SAAB.OPEL.FIAT

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

SAAB.OPEL.FIAT

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

*sensuroitu*
Viimeksi muokannut 9000CD23T, Ke Elo 18, 2004 15:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Naapurilla on uusi Vectra. Peltivanteissa lukee SAAB, kattotelineessä lukee SAAB jne.

Eski
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

No sittenhän se osakauppa alkaa mennä oikeaan suuntaan, viimeinkin!
Koskahan ne älyävät, että Saabeissa pitää olla Saab-moottorit...?
9-3 SS on tunnetusti hyvä auto, mutta itse esim. en ihan periaatteesta ostaisi sitä, koska koneen lohko on Opelin peruja. Mikä järki siinäkin, kun 9-5:ssä kuitenkin on 2-litrainen Saab-moottori? Eivät kai ne *?#@~ aio korvata loppujakin Saab-bensakoneita Opelin myllyillä?
Siinä nousee pala kurkkuun monella saabistilla. :cry:
vesil
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 18:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vesil »

9-3ss on tosiaan mainio auto ajaa ja olisinkin varmaan ostanut sen jos 9-3sw (sport wagon) olisi jo markkinoilla. Nyt päädyin 'oikeaan' Saabiin. Kun vertaa 9-3 1,8t ja 9-5 2,0t moottoreita niin ne ovat varsin samanlaisia ajaa kaikkine hyvine ja huonoine puolineen. Erityisesti moottorien protestointi vedätettäessa matalilla kierroksilla ennen turbon mukaan tuloa on aivan samanlaista. Saabin insinöörit ovat siis säätäneet moottorin käyttöominaisuudet mieleisekseen, kun saman moottorin Opel versiossa, Vectran 2,0T:ssa on ihan erilainen käytös.

Miksi siis tehdä kahta kokonaan erillaista moottoria. Opel runko varmasti näkyy valmistuskustannuksissa ja moottoritkin kaipaavat jatkuvaa kehitystä mm. päästömääräyksien kiristyessä.

Kyllä mun mielestä 9-3ss on "riittävän aito" Saab. Ne 9-2:t ja 9-7X:t ovat sitten juttu ihan erikseen.
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Niin onhan se ( ent.Triumphin ) 1.75 pata, nykyisin tunnetaan 2.0H-moottorina, pirskatin vahva moottori.
Yksinkertainen ja toimiva paketti, eikä tämä 2.3 patakaan sieltä huonommasta päästä ole.
Tietääkseni Tukholmassa olevissa linja autoissa olisi ko..moottori käytössä, olisiko jonkinlainen nestekaasu linja auto..? ( tästä joku voisi valistaa enemmän )

Joten enpä usko että Opel voisi tarjota niin hyvää moottoria kuin SAABilla on... 8)
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Joo ja eihän 9-3ss:issä ole kuin se pikkuturbo + dieselit muita. Loput on saappin koneella.
9-3.1972
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

9-5T kirjoitti:Ehkä en tajunnut koko ketjun juttuja mutta kaikki 9-3SS bensaturbothan ovat samoja koneita(GM kone mutta melkein aito Saab). Saab 9-3 ja opeleissahan on nyt fiatin dieselit ja opelissa on 175hv 9-3ss turbokone.
Tässä luulossä minäkin olen ollut. Eihän Saab ole kehitellyt koskaan dieseliä? Olis siitä varmaan täällä ollut juttua :roll:
BMW 320dA Coupe LCI
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

???? ei jumankekka, minä ihmettelinkin tuota Fiatin mukana oloa.
Nyt ei mikään enää hätkähdytä minua..!!
Laitetaan vielä Fiat mukaan soppaan.

Mikäs se SAABin nimi nyt sitten on...? jos se ei ole SAABaru.
hmmm...SAABaruiat ( vaikeeksi menee )... :cry:
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

9-5T kirjoitti:
se93tbo kirjoitti:Joo ja eihän 9-3ss:issä ole kuin se pikkuturbo + dieselit muita. Loput on saappin koneella.
Ehkä en tajunnut koko ketjun juttuja mutta kaikki 9-3SS bensaturbothan ovat samoja koneita(GM kone mutta melkein aito Saab). Saab 9-3 ja opeleissahan on nyt fiatin dieselit ja opelissa on 175hv 9-3ss turbokone.
Tarkennetaan siis vielä:
1,8i = Opel Vectran 1,8-litran kone sellaisenaan.
1,8t, 2,0t ja 2,0T = Saabin "oma" GM/Opel-lohkoon perustuva kone, jossa Saabin oman ilmoituksen mukaan kaikki liikkuvat osat ovat ainutlaatuisia Saabille. Nämä moottorit valmistetaan Södertäljessä Saabin moottoritehtaalla.
2,2TiD = Opelin/GM:n diesel (jää nyt pois 9-3:sta)
1,9TiD = Uusi Fiat/Alfa -pohjainen diesel, jota myös Opel nyt käyttää. Valmistetaan Italiassa.

Ja sitten vielä: Näistä moottoreista vain tuo 2,2 TiD on tarjolla myös 9-5-sarjassa, jonka kaikki nykyiset bensakoneet perustuvat Saabin perinteiseen valurautalohkoon ja nekin valmistetaan Södertäljessä. 9-5:n kolmelitrainen kiisseli taas on Isuzu-peräinen GM-kone.
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

9-5T kirjoitti:
se93tbo kirjoitti:Joo ja eihän 9-3ss:issä ole kuin se pikkuturbo + dieselit muita. Loput on saappin koneella.
Ehkä en tajunnut koko ketjun juttuja mutta kaikki 9-3SS bensaturbothan ovat samoja koneita(GM kone mutta melkein aito Saab). Saab 9-3 ja opeleissahan on nyt fiatin dieselit ja opelissa on 175hv 9-3ss turbokone.
Eikös 1,8t ja 2L t ole eri lohkot, näin ne mulle liikkeessä sanoi kun kyselin siitä fiat jutusta :?:

EDIT: Että en mä enempää tästä, mutta 27. päivä pääsen kokeilemaan sitä fiat 6-automaticia. Tulee faijalle testiin. :!: :!: :!: :!:
Viimeksi muokannut se93tbo, Ke Elo 18, 2004 15:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3.1972
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

se93tbo kirjoitti:
9-5T kirjoitti:
se93tbo kirjoitti:Joo ja eihän 9-3ss:issä ole kuin se pikkuturbo + dieselit muita. Loput on saappin koneella.
Ehkä en tajunnut koko ketjun juttuja mutta kaikki 9-3SS bensaturbothan ovat samoja koneita(GM kone mutta melkein aito Saab). Saab 9-3 ja opeleissahan on nyt fiatin dieselit ja opelissa on 175hv 9-3ss turbokone.
Eikös 1,8t ja 2L t ole eri lohkot, näin ne mulle liikkeessä sanoi kun kyselin siitä fiat jutusta :?:
Siis 1,8i on eri, mutta 1,8t ja 2,0t ovat (tilavuudeltaankin!) sama kone erilailla viritettynä!
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Lisäyksenä noihin 9-3 SS:n bensakoneisiin:

1.8t, 2.0t ja 2.0T:n lohkot ovat alumiinisia. 1.8i:n lohko on valurautaa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

9-5T kirjoitti:
se93tbo kirjoitti: Eikös 1,8t ja 2L t ole eri lohkot, näin ne mulle liikkeessä sanoi kun kyselin siitä fiat jutusta :?:
Vielä ei ole tullut vastaan myyjää joka tietäisi oikeasti jotain autoista.
Lohkon pitäisi olla täysin sama mutta varmuutta en saanut koska lohko ei myydä varaosana eikä siitä ole varaosanumeroa EPC:ssä. Muistaakseni 1,8t ja 2,0t ovat samoja vain ohjelmassa on eroa ja 2,0T:ssä on ainakin isompi ahdin. 1,8t, 2,0t ja 2,0T:ssä on ketju ja 1,8i:ssä remmi.
Opel myyjälle kun sanoin että Signum 2.0T taitaa olla paras opel kun siinä on Saabin konekkin, myyjä sanoi että ei varmasti ole Saabin konetta.
Heittikö ulos liikkeestä...? 8)
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
NEO9-3
"Aero"
Viestit: 441
Liittynyt: La Elo 16, 2003 16:41
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja NEO9-3 »

Vettä myllyyn. :twisted:

Eikös tuon Fiatin mukaan tulon vois nähdä positiivisena lisänä SAAB-sopassa. Fiat konserniin kuuluva F1:n ehdoton valtias FERRARI. Sieltähän voi tulevaisuudessa tulla vaikka mitä moottorivaihtoehtoja (tietty siviiliversioista) Saabin nokalle vauhdittamaan kulkua. Wroooomm!!!!!! :lol:
#1801
Saab 9-3 2.0t -00
Honda vf750c -95,1000SS
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

SAAB 9XXX V12... :P ( kunhan eivät lähde Mclarenin kelkkaan.. :lol: )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin