5-v hakeminen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
387
"Hirsch"
Viestit: 952
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

5-v hakeminen

Viesti Kirjoittaja 387 »

Elikkä vaihteet pelaa hyvin , mutta vitosta joutuu hakemaan keppi menee niinkuin yli siitä kohdasta missä vitonen on. Mistä hakea vikaa.
Hese
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24619
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 5-v hakeminen

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mulla sama vika ja oletan vian olevan se että loota uudempaa mallia jolloin kepin keskitys ei oikein onnistu..

viisaammat kertokoon
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 5-v hakeminen

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Meillä oli Paten projektissa sama ongelma. Yhtä arpomista viitosen hakeminen. Vika oli siinä kepin nivelen kiristäjärinkulassa. Se oli löystynyt.
Nosta kumipalje ylös ja kiristä se nylon niveltä kiristävä messinkinen panta, joka on kiinni kolmella ruuvilla.

Jos se ei auta, voi keskitysjousi olla irti tai löysä. Se on siellä kepin alapuolella.

Meillä auttoi tuon kuvatun käikäleen kiristys ja nyt vaihteensiirto pelaa kuin enkeli joulun aikaan. :D
# 419 Vesa Pohjalainen
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: 5-v hakeminen

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Voi olla keskityksestä kiinni.(ellei ole rättinivel sökö)
Eli pitää ottaa vähintään se keskikonsolin haitarikumi irti ja ja puukottaa lattiamattoa.
Vaihde kolmoselle ja sieltä paljastuu 2 reikää joiden pitää olla kohdakkain.
En nyt muista tarvittiinko siihen esim,4 mm poranterä tai tuurna.
joka tapauksessa löysää ensin vaihteiston ja tangonmekanismin välinen rättinivel,ja sitten asetat reiät kohdalleen ja pistät sen poranterän yms,reikiin ja kiristät taas rättinivelen.
Jos auto on vanhempaa mallia niin säätö tapahtuu koko virtalukkostydeemiä siirtämällä mutta ilmeiseti autosi on uudenpaa mallia..
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8099
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 5-v hakeminen

Viesti Kirjoittaja mestari »

taikka yksinketaisuudessaan osta siihen se uusi keskitin jousi ja asenna ja unohda.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 5-v hakeminen

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

pakki salvan tapissa on myös säätö jonka ohje pituutta en nyt muista, mutta haulla löytyy.

säätö tapahtuu näin eli vaihdekeppi irt,i kepin päässä oleva jousisokka irti ja tappia kiertämällää vastapäivään se pitenee ja myötäpäivään lyhenee.
säätö kohilleen, sitten sokka takisin paikalleen ja keppi kiinni.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 5-v hakeminen

Viesti Kirjoittaja jus »

Vm 87 alkaen paikka toiselle asemointitapille on vaihteiston takakannen luona ja kepin keskitys vaihteiston sisällä, ei enää erillistä keskitysvipua ja jousta keskikonsolissa.

Kuva

Ohje: http://townsendimports.com/Web/transmis ... dj.htm#900
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
387
"Hirsch"
Viestit: 952
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 5-v hakeminen

Viesti Kirjoittaja 387 »

mestari kirjoitti:taikka yksinketaisuudessaan osta siihen se uusi keskitin jousi ja asenna ja unohda.
Tänään purin kepin irti ei ole mitään jousta tässä metalli kuula kepin jatkeena ja sitten sokka ja se muovi mollukka lopuksi tappi. Kävin toisin saabistin luona jolla on purettuna näitä siinä oli jousi , mutta ei metallikuulaa vaan kaksi muovista jossa välissä jousi. Pitää tutkia tuota säätöhommaa.
Hese
387
"Hirsch"
Viestit: 952
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 5-v hakeminen

Viesti Kirjoittaja 387 »

antti.hakamaa kirjoitti:pakki salvan tapissa on myös säätö jonka ohje pituutta en nyt muista, mutta haulla löytyy.

säätö tapahtuu näin eli vaihdekeppi irt,i kepin päässä oleva jousisokka irti ja tappia kiertämällää vastapäivään se pitenee ja myötäpäivään lyhenee.
säätö kohilleen, sitten sokka takisin paikalleen ja keppi kiinni.
Tässähän se vika oli eipä olisi ilman tätä vinkkiä hoksannut kokeilla :D
Hese
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 5-v hakeminen

