Vetoakselit kitkalukon kanssa?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Vetoakselit kitkalukon kanssa?

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Tänään vihdoin jaksoin alkaa laatikon vaihto puuhiin, hetken mittailtuani tajusin,ettei vakio vetarimaljat sovi paikoilleen.Vaikuttaa että kuskin puoleinen on liian pitkä ja taas apukuskin puoleinen liian lyhyt?

Olisiko jollain erittäin pikaisesti myydä soppeleita,vaihdoin jälleen nokan kireämpään,joten vakiolaatikolla on turha tarjota nelosta alle 10 000rpm :mrgreen:

Myös ohjeet/mitat kuvina kiinnostaa,jos sellaiset joutuu viellä teettämään.

JW
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Avatar
Mikko_H
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Vetoakselit kitkalukon kanssa?

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Näyttääkö heitot mitoissa olevan millin osia vai useampia millejä? Ei kai senttejä kuitenkaan? Loksahtaako vetarit lukkorenkaisiin (kai ne siellä on :? :oops: )

Jos kuskin puoleinen jää millitolkulla ulos, se voi topata siihen lukkorenkaaseen. Jos taas sen ei pitäis mennä kuin pari milliä pitemmälle se voi pohjata lukon sisukaluihin (vakioperässä on ison tasauspyörän takana tyhjää, lukollisessa pienten tasauspyörien akselien yhdyspalikka täyttää tilan).
Se onkin sitten oudompaa, jos vetari jää lyhyeksi :?:
Lukon säätörikatkaan ei vaikuta sisukalujen asemaan kuin millin kymmenyksiä, kun ovat 0,10 ja 0,15 mm paksuja.
:? :? :? :?: :?: :?:
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Vetoakselit kitkalukon kanssa?

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Mikko_H kirjoitti:Näyttääkö heitot mitoissa olevan millin osia vai useampia millejä? Ei kai senttejä kuitenkaan? Loksahtaako vetarit lukkorenkaisiin (kai ne siellä on :? :oops: )

Jos kuskin puoleinen jää millitolkulla ulos, se voi topata siihen lukkorenkaaseen. Jos taas sen ei pitäis mennä kuin pari milliä pitemmälle se voi pohjata lukon sisukaluihin (vakioperässä on ison tasauspyörän takana tyhjää, lukollisessa pienten tasauspyörien akselien yhdyspalikka täyttää tilan).
Se onkin sitten oudompaa, jos vetari jää lyhyeksi :?:
Lukon säätörikatkaan ei vaikuta sisukalujen asemaan kuin millin kymmenyksiä, kun ovat 0,10 ja 0,15 mm paksuja.
Kuskin puolella heitto lähempänä senttejä kun millejä,apukuskin puolella ei loksahda lukkorenkaaseen(jotka siis molemmilla puolilla on paikoillaan)
Kuskin puoleinen on jotenkin erikoinen muutenkin,boori kohtuu nahkea,ja sitten tosiaan toppaa noin sentin kaks ennen kun pitäisi.Lukkorengas kuskin puolella näyttää olevan paljon ulompana,mitä apukuskin puolella.Vaikea selittää.

Apukuskin puoleinen vetari menee kohtalaisen syvälle,mutta ei loksahda lukkorenkaaseen,ensin tuntus että ottaa sinne sisuskaluun kiinni joka näkyy vetarin reiästä(tämä näkyvä osa muuten heiluu jotenkin kummallisesti ? ),sitten lyhensin boorin päästä millin pari ,mutta sitten alkaa jo tulla niin,että malja ottaa seuraavaksi kiinni laatikon runkoon,eli yhtään syvemmälle se ei voi mielestäni mennä?

Huomenna kait pitäs saada ne vetarit tarkastelun kohteeksi,jotka tossa lukossa on ollut,josko selviäis missä mättää. Tai sitten mulla oli liian pieni vasara :D

Ootko mikko varma että on oikea perä paikoillaan :mrgreen:
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Avatar
Mikko_H
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Vetoakselit kitkalukon kanssa?

