Se. Varma. Kotimainen. Ilman. Kattoa. - Oli: ”Projekti Kimalainen”

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Näyttää, että edessä on auton muovitus ja myrkytysoperaatio. Tämä viimeistään vesittää toiveet auton saamisesta ajokuntoon viikonlopuksi. Toivon mukaan ei tarvi alkaa koko tallia myrkyttämään. :cry:
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Niinkö paljon tuli salamatkustajapakolaisia?
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Kolme mustaa leskeä on tämänhetkinen saldo. Onneksi vaikuttaa siltä, että ne eivät ole levinneet autoa pitemmälle. Pitää nyt toivoa, ettei tuo ainoa löydetty naaras ole ehtinyt munia mihinkään.

Tänään pitää ottaa painepesuri mukaan ja pestä tuo konetila sekä alusta huolellisesti kaikista seiteistä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Vaimo oli aivan "innoissaan" kun kerroin löydöstä. Pelkää kuollakseen hämyheikkejä...kai se on joku fobia, mutta että vielä oikein leskirouva. 8O
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Eilen käytiin vaimon kanssa "juhlistamassa" hääpäivää Sonettin konetilan pesun merkeissä. :oops:

Eipä myrkytysoperaation jäljiltä enempiä rumihia löytynyt. Pihalla oleva muurahaiset kyllä karttoivat autoa kuin ruttoa. Painepesurilla huuhdottiin konetilaa ja alustaa, vaan tiukkaa tavaraa tuo seitti, kun ei pesurilla irronnut. Piti sitten käsitöinä erinäisiä oksanpätkiä apuna käyttäen repiä seitit irti. Tämän päälle lykättiin sitten Sonetti takaisin talliin. Toivottavasti tämä episodi on nyt loppuunkäyty ja autosta löytyy enää näitä kotimaisia mäkäriä ja sääskiä tästä lähin.

Huomenna toisen etujarrun kimppuun ja sitten voikin ruveta pähkäilemään takajarruja.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Ite kans huomannu ettei seitit aina ole vedestä moksiskaan, mutta esim. tupakoidessa tulee tulipäällä sohittua seittejä ja sillä ne saa "sulamaan" ja irtoamaan.
En tiedä kuinka käy kuumailmapuhaltimen kanssa, polttaakohan seitin lisäksi auton?
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Eilen tuli taas palattua itse aiheeseen tuon hämähäkkiepisodin jälkeen ja vaihdoin myös toisen puolen etujarrupalat. Satulasta löytyi pari seittipussia, mutta olivat ilmeisesti jotain muuta kuin munapusseja, kun olivat siellä irrallaan, niitä oli kaksi ja vielä aika pieniä. Eipäs niistä liiskatessakaan mitään lähtenyt ryömimään. Tässä muuten kuva siitä isoimmasta napatusta.
Kuva

Joka tapauksessa, palat vaihtuivat ja ihan sutjakasti, kun oli kuskin puolelta jo kokemusta kerätty. Aika lopussa olivat palat molemmilta puolilta. Tässä vänkärin puolen vanhat palat.
Kuva

Uudet takajarrusylinterit tuli hommattua ja ne pitäisi nyt seuraavaksi ruveta pähkäilemään paikalleen uusien jarrukenkien kera.

Sitten pääsisikin kokeilemaan jarrujen ilmausta ja toteamaan, tarviiko pääsylinteriä ruveta repimään irti.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Tässä ennen ja jälkeen kuvat vasemmasta takarummusta. Osat lähti suht kivuttomasti irti. Tosin työsylinterin lukitusrenkaan paikalleen laittamiseksi piti jarrukilpi käyttää irti. Toivottavasti tuo tuli nyt edes jotenkuten oikein.

Ennen:
Kuva

Jälkeen:
Kuva

Vielä toinen sekä säätö, niin sitten pääsee kokeilemaan ilmausta.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Toisenkin rummun kilkkeet tuli vaihdettua. Oman aikansa sekin otti. Lisäksi ilmasin jarrut ja oli mukava huomata, että pedaaliin tuli tuntua. Ei siis tarvi ainakaan tässä vaiheessa ruveta pääsylinteriä kaivamaan esiin.

