Aurauskulmat madallettaessa.

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Aurauskulmat madallettaessa.

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Minkähän verran teoriassa voi auraus muuttua, kun vaihdoin vakioalustan tilalle tonnariin madallusjouset ja iskarit

Pitää tietysti käyttää säädössä, mutta nykyinen raidetanko pitää suhinaa ja sinihää ohjausta käännellessä ja vaihdan sen kesän mittaan toiseen, vähemmän ajettuun moottorirempan yhteydessä. Ei tekisi mieli maksaa 2x 60e kuukauden tai parin sisään korjaamolle... Autolla kuitenkin tarkotus ajaa ennen remonttiin pääsyä 2-3tkm.

Toisaalta en kyllä halua, että pari päivää vanhat renkaatkaan kuluu... Mitähän tässä nyt kantsis sitten tehä?. Tietty edullisemmasta aurauksen säätöpaikasta Tampereen seudulla voipi antaa vinkkejä :).
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Aurauskulmat madallettaessa.

Viesti Kirjoittaja peinu »

Jos ajotuntuma on hyvä, ratti on keskellä eikä puolla mihinkään suuntaan, niin ei varmaan mitään suurta ongelmaa. Jos jää edelleen mieltä kaivelemaan, niin ei auta kuin mennä säätöön mielenrauhan saavuttamiseksi.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Aurauskulmat madallettaessa.

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Golffilla oli hyvä ajella ja ratti keskellä mutta siitä huolimatta renkaat suli alle.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Aurauskulmat madallettaessa.

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

No mitenkäs OG 900 reagoi madallusjousiin?
Camberit lienee ainakin muuttuneet, mutta onko oleellisesti = tarve säätöön. Minun logiikkani mukaan menee enemmän negatiiviseksi.
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Aurauskulmat madallettaessa.

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:No mitenkäs OG 900 reagoi madallusjousiin?
Camberit lienee ainakin muuttuneet, mutta onko oleellisesti = tarve säätöön. Minun logiikkani mukaan menee enemmän negatiiviseksi.
Muuttuu jo enempi negatiiviseksi, reippaampaan ajoon voi jättää silleen mutta aurausta pitää lähes sata varmasti säätää. Omien vaihtojen jälkeen on ollut reilusti heittoa. Kolkissa edellinen omistaja oli laittanut madallusjouset alle ja kepillä tarkastaessa aurausta oli melkein pari senttii joten suosittelen kyllä kattomaan ees tontille sen aurauksen vaikkei heti 4-pyöräsuuntaukseen veiskään.
Satkulla on tullu kilsoja muutama kymppitonni tuon oman säädön jälkeen ja renkaat kuluu tasan.
Reilulla aurauksella tuntuu auto menevän jopa paremmin suoraan joten ajotuntumaan ei parane luottaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Aurauskulmat madallettaessa.

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Kävin vähän mittailemassa nauhan kanssa... Etuakselilla oli renkaiden keskikohdasta alaspäin mitattaessa 3milliä eroa etu ja takapuolen välillä 53cm mittausvälin kohdalta. Vertasin takapäähän, jossa vastaavalla matkalla oli väliä yli 5mm... Myös og900:ssa oli molemmissa päissä yli n. 5milliä eroa renkaiden etu ja takareunoilla...

Molemmissa autoissa renkaat, josta saa hyvin tarkan kiintopisteen mitattua, mutta eihän se taida kuitenkaan silti kovin tarkka olla... '

Kukas tietäisi, miten tuosta 0.5m ja 3mm leveyserosta laskettaisiin astekulma?
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Aurauskulmat madallettaessa.

Viesti Kirjoittaja tetammi »

En mä mitään laskee osaa mutta tuolta löytyis camber-laskuri ja mielestäni sitä voi hyvin soveltaa myös auraukseen.
http://www.tunex.fi/puslat/index.htm
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Aurauskulmat madallettaessa.

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Suuret kiitokset Tetammille ja muille auttajille. Sain laskettua tuolla camber mittarilla ja jos tuo 3mm ~puolen metrin matkalla pitää edes lähes kutinsa, ei pitäisi olla ongelmaa liiallisen kulumisen suhteen... Tulos oli alle 0.3astetta.
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1299
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Aurauskulmat madallettaessa.

Viesti Kirjoittaja Haza »

Neste sääksjärvi oli ainakin 1½v sitten vielä halpaa pelkkä auraus säädättää, taisin maksaa 25€.
Muutama mutta tässä tietysti on, eivät saa laitteita kiinni aluvanteisiin ja hinta olisi vissiin ollut eri jos olisivat joutuneet tappelemaan raidetankojen kanssa, silloin olin ne herkistellyt valmiiksi..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Aurauskulmat madallettaessa.

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Okei, pidetäänpä mielessä. raidetanko ja päät on vaihdettu viime syksynä ja tervaa välissä, joten en usko suuria ongelmia tuossa olevan. Jos tonne menis, ni pellit sitä kai joutuis jostain lainaamaan :D.
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Vastaa Viestiin