kaasarisatkun latausongelma ratkaistu

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: kaasarisatkun ennakkoa ja muutakin?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jos sopii arvuutella jotain, niin veikkaisin huonoa maadoitusta, tai huonoa kontaktia startilta laturille. Mittasitteko jo millaista jännitettä tulee sinne startin herätenavalle, jne?
Eikait se Kempin kaari osaa sentään noin pitkälle ilmassa lentää :D Yleismittaria vaan kehiin seuraavaksi.
Entäs käynnistyykö siitä TSI-pistokkeen navalta ihan normaalilsti joka kerta?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: kaasarisatkun ennakkoa ja muutakin?

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Sen enempää starttiin kuin laturiinkaan ei ole koskettu, mutta kaapelit oli irti, eli putsataan ne ja tarkistetaan, että saa kunnon kontaktin.

Mitenkäs sen laturin tuoton saa mitatuksi. Yleismittari kyllä löytyy.
Akun navoista kun kokeilin yleismittarilla, niin lukemat olivat luokkaa 9 ja risat vai olisikos tuo yleismittari risa :)
# 419 Vesa Pohjalainen
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: kaasarisatkun ennakkoa ja muutakin?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Sen enempää starttiin kuin laturiinkaan ei ole koskettu, mutta kaapelit oli irti, eli putsataan ne ja tarkistetaan, että saa kunnon kontaktin.

Mitenkäs sen laturin tuoton saa mitatuksi. Yleismittari kyllä löytyy.
Akun navoista kun kokeilin yleismittarilla, niin lukemat olivat luokkaa 9 ja risat vai olisikos tuo yleismittari risa :)
Kait todennäköisemmin akusta yksi kenno kuollut, kokeilkaapas vaikka toisella akulla?
Auto käyntiin, ja yleismittarin piuhoja tarjoten napoihin, niin saanee mitattua sinne(kin) tulevaa jännitettä?
Niin ja ei-kuolleenoloisen akun lepojännitteen kait tulisi olla yli 12V, mitä olen romiksilta ostanut akkuja, niin olen kelpuuttanut vain sellaiset joissa lepojännite on ollut 12.3V, tai yli. Näin katos säästän luontoa kun en osta uusia akkuja, muutenhan tietenkin ostaisin merkkiliikkeestä merkkiakun (vaiko konserniakun, GM) hinnasta piittaamatta :mrgreen:
Viimeksi muokannut ng900aero, Pe Kesä 05, 2009 22:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: kaasarisatkun ennakkoa ja muutakin?

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

ng900aero kirjoitti:
Kait todennäköisemmin akusta yksi kenno kuollut, kokeilkaapas vaikka toisella akulla?
Auto käyntiin, ja yleismittarin piuhoja tarjoten napoihin, niin saanee mitattua sinne(kin) tulevaa jännitettä?
Jännitettä en mitannut toisella akulla, mutta käynnistymisen kanssa oli sama tilanne. Onhan tuossa noita akun plussaa ja miinusta hieman siirrelty, joten saattaahan niihin tulla huonoa kontaktia. Mutta pitäisikös sen konkan näyttää auton käydessä joatin muuta kuin 9, jotain volttia? Johtuuko moinen ilmiä myös siitä huonosta maakontaktista?
# 419 Vesa Pohjalainen
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: kaasarisatkun ennakkoa ja muutakin?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:
Jännitettä en mitannut toisella akulla, mutta käynnistymisen kanssa oli sama tilanne. Onhan tuossa noita akun plussaa ja miinusta hieman siirrelty, joten saattaahan niihin tulla huonoa kontaktia. Mutta pitäisikös sen konkan näyttää auton käydessä joatin muuta kuin 9, jotain volttia? Johtuuko moinen ilmiä myös siitä huonosta maakontaktista?
Palaako latausvalo käydessä, tai sammuksissa sytytysvirran ollessa kytkettynä?
Jossei pala käydessä, pitäisi laturin työntää sinne akulle virtaa (jos laturi kunnossa), tosin oikkarissa oleva akku voi kait haukata jännitteen aika alaskin?

