Ylim. ääni... Rempattu loota & Quaife kiinni ja koeajettu
Ylim. ääni... Rempattu loota & Quaife kiinni ja koeajettu
Autona '94 Aero manuaaliaskilla. Pitää semmoista prrrrr -ääntä isommassa vauhdissa ja pokopokopoko -ääntä pienemmällä nopeudella. Ääntä sen enempiä kuvailematta NÄYTE äänitetty apukuskin jalkatilasta.
Ääni siis kuuluu voimakkaammin moottorijarrutuksella kuin rullatessa/vapaalla. Kiihdytyksessä se taasen häviää.
Ääni kuuluu samanlaisena kaikilla vaihteilla. Kääntyminen ei juuri tunnu ääneen vaikuttavan. Nosturilla kun käyttelin, niin tuntuisi kuuluvan jostain vaihdelaatikon paikkeilta. Nosturilla ääni kuului kovempana kun pyörät pyörivät eri vauhtia.
Miltäs kuulostaa näin netin yli kuunneltuna?
Ääni siis kuuluu voimakkaammin moottorijarrutuksella kuin rullatessa/vapaalla. Kiihdytyksessä se taasen häviää.
Ääni kuuluu samanlaisena kaikilla vaihteilla. Kääntyminen ei juuri tunnu ääneen vaikuttavan. Nosturilla kun käyttelin, niin tuntuisi kuuluvan jostain vaihdelaatikon paikkeilta. Nosturilla ääni kuului kovempana kun pyörät pyörivät eri vauhtia.
Miltäs kuulostaa näin netin yli kuunneltuna?
Viimeksi muokannut puu, Ke Elo 05, 2009 01:05. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Re: Ylimääräinen ääni moottorijarrutuksella ja rullatessa
puu kirjoitti:Autona '94 Aero manuaaliaskilla. Pitää semmoista prrrrr -ääntä isommassa vauhdissa ja pokopokopoko -ääntä pienemmällä nopeudella. Ääntä sen enempiä kuvailematta NÄYTE äänitetty apukuskin jalkatilasta.
Ääni siis kuuluu voimakkaammin moottorijarrutuksella kuin rullatessa/vapaalla. Kiihdytyksessä se taasen häviää.
Ääni kuuluu samanlaisena kaikilla vaihteilla. Kääntyminen ei juuri tunnu ääneen vaikuttavan. Nosturilla kun käyttelin, niin tuntuisi kuuluvan jostain vaihdelaatikon paikkeilta. Nosturilla ääni kuului kovempana kun pyörät pyörivät eri vauhtia.
Miltäs kuulostaa näin netin yli kuunneltuna?
Veikkaisin, että laatikko alkaa oleen valmis. Itellä piti aika samanlaista ääntä, kun oma loota oli vaihto/korjaus kunnossa. Ääni paheni ajan myötä melkoiseks kolinaksi ja nykimiseksi. Autoni on 9000 2,3t -91
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Ylimääräinen ääni moottorijarrutuksella ja rullatessa
Koska olet viimeksi tarkastunut lootan öljymäärän
Mitä öljyä siellä on

Mitä öljyä siellä on

Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Ylimääräinen ääni moottorijarrutuksella ja rullatessa
Edellinen omistaja vaihtoi lootaöljyt 14tkm sitten. Öljyn laadusta ei ole tietoa, enkä ole katsonut määrää. Miten se edes tarkistetaan tässä FM-lootassa?
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Re: Ylimääräinen ääni moottorijarrutuksella ja rullatessa
kyllä tuo laatikosta taitaa kuulua! lootaan on vaihdettu oma öljynsä tuolloin t,ex-omist
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Ylimääräinen ääni moottorijarrutuksella ja rullatessa
Mahtaakohan ne lootaöljyt olla vielä sisälläEino kirjoitti:kyllä tuo laatikosta taitaa kuulua! lootaan on vaihdettu oma öljynsä tuolloin t,ex-omist

Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Ylimääräinen ääni moottorijarrutuksella ja rullatessa
Ei ole parkkiksella isompia öljyläikkiä näkynyt. Vähän on tosin märkää lootan pohjassa. Pitää vielä se öljyn määrä tarkistaa jos osaan.
Mikähän tuolta laatikosta olisi mennyt? Laakeri? Saakohan siitä enää kalua joku osaava?
Mikähän tuolta laatikosta olisi mennyt? Laakeri? Saakohan siitä enää kalua joku osaava?
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Ylimääräinen ääni moottorijarrutuksella ja rullatessa
Anna jonkun Tamperelaisen saabistin tarkistaa öljyn määrän.
Tuo on halvin tapa edetä
Tuo on halvin tapa edetä

Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Ylimääräinen ääni moottorijarrutuksella ja rullatessa
Palataanpas tähän aiheeseen pienen tauon jälkeen. Tosiaan tasauspyörästö se siellä vaikuttaisi roplottavan. Öljyjä ei ole pukannut pihalle kuin vaihteensiirtotangon stefasta, ja sitä oli tarpeeksi.
Nyt on tosiaan kerätty tarpeeksi motivaatiota tuon lootan irroittamiseen, ja Quaifen lukkoperäikin jo odottelee. Tänään tuli purettua sitä vaille valmiiksi, että enää apurungon palanen ja tukivarsi irti, loota irti lohkosta ja alas. Aika mukavasti sujui tuo homma näin ensikertalaiselta. Hyvänä apuna on ollut korjaamokäsikirja, joka tosin on saksankielinen.
Laskeutumislupaa odotellessa:

