Hevosen kuljetus

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Joksa
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ti Helmi 24, 2009 22:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hevosen kuljetus

Viesti Kirjoittaja Joksa »

ihottuma kirjoitti: Ja vielä sellainen huomio, että kun ajo-oikeuta katsotaan (eli sitä korttia), niin puhutaan ajoneuvojen ns. teoreettisista painoista, eli niistä jotka löytyvät rekisteriotteesta.
Todellisen massan mukaan menee, eli vaa'alla.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 021:FI:NOT
4.3.1.2 Suurin teknisesti sallittu hinattava massa on valmistajan ilmoittama massa; hinattava massa on perävaunun todellinen kokonaismassa, joka sisältää vetoaisan todellisen kuormituksen kytkentälaitteessa.
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Hevosen kuljetus

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Joksa kirjoitti:
ihottuma kirjoitti: Ja vielä sellainen huomio, että kun ajo-oikeuta katsotaan (eli sitä korttia), niin puhutaan ajoneuvojen ns. teoreettisista painoista, eli niistä jotka löytyvät rekisteriotteesta.
Todellisen massan mukaan menee, eli vaa'alla.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 021:FI:NOT

4.3.1.2 Suurin teknisesti sallittu hinattava massa on valmistajan ilmoittama massa; hinattava massa on perävaunun todellinen kokonaismassa, joka sisältää vetoaisan todellisen kuormituksen kytkentälaitteessa.

Lainataanpa saman dokumentin alusta:
NEUVOSTON DIREKTIIVI 92/21/ETY,

annettu 31 päivänä maaliskuuta 1992,

M1-luokan moottoriajoneuvojen massoista ja mitoista

........


LIITE I

1 SOVELTAMISALA

Tätä direktiiviä sovelletaan 1 artiklassa tarkoitettujen M1-luokan moottoriajoneuvojen massoihin ja mittoihin.
Kyseinen dokumentti siis määrittelee ajoneuvon tyyppihyväksynnän, eikä sillä ole mitään tekemistä ajokortin ja ajo-oikeuden määrittelemisen kanssa.

Edelleen: Ajo-oikeus katsotaan rekisteriotteeseen merkityistä massoista.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Joksa
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ti Helmi 24, 2009 22:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hevosen kuljetus

Viesti Kirjoittaja Joksa »

Totta, puhuin vetoauton riittävyydestä, enkä kortin.
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Hevosen kuljetus

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Joksa kirjoitti:Totta, puhuin vetoauton riittävyydestä, enkä kortin.
No siinä tapauksessa lainauksesi Ihottuman kirjoituksesta oli "hieman" harhaanjohtava.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Hevosen kuljetus

Viesti Kirjoittaja Svc »

SS kirjoitti:
Miksi tyhjää traileria ei saisi vetää b-kortilla? Esimerkiksi monet autonkuljetustrailerit on rekisteröity suurille kokonaismassoile ja usein kytkentämassa on helppoa selvittää trailerin ja kuljetettavien ajoneuvojen papereista.
Tuota sietää kysyä suomen lainsäätäjiltä, ilmeisesti tarkoituksena helpottaa tarkastuksia kun ei tarvitse punnita vaunua. Tai sitten halutaan vaan rahastaa pikku-e:llä kun se kärry täytyy kuitenkin punnita jos paino epäilyttää...
Tämä pitää kysyä itseasiassa Euroopan unionin lainsäätäjiltä.
Neuvoston direktiivi 91/439/ETY, annettu 29 päivänä heinäkuuta 1991, yhteisön ajokortista
Suomalainenkin ajokortti sopeutettiin tuohon direktiiviin jo ennen Suomen liittymistä EU:hun.
Tuo direktiivi muuten mainitsee B-kortista ja perävaunusta seuraavaa:
B luokka

- moottoriajoneuvoja, joiden suurin sallittu paino on enintään 3 500 kg ja joissa on enintään 8 istuinta kuljettajan istuimen lisäksi; tähän luokkaan kuuluviin ajoneuvoihin voidaan liittää perävaunu, jonka suurin sallittu paino on enintään 750 kg;

- ajoneuvoyhdistelmiä, jotka koostuvat B luokkaan kuuluvasta vetovaunusta ja perävaunusta, jolloin yhdistelmän suurin sallittu paino on enintään 3 500 kg ja jolloin perävaunun suurin sallittu paino on enintään vetovaunun paino;
Eli minunkin aiemmin esittämäni 4250 kg yhdistelmämassa B-kortille on virheellinen.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Hevosen kuljetus

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Svc kirjoitti:
B luokka

- moottoriajoneuvoja, joiden suurin sallittu paino on enintään 3 500 kg ja joissa on enintään 8 istuinta kuljettajan istuimen lisäksi; tähän luokkaan kuuluviin ajoneuvoihin voidaan liittää perävaunu, jonka suurin sallittu paino on enintään 750 kg;

