vaativat katsastuksessa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Mauno
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:15
Paikkakunta: helsinki

vaativat katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Mauno »

sitä, että 99:n ( vm. 1983) avain ei lähde virtalukosta auton käynnissä ollessa... Tämä autohan on varastettu kaksi kertaa ja tiirikalla rusikoitu ennestäänkin väljä virtalukko risaksi. Olisiko kellään myydä tomivaa virtalukkoa avaimineen ( ja poisto/asennusohjeineen )?
Sen korjaaminen lienee vaikeata?
Muita huomioita: Vetoakselien uloimmat kumit rikki, sivuvilkku ei toiminut, päästöjä liikaa ( co 5,8 ). Mikähän on oikea arvo? Onnistuuko seoksen säätö itse tehden? Millainen työkalu ja miten käytetään? Auttaisiko päästöihin sen venakoppaan menevän letkun tukkiminen väliaikaisesti? Ilmanputsarin vaihto? Uudet tulpat? Kaasareihin uudet neulat?
Oli positiivistakin: Jarrut toimivat eikä ruostevaurioita! Ensinmainittua itsekin ihmettelin ,olivat jarrulevyt neljän kateissolo kuukauden aikana ehtineet nimitttäin ruostua.

Mauno 050 5841619
Mauno
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2993
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: vaativat katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

eihän avaimen kuulukkaan lähteä irti kun auto on käynnissä..?
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Mauno
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:15
Paikkakunta: helsinki

Re: vaativat katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Mauno »

siis anteeksi: avain lähtee virtalukosta missä asennossa vain...
Mauno
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24620
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: vaativat katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

esim koko vaihdekeppi hässäkän vaihtamalla = helpoin.
tai sit lukkosylinterin vaihto tähän ohjeet etsi nappulalla....

päästöarvo tuos 4,5 max raja.
sytkäosat kuntoon ja kaasarin säätö = helposti arvoihin.
avainta mieki oon etsiny kohta vuoden....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Mauno
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:15
Paikkakunta: helsinki

Re: vaativat katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Mauno »

kiitokset vinkeistä!
Mauno
3374
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Su Kesä 24, 2007 18:51
Paikkakunta: Nokia

Re: vaativat katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja 3374 »

Olen teettänyt kahteen kuluneeseen virtalukkoon lukkoliikkeessä "katsastusavaimen". Lukkoseppä tekee sen jotenkin erilailla kuin normaalin. "Katsastusavainta" käytetään vain leimalla käydessä, muuten se käytössä kuluu niin että lähtee lukosta pois missä asennossa tahansa.
Nokialla olen vanhoja Saabeja käyttänyt leimalla lähemmäksi 20 kertaa eikä kertaakaan ole avainta koitettu. Täällä ilmeisesti ymmärtävät ettei vanha auto voi ihan uudenveroinen ollakkaan.
9-5 Aero Wagon A -03
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: vaativat katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Svc »

3374 kirjoitti:Olen teettänyt kahteen kuluneeseen virtalukkoon lukkoliikkeessä "katsastusavaimen".
Saabilta saa tilattua uuden avaimen lukkopesän numerolla. Numero on stanssattu esim oven lukkosylinteriin. Maksaa parikymppiä.

Tai jos hyvän haluaa niin Motonetistäkin löytyy:

48-8323
SAAB 900 79->93 900 virtalukon lukkosylinteri+avaimet 80-> [1980->1993] 49.90 €
(sama lukko kuin tupliksessa)
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8106
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: vaativat katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja mestari »

ja jos käytetyn haluaa niin lääke löytyy lähempää eli suoraan varastosta avaimella oleva vaihdekeppihässäkkä kotoisin saab 900i 89 5v. helppo itse vaihtaa penkkien paikalla ollessa.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: vaativat katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

