T8 AD35S-SP -89, How to Tune and Modify Bosch Fuel Injection

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: T8 AD35S-SP -89, How to Tune and Modify Bosch Fuel Injection

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

timoantero62 kirjoitti:"Nolla volttia tarkoittaa, että pakokaasujen seassa on paljon happea ja yksi tai viisi volttia tarkoittaa, ettei ole ollenkaan".
Ei, taitaa olla kyse tässä tapauksessa laajakaista-lambdasta joka on aivan eri anturi eri toimintaperiaatteella. Ei siis päde tässä tapauksessa.
Laitoin aamusella Motonetin tulpanjohdot (TIEDÄN), mutta ei vaikutusta nykimiseen, huomasin, että nykinä ei ole juurikaan havaittavissa kylmänä. Ajelin koneen lämpimäksi, ja tungin yleismittarin lambdajohdon ja maan välille: .180 - .800 volttia nakutteli. Frequency oli ehkä n. 2-3Hz, riippuiko digimittarista, ken tietää.
Kylmänä lambdasäätö ei ole päällä ja kylmärikastus päällä jolloin seos rikkaampi ja varmaan sen takia pelaa paremmin.
Lambda irti, ja ruuvasin seosruuvia rikkaammalle kunnes kirrosluku nousi tappiin n.1100rpm ja käynti oli tasaistui. Siitä vielä 1/4 kierrosta rikkaampaan käynti oli tasainen ja 1100rpm. Siitä rikkaammalle kierrokset putosivat 1000rpm ja käynti epätasaistui. Jätin seokset tasa-alueen rikkaampaan reunaan ja lambda kiinni.

Käynti eptasaistui hieman, ja pientä n.30-50rpm -soutua. Volttimittari kiinni, ja kas: kokoajan n. .500-.800V, välillä tosin heilahti .300, mutta pääasiassa 0.500 yläpuolella. Sitten lenkki autolla, ja taas n. .400 - -700V. 90% lukemista alkoi .7:llä. Nostin kierrokset n. 2000-3000 ja mittari näytti n. .120-.300 lukemia ja n. muutaman sekunnin jälkeen jopa .500 lukuja, mutta ei juurikaan sen yli???
Säädit sen verran rikkaammalle että säätövara ei meinannut riittää vaan säädöstä huolimatta mentiin keskiarvoisesti rikkaalla. Tuota lambdan jännitettä olisi parempi mitata ihan ajossa kuin vain paikallaan kierrättämällä jolloin tilanne on realistisempi, mutta tuo vähän laihempi seos siinä tilanteessa saattaa olla normaaliakin.
Diagnoosi nyt (Jos jännite on suuri, seos on rikas ja jos jännite on pieni, seos on laiha.): Auto luulee, että seos on joutokäynnillä liian rikas, ja ajossa liian laiha, mutta ei pysty säätämään?????

Vai kestävätkö ECUn ohjelmamuistit sen verran päivittyä, että heti ei saa oikeita arvoja?

Sanottakoon, että turbo vinkui mainiosti, ja potkua oli keltaisen yläpäähän asti enemmän kuin ennen.
Pitäisi oikeastaan mitata ohjauspaine ja järjestelmäpaine jolloin tietäisi onko laihalla käynnin syy virheellisessä ohjauspaineessa (kuten usein on) vai missä. Se säätöruuvi taitaa säätää pääasiassa tyhjäkäynnillä seosta joten jos sillä rikastaa niin että saa riittävästi kakkua kuormalla niin tyhjäkäynnillä ollaan toivottoman rikkaalla.

Tuossa on aika kivikautinen se "Jetronic"-ohjauspurkki ja vähän epäilen onko siinä yhtään mitään muistia edes, mutta en nyt muista enää miltä siellä sisällä näytti kun on sen verran aikaa kun moinen tuli avattua.
ELI:
Tai ton ajojutun aion tutkia vetämällä ryöstäjän lambdajohtoon ja teippaamalla mittarin Saabin kanteen.

Kannattaako mun nyt laihentaa seosta sen verran, että lambda antaa tasaisesti .200 - .800 joutokäynnillä, ja kokeilla ja katsoa ajossa?
Juuri näin lähtisin liikkeelle, eli säätö sellaiseksi että lambda saa säädettyä seoksen stoikiometriseksi tyhjäkäynnillä (heiluu normaalilla välillä). Ja sitten etsimään syytä miksei kuormituksella soppa piisaa.
Tosiasiahan on, että pitis ostaa uusi lambda ja säätää seos pakokaasuanalysaattorilla, mutta niihin putiikkeihin on aina jono, eikä tässä malttaisi odotella. Vai olisiko kellään ko. vehjettä Turkun-Salo-Pori-Tampere-Helsinki -seudulla?

JA kysymys, kun mulla on nyt se 1/4 -kierroksen kaunis käyntialue tiedossa, niin mihin kohtaan alkuseos pitäisi säätää; alle, alapäähän, keskelle, yläpäähän, vai liian ylös?

Kaunko muuten Lambdat kestävät, olen jostain kuullut, että Herr Bosch suosittelee vaihtamistä max 100tkm? Eli kestäisivät aineskin 200tkm?

Onko Lambdan vaihtamisessa jotain kikkailua, vai suoraviivainen in-out -juttu rasvan kanssa?

-t
Kyllä tuo lambda ihan kohtuu hyvältä jopa vaikuttaa kun noin nopeasti vaihtaa arvoaan ja kykenee ihan ylös asti nousemaan, eli ei välttämättä tarvitse edes vaihtaa. Jos vaihdat niin laita aito Bosch ettei ainakaan huonommaksi mennä.
Virallinen vaihtoväli on tuolla 100-200tkm valmistajien mukaan, oma kokemus on että viimeistään 300tkm kohdalla ollaan aika väsähtäneitä ja lopussa mutta kyllä ne saattaa aikaisemminkin huonoksi mennä. Aika yleinen väsähtämisen ensioire on hidastunut lämpeneminen joka saattaa aiheuttaa oireilua monissa moottorinohjauksissa vaikka lämmettyä toiminta olisi ihan hyvää.

Jos oikeasti haluat alkaa perehtymään ja tutkimaan niin suosittelisin ylimääräisen lambdan paikan tekoa putkeen ja laajakaista-lambdan hommaamista mittareineen jolla saat reaaliaikaisesti tarkkaa ja todellista seostietoa. Seoksen säätöön käytännössä huomattavasti parempi apuväline kuin mikään (hidas) pakokaasuanalysaattori. Hinnat liikkuvat 200-300e välillä mittareineen.

Lambdan vaihto on simppeli homma, kuumuutta kestävä kupari tms. tahna kierteissä helpottaa irrotusta myöhemmin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: T8 AD35S-SP -89, How to Tune and Modify Bosch Fuel Injection

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ainakin tuon perusmallin k-jetin kanssa kapeakaistalambda-anturin kera ei tyhjäkäyntiseosta saa säädettyä kokeilemalla. Se lambda 1:n kohta mennä vilahtaa niin herkästi joko laihalle tai rikkaalle, ettei hommasta tule mitään ainakaan, jos yrittää saada autosta ajettavan. Ihan Bosch:n lämmittettävän anturin kanssa olen pelannut.

Kyllä hemmot puhuu totta k-jetistä, että se on ainakin näiden turbomallien kanssa hyvää onnea, jos ruisku pelaa oikein. Omassa 99:ssä on sellainen tuo kokoonpano, että käytännössä on kaksi säätöä: katsastussäätö ja ajosäätö. Jos sopat säätää tyhjäkäynnille laillisiksi, niin maantiellä mennään armottoman laihalla...

Ite muuten ostin tuon kysytyn kirjan ihan suomalaisesta kirjakaupasta tilaamalla. Kirja on siis nimeltään: How to Understand, Service and Modify Bosch Fuel Injection & Engine Management by Charles O. Probst, SAE. Kirjan ISBN nro on: ISBN 0-8376-0300-5 .
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
timoantero62
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Heinä 28, 2009 00:40

Re: T8 AD35S-SP -89, How to Tune and Modify Bosch Fuel Injection

Viesti Kirjoittaja timoantero62 »

Terve,

kiitos noista viesteistä. Vastaaminen kesti, kun en heti tajunnut, että tässä ollaan jo toisella sivulla.

Nyt on:
Uusi Lambda, Bosch
Sytkäyksikkö
Uudet tulpat, kansi, pyörrin, johdot
Ja säädetty säätämisen perään.

Kun ajan autolla just 2000-3000rpm, niin volttilukemat on just 0.5 voltin ympärillä. Hessumobiilin kuvan mukaan riittää, että arvot pomppivat n. .2 - .8 välillä, niin kaikki on ok.

MUTTA: Nykii yhä edelleen, sellaista hienoista nykimistä, ja kylmänä kanssa, ja tyhjäkäynti soutaa hienoisesti. Todella ärsyttävää.

Seuraavana sitten kokeilen eri sytkäennakoilla, ett muuttuuko nykimisrpm. Ja sit ultraäänipuhdistan suuttimet, ja koko bensanjakajan, jos vain mahtuu pesupönttöön.

Seoksen säätäminen yksilankapiuhalla on kyllä hankalaa, sitä ruuvia ei tarvitse todellakaan kiertää paljon, kun kaikki muuttuu. Auto kulkee nyt paljon kivammin, mutta ei vieläkään yhtähyvin kuin tavallinen 900i, paitsi paineistettuna.

Mulla on sellainen tunne, että kylmäkäynnistyssuutin ja lisäilmamääränsäädin ovat poissa pelitä; siis eivät toimi.

Mitenkähän bensapumpun paine: bensaa riittää kyllä ahdettuna aivan tarpeeksi, mutta vaikuttaako bensanpaine joteskin noihin bensanjakajan sisällä oleviin jousiin ja kalvoihin nykimistä aiheuttavasti?

MERTMI:
Se kirja, mitä etsin on kyllä:
Otsikko How to Tune and Modify Bosch Fuel Injection
Kirjoittaja Ben Watson
Painos kuvitettu
Kustantaja MotorBooks/MBI Publishing Company, 1992
ISBN 0879385707, 9780879385705
Pituus 176 sivua

Ja sitä voi lukea:

http://books.google.fi/books?id=uuT_Awf ... q=&f=false

Lambdamoottorin säätöjä sivulla 136, mutta siitä puutuu juuri sivu 137, missä neuvotaan paineiden mittaus!!!!!!!!!!!!!!!!Ja sit puuttuu kokonaan kappale 14 jossa kerrotaan systeemin modaamisesta!!!!!!

Mutta tuo Sun kirjasi lienee parempi. Onko siinä kanssa Lambda-anturi -asiat?
Oliko opuksesta apua? Aineskin siinä näyttää olevan kappale, joka käsittelee lisävoimanottoa systeemistä, päteekö just näihin K-Jetronic lambda -hommiin?

Anyways, jahka saan tuon ensin toimimaan oikein, niin millä saan tuosta moottorista sit asiaan kuuluvat 160 kaakkia irti 140 sijaan (tai vaikx vähän enemmän).
900 T8 Special -89
9000 CSE Jubiléé -97
Buick Riviera -67
Mercedes 280 S -93
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: T8 AD35S-SP -89, How to Tune and Modify Bosch Fuel Injection

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
timoantero62
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Heinä 28, 2009 00:40

Re: T8 AD35S-SP -89, How to Tune and Modify Bosch Fuel Injection

Viesti Kirjoittaja timoantero62 »

WOOOOOOOOOW, KITOS!!!!!!!!!!!!!!

Noista taitaa löytyä enemmän kuin tarpeeksi!!
Kiitos.
900 T8 Special -89
9000 CSE Jubiléé -97
Buick Riviera -67
Mercedes 280 S -93
Vastaa Viestiin