900i automaattivaihteistosta ja vakionopeuden säätimestä!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lapari
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Kesä 26, 2009 22:54

900i automaattivaihteistosta ja vakionopeuden säätimestä!

Viesti Kirjoittaja lapari »

Elikkä ostin viikko sitten eräältä iäkkäältä naishenkilöltä vuoden 86 900i saabin. Autossa on varusteena mm. automaattivaihteisto ja vakionopeudensäädin.

Ihmettelin kovia kierroksia moottoritiellä ja laskin, että ei ole kuin kolme pykälää laatikossa. :?: Pitäiskö olla neljä ja jos pitää niin pystyykö asialle tekemään mitään itse. Mummon kertoman mukaan autoon oli laitettu pari vuotta sitten uusi vaihteisto Oulussa Aineella kuten kaikki muutkin huollot. Voiko vika olla jossain säädössä tai jossain muussa vastaavassa?

Toinen kysymys koskee vakkaria. Nappia kun painaa niin naksahdus kuuluu kojelaudan alta releestä mutta ei toimi cruise. Mistähänpäin kannattas ettiä vikaa vai kannattaako. Muuten auto pelaa ihan mainiosti eikä kuulu kolinoita ja kilometrejä on kertynyt 194000. Pieniä kosmeettisia vikoja lukuunottamatta tuntuis olevan ihan kopakka peli.

Kiitän jo etukäteen vastauksista.
Jimo
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 20:17
Paikkakunta: Varkaus

Re: 900i automaattivaihteistosta ja vakionopeuden säätimestä!

Viesti Kirjoittaja Jimo »

3 pykälää eteenpäin on tuossa vanhemmassa automaatissa.
1983 SAAB 900 GL 3-door
Jusau

Re: 900i automaattivaihteistosta ja vakionopeuden säätimestä!

Viesti Kirjoittaja Jusau »

3-pykäläinen Borg-Warneri siinä on ja kone kiertää mallikaasti motarivauhdissa, cruise ei paljoa auta kulutukseen, välitykset on sen verran onnettoman tiheät, että tankilla saa käydä usein ja eareita kaivaa taskunpohjalta. Varmasti voit varautua vähänkään reippaammassa ajossa yli 12l/100km kulutuksiin. Ei ole persaukisten auto isommilla kilometreillä. Mukavan letkeä pienemmässä ajossa, mutta onnettoman juoppo kuitenkin. Eikä auta säädöt tai hyssyttely, kyllä se ainetta vie.
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: 900i automaattivaihteistosta ja vakionopeuden säätimestä!

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Turbossa on pidemmät välitykset, ehkä vähän mielekkäämmät myös vapariin. Enpä nyt vaan muista, onko ero tehty ensiövälityksellä (helpohko vaihtaa) vai perävälityksellä (paljon työläämpi).
sabanisti900
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Syys 03, 2006 21:06

Re: 900i automaattivaihteistosta ja vakionopeuden säätimestä!

Viesti Kirjoittaja sabanisti900 »

lapari kirjoitti:Nappia kun painaa niin naksahdus kuuluu kojelaudan alta releestä mutta ei toimi cruise. Mistähänpäin kannattas ettiä vikaa vai kannattaako.
Ehdottomasti kannattaa. Haulla löytyy läjäpäin settiä varnasti, mutta alipaineletkujen kunto ja kiinnitykset kannattaa tarkastaa. Aloita kuitenkin ottamalla vasen etukaiutin irti, ja kurkkaa että onko "palloketju" paikoillaan. Semmoinen samantyyppinen ketju kuin rullaverhoissa. Näkyy kaiuttimen reiästä.

:saab:
9-5 Aero Hirsch -06
Omistetut: 9-5 Aero (Stage 1) -04, 9-5 Aero (Stage ?) -01, 9-3 Aero -00, 9-5 Aero -06 perheauto, OG900T16-84, 9000 CC T16 -87. OG900S -91, 900i -90 , 9-5 2,3t Arc -02
lapari
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Kesä 26, 2009 22:54

Re: 900i automaattivaihteistosta ja vakionopeuden säätimestä!

Viesti Kirjoittaja lapari »

Jep! Sieltähän se vakkarin vika löytyi - palloketju oli irti kaasuvaijerin päästä. Toimenpiteen jälkeen en saanut säädintä kuitenkaan toimimaan, mutta vika oli ilmeisesti käyttäjässä tai johtoliitoksissa, kun heiluttelin vielä johtoja ja letkuja toisen kerran. Eli nyt on kulkine lähes täydellisessä kunnossa :D , mitä nyt vähän seiniä pitkin ajeltu.

Neljännen vaihteen puuttuminen pitänee korvata tiheämmällä tankkausvälillä. Noin 12l/100km oli kulutus ollut sekalaisessa ajossa, joka saatuun tehoon nähden on mielestäni aika paljon :cry: . Kaupunkiajussa auto on kuitenkin mukavan leppoisa ajella.

Kiitokset vielä vinkeistä!
aTO
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 19:18
Paikkakunta: Sonkajärvi

Re: 900i automaattivaihteistosta ja vakionopeuden säätimestä!

Viesti Kirjoittaja aTO »

Kun Tekniikan Maailma testaili 8-tappisia Saabbeja 80-luvulla niin testitulokset kertoivat, että automaatti syö maantieajossa pari litraa enemmän mutta kaupunkiajossa vähän vähemmän kuin vastaava manuaali.
Samppo
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: La Loka 18, 2003 13:50
Paikkakunta: Alaveteli

Re: 900i automaattivaihteistosta ja vakionopeuden säätimestä!

Viesti Kirjoittaja Samppo »

Hessu kirjoitti:Turbossa on pidemmät välitykset, ehkä vähän mielekkäämmät myös vapariin. Enpä nyt vaan muista, onko ero tehty ensiövälityksellä (helpohko vaihtaa) vai perävälityksellä (paljon työläämpi).
Omassa ja perheen toisessa T16 -92 automaatissa on n. 3000 kierrosta satasen vauhdissa, eli ihan tarpeeksi. Ei tosin pahemmin haittaa kun tulee köröteltyä 80-90km/h katto alhaalla :)
Korjaamokäsikirja ei kovin suuria eroja anna eri koneversioille
#961
bb202
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Huhti 25, 2007 15:19

Re: 900i automaattivaihteistosta ja vakionopeuden säätimestä!

Viesti Kirjoittaja bb202 »

automaatti oli ok ainakin S:ssä,kun oppi löysään kaasua juuri ennen vaihtoa kakkoselle,mutta säätö/huolto ois auttanut asiaan ja poistanut "rykäys" vaihdon,hävitin kuit aikoinaan tuotteen alta pois lyhyen tuttav.jälkeen,2 auton loukussa,harmi.
mutta,cruise asiaa minulla.Hankin keväällä -88 900i:n cruisen takia,sainkin vehkeen pelaamaan kun vaihdoin ehjät letkut ja puhdistelin kuntoon takapään maadoitukset,mutta rele ääntää nk.summeri kun vakkarin kytkee päälle.kuuluuko asiaan...?mitään cruise symboliahan mittaristossa näissä satkuissa ei ole?orig rele on 85-86 kytkennän osalta lisätty vastuksella,kun normi relettä kokeilin,niin tuntui kiihdyttävän koko ajan set-napin painalluksen jälkeen,jostain viestiketjusta kävi ilmi että rele ois kuit korvattu normireleellä??kahta johdinta ennen relettä yhdistää myös jnkl. liitoskappale...?Tämä systeemi on tarkoitus siirtää t8:iin,jossa näyttäis olevan johdotus moot.johtosarjassa jo valmiina alip.pumpulle.
Vastaa Viestiin