Ylim. ääni... Rempattu loota & Quaife kiinni ja koeajettu

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Ylim. ääni... Rempattu loota & Quaife kiinni ja koeajettu

Viesti Kirjoittaja puu »

Autona '94 Aero manuaaliaskilla. Pitää semmoista prrrrr -ääntä isommassa vauhdissa ja pokopokopoko -ääntä pienemmällä nopeudella. Ääntä sen enempiä kuvailematta NÄYTE äänitetty apukuskin jalkatilasta.

Ääni siis kuuluu voimakkaammin moottorijarrutuksella kuin rullatessa/vapaalla. Kiihdytyksessä se taasen häviää.

Ääni kuuluu samanlaisena kaikilla vaihteilla. Kääntyminen ei juuri tunnu ääneen vaikuttavan. Nosturilla kun käyttelin, niin tuntuisi kuuluvan jostain vaihdelaatikon paikkeilta. Nosturilla ääni kuului kovempana kun pyörät pyörivät eri vauhtia.

Miltäs kuulostaa näin netin yli kuunneltuna?
Viimeksi muokannut puu, Ke Elo 05, 2009 01:05. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
TeeÄn
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Marras 24, 2008 13:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Ylimääräinen ääni moottorijarrutuksella ja rullatessa

Viesti Kirjoittaja TeeÄn »

puu kirjoitti:Autona '94 Aero manuaaliaskilla. Pitää semmoista prrrrr -ääntä isommassa vauhdissa ja pokopokopoko -ääntä pienemmällä nopeudella. Ääntä sen enempiä kuvailematta NÄYTE äänitetty apukuskin jalkatilasta.

Ääni siis kuuluu voimakkaammin moottorijarrutuksella kuin rullatessa/vapaalla. Kiihdytyksessä se taasen häviää.

Ääni kuuluu samanlaisena kaikilla vaihteilla. Kääntyminen ei juuri tunnu ääneen vaikuttavan. Nosturilla kun käyttelin, niin tuntuisi kuuluvan jostain vaihdelaatikon paikkeilta. Nosturilla ääni kuului kovempana kun pyörät pyörivät eri vauhtia.

Miltäs kuulostaa näin netin yli kuunneltuna?

Veikkaisin, että laatikko alkaa oleen valmis. Itellä piti aika samanlaista ääntä, kun oma loota oli vaihto/korjaus kunnossa. Ääni paheni ajan myötä melkoiseks kolinaksi ja nykimiseksi. Autoni on 9000 2,3t -91
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ylimääräinen ääni moottorijarrutuksella ja rullatessa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Koska olet viimeksi tarkastunut lootan öljymäärän :?:
Mitä öljyä siellä on :?:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ylimääräinen ääni moottorijarrutuksella ja rullatessa

Viesti Kirjoittaja puu »

Edellinen omistaja vaihtoi lootaöljyt 14tkm sitten. Öljyn laadusta ei ole tietoa, enkä ole katsonut määrää. Miten se edes tarkistetaan tässä FM-lootassa?
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Eino
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: La Tammi 27, 2007 11:43

Re: Ylimääräinen ääni moottorijarrutuksella ja rullatessa

Viesti Kirjoittaja Eino »

kyllä tuo laatikosta taitaa kuulua! lootaan on vaihdettu oma öljynsä tuolloin t,ex-omist
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ylimääräinen ääni moottorijarrutuksella ja rullatessa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Eino kirjoitti:kyllä tuo laatikosta taitaa kuulua! lootaan on vaihdettu oma öljynsä tuolloin t,ex-omist
Mahtaakohan ne lootaöljyt olla vielä sisällä :?:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ylimääräinen ääni moottorijarrutuksella ja rullatessa

Viesti Kirjoittaja puu »

Ei ole parkkiksella isompia öljyläikkiä näkynyt. Vähän on tosin märkää lootan pohjassa. Pitää vielä se öljyn määrä tarkistaa jos osaan.

Mikähän tuolta laatikosta olisi mennyt? Laakeri? Saakohan siitä enää kalua joku osaava?
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ylimääräinen ääni moottorijarrutuksella ja rullatessa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Anna jonkun Tamperelaisen saabistin tarkistaa öljyn määrän.
Tuo on halvin tapa edetä :idea:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ylimääräinen ääni moottorijarrutuksella ja rullatessa

Viesti Kirjoittaja puu »

Palataanpas tähän aiheeseen pienen tauon jälkeen. Tosiaan tasauspyörästö se siellä vaikuttaisi roplottavan. Öljyjä ei ole pukannut pihalle kuin vaihteensiirtotangon stefasta, ja sitä oli tarpeeksi.

Nyt on tosiaan kerätty tarpeeksi motivaatiota tuon lootan irroittamiseen, ja Quaifen lukkoperäikin jo odottelee. Tänään tuli purettua sitä vaille valmiiksi, että enää apurungon palanen ja tukivarsi irti, loota irti lohkosta ja alas. Aika mukavasti sujui tuo homma näin ensikertalaiselta. Hyvänä apuna on ollut korjaamokäsikirja, joka tosin on saksankielinen.

Laskeutumislupaa odotellessa:
Kuva
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ylimääräinen ääni... Laatikko irroitettu

Viesti Kirjoittaja puu »

Juu, nyt on loota irti. Huomenna lähtee Jyväskylään korjaukseen. Näppärästi tuli trukin ja kaverin avustuksella.

Kytkinhilut taitavat olla alkuperäisiä. Kytkinlevyn vahvuudeksi mittasin 7,8mm, onkohan paljon vai vähän? Varmaan kannattaa noita hiluja joka tapauksessa vaihdella, kun kohta 300tkm lasissa.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Ylimääräinen ääni... Laatikko irroitettu

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

paljonko maksoi lukko, ja paljonko tulee maksamaan korjaus jyväskylässä?
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Ylimääräinen ääni... Laatikko irroitettu

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Kytkinhilut taitavat olla alkuperäisiä. Kytkinlevyn vahvuudeksi mittasin 7,8mm, onkohan paljon vai vähän? Varmaan kannattaa noita hiluja joka tapauksessa vaihdella, kun kohta 300tkm lasissa.
Lontoonkielisestä tekstistä tänään bongasin tuommoisen alla olevan pätkän, en kyllä itsekkään ihan tarkalleen hahmota mitä tuossa sanotaan :P
Clutch wear is judged by the distance of the dust cap from the face of the slave cylinder. It's 11 mm on a new one and 2 mm is the end point, so that's a total travel of 9 mm. Mine was at 6 mm, so it still had about four ninths left.
Ps. Mulla ois uusi 240mm kytkinlevy ylimääräisenä, osta poes.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ylimääräinen ääni... Laatikko irroitettu

Viesti Kirjoittaja jus »

j0ne kirjoitti:
Clutch wear is judged by the distance of the dust cap from the face of the slave cylinder. It's 11 mm on a new one and 2 mm is the end point, so that's a total travel of 9 mm.
Tarkoittaa, että levyn kuluneisuutta arvioidaan siitä miten pitkälle asetelman käpälät painavat työsylinterin palautuessaan. Uudella levyllä männän pää on kaukana työsylinterin rungosta, kuluneella levyllä männän pää palautuu lähelle työsylinterin runkoa.

Tämä arviointitapa ei tietenkään enää toimi jos vaihteisto (ja työsylinteri) on irrotettu.

Satkun vaihteistokirjasta havainnollistava kuva:
http://saabpics.com:3000/gallery2/d/437 ... h_wear.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5322
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Ylimääräinen ääni... Laatikko irroitettu

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Eipä tuolla taida loppupelissä olla väliä, kannattaa tuossa vaiheessa vaihtaa _kaikki_ kytkimen rojut tuoreisiin anyway. Iso työ ruveta erikseen vaihtelemaan. :)
Sanoisin silti, että jos niittien pinnat lähempänä kitkapintaa kuin "pohjaa", niin vaihtokunnossa on. Niiteillä tosin on ihmeellinen vaikutus pitoon, kaverin äiteen unon kytkin oli kuin sintterillä ajas, otti kunnolla kerralla. Kytkinrempassa huomas sitten että lamellit oli jo kuluneet poies ja niitteihin tarras paremmin kuin hyvin, vaihtoon meni tosin vauhtipyöräkin kaiken muun lisäksi. :)

-Sami
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ylimääräinen ääni... Laatikko irroitettu

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

j0ne kirjoitti:
Kytkinhilut taitavat olla alkuperäisiä. Kytkinlevyn vahvuudeksi mittasin 7,8mm, onkohan paljon vai vähän? Varmaan kannattaa noita hiluja joka tapauksessa vaihdella, kun kohta 300tkm lasissa.
Lontoonkielisestä tekstistä tänään bongasin tuommoisen alla olevan pätkän, en kyllä itsekkään ihan tarkalleen hahmota mitä tuossa sanotaan :P
Clutch wear is judged by the distance of the dust cap from the face of the slave cylinder. It's 11 mm on a new one and 2 mm is the end point, so that's a total travel of 9 mm. Mine was at 6 mm, so it still had about four ninths left.
Ps. Mulla ois uusi 240mm kytkinlevy ylimääräisenä, osta poes.
Täällä notkuu yks käyttämätön Aeron asetelma ;)
Vastaa Viestiin