- ajoneuvoyhdistelmiä, jotka koostuvat B luokkaan kuuluvasta vetovaunusta ja perävaunusta, jolloin yhdistelmän suurin sallittu paino on enintään 3 500 kg ja jolloin perävaunun suurin sallittu paino on enintään vetovaunun paino;
Eli minunkin aiemmin esittämäni 4250 kg yhdistelmämassa B-kortille on virheellinen.
Ihan oikeinhan se on. Ei tuo toinen kohta rajaa ensimmäistä tarkemmin, vaan lisää toisen kohdan.

Itse asiassa, jos yrittää tulkita noita kohtia niin, että ne tarkentavat toisiaan... Ensimmäisessä kohdassahan määritellään, että B-luokan ajoneuvoon saa kytkeä perävaunun max 750kg... Ja tämähän on väärä tulkinta, kuten tiedämme.

Eli jatketaan tulkintaa erillisinä kohtina:

-max 3500kg auto jossa max 1+8 paikat + ma 750kg kärry -> 4250kg.

ja

-max 3500kg yhdistelmät, mikäli kärryn kokonaispaino on yli 750kg
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Hevosen kuljetus

Viesti Kirjoittaja Svc »

meverkko kirjoitti:
Svc kirjoitti:
B luokka

- moottoriajoneuvoja, joiden suurin sallittu paino on enintään 3 500 kg ja joissa on enintään 8 istuinta kuljettajan istuimen lisäksi; tähän luokkaan kuuluviin ajoneuvoihin voidaan liittää perävaunu, jonka suurin sallittu paino on enintään 750 kg;

- ajoneuvoyhdistelmiä, jotka koostuvat B luokkaan kuuluvasta vetovaunusta ja perävaunusta, jolloin yhdistelmän suurin sallittu paino on enintään 3 500 kg ja jolloin perävaunun suurin sallittu paino on enintään vetovaunun paino;
Eli minunkin aiemmin esittämäni 4250 kg yhdistelmämassa B-kortille on virheellinen.
Ihan oikeinhan se on. Ei tuo toinen kohta rajaa ensimmäistä tarkemmin, vaan lisää toisen kohdan.

Itse asiassa, jos yrittää tulkita noita kohtia niin, että ne tarkentavat toisiaan... Ensimmäisessä kohdassahan määritellään, että B-luokan ajoneuvoon saa kytkeä perävaunun max 750kg... Ja tämähän on väärä tulkinta, kuten tiedämme.

Eli jatketaan tulkintaa erillisinä kohtina:
-max 3500kg auto jossa max 1+8 paikat + ma 750kg kärry -> 4250kg.
ja
-max 3500kg yhdistelmät, mikäli kärryn kokonaispaino on yli 750kg
Totta. Olet oikeassa, en lukenut tarpeeksi huolella loppuun asti.
http://www.ake.fi/AKE/Ajokortit_ja_tutk ... luokat.htm

Eli simppelisti B-kortilla M1+O1 max 4250kg ja M1+O2 max 3500 kg.

Pitäisiköhän tästä aiheesta muokata jonkinlainen simppeli FAQ esimerkkeineen? Tuntuu olevan niin säännöllisesti kyselty aihe.

Auton hinaaminen voisi olla toinen.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Joksa
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ti Helmi 24, 2009 22:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hevosen kuljetus

Viesti Kirjoittaja Joksa »

meverkko kirjoitti:No siinä tapauksessa lainauksesi Ihottuman kirjoituksesta oli "hieman" harhaanjohtava.
Se on, kun luetun ymmärtäminen tuottaa aina välillä vaikeuksia
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: vasikan kuljetus

Viesti Kirjoittaja mestari »

ainakin aikoinani 78 kuupalla kuljetin vasikan navetasta navettaan talvella muistaakseni näin: 96 saabista apukuskin penkki pois ja apumies takapenkille ja vasikka ineen pää edellä takapenkkiä kohti. apumies pitää topakasti vasikkaa korvista kiinni.
soratietä kurvataessa kannattaa huomioida ettei 4 vaihdetta kannata laittaa päälle koska vasikka tulee kurveissa kiinni keppiin ja vaihtaminen vaikeutuu huomattavasti.
tässä k.o tapauksessa vasikka losotti kesken ajon nesteet kabiinin lattialle ja siitä viisastuneena avasin hansikaslokeron, jos tulee paksumpaa tarvetta koska ahteri oli kinni lokerossa..
sóntaa ei tullut onnexi matkan aikana ja pääsimme maaliin onnellisesti mölähdysten saattelemana.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin