Ram Air (patopaine)

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Limmo kirjoitti:Olet siis lentäjä..? Onkin varmaan parempi ettei sitten kinata tästä sen enempää :wink: Oon jo kinannu teijän kaikkitietävien kanssa ihan kyllikseni silloin palvelusaikanani.
:
Nyt sekoitit henkilötkin, keskenään. En ole Jussi, olen Firges9000



Meidän lentävien kanssa ei kannata kinata, sillä me emme kinaa. Me vain lennämme. :oops: :oops: :lol: :lol: :lol:

..jos olet joutunut tyhmä-kinatilanteeseen lentelijän kanssa, olet tavannut todella heikko-itsetuntoisen henkilön, joka haluaa vain päteä.
Yleensä lentäjät, mekaanikot ja ilmailua harrastavat ovat ihan terveitä :oops: :oops: :oops:

........ :oops: :oops: :oops: johan lipes asiasta. Jarrujen jäähdytysputkesta. :lol: 8O :wink:

ja toiseksi; Bernoullin lain mukaan, ei kannata ottaa hernettä nenuun, koska virtaus loppuu siihen ja tulee vihaseksi. :idea:
Viimeksi muokannut Firges9000, Ma Elo 16, 2004 20:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

Juu, hiukan alkaa oleen off-topickia :D Juu, eikä ollu varsinaisesti tarkotus mennä henk. kohtasuuksiin. Mut ikävä kyllä olen törmänny lentäjiin, jotka kertovat aamulla, et "Hei ei sun tartte pumpata sinne Hawk:n jarrujärjestelmään niitä paineita, mä voin kyl jarruttaa käsijarrulla..." jne :?
Ja eiköhän ne virtaukset jo pikkuhiljaa ala madaltaa sitä painetta siellä hernepellossakin :)
9-3SC 2.0t Aut. -08
koppsa
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 17:31
Paikkakunta: Hollolan ja Kärkölän välimaastossa

Viesti Kirjoittaja koppsa »

Firges9000 kirjoitti:
........ johan lipes asiasta. Jarrujen jäähdytysputkesta.

ja toiseksi; Bernoullin lain mukaan, ei kannata ottaa hernettä nenuun, koska virtaus loppuu siihen ja tulee vihaseksi. :idea:
Hei te charmikas mies siellä, ERITTÄIN hyvin sanottu :lol:
R51 -10, Movano -11, Transit -12, Jumper -08
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Limmo kirjoitti:Eli sun mielestä siellä ennen ahdinta on aina vaan ilmakehän paine? Mitä jos kuitenkin tarkistaisit vähän näitä sun väittämiä jostain...? :D
No ei tietenkään, mistä ihmeestä sellaista keksit?
Limmo kirjoitti:*edit* No otin kuitenkin neuvosta vaarin ja kaivoin Bernoullin yhtälön esille. Siitä lueskelin sitten seuraavaa:

p+(roo)gh+(1/2)(roo)v^2=vakio <=SIIS VAKIO!! :twisted:

p=staattinen paine
(roo)gh=hydrostaattinen paine (jää pois jos ei ole korkeuseroa)
(1/2)(roo)v^2=dynaaminen paine

Ja mulla on nämä kaavat johdettuna tässä paperilla, että nekin saadaan varmasti skannattua, ni voin sitte Jussi sulle niitä lähettää ni saat sitte ihmetellä, et miten se menikään se Bernoullin yhtälö kun ei tää ongelma vaadi kuulemma sen kummempaa ratkaisua! :twisted: :twisted:
No niin, katsele nyt sitä bernoulin yhtälöä ja pohdi oikein tarkkaan onko sen mukaan mahdollista että kanavassa, jonka poikkileikkauksen pinta-ala ei ole vakio, vallitsisi vakiopaine koko putken pituudella.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
mhongist
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: To Tammi 29, 2004 15:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mhongist »

Olen lähinnä lurkkinut näillä foorumeilla.. mutta. Tähän topikkiin pystyn itsekkin tarjoamaan jotain. Firges ja Limmo puhuvat asiaa. Bernoullin yhtälön mukaan virtausnopeuden kasvaessa dynaaminen paine kasvaa ja staattinen laskee. Kokonaispaine pysyy vakiona.

Staattisen paineen laskusta aiheutuu lämpötilan laskua, kuten Firges totesi. Tätä voi demota yksinkertaisella testillä päätteen ääressä. Avaa suusi suureksi ja henkeise kuumaa ilmaa. Pistä huulesi hivenen ravolleen ja puhalla ulos kylmää ilmaa.

Jos haluat jarruille kylmää ilmaa, niin kurista virtausta. Tämä siis IlmavTKn muinaisten oppien mukaan sovellettuna myöhemmällä fysiikalla. Kun ilmaa puristetaan kokoon lämpötila sattuu nouseemaan, kuten välijäähdytintä vaihtavat hyvin tietävät. Ilmaa kuristettaessa lämpötila laskee, joten ilma voi puristua vain merkityksettömän vähän.

Tämä siis vain teoriapuolelta, käytännöstä en tiedä mitään :lol:
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

Varmaan kuitenkin suurin hyöty noista jarrujen jäähdyttelyistä olisi ohjata virtaus siihen jarrusatulalle. Johtuen juuri siitä jäähdytetyn levyn keskipakopumppu -periaatteesta, eli jarrulevy "linkoaa" ilmaa levyn keskustasta ulkoreunoille päin levyn pyöriessä. Tällainen satuloiden jäähdytys on mm. Cor***ossa vakiona.
9-3SC 2.0t Aut. -08
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Täytyy hieman vielä saivarrella kun tuntuu että virtausopin ja termodynamiikan lait täytyy yrittää kirjoittaa uusiksi vähän väliä.
mhongist kirjoitti:Bernoullin yhtälön mukaan virtausnopeuden kasvaessa dynaaminen paine kasvaa ja staattinen laskee. Kokonaispaine pysyy vakiona.
Pitää paikkansa osittain, mutta kyse on virtauksen energiasta, ei varsinaisesta paineesta. Vaikka bernoullin yhtälö käsittelee näennäisesti painetermejä se ei ole paineyhtälö vaan energiayhtälö. Sen yhteydessä pitää ymmärtää että sen nopeustermi kuvaa virtauksen kineettistä energiaa ja kaksi muuta termiä potentiaalienergiaa. Varsinainen havainnoitavissa oleva paine on nimenomaan tilavuuden potentiaalienergia. Ennen kuin joku alkaa väittämään kineettisenkin energian olevan havainnoitavaa painetta sillä ja sillä tavalla kerron jo tässä vaiheessa että niin ei ole.
mhongist kirjoitti:Staattisen paineen laskusta aiheutuu lämpötilan laskua, kuten Firges totesi. Tätä voi demota yksinkertaisella testillä päätteen ääressä. Avaa suusi suureksi ja henkeise kuumaa ilmaa. Pistä huulesi hivenen ravolleen ja puhalla ulos kylmää ilmaa.

Jos haluat jarruille kylmää ilmaa, niin kurista virtausta. Tämä siis IlmavTKn muinaisten oppien mukaan sovellettuna myöhemmällä fysiikalla. Kun ilmaa puristetaan kokoon lämpötila sattuu nouseemaan, kuten välijäähdytintä vaihtavat hyvin tietävät. Ilmaa kuristettaessa lämpötila laskee, joten ilma voi puristua vain merkityksettömän vähän.
Muuten oikein, mutta ei pidä yleistää että lämpötila laskisi nimenomaan kuristettaessa. Lämpötila laskee virtauksen purkautuessa kuristuksesta alempaan staattiseen paineeseen. Asiaa voi havainnollistaa itselleen vaikka kaasujen yleisen tilayhtälön avulla.

I rest my case... haku ja hakusana navier-stokes antanee edellisen virtausoppi ja termodynamiikka keskustelun, sieltä voi katsoa pidemmälle menevää virtausoppia.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
CC Aero
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 17:29
Paikkakunta: PKS

Viesti Kirjoittaja CC Aero »

OT: Teidän on syytä pistää kohta oma virtausoppi&termodynamiikkafriikit.net pystyyn ja jatkaa tätä mielenkiintoista keskustelua. :D Pakko lainata vähän Kotiteollisuutta tähän väliin:

"Jos sanon, että taivas on musta se on niin musta kuin tahdon sen olevan ja jos sanon, että maailma ei pyöri, se ei silloin pyöri, jumalauta."
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Se pyörii sittenkin. Volvo,
paitsi se Keimolassa oleva Potkijaismaskotti. :lol: :lol:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Tässä olis yhden Lahtelaisen poikamiehen tapa, miten noi jarrujen jäähdytykset voi ja kannattaa rakentaa..... kehui yllättävän tehokkaiksi... :wink:

http://koti.phnet.fi/ht989ti/saab/jh01.jpg
http://koti.phnet.fi/ht989ti/saab/jh02.jpg

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
SEPA
"Hirsch"
Viestit: 936
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 19:33
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SEPA »

8O :? :o :) :lol: :D
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

SIISTIÄ = COOL 8) Milloin aletaan rakentaan niitä raketteja ? :lol:
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
koppsa
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 17:31
Paikkakunta: Hollolan ja Kärkölän välimaastossa

Viesti Kirjoittaja koppsa »

HMMM... ihan kuin mä oisin nähnyt tuon joskus... Se oli se jolle varpusetkin nauroi :lol: :lol:
R51 -10, Movano -11, Transit -12, Jumper -08
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

:x SAA*ANAN JANNUT!!! :evil:
Mä yritän ansaita elantoa raatamalla ulkomailla viikot paskalla palkalla ja "kaverit" käy raiskaamassa mun auton hallilla :x
Nooh, kosto on suloinen... :D :wink:

PS. Vieläkö noi on kiinni tossa autossa 8O :P
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

93t sport kirjoitti::x SAA*ANAN JANNUT!!! :evil:
Mä yritän ansaita elantoa raatamalla ulkomailla viikot paskalla palkalla ja "kaverit" käy raiskaamassa mun auton hallilla :x
Nooh, kosto on suloinen... :D :wink:

PS. Vieläkö noi on kiinni tossa autossa 8O :P
Heh, heh heee... :!: No kun pääsi pikku piru irti... :oops: Ihan vähän vaan tuli viriteltyä.... etkö muka huomannut parantunutta jarrujen toimintaa... :?: :roll:
Vastaa Viestiin