vaativat katsastuksessa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: vaativat katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Svc »

liteFun kirjoitti:Tota.. miks katsastukseen pitäis tarrojen kans mennä? Sinne kun saa ajaa ihan ajanvarauksella vaikka ilman kilpiä.
Eipäs muuten saa. Kilvettömänä voi ajella vain jos poliisi on takavarikoinut ne kilvet.

Rekisteröimättömällä autolla ei ole voimassaolevaa liikennevakuutusta eikä veroa maksettuna, joten kilvittä ei katsastukseen saa ajella.

EDIT: Komento takaisin. Nyt en olekaan ihan varma, jos auto onkin poistettu liikennekäytöstä ja kilvet palautettu.

Veron ei tarvitse olla maksettuna, kunhan veroa ei ole rästissä.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24620
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: vaativat katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

miun tuplis ei kilpiä,poistettu rekisteristä ennen 07. tarrakilvillä tai trailerilla konttorille.

ogturbo vuos sit liikennepoisto. soitin konttorille ja sain ajaa sinne ja takasin.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: vaativat katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Akella olis ohjetta tuolla http://www.ake.fi/AKE/Rekisterointi/Ajo ... vienti.htm
Liikennekäytöstäpoisto ja kilvet konttorilla = tarttee kai ne tarrat hommata..
Mauno
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:15
Paikkakunta: helsinki

Re: vaativat katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Mauno »

Pitää ensin ajaa korjaamolle, siksi tarrakilvet..Teetätin tänään ns. katsastusavaimen Auto-avaimessa, Helsingin kalliossa. Olipa asiantuntevaa palvelua! Oli nimittäin heillä omakohtaista kokemusta saabien lukoista...Aamupäivällä hain länsiautosta espoosta valmistenumeron perusteella tehdyn avaimen, mutta eipäs siitä apua ollut. Koko Starttilukon vaihtaminen olisi maksanut siellä jotain 400E!!! Lukko itsessään muistaakseni 130e.
Asiasta toiseen; vaidoin kesärenkaat, jotka aluvanteilla. Pitääkö niiden kiinitysmutereita jotenkin jälkikiristää, miten ja miksi? Ei nimittäin ole aiempaa kokemusta asiasta...
Mauno
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: vaativat katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Mauno kirjoitti: Asiasta toiseen; vaidoin kesärenkaat, jotka aluvanteilla. Pitääkö niiden kiinitysmutereita jotenkin jälkikiristää, miten ja miksi? Ei nimittäin ole aiempaa kokemusta asiasta...
en itse ole joutunut koskaan jälkikiristämään aluvanteiden muttereita. olen kyllä kuullut itsekin tuosta jälkikiristysasiasta, joku viisaampi voisi valaista.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: vaativat katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Neljä tai viisi eri aluvannesettiä ollut eri og-satkujen alla, yhden sarjan kanssa oli jälkikiristys pakollinen, sillä pyörän mutskut löystyivät alle 100km matkalla kiinnilaiton jälkeen. Kahteen kertaan tuli tämä todettua ennen kuin uskoin. Ekaa kertaa pidin omana hutilointina (jäänyt löysälle tms.), mutta kun teki saman toistamiseen, niin ryhdyin tarkistelemaan aina pyörän mutujen kireyden vanteiden kiinnilaiton ja lyhyen (50-100km) ajosuoritteen jälkeen.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Mauno
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2005 12:15
Paikkakunta: helsinki

Re: vaativat katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Mauno »

Tänään sitten 99 läpäisi katsastuksen moninaisten vaiheiden jälkeen ja sai myös uudet kilvet ( vähän tylsäthän nuo euro-kilvet ovat mielestäni vanhoihin verrattuna...)
Rahaa paloi vetarien vaihtoon pari sataa ja erinäinen summa päästömittauksiin ja säätöihin, katsastusmaksuihin, auton lunastukseen autovahinkokeskukselta ym.
Päästöjä yritin pienentää vaihtamalla ilmapuhdistimen suodattimen, tulpat, tulpanjohdot, virranjakajan pyörijän ja kaasuttimien kalvot. Olisin vaihtanut uudet neulatkin, muttei löytynyt Motonetistä. En tiedä, kuinka yleistä on Masinolin lisääminen tankkiin enen mittauksia, mutta epätoivoissani kokeilin tätäkin. Varaosaliikkeessä sanoivat, että alan miehet-jobbarit- hakevat ainetta laatikkokaupalla kyseiseen tarkoitukseen, täytyy vain sitten tankata auto mittausten jälkeen ettei käy liian laihalla.... Lorautin pullollisen ainetta melko tyhjillään olevaan tankkiin ja co-arvo tippui niin, että testaaja hämmästyi tuloksia allekirjoittaneen kanssa...
Joka tapauksessa mukavalta tuntuu kun 99 taas käytössä, toivottavasti onni kääntyy ja auto välttyy jatkossa varkauksilta...
Mauno
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: vaativat katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kerran olen joutunut jälkikiristämään, ts. lähdettiin korjaamaan veljen kanssa 99:n etupyöränlaakeria joka sitten korjaantui muttereiden jälkikiristyksellä. Eihän sillä ajettu ku vajaa 100km löysällä eturenkaalla :oops: Joten kannattaa hetken päästä kokeilla onko löystyneet.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: vaativat katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Entisten kulkineitten kans joissa oli peltivanteita alla tuli nekin jälkitarkistettua 100-200km jälkeen. Ei sillä että olisivat kertaakaan löystyneet mutta kun vaiva on niin hiton pieni ja mahdollinen hyöty isompi. Alujen kanssa on tullu vastaan oikee tarve jälkikiristää.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: vaativat katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Viime viikolla kuvittelin firman autossa ensin, että etulaakeri huutaa. Onneksi kokeilin jälkikiristystä...