99 GL kirjoitti:eihän avaimen kuulukkaan lähteä irti kun auto on käynnissä..?
Tätä voisi sanoa tyyppiviaksi. Näin on ollut omissakin ajokeissa. Itseasiassa tänävuonna ensimmäisen kerran vuodesta 2001 lähtien sain huomautuksen tuosta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: vaativat katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mauno kirjoitti: Muita huomioita: Vetoakselien uloimmat kumit rikki, sivuvilkku ei toiminut, päästöjä liikaa ( co 5,8 ). Mikähän on oikea arvo? Onnistuuko seoksen säätö itse tehden?
Yleensä konttorien antamassa dokumentissa on kerrottu nekin raja-arvot.

Kyllä tarkkakorvainen säätää seoksen korvakuulolta niin, että auto läpäisee päästötestin. Suosittelen siltikin käyntiä korjaamossa ja pyydät sieltä samalla tulosteen päästöistä, jonka voit esittää katsastusasemalla. Öljyjen vaihto pudottaa tilapäisesti co arvoa perstuntumalta arvioituna noin 1 prosenttiyksikköä alemmas.

Millainen työkalu ja miten käytetään? Auttaisiko päästöihin sen venakoppaan menevän letkun tukkiminen väliaikaisesti? Ilmanputsarin vaihto? Uudet tulpat? Kaasareihin uudet neulat?
Etsi-toiminnolla löytynee nuista työkaluista. Jos ajettavuus menee pilalle esim. korjaamossa teetetyn säädön jälkeen, niin silloin kaasutin kannattaa huoltaa vaihtamalla neulat ja muut kuluvat osat. Korjaussarjoja saa ainakin vielä.

Oli positiivistakin: Jarrut toimivat eikä ruostevaurioita! Ensinmainittua itsekin ihmettelin ,olivat jarrulevyt neljän kateissolo kuukauden aikana ehtineet nimitttäin ruostua.

Mauno 050 5841619
Korin happaneminen on yleensä se viimeinen niitti. Hyvä juttu että kori on kunnossa. Tekniikkaa voi aina propata kuntoon, kun on hyvät kuoret. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mauno
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:15
Paikkakunta: helsinki

Re: vaativat katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Mauno »

Kiiitokset kaikille avusta! Paneuden vapun jälkeen asiaan uudestaan...
Mauno
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: vaativat katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja meverkko »

3374 kirjoitti:Olen teettänyt kahteen kuluneeseen virtalukkoon lukkoliikkeessä "katsastusavaimen". Lukkoseppä tekee sen jotenkin erilailla kuin normaalin.
Juu, muistaakseni siitä katsastusavaimesta tehdään ihan pikkiriikkisen isompi kuin oikea mitta olisi (eli siis uuden tilaamalla ei välttämättä selviä).

Isällä on ainakin yhdessä autossa tämmöinen ja se pysyy kyllä paikallaan.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: vaativat katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Tein joskus ite katsastusavaimen toiotaan nakuttelemalla avainta varovasti alasimen päällä vasaralla, eli toisin sanoen "litistin" avainta hieman. :lol: Ja ei lähteny virtalukosta muutoin ku off asennossa. Halpa konsti.
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
Mauno
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:15
Paikkakunta: helsinki

Re: vaativat katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Mauno »

Tuota takomista koetankin! Kerron tuloksista palstalla.
Ysisysin tilanne on nyt tämä: keskiviikkona korjaamolle, vetarien kumien vaihto ja kaasarin säätö arviolta 200e ja sitten katsastukseen tarrakilpien kanssa. Tulee hintaa ja vaivannäköä, välillä mietin jo homman järkevyyttä...
Mauno
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: vaativat katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Tota.. miks katsastukseen pitäis tarrojen kans mennä? Sinne kun saa ajaa ihan ajanvarauksella vaikka ilman kilpiä. Niin ja takasin saa auton sitten ajaa korjaamolle tai säilytyspaikkaan..
Vastaa Viestiin