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Itelläni oli taannoin 900i, jossa tuo salvan säätö auttoi vaan vähän aikaa. Jonkinaikaa ajettuani vika tuli takaisin. Jotenkin kummallisesti se säätö aina lähti itsestään pyörimään ja asetus ei pysynyt kohdallaan. Raportoin jutusta tännekin ja laitoin tekemästäni korjauksesta pari kuvaa.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=8213&
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: 5-v hakeminen

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

melkein järjestään tuo ominaisuus näistä löytyy, itseä se ei ainakaan yhtään haittaa kun osaa senvitosen sinne silmään tuosta vaan tuikata, kavereilla se tuntuu kyllä sitten vaikeampaa olevan :)
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: 5-v hakeminen

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Itselläkin piti ysiysissä vitonen pistää silmään vähän nakkikoppiheijaria muistuttavalla liikeradalla. Keppi säädettiin jälemmin kohdilleen mutta vitonen tuli edelleen lihasmuistista laitettua heijarilla silmään. :D
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
tehave
"Turbo"
Viestit: 234
Liittynyt: Su Syys 07, 2008 22:36
Paikkakunta: Forssa

Re: 5-v hakeminen

Viesti Kirjoittaja tehave »

Yksi kikka lisää..
samaa taidetaan tuossa aiemmassakin kyllä tarkoittaa...

Minulla pakki menee siististi päälle jos auto liikkuu ihan vähän,
eli vaikka ykkönen silmään ja kytkintä ylös sen verran että auto liikahtaa
ihan aavistuksen ja saman tien pakki päälle, menee äänettömästi eikä kolahda.

muut keinot kokeiltu ja aina välillä rusahti tosi miehekkäästi.

huomasin kun kotona on piha hieman epätasainen ja siinä pakki toimi aina mutta tasaisella asfaltilla kun laittoi pakkia ja auto oli aivan paikallaan niin moni luuli varmaan että ajan jollain vanhalla autolla.
Saab og 900c combi -89 (suomesta) ajossa
Saab 90 -86 (Suomesta) ajossa
Saab og900c (Suomesta) myyty
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 5-v hakeminen

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

tehave kirjoitti:Yksi kikka lisää..
samaa taidetaan tuossa aiemmassakin kyllä tarkoittaa...

Minulla pakki menee siististi päälle jos auto liikkuu ihan vähän,
eli vaikka ykkönen silmään ja kytkintä ylös sen verran että auto liikahtaa
ihan aavistuksen ja saman tien pakki päälle, menee äänettömästi eikä kolahda.

muut keinot kokeiltu ja aina välillä rusahti tosi miehekkäästi.

huomasin kun kotona on piha hieman epätasainen ja siinä pakki toimi aina mutta tasaisella asfaltilla kun laittoi pakkia ja auto oli aivan paikallaan niin moni luuli varmaan että ajan jollain vanhalla autolla.
Itse tulee laitettua pakki päälle aina 3-vaihteen kautta. Menee eikä rusahtele, jostain aikanaan oppinut niin menee itsestään vaikkei olisi tarvetta.

Tuohon keppihässäkkään, joissain enemmän ajetuissa satkuissa on tullut laitettua vähän "offsettiä" kepin säätöön. Löytyy mahdollisesti pykälät paremmin, kolmonen ja/tai vitonenhan se yleensä hankalin on...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
tehave
"Turbo"
Viestit: 234
Liittynyt: Su Syys 07, 2008 22:36
Paikkakunta: Forssa

Re: 5-v hakeminen

Viesti Kirjoittaja tehave »

entäs kun laatikko menee sitten vaihtoon ja on rajallinen aika pitää autoa projektina,
mitä maksaa laatikon vaihto? jos vara loota on valmiina.

Tuleeko halvemmaksi ostaa 200€ vara auto jossa laatikko ehjä,siirtää siitä koko moottori+vaihteisto?
tai siirtää siihen kaikki muu ehjä...

tämähän on yksi syy miksi välillä muitakin merkkejä "hävitetään" joko paaliin tai varaosiksi.
vara osia tuskin esim. h-moottorin laatikkoon löytyy uusina tai onko niitä edes sitten järkevää yksitellen vaihtaa....
Saab og 900c combi -89 (suomesta) ajossa
Saab 90 -86 (Suomesta) ajossa
Saab og900c (Suomesta) myyty
Vastaa Viestiin