Ässän täysipaineistaminen - edelleen kysymyksiä jäljellä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
fleming
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Heinä 21, 2008 21:04
Paikkakunta: helsinki

Ässän täysipaineistaminen - edelleen kysymyksiä jäljellä

Viesti Kirjoittaja fleming »

Taisin keksiä vielä pari kysymystä ässän täysipaineistamisesta :oops: :oops: jo olemassa olevien rinnalle ja kirjoitin niistä vielä tällaisen tolkuttoman pitkän viestin :oops: :oops: :

Vaikka olen siis iltojen ratoksi lukenut aiheeseen liittyvät oogee-topicit (+ 900aero.com LPT2FPT jne) melkein kokonaan läpi, on mielessä muutama kyssä joihin en ole löytänyt tyhjentävää vastausta. Juu, haku-namiskaa on tullut muutama kerta painettua, olen tosiaan yrittänyt löytää vastauksia jo käydyistä keskusteluista.

Taustaa vähän:
Elikä auto on ~285k ajettu vm. -91 Saab 900 S jonka aion päivittää täysipaineiseksi. Tällä hetkellä se on tekniikan puolesta hyvässä, alkup. kondiksessa asentamiani varashälytintä ja VDOn lisämittareita lukuunottamatta. Tarkoituksena olisi päivitys mahdollisimman paljon alkuperäistä kunnioittaen, joten pieni ja väärässä paikassa oleva Blackstone sekä varmasti haastava jälkiasennettu APC ovat valintani toistaiseksi. Saa sitten nähdä iskeekö tarve tehdä enemmän näiden jälkeen. Okei, sitten niitä kysymyksiä:

1. Turbon ja Ässän erikokoiset ilmansuodattimet
Aiemmin käydyistä keskusteluista löytyi vain kommenttia siitä miten 900n ilmanpuhdistimet ovat yleisesti ottaen riittävän vapaastivirtaavia. Koskeeko varmasti myös Ässän pienempää tötsää vai tulisiko sinne koittaa jostain löytää 16V Turbon korkeampi pömpeli?

2. Nakutus (ja ehkä myös magneettiventtiili) -valon polttimo

Nämä olisi ehdottomasti tarkoitus asentaa - mahdollisimman huomaamattomasti ja mittaristoon. Yleinen keskustelu aiheesta viittaa joka kerta led-polttimohin - johtuuko tämä siitä että ledit ovat sinänsä helppo pinta-asentaa jälkikäteen, vai onko taustalla jokin suurempikin totuus kuten esim. niiden huomattavasti pienempi virran tarve tai nopeampi syttyminen? Ts. voisiko tavallista mittariston merkkivalon hehkulamppua (esim. mittariston Suomessa käyttämättömien merkkivalojen paikalla) käyttää vai käykö vain ledit jolloin askartelua saattaa tulla vähän enemmän? Voisihan tuonne mittariston merkkivalofilmin taakse vaikka jotain kirkkaita ledejäkin virittää...

3. Nakuvalon kytkeminen APC-yksikköön

Oliko tähän kehitetty jonkinlainen patentti jolla piuhan pystyisi kauniisti vetämään alkuperäiseen pistokkeeseen? Jos näin, millaisen liittimen vanhemmat tieteentekijät ovat saaneet sopimaan pistokkeeseen tähän kuuluisaan kohtaan 19?

4. 8V ja 16V erot nakutusanturin ja APC-boksin osalta
Mitkä näistä nyt siis olivat keskenään sopivia? APCn pystyi säätämään eri koneille mutta 8V anturi ei sopinut 16V äänimaailmalle vai toisinpäin?

5. Se hiivatin bensalastu
Tarvitaanko tämä nyt ihan oikeasti vai ei M91 Ässään jossa on oranssit suuttimet/CU14.1 jos paineita ollaan nostamassa (modatulla) APClla? Sitä ahtopainekatkaisua ei varmasti ole enää M91 mutta liittyikö bensapuoleen jotain muuta mystistä? Ei varmaankaan välttämättä ajankohtainen ko. päivityksen yhteydessä mutta tulevaisuutta (ja isompia virityksiä) varten olisi kiva tietää että miten se nyt oli. Foorumilta löytyy paljon vastauksia, molempiin suuntiin.

