Noviisi ja virittäminen
Noviisi ja virittäminen
Tere.
Nyt ihan basic tietoutta...
Auto 9-5 '00 2.3t at.
Minkälainen softa ja mitä osia tarvitsee vaihtaa, jotta tuosta saa aeron 2.3T:n ?
Ja jos kaiken teettää, niin minkälainen kustannus on kyseessä ?
Tarvitseekö uuden katsastuksen ja rekisteröinnin ?
Kiitos.
ps. tällasesta perus aloittelijan viritysoppaasta olisi hyötyä ihan pysyvästi.
Nyt ihan basic tietoutta...
Auto 9-5 '00 2.3t at.
Minkälainen softa ja mitä osia tarvitsee vaihtaa, jotta tuosta saa aeron 2.3T:n ?
Ja jos kaiken teettää, niin minkälainen kustannus on kyseessä ?
Tarvitseekö uuden katsastuksen ja rekisteröinnin ?
Kiitos.
ps. tällasesta perus aloittelijan viritysoppaasta olisi hyötyä ihan pysyvästi.
Re: Noviisi ja virittäminen
tuossahan sitä on kun muutaman rivin alas jaksaa selata http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=16&t=82788
Re: Noviisi ja virittäminen
Tuolla mainittiin softa päivityksenä aeron softa. Voiko 2.3t '00 malliin saada aeron softan ? Mitä hyötyä ? Miten eroo perus steg1:stä ?
huh...rankkaa.
huh...rankkaa.
Re: Noviisi ja virittäminen
Aeron softa on parempi vaihtoehto jos aikoo vaihtaa myös aeron ahtimen (ja saada vakio aeron tehot). Ja onnistuu se sinne vaihtaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Noviisi ja virittäminen
Niinkuin on tsiljoona kertaa todettu eri foorumeilla , niin virihomma kannattaa ( pitää ) aloittaa turvatekijöistä eli jarrut ja alusta ensin kuntoon. Sitten vois kiinnittää huomiota pusliin ja kallistuksen vakaimiin. Toi konetehon nosto , vaikka kuin makeeta onkin , pitäis jäädä viimeiseksi. Kunnolla , muutoin kuin konetehon osalta, rakennellulla autolta peset steg 1 vehkeet nykytehoillasi mutkateillä !
Re: Noviisi ja virittäminen
Missäpäin tiksiä tuo mutkatie on?AnttiR kirjoitti:Kunnolla , muutoin kuin konetehon osalta, rakennellulla autolta peset steg 1 vehkeet nykytehoillasi mutkateillä !
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Re: Noviisi ja virittäminen
Aivan. Ja mutkatiellä ei kannata lähteä ohittamaan... eli pointtina se, että virittämiseen voi olla muitakin syitä kuin mutkapätkän selvittäminen mahdollisimman nopeastiÄssä kirjoitti:Missäpäin tiksiä tuo mutkatie on?AnttiR kirjoitti:Kunnolla , muutoin kuin konetehon osalta, rakennellulla autolta peset steg 1 vehkeet nykytehoillasi mutkateillä !

Toki kunnossa oleva alusta on perusedellytys kaikessa ajossa, niin suoralla kuin mutkallakin, mutta jos hakee vain lisää ohituskiihtyvyytä, niin turha siitä autosta on mitään kivirekeä tehdä...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
- sabatti 96
- "Hölösuu"
- Viestit: 1107
- Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
- Paikkakunta: Knummi
Re: Noviisi ja virittäminen
toisinsanoen haetaan ohitusturvallista autoaJuHem kirjoitti:Toki kunnossa oleva alusta on perusedellytys kaikessa ajossa, niin suoralla kuin mutkallakin, mutta jos hakee vain lisää ohituskiihtyvyytä, niin turha siitä autosta on mitään kivirekeä tehdä...

SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
Re: Noviisi ja virittäminen
Niin no, en tietenkään halunnut ilkeillä AnttiR:lle, jonka "kaverilla" on yksi kovimmista tonnareista täällä päin 
Minä... eikun yksi minun tuttava.. on ajanut noin 100 000 kilometriä chipatulla tonnarilla ilman mitään muita muutoksia, ja hyvin hän on viihtynyt maanteillä. Sitä minä olen.. eikun siis kaveri on.. hakenutkin sillä virityksellä.
Tämä siis aivan basic-tasolla, ratahirmut ja muut kiitoratavehkeet sikseen.

Minä... eikun yksi minun tuttava.. on ajanut noin 100 000 kilometriä chipatulla tonnarilla ilman mitään muita muutoksia, ja hyvin hän on viihtynyt maanteillä. Sitä minä olen.. eikun siis kaveri on.. hakenutkin sillä virityksellä.

Tämä siis aivan basic-tasolla, ratahirmut ja muut kiitoratavehkeet sikseen.
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Re: Noviisi ja virittäminen
Juu jos lähtökohta on 2,3t (n. 170hv) ja tavoite on aeron tehot, niin ei siinä vielä alustaa/jarruja/puslia kannata kaikkia vaihtaa. Mitä AnttiR tarkoitti, on että hyvin usein kun virikärpäselle antaa pikku sormen, se vie koko käden ja tällöin turvallisuuden kannalta on ehdottoman tärkeää huolehtia päivityksistä myös auton pysähtymiseen ja tiellä pysymiseen.
Re: Noviisi ja virittäminen
Ja autokoulussa, ainakin silloin aikoinaan, toitotettiin, että kiihdytä mahdollisimman ripeästi tavoitenopeuteen.sabatti 96 kirjoitti:toisinsanoen haetaan ohitusturvallista autoaJuHem kirjoitti:Toki kunnossa oleva alusta on perusedellytys kaikessa ajossa, niin suoralla kuin mutkallakin, mutta jos hakee vain lisää ohituskiihtyvyytä, niin turha siitä autosta on mitään kivirekeä tehdä...

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Noviisi ja virittäminen
Eipä ole renkaat, puslat eikä alustasarjat auttanut kun on menty metsähallituksen puolelle.
Auton tehojakaan on turha syyttää, syylinen kun löytyy yleensä ratin takaa.
Auton tehojakaan on turha syyttää, syylinen kun löytyy yleensä ratin takaa.
Väärinviritys stage 3 1x2-1
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 96
- Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 00:14
- Paikkakunta: Siikajoki/Möhkö
Re: Noviisi ja virittäminen
Kyllä se yleensä on se vihuliainen perunan himo mikä suistaa kansalaiset tieltä.SonmH kirjoitti:Eipä ole renkaat, puslat eikä alustasarjat auttanut kun on menty metsähallituksen puolelle.
Auton tehojakaan on turha syyttää, syylinen kun löytyy yleensä ratin takaa.
Saab 90 -85 "marsutarha" **100hp**vakio**
Tällä kepattu myös naapurin ämmä ja sen bokseri.
ROSAMUNDA - MAHAN TÄYTTYMINEN ALKAA ENSIMMÄISESTÄ SUUPALASTA.
http://www.rehupiikles.com/
Tällä kepattu myös naapurin ämmä ja sen bokseri.
ROSAMUNDA - MAHAN TÄYTTYMINEN ALKAA ENSIMMÄISESTÄ SUUPALASTA.
http://www.rehupiikles.com/
Re: Noviisi ja virittäminen
Ässä: Missäpäin tiksiä tuo mutkatie on?
Tiksin Shelliltä Rusalle on monta mutkaa
Tiksin Shelliltä Rusalle on monta mutkaa

Re: Noviisi ja virittäminen
Allekirjoitus
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75