Nyt on ajettu 235 000 km
En ole varma koska saabiin on viimeksi vaihdettu jakopään hihna, on saattanut olla jopa 110 th km huollon aikaan, koska huoltokirjassa yms ei ole erikseen mitään merkintää, vaikka ~210 th km kohdalla olisi pitänyt vaihtaa uudestaan (ja on olemassa mahdollisuus että kyseinen huolto on jäänyt tekemättä ed. omistajalta kokonaan.)
Paljonko ~ maksaa pelkkä hihnan kunnon tarkistus?
Jos on vaihdon tarpeessa, pitäisi tietysti vaihtaakin...
Tarvitseeko yleensä tehdä jotain muita osien vaihtoja/töitä jakohihnan vaihdon yhteydessä?
Ja jos vaihdetaan, mitä se suurinpiirtein maksaa?
Sekä vielä kysymys, että mitä kyseiselle autolle todennäköisesti käy, mitä menee rikki yms, jos hihna katkeaa (kesken ajon)?
Kiitos vastauksistanne
-Saabiin tykästynyt-
Saab 9-3, 2.3 vm1998 jakopään hihna-asiaa
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 3
- Liittynyt: To Kesä 11, 2009 08:39
Re: Saab 9-3, 2.3 vm1998 jakopään hihna-asiaa
tarkoitatko moottorin ulkopuolista moniurahihnaa joka pyörittää apulaitteita kuten laturia ja ohjaustehostinta ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Saab 9-3, 2.3 vm1998 jakopään hihna-asiaa
Saabissasi on jakopäässä ketju, sitä ei vaihdeta yleensä kuin sitten, kun se on virunut tarpeeksi
. Ketju saattaa kestää hyvässä lykyssä vaikka 600 tkm ilman vaihtoa. Itse en ole joutunut kertaakaan vaihtamaan ketjua omiin Saappeihini. Se moniurahihna, joka pyörittää apulaitteita siinä moottorin ulkopuolella vaihdetaan tietyissä huolloissa ja näppärät kaverit vaihtavat sen itse, kun ei ole mikään maailman vaikein homma tehdä, vie aikaa aloittelijaltakin vain noin tunnin ehkä vähän toista, ohjeita löytyy foorumilta. Samalla, kun vaihtaa moniurahihnan kannattaa vaihtaa se vasemmanpuoleinen taittopyörä sekä keskimmäinen ohjausrulla, koska niidenkään laakerit eivät kestä ikuisuuksia. Tietääkseni ainut Saab malli josta löytyy jakopään hihna on V6 moottorilla varustettu Saab. 


-
- "Koeajolla"
- Viestit: 3
- Liittynyt: To Kesä 11, 2009 08:39
Re: Saab 9-3, 2.3 vm1998 jakopään hihna-asiaa
kiitti.
säästitte just monta sataa euroa...
"Opettele tuntemaan saabisi myös sisältä"

säästitte just monta sataa euroa...
"Opettele tuntemaan saabisi myös sisältä"

Re: Saab 9-3, 2.3 vm1998 jakopään hihna-asiaa
Puhuttiin Saabeista, ei Fiateista.Mimmi kirjoitti:Sinulla on väärä käsitys. Esim. 1,9 Dieselit ovat kuminauhalla.knutari kirjoitti:Tietääkseni ainut Saab malli josta löytyy jakopään hihna on V6 moottorilla varustettu Saab.


Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Re: Saab 9-3, 2.3 vm1998 jakopään hihna-asiaa
Joo sori vaan, en edes muistanut, että näitä on dieselinäkin, kun itse ajelen bensakoneella, ei jotenkin tule aina mieleen, että näissä on nokipatojakin nykyään.
Taitaa se V6 olla Opelin kone tietääkseni
Sama kuin Omenassa..


Re: Saab 9-3, 2.3 vm1998 jakopään hihna-asiaa
GM:n valmistama kone ja enemmänkin Isuzuissa ollut. Asiasta enemmän tietävät voivat tarvittaessa taas tarkentaa.knutari kirjoitti:Joo sori vaan, en edes muistanut, että näitä on dieselinäkin, kun itse ajelen bensakoneella, ei jotenkin tule aina mieleen, että näissä on nokipatojakin nykyään.Taitaa se V6 olla Opelin kone tietääkseni
Sama kuin Omenassa..

Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-