6. Sytkä täysipaineistamisen (ja vielä esim. APCn modaamisen) jälkeen
Kuinka pitkälle voidaan Ässässä nostaa paineita ilman että ennakkoon tarvitsee koskea? Täytyy tunnustaa että tästä aiheesta en tiedä mitään joten pienetkin tiedonmurut ovat arvokkaita, tiedän että saatoin tehdä itsestäni tyhmän jo itse kysymyksellä :roll:

Kiitokset etukäteen jo vastauksista! Tiedän että kokonaisaihe on läpeensä koluttu foorumilla joten pahoittelen jo etukäteen mikäli olen missannut aiempia topicceja joista vastaukset olisivat löytyneet. Nöyränä kiitän myös etukäteen linkeistä näihin keskusteluihin.

PS. Joitain vermeitä puuttuu vielä - saa tarjota:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=52&t=86755
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ässän täysipaineistaminen - edelleen kysymyksiä jäljellä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

En kaikkiin osaa vastata, mutta laitan omat viisi senttiäni.

1. käsittääkseni turbomalleissakin on käytetty tuota samaa suodatinta, mikä sinulla ässässä. Ite en näkisi mitään ongelmaa, päinvastoin eipähän ole mitään eksoottista suodatinta käytössä.

2. Ledi syttyy ja sammuu nopeammin, kuin hehkulamppu. Lisäksi nakusignaalin liitin soveltuu ledille suoraan pelkän etuvastuksen kera. Mikäpä sen helpompaa. Ledille on vieläpä helppo porata reikä kojelautaan, mittaristoon tai muualle sopivaan paikkaan, johon se tökätään ja vaikkapa kuumaliimaa sinne takapuolelle lukitteeksi.

3. Vanhempaan harmaaseen boksiin hommasin ihan kasan liittimia uutena ja puristelin kaikki piuhat uudestaan. Uudemmassa poistin jarruntunnistuksesta pinnin ja siirsin sen siihen nakuledin pinnin reikään. Tuo jarrun tunnistus on siis se, eli jos painat jarrua ja kaasua yhtäaikaa, boksi menee peruspaineille. Tuota ei ole harmaassa boksissa ja kukapa tuollaista toimintoa tarvitsee. :)

4. Ite nuita joskus sompailin ja totesin bosch ecat:n perusteella, että ne olisi melkopitkälti yhteensopivia keskenään. Omassakin 99:ssä on harmaan boksin kaverina T16 tonnarin anturi. Mielestäni niitä bokseja ei pidä mennä sekoittamaan ja sitä nakutussäätöä ei pidä mennä ronkkimaan.

6. Mielestäni sytytysennakkoon ei pitäisi mennä kajoamaan ilman vankkoja perusteita. Sytkän myöhästäminen voi mahdollistaa isompien ahtojen käytön. Isompi ahtopaine ei kuitenkaan tarkoita aina tehojen lisäystä. Alakierrosajettavuus ennen ahtojen nousua voi muuttua todella heikoksi ja käsittääkseni myöskin liiaksi myöhästetty sytytys voi aiheuttaa moottorin kuumenemista normaalia enemmän, mikä taasen ei varmasti nosta tehoja ja ei missään tapauksessa pidennä moottorin ikää. Kannattaa kuitenkin tarkastaa, että jakajan kello antaa oikeat ennakot paineilla ja alipaineilla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Ässän täysipaineistaminen - edelleen kysymyksiä jäljellä

Viesti Kirjoittaja pakinen »

5. Kyllä se bensalastu kannattaa laittaa, kun sen foorumilta löytää vielä todella edullisesti. Omassa ässässä, josta oli paineita nostettu, seokset olivat lähestulkoon laihalla bensalastusta huolimatta. Jos sinulla taas on laajakaistalambda niin voit katsella ennen lastun laittoa meneekö laihalle vai ei, mutta jos ei ole niin sijoittaisin muutaman euron lastuun.
Saab 900S Combicoupe
fleming
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Heinä 21, 2008 21:04
Paikkakunta: helsinki

Re: Ässän täysipaineistaminen - edelleen kysymyksiä jäljellä

Viesti Kirjoittaja fleming »

Kiitoksia vastauksista!

Tulin viisaammaksi jo. Tällaista kommenttia vielä:

1. Näin minäkin luulin, kunnes ostin tuossa keväällä 8 cm liian korkean lieriön jota yritin tunkea sinne puhdistimen sisälle. Tässä Motonetin valikoimista löytyvät vaihtoehdot referenssiksi:
Ilmansuodin Saab 16V/Turbo16 16-9097
900-Turbo16 2,0/2,3 85->93 (korkeus 23cm, Bosch-ruisku) [1985 - 1993]
11,50€

Ilmansuodatin Saab 75->90 16-1774
900S-2,0 89->93 (Lucas-ruisku+matalapaineturbo, 15cm kork.) [1989 - 1993]
5,50€

Ilmansuodin Saab 16V/Turbo16 16-9097
900i 2,0-16 89->93 (korkeus 23cm, Bosch-ruisku) [1989 - 1993]
11,50€
Tämän tapauksen takia ryhdyin asiasta kyselemään, kun näytti vakavasti siltä että ässässä olisi päädytty pienempään vaihtoehtoon kuin Turboissa.

2. Asia selvä. Kiitos!

3. Asia samoin selvä, löysin vielä sellaista tietoa jälkikäteen että radion perus-dinpistokkeessa olisi samanlaisia liittimiä kuin APCn 25-pinnisessä. Ja noitahan löytyy nurkista.

4. Hieno homma!

5. Selevä. Täytyy jatkaa itsensä sivistämistä aiheesta.

6. Tosi hyvää tietoa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ässän täysipaineistaminen - edelleen kysymyksiä jäljellä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Eri ilmansuodatin ässässä johtuu Lucas-ruiskun erilaisesta ilmapöntöstä. Myös 1990-1993 valmistetut täyspaineiset T16:t on samalla pöntöllä. Ei siis ole kiinni tehoerosta vaan ruiskun valmistajasta. Muistaakseni se Lucaksen suodatin on vastaavasti leveämpi kuin Boschin. Molemmat riittävät ainakin tuplasti täyspaineen vakiotehoihin joten turha murehtia.

Sytytysennakkona toimii vakio 16 astetta tyhjäkäynnillä. Turha koskea jos on kohdallaan siis.

Lastuja löytyy esim. allekirjoittaneelta muutamalla kympillä tarvittaessa. Ei tullut koskaan täysin vakiosta seoksia mitattua mutta eipä tuosta haittaakaan ole koska rikastaa vain täyskuormituksella lisää joten normaaliajon kulutuskaan ei nouse. Luultavasti täysin vakiopaineilla tarpeeton mutta nostetuilla hyödyksi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
fleming
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Heinä 21, 2008 21:04
Paikkakunta: helsinki

Re: Ässän täysipaineistaminen - ilmansuodatin

Viesti Kirjoittaja fleming »

Aaaa. Nyt hitaampikin ymmärsi. Hieno homma että ei tarvitse ryhtyä pönttöä vaihtamaan.

Nyt kun aiheesta keskustellaan voisin vielä kysäistä josko joku osaisi neuvoa hyviä vakiosuodattimien valmistajia. Motonet näytti myyvän Wix-merkkisiä keltaisessa laatikossa ja ainakin Vantaalle oli tulossa tilalle scan-techin tavaraa sinisessä laatikossa. Ihan kakkelia?

Kiitos jcarlsonille lisätiedoista myös lastuun liittyen, huomasinkin jo aiemmista topiceista että sinulta voisi saada apua lastutsydemeissä. Laitan YVtä tulemaan.
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Ässän täysipaineistaminen - edelleen kysymyksiä jäljellä

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Älä osta scantechiä. Kerran ostin moisen ja suodatin oli väljä putsarin kanteen ja pohjatulppaan. Tiedä sitten oliko maanantaikappale vai mikä, mutta toista en osta.
Tämän havainnon jälkeen marssin paikalliseen varaosapuljuun ja ostin tilalle Mahlen valmistaman suodattimen ja se istui koteloon niinkuin pitääkin.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
fleming
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Heinä 21, 2008 21:04
Paikkakunta: helsinki

Re: Ässän täysipaineistaminen - edelleen kysymyksiä jäljellä

Viesti Kirjoittaja fleming »

OK, tänks. Näin epäilinkin asian laidan olevan.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Ässän täysipaineistaminen - edelleen kysymyksiä jäljellä

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

no ei tuo wixikään kovin vakuuttava tuntunut ainakaan ooppeliin olevan, siinä kun on semmoinen suorakaide se suodatin niin oli muutaman millin joka suuntaan liian iso niin eihän se sinne mahtunut millään..
ja muutenkin näytti aika harvakseltaan olevan lamellit siinä, että ei suodatus pinta-alaa kovinkaan paljoa..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin