Muista ottaa taas asennuskuvia niin saadaan "hymyillä"potkuhousu kirjoitti:Luulempa että ajoviima on riittävä näin alkuun jäähdyttämään kuumentuneita jarruja. Pitää kokeilla onko tosta mitään apua
Ram Air (patopaine)
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
-
potkuhousu
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
kolapullon kuvia, nooh eiköhän vanha pienoismallin rakentaja nyt parin jäähdytykset rakenna 
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
No siitä ei liene epäilystäkäänpotkuhousu kirjoitti:kolapullon kuvia, nooh eiköhän vanha pienoismallin rakentaja nyt parin jäähdytykset rakenna
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
-
potkuhousu
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Kunnon scoopit konepellille pulloista93t sport kirjoitti:No siitä ei liene epäilystäkään![]()
![]()
Saako kolapulloista ilmanottimet
Samaa ajatustahan voi käyttää muuten ilmanottokoteloon. Laittaa sinne scoopin joka työntää ilmaa putsarille. Nyt tää alkaa paisua ennenkuin on edes ensimmäistä putkenpätkää ostanut
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
-
potkuhousu
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
-
potkuhousu
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Talveksi laitetaan sumarit takaisin 
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Olettekos muuten ajatelleet niitä jarrujenjäähdytyksiä rakennellessanne, että esim. ventiloidussa jarrulevyssä (siis ilmakanavat levyssä) ilmavirtaus levyn pyöriessä tapahtuu itseasiassa levyn keskeltä ulospäin? Eli tavallaanhan ne kanavat levyn pyöriessä toimivat samaan tapaan kuin keskipakopumppu...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
Firges9000
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Tästä juttelimme tallillamme ja totesimme samaa.potkuhousu kirjoitti:Luulempa että ajoviima on riittävä näin alkuun jäähdyttämään kuumentuneita jarruja. Pitää kokeilla onko tosta mitään apua
Ohjaa vain raitisilmaletkulla tms. putkella ulkoilmaa suoraan jarruillesi.
Se jäähdyttää niitä riittävästi.
Jos pulmia, asenna kisajarrut.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
-
Firges9000
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Siitä klassisesta Sarviksen pulkastahan ne on väsänny niitä konepeltiscooppeja mm. jenkkiautoihin. Oikeesti. Pulkka keskeltä poikki ja ylösalas pellin päällepotkuhousu kirjoitti:Kunnon scoopit konepellille pulloista93t sport kirjoitti:No siitä ei liene epäilystäkään![]()
![]()
Saako kolapulloista ilmanottimet
![]()
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
-
Firges9000
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
en voinut vastustaa kiusausta jatkaa hieman.
Tuon Bernoullin lain mukaan/avulla toimivat lentsikan kaasaritkin.
Otto-moottorin jossa on kaasari.
so. tehdään imuputkeen kuristuskohta, jonka kohdalla virtaus kiihtyy aiheuttaen alipaineen, joka imee polttoaineen kaasarin kohokammiosta.
....älkääs ny hötkyilkö........
siinä syntyy samalla metka ilmiö, lämpötila alenee
siksi kaasarikoneetkin tuppaavat jäätymään jo +15 C lämpötiloissa, jos ilmassa on riittävästi kosteutta.
Tämä sama lämpötilan lasku tapahtuu siiven yläpinnalla, jossa virtaus kiihtyy/paine laskee/lämpötila laskee.
Siitä mulla omakohtaisia kokemuksia ja yksi pakkolasku maantiellekin.
Siiven etureunaan muodostunut jää lähti liikkeelle ja jäätyi uudestaan siiven keskiosalla. Näitä raitoja tuli seitsemän ja jarruttivat tehokkaasti lentsikkani etenemistä, ilmassa.
No,,,,,,,, mitä ajattelin sanoa. kun tuon kirjoitin...
Sitä, että kyllä sillä kuristamisella saadaan myös lämpötilan laskuakin aikaiseksi.
Aerodynaamikot suunnittelevat virtauksen kiihdyttämiseksi ns. Nacan-aukkoja. Niissä leikitään virtauksilla ja alipaineilla.
LOPPU

Tuon Bernoullin lain mukaan/avulla toimivat lentsikan kaasaritkin.
Otto-moottorin jossa on kaasari.
so. tehdään imuputkeen kuristuskohta, jonka kohdalla virtaus kiihtyy aiheuttaen alipaineen, joka imee polttoaineen kaasarin kohokammiosta.
....älkääs ny hötkyilkö........
siinä syntyy samalla metka ilmiö, lämpötila alenee
siksi kaasarikoneetkin tuppaavat jäätymään jo +15 C lämpötiloissa, jos ilmassa on riittävästi kosteutta.
Tämä sama lämpötilan lasku tapahtuu siiven yläpinnalla, jossa virtaus kiihtyy/paine laskee/lämpötila laskee.
Siitä mulla omakohtaisia kokemuksia ja yksi pakkolasku maantiellekin.
Siiven etureunaan muodostunut jää lähti liikkeelle ja jäätyi uudestaan siiven keskiosalla. Näitä raitoja tuli seitsemän ja jarruttivat tehokkaasti lentsikkani etenemistä, ilmassa.
No,,,,,,,, mitä ajattelin sanoa. kun tuon kirjoitin...
Sitä, että kyllä sillä kuristamisella saadaan myös lämpötilan laskuakin aikaiseksi.
Aerodynaamikot suunnittelevat virtauksen kiihdyttämiseksi ns. Nacan-aukkoja. Niissä leikitään virtauksilla ja alipaineilla.
