Vaihdellaanhan niitä öljyjä sitten....

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
2.3i-16
"Hölösuu"

Re: Vaihdellaanhan niitä öljyjä sitten....

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

HMK kirjoitti:
9-5T kirjoitti:
Maikki kirjoitti:9-5T:llä kilometrejä kertyy pikkasen eri tahtiin kuin keskivertoautoilijalla ja moottori on myös käyntilämmin toisinkuin 3km kauppaan ja takaisin ajolla joten ongelmia ei pitäisikään olla :wink:
.
Eli ongelma ei ole öljyn vaihdossa vaan jossain muualla.

En ole kuullut, että esim. vastaavanikäisissä saksalaisissa olisi vastaavia moottoriongelmia.

Mites esimerkiksi VAG 2.5 V6 TDI legendaaariset 100tkm kohdalla loppu kuluvat nokat? 2.7 biturbossa on VAGin puolella ollut myös vastaavia öljyn pikeentymisongelmia kuin T7:ssa.

1.8T-myllyt ovat myös painineet erinäisten ongelmien kanssa.

Niin, ja noissa pikkumoottorisissa VAGineissa ja toisaalta isolla dieselillä varustetuissa BMW:issa on noita tomaattilaatikoita paukkumut melko kiitettävää tahtia.

Aina se autoilu kallista on, ja voithan laittaa sen T5-myllyn sen T7 tilalle jos sille tuntuu.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
2.3i-16
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

KN/Lieto kirjoitti: on mielestäni 10tkm öljynvaihtoväli NYKY-autolle surkean vähän.
Möljyn vaihtamisen kustannukset ovat myös naurettavan pienet :)

Tuli HEMI GC:n kanssa tutuksi tuo jenkkityyli näissä asioissa, 5t mailin välein ö-vaihto ja öljynä tietenkin "ompelukoneöljyä" 0W-20. Näin suositeltiin "heavy use"-tapauksissa :D
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
eklunto1
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Olen seurannut tätä palstaa vuosia (alussa en rekisteröityneenä). Voisitko näyttää minulle yhdenkin viestiketjun (sisältäen alla listattua faktaa), missä T7 kone on hajonnut täyttäen nämä asiat:
- 1 omistaja
- 10 000Km välein vaihdettu öljy uudesta lähtien, tai huolto-ohjelman mukaisesti, jos voidaan todistaa että pääsääntöisesti autolla on ajettu pidempää matkaa
- Täydellinen huoltokirja
- Huohotus kunnossa (jos ajettu pätkä ajoa)
- Saab ei olisi korvannut asiaa 8 vuoden laajennetulla moottoritakuulla

Helpompi on löytää niitä jotka ovat ajaneet 200 000km tai yli ilman että kone on hajonnut. (pois lukien Garret Turbo ongelmat T7:ssa).

Suurin osa täällä kirjoittavista on ostanut n. 60 000 + km käytetyn alkupään 9-5:n (eli 9-5:sissa M2005 tai vanhempi, tai 9-3 T7:lla). Usein huoltokirjassa pari pitkäksi mennyttä huoltoa (km tai aika), autolla useita aikaisempia omistaja eikä käyttöhistoriaa tiedossa (patisi se minkä myyjä on valehdellut kaupan yhteydessä), huohotin päivitys asennettu vasta hiljattain (= vauriot koneeseen on jo syntyneet). Tämän jälkeen itketään palstalla koneen hajottua, että kyllä ne vanhat OG 900:set oli vaan hyviä autoja. Tähän sitten todetaan että kyllähän tuon Saab:n koneen tulisi normaali käyttö kestää tietämättä miten ko autoa on ensimmäiset 60 000Km käytetty.

