Teinipoikien yöajelu päättyi ulosajoon (saabilla)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Teinipoikien yöajelu päättyi ulosajoon (saabilla)

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Nikke_M
"Hölösuu"
Viestit: 1000
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 20:15
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Teinipoikien yöajelu päättyi ulosajoon (saabilla)

Viesti Kirjoittaja Nikke_M »

Pojat selvisivät kuin ihmeen kaupalla rajun näköisestä ulosajosta lähes vammoitta.
(saabilla)
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2993
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Teinipoikien yöajelu päättyi ulosajoon (saabilla)

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Taas tuli todistettua että vanhempikin Saab suojaa kolareissa paremmin kuin moni uudempi kottero
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Teinipoikien yöajelu päättyi ulosajoon (saabilla)

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Mistäs voidaan tietää miten jollain uudemmalla kotterolla olisi käyny? Ei välttämättä yhtään huonommin. Kenties jopa paremmin...

Vaikka satku onkin aikanaan ollu vankka auto, niin kyllä kehitys on uusissa menny roimasti eteenpäin.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Teinipoikien yöajelu päättyi ulosajoon (saabilla)

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Uudella ajonhallintajärjestelmällä varustetulla autolla, ei välttämättä edes tuolla nopeudella olisi käsi kuski menettänyt auton hallintaa (täysin)...
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Teinipoikien yöajelu päättyi ulosajoon (saabilla)

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Niin, tuosta kehityksestä käy esimerkkinä toinen turvallinen auto, eli volvo 940 vs. renault modus. Eli vanha, turvalliseksi käsitetty iso auto vastaan uusi pikkuauto. Top gearhan törmäytti nämä nokat vastakkain ja renaultissa ohjaamossa ei ollut edes painumia hyvien törmysvyöhykkeiden ansiosta kun taas volvossa pelkääjän puolella alkoi olla niin ahdasta, että tuskin siinä olisi hengissä selvinnyt.

Kehitys menee eteenpäin. Onneksi pojat eivät olleet liikkeellä yhtä vanhalla rellulla kuin satku oli, olisi tullut pahaa jälkeä.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Teinipoikien yöajelu päättyi ulosajoon (saabilla)

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

2.3i-16 kirjoitti:. Top gearhan törmäytti nämä nokat vastakkain
Se oli Fifth Gear :D
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Maca
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 22:36

Re: Teinipoikien yöajelu päättyi ulosajoon (saabilla)

Viesti Kirjoittaja Maca »

Niin ja nyt puhuttiin Saabista eikä Volvosta :)
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Teinipoikien yöajelu päättyi ulosajoon (saabilla)

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Viddu menee noi ohjelmat sekasin :D

No, mutta kuitenkin, aikanaan turvallinen auto ei ole uusiin verrattuna enää sitä, sehän se pointti oli. No, kuten sanottua on se satku turvallisempi kuin vaikka se yhtä vanha rellu, muttei yhtä turvallinen kuin uudet eurooppalaiset/jaappanilaiset pikkuautot.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
tnt
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:11

Re: Teinipoikien yöajelu päättyi ulosajoon (saabilla)

Viesti Kirjoittaja tnt »

2.3i-16 kirjoitti:Kehitys menee eteenpäin. Onneksi pojat eivät olleet liikkeellä yhtä vanhalla rellulla kuin satku oli, olisi tullut pahaa jälkeä.
Se rellu olisi todennäköisesti hajonnut epäkuntoon jo ennen kuin sillä olisi ehtinyt edes kolaria ajamaan..
9-3Aero-01
Maca
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Ti Tammi 30, 2007 22:36

Re: Teinipoikien yöajelu päättyi ulosajoon (saabilla)

Viesti Kirjoittaja Maca »

2.3i-16 kirjoitti:... muttei yhtä turvallinen kuin uudet eurooppalaiset/jaappanilaiset pikkuautot.
Oisko kuitenkaan esim. hirvien kanssa?
Viimeksi muokannut Maca, Su Elo 02, 2009 16:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: Teinipoikien yöajelu päättyi ulosajoon (saabilla)

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

tnt kirjoitti:
2.3i-16 kirjoitti:Kehitys menee eteenpäin. Onneksi pojat eivät olleet liikkeellä yhtä vanhalla rellulla kuin satku oli, olisi tullut pahaa jälkeä.
Se rellu olisi todennäköisesti hajonnut epäkuntoon jo ennen kuin sillä olisi ehtinyt edes kolaria ajamaan..
:lol:
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
CompiCoupe
"Turbo"
Viestit: 282
Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 23:35

Re: Teinipoikien yöajelu päättyi ulosajoon (saabilla)

Viesti Kirjoittaja CompiCoupe »

Maca kirjoitti:
2.3i-16 kirjoitti:... muttei yhtä turvallinen kuin uudet eurooppalaiset/jaappanilaiset pikkuautot.
Oisko kuitenkaan esim. hirvien kanssa?[/quote

Sen allekirjoitan, että uudet Cliot/Yarikset ym. vehkeet ovat turvallisempia kuin vanhat Saabit. Hirvikolarissa vanha 99/90/900 saattaisi olla edelleen turvallinen, koska tuulilasin kulma on niin jyrkkä. Asiaahan tutkittiinkin joskus aikanaan. En tosin muista tarkalleen mikä se pointti siinä oli että Saab oli turvallisin.
Saab 99 GL 2d -81 Cameo Beige (VA)
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Teinipoikien yöajelu päättyi ulosajoon (saabilla)

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

CompiCoupe kirjoitti:
Sen allekirjoitan, että uudet Cliot/Yarikset ym. vehkeet ovat turvallisempia kuin vanhat Saabit. Hirvikolarissa vanha 99/90/900 saattaisi olla edelleen turvallinen, koska tuulilasin kulma on niin jyrkkä. Asiaahan tutkittiinkin joskus aikanaan. En tosin muista tarkalleen mikä se pointti siinä oli että Saab oli turvallisin.
Saabin katto on vahvistettu, ikkuna-aukko pieni ja autot muutenkin törmäystestattu hirviotuksia silmällä pitäen.
Ainakaan vielä takavuosina ei ollut kovin montaa automerkkiä / -mallia (edes Mersut), jotka olisi eläintörmäyksiä silmällä pitäen suunniteltu.
Vanhalla 900:lla on eräs tuttu täräyttänyt 100 km/h hirveä suoraan länkien väliin. Vakuutustarkastaja oli vain todennut, että millä tahansa muulla autolla olisi henki lähtenyt :saab:
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Teinipoikien yöajelu päättyi ulosajoon (saabilla)

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Hirvikolari on tosiaan varmaankin saabilla turvallisempi kuin monella keskieurooppalaisella vehjeksellä, johtuu ihan siitä, ettei tuolla keski-euroopan teillä ajeta sentyyppisiä eläinkolareita (pienikokoisempia peuroja kylläkin) ja siksi niihin ei varauduta. Hirvikolari on hyvä pointti saabien puolesta, niin uusien kuin vanhojen. Eikös uudetkin kuitenkin testata hirvikolareiden varalle?
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Vastaa Viestiin