Ilmastoinnin kompura ei käynnisty
Ilmastoinnin kompura ei käynnisty
ng900 ilmastointi huollettu uusilla aineilla eikä ilmastointi puhalla kylmää. Vaiva alkoi kesällä 2008, minkä takia vein huoltoon. Kaikki ns. pitäs olla kunnossa mutta magneettikytkin ilmeisesti ei kytkeydy.Kylmää tulee kun irrottaa hihnapyörän ja säätää prikkoja (3kpl) niin, että pinnat koskettavat jatkuvasti toisiinsa mutta silloinhan kompura on kokoajan päällä.Osaisiko väki ystävällisesti neuvoa kyseiseen vaivaan edullista keinoa, jolla ilmastoinnin saa toimimaan.Voiko magneettikytkimen ohittaa turvallisesti ja miten? Kiitos etukäteen
9-5 Aero vm.2005, 99 GL 5, NG 900 -96
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Ilmastoinnin kompura ei käynnisty
Ei voi / kannata ohittaa magneettikytkintä. Tuossa magneettikytkimen korjausohje, tosin og9-3:lle, mutta lienee likipitäen samaa kauraa ng900:lle.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 0&start=26
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 0&start=26
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ilmastoinnin kompura ei käynnisty
Ainakin NG900 ja OG9-3 Trionic 5 (turbomoottorit) pitäisi kompuran olla samanlainen, eli Seiko-Seiki SS-121 (tai jotain sitten päin)...
Magneettikytkimen hinta "marmoritiskillä" oli muistaakseni johonkin 80-100 euron pintaan, ellei sitten ole muutaman viime vuoden aikana kallistunut huomattavasti.
Se on silti halpa hinta verrattuna siihen, että täytyisi vaihtaa koko kompura.
Magneettikytkimen hinta "marmoritiskillä" oli muistaakseni johonkin 80-100 euron pintaan, ellei sitten ole muutaman viime vuoden aikana kallistunut huomattavasti.
Se on silti halpa hinta verrattuna siihen, että täytyisi vaihtaa koko kompura.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Ilmastoinnin kompura ei käynnisty
ng900 ja 9-3 T5 kompurat ovat erilaisia, niin ulkomuodoiltaan (kiinnitys lohkoon), kun hihnapyörältään, (halkaisija ero), hihnapyörän laakeriltaan (eri halkaisija) sekä putkilähdöiltään.Turbo Sensonic kirjoitti:Ainakin NG900 ja OG9-3 Trionic 5 (turbomoottorit) pitäisi kompuran olla samanlainen, eli Seiko-Seiki SS-121 (tai jotain sitten päin)...
Magneettikytkimen hinta "marmoritiskillä" oli muistaakseni johonkin 80-100 euron pintaan, ellei sitten ole muutaman viime vuoden aikana kallistunut huomattavasti.
Se on silti halpa hinta verrattuna siihen, että täytyisi vaihtaa koko kompura.
9-3:sen kompuran saa laitettua ng900:seen, kun vaihtaa putket jäähdyttimen kuskin päätyyn asti, lyhyemmän moniurahihnan, sekä moottorin korvakon.
(saattaa vielä joutua hieman dremelöimään moottorin päätykoppaa, että 9-3:sen jalka istuu paikalleen..)
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Ilmastoinnin kompura ei käynnisty
Oisko kellä tarjota kompuraa, ilmeisesti turhan kallis korjauttaa tätä.Oisko savos päin henkilöö kenen puolee kääntyy tän asian suhtee?
9-5 Aero vm.2005, 99 GL 5, NG 900 -96
Re: Ilmastoinnin kompura ei käynnisty
Moi!
Tutkailin vielä kerran ilmastointia täältä saamilla ohjeilla. Ohjeet tässä: Saabeissa Kompuran päällä on vielä oma lämpö/painekytkin joka katkeaa, jos liian kuuma/kova paine. (myös tyypillinen vikapaikka, Itsellä ohitettu, kun kytkin nykyään vialla) Kuulemma harvemmissa kompuroissa on tälläinen "turha" kytkin, jonka voi ohittaa, kun hajoaa, koska kuivaimen luona on myös vastaava. (lainaten erään nimeltämainitsemattoman ilmastointihuoltoliikkeen sanoja.. )
Itse sanoudun vastuusta irti.
Ohitin kytkimen ja avot magneettikytkin veti ja kylmää pukkas ja pukkaa edelleen.Onkohan muilla ollut vastaavia ongelmia ja tehty kytkimen ohitus. Paljonko kustantanut kunnostus?
Tutkailin vielä kerran ilmastointia täältä saamilla ohjeilla. Ohjeet tässä: Saabeissa Kompuran päällä on vielä oma lämpö/painekytkin joka katkeaa, jos liian kuuma/kova paine. (myös tyypillinen vikapaikka, Itsellä ohitettu, kun kytkin nykyään vialla) Kuulemma harvemmissa kompuroissa on tälläinen "turha" kytkin, jonka voi ohittaa, kun hajoaa, koska kuivaimen luona on myös vastaava. (lainaten erään nimeltämainitsemattoman ilmastointihuoltoliikkeen sanoja.. )
Itse sanoudun vastuusta irti.
Ohitin kytkimen ja avot magneettikytkin veti ja kylmää pukkas ja pukkaa edelleen.Onkohan muilla ollut vastaavia ongelmia ja tehty kytkimen ohitus. Paljonko kustantanut kunnostus?
9-5 Aero vm.2005, 99 GL 5, NG 900 -96
Re: Ilmastoinnin kompura ei käynnisty
Omsaanai kompurankäynnistyminen oli kiinni jäätymisenesto anturista.
Vaihdoin itse... meni 2h kerrostalon parkkipaikalla vaihdettaessa (siaitsee sisällä apukusikinpuolella kennostolle tulevassa putkessa pintakiinnikkeisenä (ei tarvi freonia poistaa).
Vaihdoin itse... meni 2h kerrostalon parkkipaikalla vaihdettaessa (siaitsee sisällä apukusikinpuolella kennostolle tulevassa putkessa pintakiinnikkeisenä (ei tarvi freonia poistaa).
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002