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Suppari kirjoitti:
Ootko mikko varma että on oikea perä paikoillaan :mrgreen:
Tallin lattialla ei ainakaan ole kuin lukottoman osia ja hampaaton palalukko :(
Väärin päin se ei ainakaan sovi paikalleen :roll:
Vetaritkin on luultavasti oikeat, kun malli vaihtui jo vuonna '68. Onhan niissä lukkorenkaan ura lähellä akselin päätä, eikä maljaa? (vanhemmat on booreista vähän ohuemmat, mutta ainakin tuossa irtonaisena kokeillessa pohjaan työnnettynä puree kiinni tasauspyörään)
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Vetoakselit kitkalukon kanssa?

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Vetarit joita mallailin paikoilleen,on tuosta 77:sta,ja lukkorenkaat nimenomaan lähellä akselin päätä,ei maljaa. Lukon kuskinpuoleinen pää näyttää sille,että ura renkaalle pitäisi olla nimenomaan lähempänä maljaa,näyttäisi huono paristoisella taskulampulla tiirailtuna että booria olis jäljellä n. sentti viellä renkaan jälkeen.Noh,katotaan jos selveis,tunnin verran niitä tossa pyörittelin jo päivällä,mutta jokin jäi ilmeisesti tajuamatta.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Vetoakselit kitkalukon kanssa?

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Mysteeri lienee ratkenneen.Apukuskin puoleinen sokka oli niin kasassa,että vetari ei yltänyt siihen,loppujen lopuksi meni rikki. Kuskin puolella oli kaksi sokkaa päällekkäin,oli kohtuullisen vittumainen homma saada ne pois sieltä :mrgreen:

Mikä on sokan oikea koko,mikään noista ei jäänyt niin paljoa ehjäksi,että niistä mallia saisi?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 798
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vetoakselit kitkalukon kanssa?

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Suppari kirjoitti:, vaihdoin jälleen nokan kireämpään,joten vakiolaatikolla on turha tarjota nelosta alle 10 000rpm :mrgreen:
Mikäs nokka on tullut asennettua?

Itsellä GT Motorsin 8.4:sta (tyyppi jossakin vanhassa postissa) tiputus jonkun tekijän 7.9:iin hävitti kummasti heppoja (noin 10 hv) tutuilla rullilla. Hyvää: käyttöalue parani kummasti myös kisa käytössä eli ykköstä ei tarvitse enää ruinata.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Vetoakselit kitkalukon kanssa?

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Nyt tuli tyypiltään 8,3 , koitettu myös 7,9 ja nyt viimeksi oli vakionokka,sillä toimi parhaiten vakiolaatikolla. Samassa vaihdoin vähän poikkinaisia nostajia ja paikkailin imukanavia.

Edit.talvella tulee mittatilausnokka,ei noilla vaparinokilla tee kyl mitään täs mun vehkeessä..

Tilasin nyt summissa lukkorenkaita laakeriliikkeeseen,kooltaan 25mm ja 26mm,jos ei sovi niin hitsaan akselit lukkoon kiinni. :mrgreen:
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Avatar
Mikko_H
"Hölösuu"
Viestit: 1019
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Vetoakselit kitkalukon kanssa?

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Suppari kirjoitti:Tilasin nyt summissa lukkorenkaita laakeriliikkeeseen,kooltaan 25mm ja 26mm,jos ei sovi niin hitsaan akselit lukkoon kiinni. :mrgreen:
Älä ihmeessä. Mites sitten purat ja korjaat, kun se noilla tehoilla porsii kuitenkin :mrgreen:
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Vetoakselit kitkalukon kanssa?

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Ei kai se tuokaan porsia voi kun vakiolaatikkokin on kestänyt hyvin sen +240nm,nyt momenttia tuolla uudella akselilla taitaa tulla vähemmän mutta tehoa toivonmukaan lisää :)
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Tero_s
"Viggen"
Viestit: 688
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Re: Vetoakselit kitkalukon kanssa?

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Suppari kirjoitti:...nyt momenttia tuolla uudella akselilla taitaa tulla vähemmän mutta tehoa toivonmukaan lisää :)
Aika mahdoton yhtälö jollei kierrosluku nouse oleellisesti.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.
Vastaa Viestiin