Muutamia kertomuksia olen kanssa kuullut löystyneistä aluista.

Eli kannattaa tehdä se jälkikiristys, momentilla.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Aaviita
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: La Kesä 18, 2005 18:31
Paikkakunta: 33310

Re: vaativat katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Aaviita »

Mauno kirjoitti:Tänään sitten 99 läpäisi katsastuksen moninaisten vaiheiden jälkeen ja sai myös uudet kilvet ( vähän tylsäthän nuo euro-kilvet ovat mielestäni vanhoihin verrattuna...)
Rahaa paloi vetarien vaihtoon pari sataa ja erinäinen summa päästömittauksiin ja säätöihin, katsastusmaksuihin, auton lunastukseen autovahinkokeskukselta ym.
Päästöjä yritin pienentää vaihtamalla ilmapuhdistimen suodattimen, tulpat, tulpanjohdot, virranjakajan pyörijän ja kaasuttimien kalvot. Olisin vaihtanut uudet neulatkin, muttei löytynyt Motonetistä. En tiedä, kuinka yleistä on Masinolin lisääminen tankkiin enen mittauksia, mutta epätoivoissani kokeilin tätäkin. Varaosaliikkeessä sanoivat, että alan miehet-jobbarit- hakevat ainetta laatikkokaupalla kyseiseen tarkoitukseen, täytyy vain sitten tankata auto mittausten jälkeen ettei käy liian laihalla.... Lorautin pullollisen ainetta melko tyhjillään olevaan tankkiin ja co-arvo tippui niin, että testaaja hämmästyi tuloksia allekirjoittaneen kanssa...
Joka tapauksessa mukavalta tuntuu kun 99 taas käytössä, toivottavasti onni kääntyy ja auto välttyy jatkossa varkauksilta...
Olisit ottanut uudet kilvet ilman EU-tunnusta, sekin mahdollisuus on olemassa.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24620
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: vaativat katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

saako uudet kilvet ilman eu -tunnusta? miul jäi sellainen käsitys että vain jos autossa on ollut vanhat kilvet ni ne sais ilman eu-tunnusta,mut uusia ei.

eli miun tupliksessa on nyt uudet/vanhat kilvet ilman eu -tunnusta-.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: vaativat katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

nalleolut kirjoitti:saako uudet kilvet ilman eu -tunnusta? miul jäi sellainen käsitys että vain jos autossa on ollut vanhat kilvet ni ne sais ilman eu-tunnusta,mut uusia ei.

eli miun tupliksessa on nyt uudet/vanhat kilvet ilman eu -tunnusta-.
Mannen marketistako ostit ??? :lol: :lol: :lol:
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: vaativat katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Svc »

nalleolut kirjoitti:saako uudet kilvet ilman eu -tunnusta? miul jäi sellainen käsitys että vain jos autossa on ollut vanhat kilvet ni ne sais ilman eu-tunnusta,mut uusia ei.

eli miun tupliksessa on nyt uudet/vanhat kilvet ilman eu -tunnusta-.
Kyllä uusiakin ei-eu-kilpiä saa mutta niitä joutuu odottamaan muutaman viikon.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: vaativat katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Svc kirjoitti:
nalleolut kirjoitti:saako uudet kilvet ilman eu -tunnusta? miul jäi sellainen käsitys että vain jos autossa on ollut vanhat kilvet ni ne sais ilman eu-tunnusta,mut uusia ei.

eli miun tupliksessa on nyt uudet/vanhat kilvet ilman eu -tunnusta-.
Kyllä uusiakin ei-eu-kilpiä saa mutta niitä joutuu odottamaan muutaman viikon.
Vanhanmalliset kilvet ovat tilaustavaraa. Sellainen hyvä pointti vanhoissa on, että jos sellaiset ovat jo autossa (auto siis käytössä) ja ne halutaan uusia niin silloin maksaa vain kilvistä. Jos vaihtaa eu-kilvet suoraan hyllystä, vaihtuu myös rekisterinumero ja silloin tulee myös uusi rekisteriote, eli maksaa siis enemmän kuin kilvet. Kolmas vaihtoehto on tilata eu-kilvet olemassa olevalla rekkarilla, niitäkin sitten joutuu odottamaan tovin.

Ja tällainen tieto löytyi;
http://www.ake.fi/AKE/Rekisterointi/Rekisterikilvet/ kirjoitti:EU-kilpien vaihto vanhanmallisiin kilpiin onnistuu katsastustoimipaikalla.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin