



Vaikka olen siis iltojen ratoksi lukenut aiheeseen liittyvät oogee-topicit (+ 900aero.com LPT2FPT jne) melkein kokonaan läpi, on mielessä muutama kyssä joihin en ole löytänyt tyhjentävää vastausta. Juu, haku-namiskaa on tullut muutama kerta painettua, olen tosiaan yrittänyt löytää vastauksia jo käydyistä keskusteluista.
Taustaa vähän:
Elikä auto on ~285k ajettu vm. -91 Saab 900 S jonka aion päivittää täysipaineiseksi. Tällä hetkellä se on tekniikan puolesta hyvässä, alkup. kondiksessa asentamiani varashälytintä ja VDOn lisämittareita lukuunottamatta. Tarkoituksena olisi päivitys mahdollisimman paljon alkuperäistä kunnioittaen, joten pieni ja väärässä paikassa oleva Blackstone sekä varmasti haastava jälkiasennettu APC ovat valintani toistaiseksi. Saa sitten nähdä iskeekö tarve tehdä enemmän näiden jälkeen. Okei, sitten niitä kysymyksiä:
1. Turbon ja Ässän erikokoiset ilmansuodattimet
Aiemmin käydyistä keskusteluista löytyi vain kommenttia siitä miten 900n ilmanpuhdistimet ovat yleisesti ottaen riittävän vapaastivirtaavia. Koskeeko varmasti myös Ässän pienempää tötsää vai tulisiko sinne koittaa jostain löytää 16V Turbon korkeampi pömpeli?
2. Nakutus (ja ehkä myös magneettiventtiili) -valon polttimo
Nämä olisi ehdottomasti tarkoitus asentaa - mahdollisimman huomaamattomasti ja mittaristoon. Yleinen keskustelu aiheesta viittaa joka kerta led-polttimohin - johtuuko tämä siitä että ledit ovat sinänsä helppo pinta-asentaa jälkikäteen, vai onko taustalla jokin suurempikin totuus kuten esim. niiden huomattavasti pienempi virran tarve tai nopeampi syttyminen? Ts. voisiko tavallista mittariston merkkivalon hehkulamppua (esim. mittariston Suomessa käyttämättömien merkkivalojen paikalla) käyttää vai käykö vain ledit jolloin askartelua saattaa tulla vähän enemmän? Voisihan tuonne mittariston merkkivalofilmin taakse vaikka jotain kirkkaita ledejäkin virittää...
3. Nakuvalon kytkeminen APC-yksikköön
Oliko tähän kehitetty jonkinlainen patentti jolla piuhan pystyisi kauniisti vetämään alkuperäiseen pistokkeeseen? Jos näin, millaisen liittimen vanhemmat tieteentekijät ovat saaneet sopimaan pistokkeeseen tähän kuuluisaan kohtaan 19?
4. 8V ja 16V erot nakutusanturin ja APC-boksin osalta
Mitkä näistä nyt siis olivat keskenään sopivia? APCn pystyi säätämään eri koneille mutta 8V anturi ei sopinut 16V äänimaailmalle vai toisinpäin?
5. Se hiivatin bensalastu
Tarvitaanko tämä nyt ihan oikeasti vai ei M91 Ässään jossa on oranssit suuttimet/CU14.1 jos paineita ollaan nostamassa (modatulla) APClla? Sitä ahtopainekatkaisua ei varmasti ole enää M91 mutta liittyikö bensapuoleen jotain muuta mystistä? Ei varmaankaan välttämättä ajankohtainen ko. päivityksen yhteydessä mutta tulevaisuutta (ja isompia virityksiä) varten olisi kiva tietää että miten se nyt oli. Foorumilta löytyy paljon vastauksia, molempiin suuntiin.
6. Sytkä täysipaineistamisen (ja vielä esim. APCn modaamisen) jälkeen
Kuinka pitkälle voidaan Ässässä nostaa paineita ilman että ennakkoon tarvitsee koskea? Täytyy tunnustaa että tästä aiheesta en tiedä mitään joten pienetkin tiedonmurut ovat arvokkaita, tiedän että saatoin tehdä itsestäni tyhmän jo itse kysymyksellä

Kiitokset etukäteen jo vastauksista! Tiedän että kokonaisaihe on läpeensä koluttu foorumilla joten pahoittelen jo etukäteen mikäli olen missannut aiempia topicceja joista vastaukset olisivat löytyneet. Nöyränä kiitän myös etukäteen linkeistä näihin keskusteluihin.
PS. Joitain vermeitä puuttuu vielä - saa tarjota:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=52&t=86755