
Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)
Näyttää, että edessä on auton muovitus ja myrkytysoperaatio. Tämä viimeistään vesittää toiveet auton saamisesta ajokuntoon viikonlopuksi. Toivon mukaan ei tarvi alkaa koko tallia myrkyttämään. 

9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)
Niinkö paljon tuli salamatkustajapakolaisia?
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)
Kolme mustaa leskeä on tämänhetkinen saldo. Onneksi vaikuttaa siltä, että ne eivät ole levinneet autoa pitemmälle. Pitää nyt toivoa, ettei tuo ainoa löydetty naaras ole ehtinyt munia mihinkään.
Tänään pitää ottaa painepesuri mukaan ja pestä tuo konetila sekä alusta huolellisesti kaikista seiteistä.
Tänään pitää ottaa painepesuri mukaan ja pestä tuo konetila sekä alusta huolellisesti kaikista seiteistä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)
Vaimo oli aivan "innoissaan" kun kerroin löydöstä. Pelkää kuollakseen hämyheikkejä...kai se on joku fobia, mutta että vielä oikein leskirouva. 

# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)
Eilen käytiin vaimon kanssa "juhlistamassa" hääpäivää Sonettin konetilan pesun merkeissä.
Eipä myrkytysoperaation jäljiltä enempiä rumihia löytynyt. Pihalla oleva muurahaiset kyllä karttoivat autoa kuin ruttoa. Painepesurilla huuhdottiin konetilaa ja alustaa, vaan tiukkaa tavaraa tuo seitti, kun ei pesurilla irronnut. Piti sitten käsitöinä erinäisiä oksanpätkiä apuna käyttäen repiä seitit irti. Tämän päälle lykättiin sitten Sonetti takaisin talliin. Toivottavasti tämä episodi on nyt loppuunkäyty ja autosta löytyy enää näitä kotimaisia mäkäriä ja sääskiä tästä lähin.
Huomenna toisen etujarrun kimppuun ja sitten voikin ruveta pähkäilemään takajarruja.

Eipä myrkytysoperaation jäljiltä enempiä rumihia löytynyt. Pihalla oleva muurahaiset kyllä karttoivat autoa kuin ruttoa. Painepesurilla huuhdottiin konetilaa ja alustaa, vaan tiukkaa tavaraa tuo seitti, kun ei pesurilla irronnut. Piti sitten käsitöinä erinäisiä oksanpätkiä apuna käyttäen repiä seitit irti. Tämän päälle lykättiin sitten Sonetti takaisin talliin. Toivottavasti tämä episodi on nyt loppuunkäyty ja autosta löytyy enää näitä kotimaisia mäkäriä ja sääskiä tästä lähin.
Huomenna toisen etujarrun kimppuun ja sitten voikin ruveta pähkäilemään takajarruja.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)
Ite kans huomannu ettei seitit aina ole vedestä moksiskaan, mutta esim. tupakoidessa tulee tulipäällä sohittua seittejä ja sillä ne saa "sulamaan" ja irtoamaan.
En tiedä kuinka käy kuumailmapuhaltimen kanssa, polttaakohan seitin lisäksi auton?
En tiedä kuinka käy kuumailmapuhaltimen kanssa, polttaakohan seitin lisäksi auton?
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)
Eilen tuli taas palattua itse aiheeseen tuon hämähäkkiepisodin jälkeen ja vaihdoin myös toisen puolen etujarrupalat. Satulasta löytyi pari seittipussia, mutta olivat ilmeisesti jotain muuta kuin munapusseja, kun olivat siellä irrallaan, niitä oli kaksi ja vielä aika pieniä. Eipäs niistä liiskatessakaan mitään lähtenyt ryömimään. Tässä muuten kuva siitä isoimmasta napatusta.

Joka tapauksessa, palat vaihtuivat ja ihan sutjakasti, kun oli kuskin puolelta jo kokemusta kerätty. Aika lopussa olivat palat molemmilta puolilta. Tässä vänkärin puolen vanhat palat.

Uudet takajarrusylinterit tuli hommattua ja ne pitäisi nyt seuraavaksi ruveta pähkäilemään paikalleen uusien jarrukenkien kera.
Sitten pääsisikin kokeilemaan jarrujen ilmausta ja toteamaan, tarviiko pääsylinteriä ruveta repimään irti.

Joka tapauksessa, palat vaihtuivat ja ihan sutjakasti, kun oli kuskin puolelta jo kokemusta kerätty. Aika lopussa olivat palat molemmilta puolilta. Tässä vänkärin puolen vanhat palat.

