5-v hakeminen
5-v hakeminen
Elikkä vaihteet pelaa hyvin , mutta vitosta joutuu hakemaan keppi menee niinkuin yli siitä kohdasta missä vitonen on. Mistä hakea vikaa.
Hese
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24619
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 5-v hakeminen
mulla sama vika ja oletan vian olevan se että loota uudempaa mallia jolloin kepin keskitys ei oikein onnistu..
viisaammat kertokoon
viisaammat kertokoon
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: 5-v hakeminen
Meillä oli Paten projektissa sama ongelma. Yhtä arpomista viitosen hakeminen. Vika oli siinä kepin nivelen kiristäjärinkulassa. Se oli löystynyt.
Nosta kumipalje ylös ja kiristä se nylon niveltä kiristävä messinkinen panta, joka on kiinni kolmella ruuvilla.
Jos se ei auta, voi keskitysjousi olla irti tai löysä. Se on siellä kepin alapuolella.
Meillä auttoi tuon kuvatun käikäleen kiristys ja nyt vaihteensiirto pelaa kuin enkeli joulun aikaan.
Nosta kumipalje ylös ja kiristä se nylon niveltä kiristävä messinkinen panta, joka on kiinni kolmella ruuvilla.
Jos se ei auta, voi keskitysjousi olla irti tai löysä. Se on siellä kepin alapuolella.
Meillä auttoi tuon kuvatun käikäleen kiristys ja nyt vaihteensiirto pelaa kuin enkeli joulun aikaan.

# 419 Vesa Pohjalainen
Re: 5-v hakeminen
Voi olla keskityksestä kiinni.(ellei ole rättinivel sökö)
Eli pitää ottaa vähintään se keskikonsolin haitarikumi irti ja ja puukottaa lattiamattoa.
Vaihde kolmoselle ja sieltä paljastuu 2 reikää joiden pitää olla kohdakkain.
En nyt muista tarvittiinko siihen esim,4 mm poranterä tai tuurna.
joka tapauksessa löysää ensin vaihteiston ja tangonmekanismin välinen rättinivel,ja sitten asetat reiät kohdalleen ja pistät sen poranterän yms,reikiin ja kiristät taas rättinivelen.
Jos auto on vanhempaa mallia niin säätö tapahtuu koko virtalukkostydeemiä siirtämällä mutta ilmeiseti autosi on uudenpaa mallia..
Eli pitää ottaa vähintään se keskikonsolin haitarikumi irti ja ja puukottaa lattiamattoa.
Vaihde kolmoselle ja sieltä paljastuu 2 reikää joiden pitää olla kohdakkain.
En nyt muista tarvittiinko siihen esim,4 mm poranterä tai tuurna.
joka tapauksessa löysää ensin vaihteiston ja tangonmekanismin välinen rättinivel,ja sitten asetat reiät kohdalleen ja pistät sen poranterän yms,reikiin ja kiristät taas rättinivelen.
Jos auto on vanhempaa mallia niin säätö tapahtuu koko virtalukkostydeemiä siirtämällä mutta ilmeiseti autosi on uudenpaa mallia..
Re: 5-v hakeminen
taikka yksinketaisuudessaan osta siihen se uusi keskitin jousi ja asenna ja unohda.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2078
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: 5-v hakeminen
pakki salvan tapissa on myös säätö jonka ohje pituutta en nyt muista, mutta haulla löytyy.
säätö tapahtuu näin eli vaihdekeppi irt,i kepin päässä oleva jousisokka irti ja tappia kiertämällää vastapäivään se pitenee ja myötäpäivään lyhenee.
säätö kohilleen, sitten sokka takisin paikalleen ja keppi kiinni.
säätö tapahtuu näin eli vaihdekeppi irt,i kepin päässä oleva jousisokka irti ja tappia kiertämällää vastapäivään se pitenee ja myötäpäivään lyhenee.
säätö kohilleen, sitten sokka takisin paikalleen ja keppi kiinni.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: 5-v hakeminen
Vm 87 alkaen paikka toiselle asemointitapille on vaihteiston takakannen luona ja kepin keskitys vaihteiston sisällä, ei enää erillistä keskitysvipua ja jousta keskikonsolissa.

Ohje: http://townsendimports.com/Web/transmis ... dj.htm#900

Ohje: http://townsendimports.com/Web/transmis ... dj.htm#900
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 5-v hakeminen
Tänään purin kepin irti ei ole mitään jousta tässä metalli kuula kepin jatkeena ja sitten sokka ja se muovi mollukka lopuksi tappi. Kävin toisin saabistin luona jolla on purettuna näitä siinä oli jousi , mutta ei metallikuulaa vaan kaksi muovista jossa välissä jousi. Pitää tutkia tuota säätöhommaa.mestari kirjoitti:taikka yksinketaisuudessaan osta siihen se uusi keskitin jousi ja asenna ja unohda.
Hese
Re: 5-v hakeminen
Tässähän se vika oli eipä olisi ilman tätä vinkkiä hoksannut kokeillaantti.hakamaa kirjoitti:pakki salvan tapissa on myös säätö jonka ohje pituutta en nyt muista, mutta haulla löytyy.
säätö tapahtuu näin eli vaihdekeppi irt,i kepin päässä oleva jousisokka irti ja tappia kiertämällää vastapäivään se pitenee ja myötäpäivään lyhenee.
säätö kohilleen, sitten sokka takisin paikalleen ja keppi kiinni.

Hese
Re: 5-v hakeminen
Itelläni oli taannoin 900i, jossa tuo salvan säätö auttoi vaan vähän aikaa. Jonkinaikaa ajettuani vika tuli takaisin. Jotenkin kummallisesti se säätö aina lähti itsestään pyörimään ja asetus ei pysynyt kohdallaan. Raportoin jutusta tännekin ja laitoin tekemästäni korjauksesta pari kuvaa.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=8213&
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=8213&
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 5-v hakeminen
melkein järjestään tuo ominaisuus näistä löytyy, itseä se ei ainakaan yhtään haittaa kun osaa senvitosen sinne silmään tuosta vaan tuikata, kavereilla se tuntuu kyllä sitten vaikeampaa olevan 

-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: 5-v hakeminen
Itselläkin piti ysiysissä vitonen pistää silmään vähän nakkikoppiheijaria muistuttavalla liikeradalla. Keppi säädettiin jälemmin kohdilleen mutta vitonen tuli edelleen lihasmuistista laitettua heijarilla silmään. 

9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: 5-v hakeminen
Yksi kikka lisää..
samaa taidetaan tuossa aiemmassakin kyllä tarkoittaa...
Minulla pakki menee siististi päälle jos auto liikkuu ihan vähän,
eli vaikka ykkönen silmään ja kytkintä ylös sen verran että auto liikahtaa
ihan aavistuksen ja saman tien pakki päälle, menee äänettömästi eikä kolahda.
muut keinot kokeiltu ja aina välillä rusahti tosi miehekkäästi.
huomasin kun kotona on piha hieman epätasainen ja siinä pakki toimi aina mutta tasaisella asfaltilla kun laittoi pakkia ja auto oli aivan paikallaan niin moni luuli varmaan että ajan jollain vanhalla autolla.
samaa taidetaan tuossa aiemmassakin kyllä tarkoittaa...
Minulla pakki menee siististi päälle jos auto liikkuu ihan vähän,
eli vaikka ykkönen silmään ja kytkintä ylös sen verran että auto liikahtaa
ihan aavistuksen ja saman tien pakki päälle, menee äänettömästi eikä kolahda.
muut keinot kokeiltu ja aina välillä rusahti tosi miehekkäästi.
huomasin kun kotona on piha hieman epätasainen ja siinä pakki toimi aina mutta tasaisella asfaltilla kun laittoi pakkia ja auto oli aivan paikallaan niin moni luuli varmaan että ajan jollain vanhalla autolla.
Saab og 900c combi -89 (suomesta) ajossa
Saab 90 -86 (Suomesta) ajossa
Saab og900c (Suomesta) myyty
Saab 90 -86 (Suomesta) ajossa
Saab og900c (Suomesta) myyty
-
- "Hirsch"
- Viestit: 964
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Re: 5-v hakeminen
Itse tulee laitettua pakki päälle aina 3-vaihteen kautta. Menee eikä rusahtele, jostain aikanaan oppinut niin menee itsestään vaikkei olisi tarvetta.tehave kirjoitti:Yksi kikka lisää..
samaa taidetaan tuossa aiemmassakin kyllä tarkoittaa...
Minulla pakki menee siististi päälle jos auto liikkuu ihan vähän,
eli vaikka ykkönen silmään ja kytkintä ylös sen verran että auto liikahtaa
ihan aavistuksen ja saman tien pakki päälle, menee äänettömästi eikä kolahda.
muut keinot kokeiltu ja aina välillä rusahti tosi miehekkäästi.
huomasin kun kotona on piha hieman epätasainen ja siinä pakki toimi aina mutta tasaisella asfaltilla kun laittoi pakkia ja auto oli aivan paikallaan niin moni luuli varmaan että ajan jollain vanhalla autolla.
Tuohon keppihässäkkään, joissain enemmän ajetuissa satkuissa on tullut laitettua vähän "offsettiä" kepin säätöön. Löytyy mahdollisesti pykälät paremmin, kolmonen ja/tai vitonenhan se yleensä hankalin on...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Re: 5-v hakeminen
entäs kun laatikko menee sitten vaihtoon ja on rajallinen aika pitää autoa projektina,
mitä maksaa laatikon vaihto? jos vara loota on valmiina.
Tuleeko halvemmaksi ostaa 200€ vara auto jossa laatikko ehjä,siirtää siitä koko moottori+vaihteisto?
tai siirtää siihen kaikki muu ehjä...
tämähän on yksi syy miksi välillä muitakin merkkejä "hävitetään" joko paaliin tai varaosiksi.
vara osia tuskin esim. h-moottorin laatikkoon löytyy uusina tai onko niitä edes sitten järkevää yksitellen vaihtaa....
mitä maksaa laatikon vaihto? jos vara loota on valmiina.
Tuleeko halvemmaksi ostaa 200€ vara auto jossa laatikko ehjä,siirtää siitä koko moottori+vaihteisto?
tai siirtää siihen kaikki muu ehjä...
tämähän on yksi syy miksi välillä muitakin merkkejä "hävitetään" joko paaliin tai varaosiksi.
vara osia tuskin esim. h-moottorin laatikkoon löytyy uusina tai onko niitä edes sitten järkevää yksitellen vaihtaa....
Saab og 900c combi -89 (suomesta) ajossa
Saab 90 -86 (Suomesta) ajossa
Saab og900c (Suomesta) myyty
Saab 90 -86 (Suomesta) ajossa
Saab og900c (Suomesta) myyty