Entä jos kokeilisit laittaa yöksi jonkin akun lataukseen, ja jos tuntuisi ottavan virtaa vastaan, niin sitten aamulla jännitemittaus siitä ennen paikalleasennusta, ja toinen mittaus käydessä?
Jotenkin en jaksaisi uskoa että hitsailut olisivat mitenkään voineet vauriottaa niitä laturin diodeja, säädintä, tai etenkään akkua joka ei ole ollut autoon edes kytkettynä hitsatessa, eiköhän vaan akku tullut tiensä päähän?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: kaasarisatkun ennakkoa ja muutakin?

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

ng900aero kirjoitti: Palaako latausvalo käydessä, tai sammuksissa sytytysvirran ollessa kytkettynä?
Jossei pala käydessä, pitäisi laturin työntää sinne akulle virtaa (jos laturi kunnossa), tosin oikkarissa oleva akku voi kait haukata jännitteen aika alaskin?

Entä jos kokeilisit laittaa yöksi jonkin akun lataukseen, ja jos tuntuisi ottavan virtaa vastaan, niin sitten aamulla jännitemittaus siitä ennen paikalleasennusta, ja toinen mittaus käydessä?
Jotenkin en jaksaisi uskoa että hitsailut olisivat mitenkään voineet vauriottaa niitä laturin diodeja, säädintä, tai etenkään akkua joka ei ole ollut autoon edes kytkettynä hitsatessa, eiköhän vaan akku tullut tiensä päähän?
Latauksen valo ei pala auton käydessä, mutta syttyy kyllä, kun on virrat päällä ennen starttia. Joskus starttaa, joskus vain napsahtaa.

Molemmat akut ovat olleet ihan hyviä tähän asti, joten en oikein usko molempien tulleen tiensä päähän samalla kertaa. Sen autossa aiemmin olleen pistin latuuseen yöksi, joten katsotaan, mitä se silloin sanoo.

Se toinen akku on ollut sellainen, että vaikka pojan auto on seissyt kuukausitolkulla, niin laakista on lähtenyt käyntiin ja pyörittää hyvin.
# 419 Vesa Pohjalainen
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: kaasarisatkun ennakkoa ja muutakin?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:
Latauksen valo ei pala auton käydessä, mutta syttyy kyllä, kun on virrat päällä ennen starttia. Joskus starttaa, joskus vain napsahtaa.

Molemmat akut ovat olleet ihan hyviä tähän asti, joten en oikein usko molempien tulleen tiensä päähän samalla kertaa. Sen autossa aiemmin olleen pistin latuuseen yöksi, joten katsotaan, mitä se silloin sanoo.

Se toinen akku on ollut sellainen, että vaikka pojan auto on seissyt kuukausitolkulla, niin laakista on lähtenyt käyntiin ja pyörittää hyvin.
No lataukseen ehkäsilti yöksi, eikait akun hyvätapainen käytöshistoriakaan kuitenkaan riitä, jos se vaan on nyt vainaa jostain syystä? :D
Itsellänikin joku saabeistani oli sellainen että naksutteli välillä, ja välillä lähti laakista, kait jokin lähelle 10V lepojännite ei ihan riitä startin solenoidille kuitenkaan?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: kaasarisatkun ennakkoa ja muutakin?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sytytyksestä senverran, että olen henk. koht. törmännyt väsähtäneisiin virranjakajiin. Samoin virranjakajan kellot ei esim. egr- ja ei egr- mallisissa ole samalla millibaarilukemalla. Tästä seuraakin melkoinen sekametelisoppa, kun yhdistetään tukkeutunut egr (tai vaihtoehtoisesti selällään oleva egr), väsynyt jakaja ja väärällä mbar-lukemalla oleva alipainekello samaan pakettiin...

Käytännössä siis muutamia perusjuttuja. Jos on käytettävissä strobovalo ennakon tarkastukseen, niin ensimmäinen asia on katsoa huojuuko ennakko? Jos se huojuu enemmän kuin pari astetta, niin jakajassa on jo jotain häippää. Seuraava homma on katsoa miten nopeasti sytytysennakko saavuttaa maksiminsa ilman alipaineletkua. Sen pitäisi mennä maksimiin vasta noin 4000rpm:ssä. Jos se menee aiemmin, niin keskipakolaitteiden jouset on kuoleentuneet. Turha kuvitellakaan, että sellaiseen jakajaan kannattaa edes haaveilla säätävänsä korjaamokirjasta luettuja sytytysennakoita.

Mikäli jakajassa on häippää esim. tuon huojunnan muodossa, niin se on syytä vaihtaa ihan ensialkuun sellaiseen, jossa ennakko pysyy melkoisen hyvin vakiona. Sen jälkeen säätäen sytytysennakko 20ast/2000rpm.

Perstuntumalta säädettäessä hyvä lähtökohta on se, että säätää ennakon sellaiseksi, että lämmin kone ottaa herkästi kierroksia kaasua ryntäyttäessä. Mikäli kone "ökähtää" ennenkuin kierrokset lähtee nousemaan, niin ennakkoa pitää lisätä. Useinmiten 1-2asteen lisäus vakioon on tarpeen, jotta kone reagoi riittävän herkästi kaasuun. Luultavasti tämä johtuu aiemmin mainituista jousien väsymisestä.

"Korvakuulo-perstuntuma"-metodin toinen hyväksi havaittu kikka maksimiennakon kannalta on säätää ennakko enimmillään niin aikaiselle, että 50km/h vauhdissa kaasupohjassa suurimmalla vaihteella kuuluu vain satunnaisia kilahduksia (eli nakutusta). Sen isommalle ennakkoa ei pidä mennä säätämään, koska lisätehoa ei saavuteta ja toisaalta moottorikaan ei tykkää hyvää nakutuksesta. Onneksi vapaastihengittävissä moottorivauriot ja "mäntäpistiäinen" ei ole läheskään niin herkkä vieras verrattuna turbomalleihin. Jos ennakon säätää niin myöhäiselle, ettei nakutusta ilmene koskaan, niin todennäköisesti menetetään kaasuun reagointi ja ajettavuus muuttuu vähintäänkin laiskaksi.

Tässä minun vihjeet. Varmaan taas joku keksii viisaita kommentteja, mutta sanonpahan vaan, että nämä minun tarinat on ihan kokeiltuja juttuja eikä mitään googletettuja juttuja tai kirjatietoa. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: kaasarisatkun ennakkoa ja muutakin?

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Kiitos Mikko ansiokkaiden kokemustesi jakamisesta.
Oma perstuntuma on, että sytty ja seos ovat aika hyvin nyt suhteessa toisiinsa. Sen se nyt menee, minkä kaasarikone jaksaa. Sytytysennakko ei vaeltel, vaan on hyvin tarkasti siinä 18 asteen paikalla. mittasin tyhjäkäynnillä, aipaine irti ja letku tukittuna, kuten korjaamokirjan ohjeissa sanottiin.

Palaan kuitenkin tuohon sähköongelmaan. Omien mietintöjen perusteella olen kuitenkin päätymässä siihen laturiin. Viime päivien ilmiönä on ollut myös erittäin hidas pyyhkimien toiminta. Eilen radiokin alkoi pätkiä, mikä varmaankin viittaa siihen, että se ei saa tarpeeksi isoa jännitettä, tarkemmin ajatellen samaa teki myös lisävahvistin. Samaa kai puoltaa sekin, että se konkan päällä olevan lukema on vain noin 9V, kun se aiemmin oli luokkaa 14V auton käydessä. Eli olisiko laturi hiipunut osittain. Lataa, muttei kokonaan kuollut. Sattui vain ähän samaan hötäkkään.

Yleensä, kun auton saa käyntiin, niin tyhjä akku ottaa virtaa aika pian. Nyt ajolenkin jälkeen auto nitkahti pihaan, eikä puhunut mitään. Vaihtoakun puhti alkoi hiipua myös aika nopeasti. Tosin sekään ei ollut pitkän käytämättömyyden jälkeen täysi.

Kun nyt pistän yön yli ladatun patterin paikalleen, jännitteiden pitäisi olla luokkaa 12V, kun auto ei ole käynnissä, mutta selvästi yli 12V auton käydessä, jos laturi on OK. Menikö päätelmä yhtään kohdalleen. :)

Ajattelin testata purkuauton laturilla ja katsoa, muuttuuko tilanne. Tutkitaan vanhaa laturia sitten, kun auto on saatu pelaamaan.

Voisikos muuten tuo heikko käyttöjännite olla syynä lämpömitarin mataliin lukemiin? Kansivikaa autossa ei pitäisi olla, koska mitään sen tuntomerkkejä ei ole ollut ja toisaalta kansihomma teetettiin vasta muutama vuosi sitten.
# 419 Vesa Pohjalainen
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: kaasarisatkun ennakkoa ja muutakin?