Takajarruja en vielä säätänyt ja käsijarrukahvaa pitäisi tutkia, jotta se rupeaisi lukittumaan. Saa nähdä, josko jo tällä viikolla voisi kokeilla käynnistystä ekaa kertaa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Jyrki73
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 09:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

tsaarela kirjoitti:Toisenkin rummun kilkkeet tuli vaihdettua. Oman aikansa sekin otti. Lisäksi ilmasin jarrut ja oli mukava huomata, että pedaaliin tuli tuntua. Ei siis tarvi ainakaan tässä vaiheessa ruveta pääsylinteriä kaivamaan esiin.
Lämpimästi suosittelen kaivamaan kuitenkin sen pääsylinterin esiin ennen keulakappalleen uudelleen paikalleen asentamista. Oma Sonett oli seissyt vuosia tallissa ja pääsylkky oli pahasti syöpynyt. Jarrunestehän on hygroskooppista ja seisominen tekee tehtävänsä. Mulla myös etusatuloiden männät olivat syöpyneet. Oikeastaan kaikki jarrujärjestelmässä meni uusiksi, ainoastaan takarummut jäivät vaihtamatta
911 turbo manuaali, Boxster PDK. Saab-historia: from two stroke to turbo
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Jyrki73 kirjoitti:
tsaarela kirjoitti:Toisenkin rummun kilkkeet tuli vaihdettua. Oman aikansa sekin otti. Lisäksi ilmasin jarrut ja oli mukava huomata, että pedaaliin tuli tuntua. Ei siis tarvi ainakaan tässä vaiheessa ruveta pääsylinteriä kaivamaan esiin.
Lämpimästi suosittelen kaivamaan kuitenkin sen pääsylinterin esiin ennen keulakappalleen uudelleen paikalleen asentamista. Oma Sonett oli seissyt vuosia tallissa ja pääsylkky oli pahasti syöpynyt. Jarrunestehän on hygroskooppista ja seisominen tekee tehtävänsä. Mulla myös etusatuloiden männät olivat syöpyneet. Oikeastaan kaikki jarrujärjestelmässä meni uusiksi, ainoastaan takarummut jäivät vaihtamatta
Kiitos! Taidan kuitenkin jättää tuon homman ensi talveen, kun revin koko motin irti.

Tänään tuli säädettyä takajarrut sekä seisontajarru. Ilmeisesti tulin kasanneeksi rummut oikein, kun suostuivat säätymään ison kirjan neuvojen mukaan. Toinen säätöruuvi oli vain aika tiukassa ja ensin pelkäsinkin, että olin kasannut säätöpalat väärin. Isompi jakoavain onneksi auttoi.

Moottoriöljytkin tuli vaihdettua. Oli minulla öljynsuodatinkin valmiina mutta koska vanhat öljyt olivat vielä kohtuu kirkkaat ja suodattimen vaihto olisi vaatinut fakiiria, päätin jättää senkin talveen, kun tätä ajokauttakaan ole mahdottomia jäljellä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Jyrki73
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 09:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

tsaarela kirjoitti:Kiitos! Taidan kuitenkin jättää tuon homman ensi talveen, kun revin koko motin irti.
OK, siinä tapauksessa järkevää odottaa. Aina helpompi ottaa molemmat pääsylinterit pois ja jos joutuu uusimaan jarruputket, saa helpommin ujutettua. Olen kyllä tehnyt senkin homman, että irrotin ja asensin jarrupääsylinterin keulakappaleen ollessa kiinni. Oli muuten kohtuullisen mielenkiintoinen työskeltelyasento...
911 turbo manuaali, Boxster PDK. Saab-historia: from two stroke to turbo
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Ei muuta kuin mahollisimman pian koittamaan miten pulkka luistaa ja sitten talvella pikkunäpräyksinä vähän kerrallaan ottaa moottorin ja jarrusylinterien huollot.
Ja tietty heti keväällä/kesällä kun kelit sallii baanalle :)
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

IT'S ALIVE!!!! :D
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
jka
"Aero"
Viestit: 408
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Projekti "Kimalainen" eli Saab Sonett -73 (työn alla)

Viesti Kirjoittaja jka »

Sielä varmaan kierretään hallia suu hymys ja huomenna ollaan katsastusaseman oven takana puoli kuudelta hakemassa tarrakilpiä.

Onneks olkoon!
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Vastaa Viestiin