Noviisi ja virittäminen

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
foppa
"Viggen"
Viestit: 586
Liittynyt: Ke Loka 01, 2008 15:29

Noviisi ja virittäminen

Viesti Kirjoittaja foppa »

Tere.

Nyt ihan basic tietoutta...
Auto 9-5 '00 2.3t at.
Minkälainen softa ja mitä osia tarvitsee vaihtaa, jotta tuosta saa aeron 2.3T:n ?
Ja jos kaiken teettää, niin minkälainen kustannus on kyseessä ?
Tarvitseekö uuden katsastuksen ja rekisteröinnin ?

Kiitos.

ps. tällasesta perus aloittelijan viritysoppaasta olisi hyötyä ihan pysyvästi.
foppa
"Viggen"
Viestit: 586
Liittynyt: Ke Loka 01, 2008 15:29

Re: Noviisi ja virittäminen

Viesti Kirjoittaja foppa »

tuossahan sitä on kun muutaman rivin alas jaksaa selata http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=16&t=82788
foppa
"Viggen"
Viestit: 586
Liittynyt: Ke Loka 01, 2008 15:29

Re: Noviisi ja virittäminen

Viesti Kirjoittaja foppa »

Tuolla mainittiin softa päivityksenä aeron softa. Voiko 2.3t '00 malliin saada aeron softan ? Mitä hyötyä ? Miten eroo perus steg1:stä ?
huh...rankkaa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Noviisi ja virittäminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Aeron softa on parempi vaihtoehto jos aikoo vaihtaa myös aeron ahtimen (ja saada vakio aeron tehot). Ja onnistuu se sinne vaihtaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Re: Noviisi ja virittäminen

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Niinkuin on tsiljoona kertaa todettu eri foorumeilla , niin virihomma kannattaa ( pitää ) aloittaa turvatekijöistä eli jarrut ja alusta ensin kuntoon. Sitten vois kiinnittää huomiota pusliin ja kallistuksen vakaimiin. Toi konetehon nosto , vaikka kuin makeeta onkin , pitäis jäädä viimeiseksi. Kunnolla , muutoin kuin konetehon osalta, rakennellulla autolta peset steg 1 vehkeet nykytehoillasi mutkateillä !
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Noviisi ja virittäminen

Viesti Kirjoittaja Ässä »

AnttiR kirjoitti:Kunnolla , muutoin kuin konetehon osalta, rakennellulla autolta peset steg 1 vehkeet nykytehoillasi mutkateillä !
Missäpäin tiksiä tuo mutkatie on?
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Noviisi ja virittäminen

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Ässä kirjoitti:
AnttiR kirjoitti:Kunnolla , muutoin kuin konetehon osalta, rakennellulla autolta peset steg 1 vehkeet nykytehoillasi mutkateillä !
Missäpäin tiksiä tuo mutkatie on?
Aivan. Ja mutkatiellä ei kannata lähteä ohittamaan... eli pointtina se, että virittämiseen voi olla muitakin syitä kuin mutkapätkän selvittäminen mahdollisimman nopeasti :wink:

Toki kunnossa oleva alusta on perusedellytys kaikessa ajossa, niin suoralla kuin mutkallakin, mutta jos hakee vain lisää ohituskiihtyvyytä, niin turha siitä autosta on mitään kivirekeä tehdä...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1107
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: Noviisi ja virittäminen

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

JuHem kirjoitti:Toki kunnossa oleva alusta on perusedellytys kaikessa ajossa, niin suoralla kuin mutkallakin, mutta jos hakee vain lisää ohituskiihtyvyytä, niin turha siitä autosta on mitään kivirekeä tehdä...
toisinsanoen haetaan ohitusturvallista autoa :wink:
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Noviisi ja virittäminen

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Niin no, en tietenkään halunnut ilkeillä AnttiR:lle, jonka "kaverilla" on yksi kovimmista tonnareista täällä päin ;)

Minä... eikun yksi minun tuttava.. on ajanut noin 100 000 kilometriä chipatulla tonnarilla ilman mitään muita muutoksia, ja hyvin hän on viihtynyt maanteillä. Sitä minä olen.. eikun siis kaveri on.. hakenutkin sillä virityksellä. :)

Tämä siis aivan basic-tasolla, ratahirmut ja muut kiitoratavehkeet sikseen.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: Noviisi ja virittäminen

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Juu jos lähtökohta on 2,3t (n. 170hv) ja tavoite on aeron tehot, niin ei siinä vielä alustaa/jarruja/puslia kannata kaikkia vaihtaa. Mitä AnttiR tarkoitti, on että hyvin usein kun virikärpäselle antaa pikku sormen, se vie koko käden ja tällöin turvallisuuden kannalta on ehdottoman tärkeää huolehtia päivityksistä myös auton pysähtymiseen ja tiellä pysymiseen.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5322
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Noviisi ja virittäminen

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

sabatti 96 kirjoitti:
JuHem kirjoitti:Toki kunnossa oleva alusta on perusedellytys kaikessa ajossa, niin suoralla kuin mutkallakin, mutta jos hakee vain lisää ohituskiihtyvyytä, niin turha siitä autosta on mitään kivirekeä tehdä...
toisinsanoen haetaan ohitusturvallista autoa :wink:
Ja autokoulussa, ainakin silloin aikoinaan, toitotettiin, että kiihdytä mahdollisimman ripeästi tavoitenopeuteen. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
SonmH
"Viggen"
Viestit: 680
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 21:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Noviisi ja virittäminen

Viesti Kirjoittaja SonmH »

Eipä ole renkaat, puslat eikä alustasarjat auttanut kun on menty metsähallituksen puolelle.
Auton tehojakaan on turha syyttää, syylinen kun löytyy yleensä ratin takaa.
Väärinviritys stage 3 1x2-1
SAAB-vilho
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 00:14
Paikkakunta: Siikajoki/Möhkö

Re: Noviisi ja virittäminen

Viesti Kirjoittaja SAAB-vilho »

SonmH kirjoitti:Eipä ole renkaat, puslat eikä alustasarjat auttanut kun on menty metsähallituksen puolelle.
Auton tehojakaan on turha syyttää, syylinen kun löytyy yleensä ratin takaa.
Kyllä se yleensä on se vihuliainen perunan himo mikä suistaa kansalaiset tieltä.
Saab 90 -85 "marsutarha" **100hp**vakio**
Tällä kepattu myös naapurin ämmä ja sen bokseri.
ROSAMUNDA - MAHAN TÄYTTYMINEN ALKAA ENSIMMÄISESTÄ SUUPALASTA.
http://www.rehupiikles.com/
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Re: Noviisi ja virittäminen

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Ässä: Missäpäin tiksiä tuo mutkatie on?

Tiksin Shelliltä Rusalle on monta mutkaa :lol:
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Noviisi ja virittäminen

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Allekirjoitus
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Vastaa Viestiin