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Eikkäs taitaa olla helpointa ensin tutkia maadoitukset ja vastasitten lähteä laturin vaihtoon?

Akun jännitteen mittasin napojen väliltä.
# 419 Vesa Pohjalainen
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: kaasarisatkun ennakkoa ja muutakin?

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

No niin, nyt on mittailtu ja vertailta kahta samanlaista autoa.

Maattopisteen irroitin ja putsasin huolellisesti, samoin akun navat ja kengät

Kunnossa oleva työntää laturin päästä keskim. 14,3V ongelmatapauksen tuotos oli 8-9V ja nyt meni jo tarjonta millivolttien puolelle eli ei juuri mitään.

Sama tilanne oli akulta mitatessa, navasta maattopisteeseen terve antoi 13,99V ja viallinen saman 8-9V eli eiköhän tuo vikaoletus laturiin kohdistu, vai mitä mieltä raati on. Kannattaako vielä tsekata joku muu paikka?

Latauksen valo ei kuitenkaan pala, tai ainakaan sen hehkuminen ei näy. Juuri ja juuri auto lähti käyntiin. Akun navoista mitaten jännite oli noin 10V, auto ei käynyt.

En usko, että molemmat akut olisivat pimahtaneet samalla kertaa. Ladatun akun jännite oli melkein 14 V
# 419 Vesa Pohjalainen
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: kaasarisatkun laturiongelma...ko?

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Mimmi kirjoitti:Palaako latauksen merkkivalo ollenkaan?
Jollei, vaihda se lamppu (tai ainakin tarkista mittaamalla), koska ilman lamppua ei laturi saa magnetointijännitettä, eikä myöskään lataa.
Jos lamppu on OK, vaihda laturi.
Lamppu toimii ja juurikin lähden purkamaan laturia purkuautosta.
Eli latausjännite on alle 10V, eihän se riitä mihinkään, vaan akku menettää pikkuhiljaa varauksensa.
# 419 Vesa Pohjalainen
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: kaasarisatkun hapettumaongelma

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Loppujen lopuksi vika oli sittenkin hapettuma.

Ehdin jo purkaa toisen laturin irti varaosa-autosta, kun aloin raksia irti korjattavan auton laturin naruja ja kas, se pieni liittimellä varustetun narun liitos oli sinisen hapettuman peitossa. Veikkasin, ettei se tuossa ole, mutta yleismittari näytti toista, samoin äänisysteemin konkka. Jännite alkoi olla noin 13V. Samaa kertoi myös yleismittari akulta mitattuna. Tuulilasinpyyhkimetkin toimivat OK samoin lämpömittari eli koko termarihommakin saattoi olla vain tuon hapettuman aiheuttama, kun lämpömittari näitti omiaan.

Kun auto on ollut nelisen vuotta ajamatta, näyttää ihmeellisiä juttuja ilmaantuvan.

Kiitos kaikille taas kerran loistavasta avusta ja erinomaisista neuvoista. Mihin sitä joutuisikaan ilman klubitovereita...huningolle varmaankin. :D

Ai niin, mikäs se naru muuten on, joka oli hapettunut?
# 419 Vesa Pohjalainen
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: kaasarisatkun hapettumaongelma

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Liian aikaisin hihkaisin riemusta. Sama ongelma palautui. Huomenna menee laturi vaihtoon. Voisiko se ylipäätään edes olla tuo kuvattu naru? Joka tapauksessa sillä suunnalla ropaaminen sai jännitettä aikaan.
# 419 Vesa Pohjalainen
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: kaasarisatkun hapettumaongelma

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Liian aikaisin hihkaisin riemusta. Sama ongelma palautui. Huomenna menee laturi vaihtoon. Voisiko se ylipäätään edes olla tuo kuvattu naru? Joka tapauksessa sillä suunnalla ropaaminen sai jännitettä aikaan.
Eikös sähkö olekin ihmeellistä.. :mrgreen: :mrgreen:

Mittarinahan tietysti käytit laatu biliksen mittaria jossa virhemarginaali 20%

Laita uusi abiko siihen herätepiuhaan ja putsaa laturin kaikki pinnat...myös se isompi naru...Jo alkaa pelittämään....
Vastaa Viestiin