Sakoista

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Turbolag
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 20:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Sakoista

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

Juusokas kirjoitti:Höh, voishan noita nopeusrajoituksia jonninverran noudattaa jos olisivat edes järkevät.
Niinpä. Autot ja tiestö ovat koko ajan kehittyneet, mutta nopeusrajoitukset vain laskeneet. Mikä logiikka?
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Sakoista

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Oiskohan vika siinä kun liian halvalla "parannetaan" olemassaolevia teitä.
Karkeasti tähän tyyliin: vedetään uusi päällyste vanhan päälle tekemättä kunnon pohjatöitä (tasataan muttei panosteta raskaan liikenteen aiheuttamiin uriin, parin vuoden päästä on ne samat urat uudella tiellä).
Kyllä se Tielaitos tietää ettei ole turvallista nostaa tuollaisten teiden nopeusrajoituksia.
Turbolag
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 20:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Sakoista

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

liteFun kirjoitti:Oiskohan vika siinä kun liian halvalla "parannetaan" olemassaolevia teitä.
Karkeasti tähän tyyliin: vedetään uusi päällyste vanhan päälle tekemättä kunnon pohjatöitä (tasataan muttei panosteta raskaan liikenteen aiheuttamiin uriin, parin vuoden päästä on ne samat urat uudella tiellä).
Kyllä se Tielaitos tietää ettei ole turvallista nostaa tuollaisten teiden nopeusrajoituksia.
Onhan Suomessa kyllä kansainvälisesti vertaillen aivan surkeassa kunnossa oleva tiestö. Mutta on se tietysti halvempaa laskea rajoituksia, kuin pitää teitä hyvässä kunnossa. Suomessa vielä kun nämä autoilusta (esim. auto- ja polttoaineveron merkeissä) valtiolle kerättävät rahat ovat niin pienenpienet, niin ymmärtäähän sen...

Mutta enpä silti ole kohdannut täälläkään esim. moottoritietä, jossa ei helposti ja turvallisesti voisi kesäaikaan ajella 150km/h ja enemmänkin. Ja 80km/h rajoitukset tyhjillä ja suorilla korpiteillä ovat myös todella perustellut ja oikein mitoitetut?
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Sakoista

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Turbolag kirjoitti: Niinpä. Autot ja tiestö ovat koko ajan kehittyneet, mutta nopeusrajoitukset vain laskeneet. Mikä logiikka?
Toi tiestön kehittyminen on vähän niin ja näin. Mun mielestä lähinnä yksittäisiä pikkupätkiä, jotka on parantunu. Ja suurin osa parannuksista on tuota mistä liteFun kirjoitti, eli äkkiä sipaistaan vain päällyste, joka on parin vuoden päästä aivan urilla :( Todellista parantamista (leventämistä ja oikomista) ei juurikaan tehdä. Eura -Laitila välillä on positiivinen poikkeus tästä :)

Tuo sen sijaan on ikävän totta, että rajoitukset on monin paikoin laskenu. Taisi olla Konginkankaan onnettomuuden jälkeen kun upeana liikenneturvallisuuden parantamiskeinona laskettiin rajoituksia, jotta hallitus pääsi sanomaan tehneensä jotain. Sama kuin nyt Kauhajoen ammuskelun jälkeen kiristetään aselakia. Yritetään vain näyttää siltä kuin ongelmalle tehtäisiin jotain sen sijaan, että oikeasti vaikutettaisiin tapahtuneen syihin.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Turbolag
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 20:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Sakoista

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

JuHem kirjoitti: Toi tiestön kehittyminen on vähän niin ja näin.
Joo, tottahan se on, että Suomessa on sinänsä huonot tiet. Mutta jos verrataan vaikka 50 vuoden takaiseen, niin onhan täälläkin sentään kehitystä tapahtunut. :)
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
Avatar
Gouldenwind
"Hirsch"
Viestit: 906
Liittynyt: Ti Loka 21, 2003 11:39
Paikkakunta: PORI

Re: Sakoista

Viesti Kirjoittaja Gouldenwind »

täällä jännätään että tuleeko 100 € pikkavippi valtiolle. 80 alueella 85-87 nyt kun tuli noi tiukennukset..aika nipoa touhua alkaa olemaan, jos tollasesta rapsahtaa jo sakko eikös ne jotain 7 km/h ylityksestä uhannut että sakko tulee :evil: liikenteenn vaarantamista sekin että kokoajan pitää vilkuilla mittaria. ohitustilanteissa pitää kyllä tietää kamerat.
jäsen no: 1328 (2001-
900i 1993 X 3 KPL .9-5 2005
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Sakoista

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Gouldenwind kirjoitti:täällä jännätään että tuleeko 100 € pikkavippi valtiolle. 80 alueella 85-87 nyt kun tuli noi tiukennukset..aika nipoa touhua alkaa olemaan, jos tollasesta rapsahtaa jo sakko eikös ne jotain 7 km/h ylityksestä uhannut että sakko tulee :evil: liikenteenn vaarantamista sekin että kokoajan pitää vilkuilla mittaria. ohitustilanteissa pitää kyllä tietää kamerat.
6-10 km/h ylityksestä tulee kirjallinen huomautus.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Sakoista

Viesti Kirjoittaja wesku »

axp102 kirjoitti:juu kaheksaankymppiin kiihdyttämiseen toi sunkin virisofta on varmaan suunniteltu.
Kiihdyttelemisestä puheenollen ihan kiva ettei kiihtyvyysrajoitusta ole vielä keksitty. Nykyään saa vielä ihan laillisesti kiihdytellä reippaasti ja jäämällä ajamaan rajoituksen mukaista nopeutta. Näyttää olevan hyvin ärsyttävää toimintaa eräiden mielestä :)
Turbolag
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 20:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Sakoista

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

wesku kirjoitti: Kiihdyttelemisestä puheenollen ihan kiva ettei kiihtyvyysrajoitusta ole vielä keksitty. Nykyään saa vielä ihan laillisesti kiihdytellä reippaasti ja jäämällä ajamaan rajoituksen mukaista nopeutta. Näyttää olevan hyvin ärsyttävää toimintaa eräiden mielestä :)
Melu ja yleinen "liikenteen vaarantaminenhan" tuota kai lähinnä rajoittavat, mutta kyllä monella matolaatikolla saa ns. täysiä kiihdyttää.
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
Vastaa Viestiin