LOPPU
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
IlmavTK:n papereissa on sitten virhe, tekevälle sattuu.Limmo kirjoitti:Tota nyt on ihan pakko vieläki "avautua" tästä. Eli ilmavoimien teknillisen koulun opetusmateriaalista kopioituna (siis koskien hävittäjän imukanavan aerodynamiikkaa): Kokonaispaine on kanavan kaikissa kohdissa sama (kuvassa siis kanava, joka supistuu ja sitten taas laajenee ja oletuksena on tietysti, että ilma on kokoonpuristumatonta, mikä ei tietystikkään käytännössä täysin pidä paikkaansa mutta pätee melko hyvin alle 300km/h nopeuksissa).
Kokonaispaine muodostuu:
-dynaamisesta paineesta (ilman virtaus)
-staattisesta paineesta (ympäristön ilmanpaine)
Ensinnäkään ilmaa ei voi olettaa kokoonpuristumattomaksi ja toiseksi jos se oletetaan kokoonpuristumattomaksi ovat paineen muutokset suurempia, kolmanneksi mikään ei ole kokoonpuristumatonta. Kokoonpuristuminen johtaa lämpötilan muutoksiin, joista Firges puhuu tuossa myöhemmin (vrt kaasun tilayhtälöt).
Kun nyt kaivaisit sen bernoulin yhtälön esille jostain, sen monimutkaisempaa käsittelyä tämä asia ei tarvitse.Limmo kirjoitti:Ja kun nyt tiedetään, että kun paine pysyy vakiona kanavan supistuessa, niin silloinhan ilmavirtauksen on kiihdyttävä jotta kaikki kanavassa oleva ilma mahtuisi kanavan suppeamman osan läpi. Ja tähän liittyen: kun ilmavirtaus hidastuu, virtauksen dynaaminen paine laskee, mutta staattinen paine kasvaa ja toisin päin.
Ei ole tarpeen, voin kyllä tilata niistä kopiot itselleni TK:lta tai katsoa sitten kun seuraavan kerran olen TK:lla käymässä. Ihan hyvä sinänsä että asia tuli puheeksi, vaikka tuo ei nyt apumekaanikoille ihan keskeisintä tietoa olekkaanLimmo kirjoitti:Ja voin kyllä skannata ja laittaa näitä papereita sulle sähköpostiin ku nää ei oo mitään tyyppikohtaisia, vaan periaatteellisia kuvia.
Ei se ole pilkunviilausta että kanavassa paine vaihtelee, paine ja virtausnopeus kulkevat aina käsikädessä. Paine putken suulla, dynaaminen paine, on vakio. Paineiden summakin on toki vakio, se on aina tuo putkensuulla vaikuttava dynaaminen paine, mitä muutakaan se voisi olla. Riippumatta itse putken geometriasta paine suulla on aina tuon ajonopeudesta riippuvan dynaamisen paineen verran ja putken lopussa taas normaali ilman paine, eli putkessa tapahtuva painehäviö on vakio. Painehäviö on massavirran funktio jne...Limmo kirjoitti:Mut sen osalta oot kyl oikeessa, et kyllä siellä kanavassa paineet vaihtelee kun ruvetaan pilkkua viilaamaan, mut kuitenkin kaikkien kanavassa vallitsevien paineiden summa on vakio.
... mutta se siitä, kuten sanoin: Ilman sarvia
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
"Riippumatta itse putken geometriasta paine suulla on aina tuon ajonopeudesta riippuvan dynaamisen paineen verran ja putken lopussa taas normaali ilman paine, eli putkessa tapahtuva painehäviö on vakio."
Eli sun mielestä siellä ennen ahdinta on aina vaan ilmakehän paine? Mitä jos kuitenkin tarkistaisit vähän näitä sun väittämiä jostain...?
*edit* No otin kuitenkin neuvosta vaarin ja kaivoin Bernoullin yhtälön esille. Siitä lueskelin sitten seuraavaa:
p+(roo)gh+(1/2)(roo)v^2=vakio <=SIIS VAKIO!!
p=staattinen paine
(roo)gh=hydrostaattinen paine (jää pois jos ei ole korkeuseroa)
(1/2)(roo)v^2=dynaaminen paine
Ja mulla on nämä kaavat johdettuna tässä paperilla, että nekin saadaan varmasti skannattua, ni voin sitte Jussi sulle niitä lähettää ni saat sitte ihmetellä, et miten se menikään se Bernoullin yhtälö kun ei tää ongelma vaadi kuulemma sen kummempaa ratkaisua!

Eli sun mielestä siellä ennen ahdinta on aina vaan ilmakehän paine? Mitä jos kuitenkin tarkistaisit vähän näitä sun väittämiä jostain...?
*edit* No otin kuitenkin neuvosta vaarin ja kaivoin Bernoullin yhtälön esille. Siitä lueskelin sitten seuraavaa:
p+(roo)gh+(1/2)(roo)v^2=vakio <=SIIS VAKIO!!
p=staattinen paine
(roo)gh=hydrostaattinen paine (jää pois jos ei ole korkeuseroa)
(1/2)(roo)v^2=dynaaminen paine
Ja mulla on nämä kaavat johdettuna tässä paperilla, että nekin saadaan varmasti skannattua, ni voin sitte Jussi sulle niitä lähettää ni saat sitte ihmetellä, et miten se menikään se Bernoullin yhtälö kun ei tää ongelma vaadi kuulemma sen kummempaa ratkaisua!
Viimeksi muokannut Limmo, Su Elo 15, 2004 21:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3SC 2.0t Aut. -08