Uudet takajarrusylinterit tuli hommattua ja ne pitäisi nyt seuraavaksi ruveta pähkäilemään paikalleen uusien jarrukenkien kera.
Sitten pääsisikin kokeilemaan jarrujen ilmausta ja toteamaan, tarviiko pääsylinteriä ruveta repimään irti.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)
Tässä ennen ja jälkeen kuvat vasemmasta takarummusta. Osat lähti suht kivuttomasti irti. Tosin työsylinterin lukitusrenkaan paikalleen laittamiseksi piti jarrukilpi käyttää irti. Toivottavasti tuo tuli nyt edes jotenkuten oikein.
Ennen:

Jälkeen:

Vielä toinen sekä säätö, niin sitten pääsee kokeilemaan ilmausta.
Ennen:

Jälkeen:

Vielä toinen sekä säätö, niin sitten pääsee kokeilemaan ilmausta.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)
Toisenkin rummun kilkkeet tuli vaihdettua. Oman aikansa sekin otti. Lisäksi ilmasin jarrut ja oli mukava huomata, että pedaaliin tuli tuntua. Ei siis tarvi ainakaan tässä vaiheessa ruveta pääsylinteriä kaivamaan esiin.
Takajarruja en vielä säätänyt ja käsijarrukahvaa pitäisi tutkia, jotta se rupeaisi lukittumaan. Saa nähdä, josko jo tällä viikolla voisi kokeilla käynnistystä ekaa kertaa.
Takajarruja en vielä säätänyt ja käsijarrukahvaa pitäisi tutkia, jotta se rupeaisi lukittumaan. Saa nähdä, josko jo tällä viikolla voisi kokeilla käynnistystä ekaa kertaa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)
Lämpimästi suosittelen kaivamaan kuitenkin sen pääsylinterin esiin ennen keulakappalleen uudelleen paikalleen asentamista. Oma Sonett oli seissyt vuosia tallissa ja pääsylkky oli pahasti syöpynyt. Jarrunestehän on hygroskooppista ja seisominen tekee tehtävänsä. Mulla myös etusatuloiden männät olivat syöpyneet. Oikeastaan kaikki jarrujärjestelmässä meni uusiksi, ainoastaan takarummut jäivät vaihtamattatsaarela kirjoitti:Toisenkin rummun kilkkeet tuli vaihdettua. Oman aikansa sekin otti. Lisäksi ilmasin jarrut ja oli mukava huomata, että pedaaliin tuli tuntua. Ei siis tarvi ainakaan tässä vaiheessa ruveta pääsylinteriä kaivamaan esiin.
911 turbo manuaali, Boxster PDK. Saab-historia: from two stroke to turbo
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)
Kiitos! Taidan kuitenkin jättää tuon homman ensi talveen, kun revin koko motin irti.Jyrki73 kirjoitti:Lämpimästi suosittelen kaivamaan kuitenkin sen pääsylinterin esiin ennen keulakappalleen uudelleen paikalleen asentamista. Oma Sonett oli seissyt vuosia tallissa ja pääsylkky oli pahasti syöpynyt. Jarrunestehän on hygroskooppista ja seisominen tekee tehtävänsä. Mulla myös etusatuloiden männät olivat syöpyneet. Oikeastaan kaikki jarrujärjestelmässä meni uusiksi, ainoastaan takarummut jäivät vaihtamattatsaarela kirjoitti:Toisenkin rummun kilkkeet tuli vaihdettua. Oman aikansa sekin otti. Lisäksi ilmasin jarrut ja oli mukava huomata, että pedaaliin tuli tuntua. Ei siis tarvi ainakaan tässä vaiheessa ruveta pääsylinteriä kaivamaan esiin.
Tänään tuli säädettyä takajarrut sekä seisontajarru. Ilmeisesti tulin kasanneeksi rummut oikein, kun suostuivat säätymään ison kirjan neuvojen mukaan. Toinen säätöruuvi oli vain aika tiukassa ja ensin pelkäsinkin, että olin kasannut säätöpalat väärin. Isompi jakoavain onneksi auttoi.
Moottoriöljytkin tuli vaihdettua. Oli minulla öljynsuodatinkin valmiina mutta koska vanhat öljyt olivat vielä kohtuu kirkkaat ja suodattimen vaihto olisi vaatinut fakiiria, päätin jättää senkin talveen, kun tätä ajokauttakaan ole mahdottomia jäljellä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)
OK, siinä tapauksessa järkevää odottaa. Aina helpompi ottaa molemmat pääsylinterit pois ja jos joutuu uusimaan jarruputket, saa helpommin ujutettua. Olen kyllä tehnyt senkin homman, että irrotin ja asensin jarrupääsylinterin keulakappaleen ollessa kiinni. Oli muuten kohtuullisen mielenkiintoinen työskeltelyasento...tsaarela kirjoitti:Kiitos! Taidan kuitenkin jättää tuon homman ensi talveen, kun revin koko motin irti.
911 turbo manuaali, Boxster PDK. Saab-historia: from two stroke to turbo
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)
Ei muuta kuin mahollisimman pian koittamaan miten pulkka luistaa ja sitten talvella pikkunäpräyksinä vähän kerrallaan ottaa moottorin ja jarrusylinterien huollot.
Ja tietty heti keväällä/kesällä kun kelit sallii baanalle
Ja tietty heti keväällä/kesällä kun kelit sallii baanalle

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)
IT'S ALIVE!!!! 

9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)
Sielä varmaan kierretään hallia suu hymys ja huomenna ollaan katsastusaseman oven takana puoli kuudelta hakemassa tarrakilpiä.
Onneks olkoon!
Onneks olkoon!
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti