Saab 9-3, 2.3 vm1998 jakopään hihna-asiaa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
fastrabbit
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Kesä 11, 2009 08:39

Saab 9-3, 2.3 vm1998 jakopään hihna-asiaa

Viesti Kirjoittaja fastrabbit »

Nyt on ajettu 235 000 km

En ole varma koska saabiin on viimeksi vaihdettu jakopään hihna, on saattanut olla jopa 110 th km huollon aikaan, koska huoltokirjassa yms ei ole erikseen mitään merkintää, vaikka ~210 th km kohdalla olisi pitänyt vaihtaa uudestaan (ja on olemassa mahdollisuus että kyseinen huolto on jäänyt tekemättä ed. omistajalta kokonaan.)

Paljonko ~ maksaa pelkkä hihnan kunnon tarkistus?

Jos on vaihdon tarpeessa, pitäisi tietysti vaihtaakin...
Tarvitseeko yleensä tehdä jotain muita osien vaihtoja/töitä jakohihnan vaihdon yhteydessä?
Ja jos vaihdetaan, mitä se suurinpiirtein maksaa?

Sekä vielä kysymys, että mitä kyseiselle autolle todennäköisesti käy, mitä menee rikki yms, jos hihna katkeaa (kesken ajon)?

Kiitos vastauksistanne

-Saabiin tykästynyt-
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saab 9-3, 2.3 vm1998 jakopään hihna-asiaa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

tarkoitatko moottorin ulkopuolista moniurahihnaa joka pyörittää apulaitteita kuten laturia ja ohjaustehostinta ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
knutari
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2008 12:01
Paikkakunta: Anjala

Re: Saab 9-3, 2.3 vm1998 jakopään hihna-asiaa

Viesti Kirjoittaja knutari »

Saabissasi on jakopäässä ketju, sitä ei vaihdeta yleensä kuin sitten, kun se on virunut tarpeeksi :D . Ketju saattaa kestää hyvässä lykyssä vaikka 600 tkm ilman vaihtoa. Itse en ole joutunut kertaakaan vaihtamaan ketjua omiin Saappeihini. Se moniurahihna, joka pyörittää apulaitteita siinä moottorin ulkopuolella vaihdetaan tietyissä huolloissa ja näppärät kaverit vaihtavat sen itse, kun ei ole mikään maailman vaikein homma tehdä, vie aikaa aloittelijaltakin vain noin tunnin ehkä vähän toista, ohjeita löytyy foorumilta. Samalla, kun vaihtaa moniurahihnan kannattaa vaihtaa se vasemmanpuoleinen taittopyörä sekä keskimmäinen ohjausrulla, koska niidenkään laakerit eivät kestä ikuisuuksia. Tietääkseni ainut Saab malli josta löytyy jakopään hihna on V6 moottorilla varustettu Saab. :D
fastrabbit
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Kesä 11, 2009 08:39

Re: Saab 9-3, 2.3 vm1998 jakopään hihna-asiaa

Viesti Kirjoittaja fastrabbit »

kiitti.
säästitte just monta sataa euroa...

"Opettele tuntemaan saabisi myös sisältä"

:mrgreen:
Risto Vee
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 23:11
Paikkakunta: Porvoo

Re: Saab 9-3, 2.3 vm1998 jakopään hihna-asiaa

Viesti Kirjoittaja Risto Vee »

Mimmi kirjoitti:
knutari kirjoitti:Tietääkseni ainut Saab malli josta löytyy jakopään hihna on V6 moottorilla varustettu Saab. :D
Sinulla on väärä käsitys. Esim. 1,9 Dieselit ovat kuminauhalla.
Puhuttiin Saabeista, ei Fiateista. :wink: :lol:
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
knutari
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2008 12:01
Paikkakunta: Anjala

Re: Saab 9-3, 2.3 vm1998 jakopään hihna-asiaa

Viesti Kirjoittaja knutari »

Joo sori vaan, en edes muistanut, että näitä on dieselinäkin, kun itse ajelen bensakoneella, ei jotenkin tule aina mieleen, että näissä on nokipatojakin nykyään. :lol: Taitaa se V6 olla Opelin kone tietääkseni :) Sama kuin Omenassa..
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2180
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Saab 9-3, 2.3 vm1998 jakopään hihna-asiaa

Viesti Kirjoittaja baasenar »

knutari kirjoitti:Joo sori vaan, en edes muistanut, että näitä on dieselinäkin, kun itse ajelen bensakoneella, ei jotenkin tule aina mieleen, että näissä on nokipatojakin nykyään. :lol: Taitaa se V6 olla Opelin kone tietääkseni :) Sama kuin Omenassa..
GM:n valmistama kone ja enemmänkin Isuzuissa ollut. Asiasta enemmän tietävät voivat tarvittaessa taas tarkentaa. :)
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Vastaa Viestiin