Ei, taitaa olla kyse tässä tapauksessa laajakaista-lambdasta joka on aivan eri anturi eri toimintaperiaatteella. Ei siis päde tässä tapauksessa.timoantero62 kirjoitti:"Nolla volttia tarkoittaa, että pakokaasujen seassa on paljon happea ja yksi tai viisi volttia tarkoittaa, ettei ole ollenkaan".
Kylmänä lambdasäätö ei ole päällä ja kylmärikastus päällä jolloin seos rikkaampi ja varmaan sen takia pelaa paremmin.Laitoin aamusella Motonetin tulpanjohdot (TIEDÄN), mutta ei vaikutusta nykimiseen, huomasin, että nykinä ei ole juurikaan havaittavissa kylmänä. Ajelin koneen lämpimäksi, ja tungin yleismittarin lambdajohdon ja maan välille: .180 - .800 volttia nakutteli. Frequency oli ehkä n. 2-3Hz, riippuiko digimittarista, ken tietää.
Säädit sen verran rikkaammalle että säätövara ei meinannut riittää vaan säädöstä huolimatta mentiin keskiarvoisesti rikkaalla. Tuota lambdan jännitettä olisi parempi mitata ihan ajossa kuin vain paikallaan kierrättämällä jolloin tilanne on realistisempi, mutta tuo vähän laihempi seos siinä tilanteessa saattaa olla normaaliakin.Lambda irti, ja ruuvasin seosruuvia rikkaammalle kunnes kirrosluku nousi tappiin n.1100rpm ja käynti oli tasaistui. Siitä vielä 1/4 kierrosta rikkaampaan käynti oli tasainen ja 1100rpm. Siitä rikkaammalle kierrokset putosivat 1000rpm ja käynti epätasaistui. Jätin seokset tasa-alueen rikkaampaan reunaan ja lambda kiinni.
Käynti eptasaistui hieman, ja pientä n.30-50rpm -soutua. Volttimittari kiinni, ja kas: kokoajan n. .500-.800V, välillä tosin heilahti .300, mutta pääasiassa 0.500 yläpuolella. Sitten lenkki autolla, ja taas n. .400 - -700V. 90% lukemista alkoi .7:llä. Nostin kierrokset n. 2000-3000 ja mittari näytti n. .120-.300 lukemia ja n. muutaman sekunnin jälkeen jopa .500 lukuja, mutta ei juurikaan sen yli???
Pitäisi oikeastaan mitata ohjauspaine ja järjestelmäpaine jolloin tietäisi onko laihalla käynnin syy virheellisessä ohjauspaineessa (kuten usein on) vai missä. Se säätöruuvi taitaa säätää pääasiassa tyhjäkäynnillä seosta joten jos sillä rikastaa niin että saa riittävästi kakkua kuormalla niin tyhjäkäynnillä ollaan toivottoman rikkaalla.Diagnoosi nyt (Jos jännite on suuri, seos on rikas ja jos jännite on pieni, seos on laiha.): Auto luulee, että seos on joutokäynnillä liian rikas, ja ajossa liian laiha, mutta ei pysty säätämään?????
Vai kestävätkö ECUn ohjelmamuistit sen verran päivittyä, että heti ei saa oikeita arvoja?
Sanottakoon, että turbo vinkui mainiosti, ja potkua oli keltaisen yläpäähän asti enemmän kuin ennen.
Tuossa on aika kivikautinen se "Jetronic"-ohjauspurkki ja vähän epäilen onko siinä yhtään mitään muistia edes, mutta en nyt muista enää miltä siellä sisällä näytti kun on sen verran aikaa kun moinen tuli avattua.
Juuri näin lähtisin liikkeelle, eli säätö sellaiseksi että lambda saa säädettyä seoksen stoikiometriseksi tyhjäkäynnillä (heiluu normaalilla välillä). Ja sitten etsimään syytä miksei kuormituksella soppa piisaa.ELI:
Tai ton ajojutun aion tutkia vetämällä ryöstäjän lambdajohtoon ja teippaamalla mittarin Saabin kanteen.
Kannattaako mun nyt laihentaa seosta sen verran, että lambda antaa tasaisesti .200 - .800 joutokäynnillä, ja kokeilla ja katsoa ajossa?
Kyllä tuo lambda ihan kohtuu hyvältä jopa vaikuttaa kun noin nopeasti vaihtaa arvoaan ja kykenee ihan ylös asti nousemaan, eli ei välttämättä tarvitse edes vaihtaa. Jos vaihdat niin laita aito Bosch ettei ainakaan huonommaksi mennä.Tosiasiahan on, että pitis ostaa uusi lambda ja säätää seos pakokaasuanalysaattorilla, mutta niihin putiikkeihin on aina jono, eikä tässä malttaisi odotella. Vai olisiko kellään ko. vehjettä Turkun-Salo-Pori-Tampere-Helsinki -seudulla?
JA kysymys, kun mulla on nyt se 1/4 -kierroksen kaunis käyntialue tiedossa, niin mihin kohtaan alkuseos pitäisi säätää; alle, alapäähän, keskelle, yläpäähän, vai liian ylös?
Kaunko muuten Lambdat kestävät, olen jostain kuullut, että Herr Bosch suosittelee vaihtamistä max 100tkm? Eli kestäisivät aineskin 200tkm?
Onko Lambdan vaihtamisessa jotain kikkailua, vai suoraviivainen in-out -juttu rasvan kanssa?
-t
Virallinen vaihtoväli on tuolla 100-200tkm valmistajien mukaan, oma kokemus on että viimeistään 300tkm kohdalla ollaan aika väsähtäneitä ja lopussa mutta kyllä ne saattaa aikaisemminkin huonoksi mennä. Aika yleinen väsähtämisen ensioire on hidastunut lämpeneminen joka saattaa aiheuttaa oireilua monissa moottorinohjauksissa vaikka lämmettyä toiminta olisi ihan hyvää.
Jos oikeasti haluat alkaa perehtymään ja tutkimaan niin suosittelisin ylimääräisen lambdan paikan tekoa putkeen ja laajakaista-lambdan hommaamista mittareineen jolla saat reaaliaikaisesti tarkkaa ja todellista seostietoa. Seoksen säätöön käytännössä huomattavasti parempi apuväline kuin mikään (hidas) pakokaasuanalysaattori. Hinnat liikkuvat 200-300e välillä mittareineen.
Lambdan vaihto on simppeli homma, kuumuutta kestävä kupari tms. tahna kierteissä helpottaa irrotusta myöhemmin.