Minun "normaali" käytössä ei koneissa ole ollut vikaa ja suurin osa noista autoista on ollut tehoiltaa muuta kuin vakioita.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saappi Kuski
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

KN/Lieto kirjoitti:mielestäni 10tkm öljynvaihtoväli NYKY-autolle surkean vähän.
Enpä kyllä itse kaksi yhtään syytä miksi "nyky"autojen mooottoreiden pitäisi olettaa kestävän yhtään sen pidempiä öljynvaihtovälejä kuin vanhojenkaan. Metalli on yhtä "liukasta" toista metallia vasten kuin ennenkin ja vesi yhtä huonoa voiteluainetta kuin ennenkin.
Väitän että pitkät öljynvaihto/huoltovälit on keksitty kahdsta syystä: 1. Auton ylläpito saataisiin mainoksissa näyttämään halvemmalta. 2. Auto saataisiin oikeasti hajoamaan nopeammin jolloin saadaan myytyä seuraava auto nopeammin.
9000CS 2,3
Kaide
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Kyllähän se on monissa testeissäkin todettu että kaikki öljyt menettävät olennaiset ominaisuutensa viimeistään 10tkm ajon jälkeen.

Itse luulisin että syy pitkille öljynvaihtoväleille on tämä vallallaan oleva "ekopiiperrys". Kukaan ei halua ostaa autoa jonka tuotoksena on nelinkertainen määrä jäteöljyä ja huoltokuluja verrattuna kilpailijaan. Tuolla saadaan myös oman merkin "ekokilpeä" kiillotettua . Kustannuksiin se ei tosin vaikuta koska öljynvaihtohuollon hinta on kolminkertaistunut samassa ajassa kun huoltovälit ovat kaksinkertaistuneet ja näin autotehtaat/huollot pitävät huolen siitä etteivät heidän tulonsa vähene vaikka asiakaskäyntien määrä vähenee.
Julle
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Julle »

eklunto1 kirjoitti:Olen seurannut tätä palstaa vuosia (alussa en rekisteröityneenä). Voisitko näyttää minulle yhdenkin viestiketjun (sisältäen alla listattua faktaa), missä T7 kone on hajonnut täyttäen nämä asiat:
- 1 omistaja
- 10 000Km välein vaihdettu öljy uudesta lähtien, tai huolto-ohjelman mukaisesti, jos voidaan todistaa että pääsääntöisesti autolla on ajettu pidempää matkaa
- Täydellinen huoltokirja
- Huohotus kunnossa (jos ajettu pätkä ajoa)
- Saab ei olisi korvannut asiaa 8 vuoden laajennetulla moottoritakuulla

Helpompi on löytää niitä jotka ovat ajaneet 200 000km tai yli ilman että kone on hajonnut. (pois lukien Garret Turbo ongelmat T7:ssa).

Suurin osa täällä kirjoittavista on ostanut n. 60 000 + km käytetyn alkupään 9-5:n (eli 9-5:sissa M2005 tai vanhempi, tai 9-3 T7:lla). Usein huoltokirjassa pari pitkäksi mennyttä huoltoa (km tai aika), autolla useita aikaisempia omistaja eikä käyttöhistoriaa tiedossa (patisi se minkä myyjä on valehdellut kaupan yhteydessä), huohotin päivitys asennettu vasta hiljattain (= vauriot koneeseen on jo syntyneet). Tämän jälkeen itketään palstalla koneen hajottua, että kyllä ne vanhat OG 900:set oli vaan hyviä autoja. Tähän sitten todetaan että kyllähän tuon Saab:n koneen tulisi normaali käyttö kestää tietämättä miten ko autoa on ensimmäiset 60 000Km käytetty.

Minun "normaali" käytössä ei koneissa ole ollut vikaa ja suurin osa noista autoista on ollut tehoiltaa muuta kuin vakioita.
Kehityksen suunta on silti arvellutava. Vai onko kaikki og sataset täyttäneet nuo mainitsemasi kriteerit?
9-5 Aero - 00
eklunto1
"Hölösuu"

Kehityksen suuntana se että uudet autot saastutavat ja kuluttavat vähemmän? Tämä taas pakottaa tekemään muutoksia moottorin rakenteeseen, jolla saattaa asettaa korkeammat vaatimukset mm. moottorin voitelulle, huolloille jne. Kyllähän mineraali öjly on halpaa ja katalysaattori on ärsyttävä lisäke joka vie tehoja, xenon valot menee rikki + kalliit huoltoaa ja ABS jarruista saattaa syttyä vikavalo jne.. Hiljaiseksihan tämä kehityksen suunta vie :)
Tommi - Jäsen 2001
Saab 96
Kaide
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Kaide »

9-5T kirjoitti: Etkö tajua ettei moottorin ongelmat johdu öljyn vaihtovälistä josta minulla on 6kpl todisteita, ongelma on jossain muualla

Niinhän se on , nimittäin täysin päin persettä suunnitellussa moottorissa :lol: Tätä suunniteluvirhettä voi tietty yrittää paikata tiheämmällä öljynvaihtovälillä tai juoksemalla huohotinpäivityksissä ja niihinkin tässä esimerkkitapauksessa oli mennyt liki 1000e omasta pussista vaikka nekin olisi pitänyt kustantaa sen lafkan joka on suunnitteluvirheen tehnyt.

Nojoo... Kyllä mä sain T5 koneenkin hajalle alakerran osalta , mutta 11v/280tkm kohdalla saakin jo hajota kun tarpeeksi väärinkäyttää moottoria.
rimmi9-5t
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja rimmi9-5t »

Kaide kirjoitti:
9-5T kirjoitti: Etkö tajua ettei moottorin ongelmat johdu öljyn vaihtovälistä josta minulla on 6kpl todisteita, ongelma on jossain muualla

Niinhän se on , nimittäin täysin päin persettä suunnitellussa moottorissa :lol: Tätä suunniteluvirhettä voi tietty yrittää paikata tiheämmällä öljynvaihtovälillä tai juoksemalla huohotinpäivityksissä ja niihinkin tässä esimerkkitapauksessa oli mennyt liki 1000e omasta pussista vaikka nekin olisi pitänyt kustantaa sen lafkan joka on suunnitteluvirheen tehnyt.

Nojoo... Kyllä mä sain T5 koneenkin hajalle alakerran osalta , mutta 11v/280tkm kohdalla saakin jo hajota kun tarpeeksi väärinkäyttää moottoria.
Asia on juurikin näin kun Kaide sen ilmaisee. Täysin älytöntä edes kenenkään muuta väittää etteikö noissa alle - 04 malleissa olisi tehty pahemmanpuoleinen suunnittelu virhe.
EX: OG 900 GL, OG 900 GLE, OG 900 GLI, 9000 CS, og 9-5, 9-3. Ajossa ng 9-5, 2010 ja 9-3 2010
Aina välillä harmaita hiuksia aiheuttaa jälkipolven OG-95. 2003 :)
eklunto1
"Hölösuu"

Tiedossa on syy ja seuraus siitä jos autossa oleva öljy ei enää voitele (esim tukkimalla öljysihdin) ja metallin välinen kitka rikkoo paikkoja.

Tiedossa on myös se miten asialta voidaan välttyä. Ja myöskin toimittaja Saab on asian myöntänyt ja tullut vapaaehtoisesti vastaan 8 vuoden pidennetyllä takuulla.

On lähinnä huvittavaa lukea juttuja joissa kone on jo rikki ja sitten ollaan ostettu 70€ huohotinpäivitys ja lisätty öjlyä..

Eli kertauksena: Jos ostat käytetyn Saab merkkisen auton, T7 konella (paitsi M2004 tai uudemman) etkä faktisesti tiedä miten autoa on käytetty ja huollettu, riski on että koneen voitelu on ollut puutteelista ja on aiheuttanut ennenaikaista kulumista. Tämäkin on helppo tarkistaa ennen kaupan tekoa.

Heikoilla ollaan silloin jos 8v takuu on mennyt umpeen ja huoltokirjassa on puutteita. Tässä ei ole mitään uutta mutta onhan siitä mukava kertailla asiaa mistä on kirjoitettu xxx kertaa eri foorumeilla ja tullaan varmaan kirjoittamaan vielä pitkään. :)
Tommi - Jäsen 2001
Saab 96
KN/Lieto
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Minulla on tällainen auto, jossa yksi huolto on tehty ennen aikojaan, ja huoltoväli on on 1300 km liian pitkä. Ajallisesti väli on ollut vain n.6kk. Takuu ei siis ole ollut voimassa, ja riski moottorin rikkoutumisesta on itsellä. En hyvällä tahdollakaan ole täysin tyytyväinen Saabin/GM:n 8-v huolenpito-ohjelmaan, kun kerran ongelma on myönnetty, mutta takuu raukeaa tuollaiseen mitättömään ylitykseen. No, toistaiseksi kaikki on kunnossa(!), ja olen päivittänýt huohottimen - omasta pussista. Yksikään huolto ei ole mennyt yli, mutta 50tkm huolto on tehty etuajassa - ehkä lomien tms. esteiden vuoksi. Jos maahantuoja uskoisi huohotinpäivitykseensä, olisi luullut edes sen saavan maksutta. En kiellä, etteikö näitä Saabeja olisi korjattu melkoiseti valmistajan laskuun, mutta asiakas, joka korjauttaa uuden karhean moottorinsa, ei samaa merkkiä enää osta.
veini siekkinen
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

MOI.kannatan itse max.10 000 öljynvaihto väliä tai puolivuosittain.itsellä ja perheessä ajettu varmaan kolme miljoonaa kilometria saabeilla ei yhtään konetta porsinut.esim.isäukko metsuri ja käynnisti saabin välillä palstan vierestä yli 30 asteen pakkasesta.mutta kun on ventiili kompan tiivisteitä vaihdettu ei ole paskaa ollut kopan alla (kuin uutta vent.koneistoa olisi katsonut).koskee saab malleja 96,99,900,93,9-5 eli kaikkia löytyy.

rikkimenneet koneet aina yleensä mitä olen nähyt on ollut helvetin paskasia sisältä.ja näin ollut öljyt mitä sattu/vaihtoväli.

öljyissä on eroja saabissa en käytä muuta kuin mobilin öljyjä.

esim.saabilla olessani kuulin/näin että sellin öljyt ei käyneet saabiin eikä sganiaan
moottoreihin alkoi tulla kuohua ja voimansiirot alkoi porsia kuormaautoista siksi shell jäi pois ja sanottiin täys tuho öljyksi.

kaveri laitto kokeesi valvolinea kun oli käyttänyt aina mobilia niin alkoi vent.koneisto naputta otetiin koppa auki niin öljyt oli paskan ruskeaa ja kysyin mitä olit kaatanut moottoriin se selvisi siinä että ei kannata vaihella myöskään öljyn merkkejä välillä se on pahinta mitä voi tehdä.eri merkit/ja vielä viskositeetien sotkeminen keskenään pahin mitä voi tehdä.

tämä on oma mielipide tähän asiaan omalla kokemuksella.
eklunto1
"Hölösuu"

KN/Lieto kirjoitti:Minulla on tällainen auto, jossa yksi huolto on tehty ennen aikojaan, ja huoltoväli on on 1300 km liian pitkä. Ajallisesti väli on ollut vain n.6kk. Takuu ei siis ole ollut voimassa, ja riski moottorin rikkoutumisesta on itsellä. En hyvällä tahdollakaan ole täysin tyytyväinen Saabin/GM:n 8-v huolenpito-ohjelmaan, kun kerran ongelma on myönnetty, mutta takuu raukeaa tuollaiseen mitättömään ylitykseen. No, toistaiseksi kaikki on kunnossa(!), ja olen päivittänýt huohottimen - omasta pussista. Yksikään huolto ei ole mennyt yli, mutta 50tkm huolto on tehty etuajassa - ehkä lomien tms. esteiden vuoksi. Jos maahantuoja uskoisi huohotinpäivitykseensä, olisi luullut edes sen saavan maksutta. En kiellä, etteikö näitä Saabeja olisi korjattu melkoiseti valmistajan laskuun, mutta asiakas, joka korjauttaa uuden karhean moottorinsa, ei samaa merkkiä enää osta.
Kone auki ja tarkistus miltä näyttää, jos arveluttaa koneen toimivuus. Itse ajoin edellisellä 9-5:sella (M2003), jossa oli 20 000Km huoltoväli long life öjlyllä tarkoitukella 30 000Km vaihtovälin. Tämän jälkeen öljy lähetettiin laboratorioon ja kone zekattiin:

- Öljyn määrä oli vähentynyt minimiiin (johtuen mm. siitä että konetta oli kuormitettu aika rankasti)
- Öljy oli vielä käyttökelpoista tutkimuksen mukaa (arvoja löytyy mm. etsi komennolla täältä foorumistakin)
- Ajoin autolla tuon jälkeen vielä 130 000Km eikä koneessa ollut mitään vikaa. Kone oli T7 2.3T Aero, jossa tuon 130 000Km oli lisänä Stage 3 viritys

Eli ei voi muuta todeta että aika heikkoja ja huonosti suunniteltuja koneita nuo T7:kat ovat... :)
Tommi - Jäsen 2001
Saab 96
APC
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja APC »

Käytetyn auton ostajan pitää vaan kantaa se riski, että autoa ei olekaan huollettu oikein. Ei sitä mahdollisesti jo syntynyttä vikaa saada enää huohotinpäivityksillä korjattua, mutta ehkä sillä saadaan hieman oiretta hoidettua ja koneen kilahtamista pitkitettyä.

Mulla tulee autolla lokakuussa 8 vuotta täyteen ja öljyä kuluu noin 1 l/5000 km ja pölläyttelyä kylmänä esiintyy. Ketju ei rolise ja muutenkin moottorin toiminta ok ja vuotoja ei ole. Ostin auton käytettynä 3,5 vuotta sitten ja huollot oli tehty oikea-aikaisesti, samaa rataa olen jatkanut.

Ei kai tolle muuta voi tehdä kun ajaa vaan kovaa ja vaihtelee niitä öljyjä...
9-5 Aero Wagon -06
Saappi Kuski
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

9-5T kirjoitti: Etkö tajua ettei moottorin ongelmat johdu öljyn vaihtovälistä josta minulla on 6kpl todisteita, ongelma on jossain muualla ja tiheämmällä vaihtovälillä voi onnistua pelastamaan tilanteen. Puhdasta 98 bensaa tankkiin ja kunnon ajoa.
Eipä ole kummassakaan 9-5:ssa ongelmaa vaikka toiseen tulee 10000km/v ja välillä seisoo viikon pari tallissa.
En ymmärrä miksi saappikuski kerta toisensa jälkeen näitä tarinoitaan juttuni perään kirjoittaa kun hänen käyttönsä lienee autojeni käytön välistä.

Lue tarkemmin niin tajuat että teidän yleistykset on harhaanjohtavia, renkailla ajaa vielä kesän, puslat kestää 20000km joista kumpikaan ei ole todellinen totuus vaan moneen kohtaan vaikuttaa kilometrit ja aika yhdessä.

Ajovalon polttimoita vaihdan n.1/2 v välein xenon tai 1-2kk halogeeni.
Kaikki varmaan täällä jo tietää tuhansien aihetta koskevien viestien jälkeen mistä tuossa ongelmassa on kysymys. Kukaan ei vaan tee mitään sillä tiedolla että yötä päivää tahkoava taksi kestää vaikka 500tkm 30tonnin vaihtovälillä, kilometrit ei kun mittaa paljon mitään yksistään. Moottori ei tiedä liikkuuko auto vai ei ja kuinka kovaa vauhtia.
Jollekin vierailijalle saattaa jäädä jutuistasi se kuva että se kestää sen normi pätkäajossa jota se ei 100% varmasti tee ilman muita toimia, sitä minä yritin sanoa.
9000CS 2,3
Vastaa Viestiin