Onkohan muilla ollut vastaavia ongelmia ja tehty kytkimen ohitus. Paljonko kustantanut kunnostus?
9-5 Aero vm.2005, 99 GL 5, NG 900 -96
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Re: Ilmastoinnin kompura ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Omsaanai kompurankäynnistyminen oli kiinni jäätymisenesto anturista.
Vaihdoin itse... meni 2h kerrostalon parkkipaikalla vaihdettaessa (siaitsee sisällä apukusikinpuolella kennostolle tulevassa putkessa pintakiinnikkeisenä (ei tarvi freonia poistaa).
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Vastaa Viestiin