Nyt on tosiaan kerätty tarpeeksi motivaatiota tuon lootan irroittamiseen, ja Quaifen lukkoperäikin jo odottelee. Tänään tuli purettua sitä vaille valmiiksi, että enää apurungon palanen ja tukivarsi irti, loota irti lohkosta ja alas. Aika mukavasti sujui tuo homma näin ensikertalaiselta. Hyvänä apuna on ollut korjaamokäsikirja, joka tosin on saksankielinen.
Laskeutumislupaa odotellessa:

Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Re: Ylimääräinen ääni... Laatikko irroitettu
Juu, nyt on loota irti. Huomenna lähtee Jyväskylään korjaukseen. Näppärästi tuli trukin ja kaverin avustuksella.
Kytkinhilut taitavat olla alkuperäisiä. Kytkinlevyn vahvuudeksi mittasin 7,8mm, onkohan paljon vai vähän? Varmaan kannattaa noita hiluja joka tapauksessa vaihdella, kun kohta 300tkm lasissa.
Kytkinhilut taitavat olla alkuperäisiä. Kytkinlevyn vahvuudeksi mittasin 7,8mm, onkohan paljon vai vähän? Varmaan kannattaa noita hiluja joka tapauksessa vaihdella, kun kohta 300tkm lasissa.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: Ylimääräinen ääni... Laatikko irroitettu
paljonko maksoi lukko, ja paljonko tulee maksamaan korjaus jyväskylässä?
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Re: Ylimääräinen ääni... Laatikko irroitettu
Lontoonkielisestä tekstistä tänään bongasin tuommoisen alla olevan pätkän, en kyllä itsekkään ihan tarkalleen hahmota mitä tuossa sanotaanKytkinhilut taitavat olla alkuperäisiä. Kytkinlevyn vahvuudeksi mittasin 7,8mm, onkohan paljon vai vähän? Varmaan kannattaa noita hiluja joka tapauksessa vaihdella, kun kohta 300tkm lasissa.

Ps. Mulla ois uusi 240mm kytkinlevy ylimääräisenä, osta poes.Clutch wear is judged by the distance of the dust cap from the face of the slave cylinder. It's 11 mm on a new one and 2 mm is the end point, so that's a total travel of 9 mm. Mine was at 6 mm, so it still had about four ninths left.
Re: Ylimääräinen ääni... Laatikko irroitettu
Tarkoittaa, että levyn kuluneisuutta arvioidaan siitä miten pitkälle asetelman käpälät painavat työsylinterin palautuessaan. Uudella levyllä männän pää on kaukana työsylinterin rungosta, kuluneella levyllä männän pää palautuu lähelle työsylinterin runkoa.j0ne kirjoitti:Clutch wear is judged by the distance of the dust cap from the face of the slave cylinder. It's 11 mm on a new one and 2 mm is the end point, so that's a total travel of 9 mm.
Tämä arviointitapa ei tietenkään enää toimi jos vaihteisto (ja työsylinteri) on irrotettu.
Satkun vaihteistokirjasta havainnollistava kuva:
http://saabpics.com:3000/gallery2/d/437 ... h_wear.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Ylimääräinen ääni... Laatikko irroitettu
Eipä tuolla taida loppupelissä olla väliä, kannattaa tuossa vaiheessa vaihtaa _kaikki_ kytkimen rojut tuoreisiin anyway. Iso työ ruveta erikseen vaihtelemaan. 
Sanoisin silti, että jos niittien pinnat lähempänä kitkapintaa kuin "pohjaa", niin vaihtokunnossa on. Niiteillä tosin on ihmeellinen vaikutus pitoon, kaverin äiteen unon kytkin oli kuin sintterillä ajas, otti kunnolla kerralla. Kytkinrempassa huomas sitten että lamellit oli jo kuluneet poies ja niitteihin tarras paremmin kuin hyvin, vaihtoon meni tosin vauhtipyöräkin kaiken muun lisäksi.
-Sami

Sanoisin silti, että jos niittien pinnat lähempänä kitkapintaa kuin "pohjaa", niin vaihtokunnossa on. Niiteillä tosin on ihmeellinen vaikutus pitoon, kaverin äiteen unon kytkin oli kuin sintterillä ajas, otti kunnolla kerralla. Kytkinrempassa huomas sitten että lamellit oli jo kuluneet poies ja niitteihin tarras paremmin kuin hyvin, vaihtoon meni tosin vauhtipyöräkin kaiken muun lisäksi.

-Sami
Re: Ylimääräinen ääni... Laatikko irroitettu
Täällä notkuu yks käyttämätön Aeron asetelmaj0ne kirjoitti:Lontoonkielisestä tekstistä tänään bongasin tuommoisen alla olevan pätkän, en kyllä itsekkään ihan tarkalleen hahmota mitä tuossa sanotaanKytkinhilut taitavat olla alkuperäisiä. Kytkinlevyn vahvuudeksi mittasin 7,8mm, onkohan paljon vai vähän? Varmaan kannattaa noita hiluja joka tapauksessa vaihdella, kun kohta 300tkm lasissa.
Ps. Mulla ois uusi 240mm kytkinlevy ylimääräisenä, osta poes.Clutch wear is judged by the distance of the dust cap from the face of the slave cylinder. It's 11 mm on a new one and 2 mm is the end point, so that's a total travel of 9 mm. Mine was at 6 mm, so it still had about four ninths left.
