Nesteitä reilusti pihalle
Nesteitä reilusti pihalle
Saba alkoi tänään pissimään reilusti jäähdytinnesteitä pihalle, jostain koneen etupuolelta.
Tarkempaa tutkimusta en ehtinyt tehdä, kun piti tulla tänne töihin, mutta kunnon vuodosta oli kyse.
Lämmöt ei päässyt nousemaan missään vaiheessa, vaikka jouduinkin taittamaan matkaa n. 10 km, onni onnettomuudessa oli se, että minulla oli autossa mukana nestettä josta sain lisättyä, eikä tarvinnut jäädä tien päälle.
Mutta kysymys, vuoto kone sammuksissa näytti tulevan jostain kannentiivisteen rajalta, mutta voiko sieltä alkaa äkkiarvaamatta vuotamaan noin reilusti, vai olisiko neste tullut jostain paineella ja sitten tippunut ja näin ikäänkuin hämännyt oikean vuotokohdan ?
Autoon on edellisen omistajan aikana tehty kansiremontti jokunen vuosi sitten.
Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Tarkempaa tutkimusta en ehtinyt tehdä, kun piti tulla tänne töihin, mutta kunnon vuodosta oli kyse.
Lämmöt ei päässyt nousemaan missään vaiheessa, vaikka jouduinkin taittamaan matkaa n. 10 km, onni onnettomuudessa oli se, että minulla oli autossa mukana nestettä josta sain lisättyä, eikä tarvinnut jäädä tien päälle.
Mutta kysymys, vuoto kone sammuksissa näytti tulevan jostain kannentiivisteen rajalta, mutta voiko sieltä alkaa äkkiarvaamatta vuotamaan noin reilusti, vai olisiko neste tullut jostain paineella ja sitten tippunut ja näin ikäänkuin hämännyt oikean vuotokohdan ?
Autoon on edellisen omistajan aikana tehty kansiremontti jokunen vuosi sitten.
Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Saab 9-5 2.3 t se wagon -99 (R.I.P)
Saab 9-5 Wagon 2,3T Turbo Pilot A5 2007 Biopower
Saab 9-3 ss 1.8t 2004
Saab 9-5 2.3 T Aero Wagon 2006
Saab 9-5 Wagon 2,3T Turbo Pilot A5 2007 Biopower
Saab 9-3 ss 1.8t 2004
Saab 9-5 2.3 T Aero Wagon 2006
Re: Nesteitä reilusti pihalle
Oletko varma ettei tulvinut paisuntasäiliön korkin kautta? Korkin pitävyys kannattaa varmistaa. Samalla katsoa onko jäädytinnesteste kirkasta.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: Nesteitä reilusti pihalle
Joopa, nyt on sitten katsottu Sabaa tarkemmin ja minun mielestäni vuoto tulee kannentiivisteen kohdalta ja kierroksilla sieltä tulee nestettä siihen malliin kun pieneltä pojalta kusta, että onkohan se taas kannentiivisteen menoa
Kommentoikaa viisaammat, öljyt näyttäs ainakin vielä öljyltä ja jäähdytinnesteet vihreältä.
Niin ja mitähän tämä kaneentiivisteen vaihto kaikkineen kustantaa noin ?

Kommentoikaa viisaammat, öljyt näyttäs ainakin vielä öljyltä ja jäähdytinnesteet vihreältä.
Niin ja mitähän tämä kaneentiivisteen vaihto kaikkineen kustantaa noin ?
Saab 9-5 2.3 t se wagon -99 (R.I.P)
Saab 9-5 Wagon 2,3T Turbo Pilot A5 2007 Biopower
Saab 9-3 ss 1.8t 2004
Saab 9-5 2.3 T Aero Wagon 2006
Saab 9-5 Wagon 2,3T Turbo Pilot A5 2007 Biopower
Saab 9-3 ss 1.8t 2004
Saab 9-5 2.3 T Aero Wagon 2006
Re: Nesteitä reilusti pihalle
Olisikohan tässä enää mitään mahdollisuuksia selvitä kirimällä kannen pultit, jos vika niissä ?
Saab 9-5 2.3 t se wagon -99 (R.I.P)
Saab 9-5 Wagon 2,3T Turbo Pilot A5 2007 Biopower
Saab 9-3 ss 1.8t 2004
Saab 9-5 2.3 T Aero Wagon 2006
Saab 9-5 Wagon 2,3T Turbo Pilot A5 2007 Biopower
Saab 9-3 ss 1.8t 2004
Saab 9-5 2.3 T Aero Wagon 2006
Re: Nesteitä reilusti pihalle
Kansipahvin vaihto ja kannen oikaisu oli kuitilla jotain 1300e muutama vuosi sitten.
Re: Nesteitä reilusti pihalle
Eipä auttanut kannen pulttien kiriminen, sinne meni (tekis mieli sanoa paska) pajalle ja jäädään odottelemaan laskua
.
Tiedottelen tänne sitten mitä tuo lysti kustantaa, muutama vuosi sitten meidän 9-5:sen kannentiivisteen vaihto+ venttiiliremontti kustansi 1 kiloeuron.
PS. saankohan enää koskaan autoa, missä en joudu kansiremonttiin ?

Tiedottelen tänne sitten mitä tuo lysti kustantaa, muutama vuosi sitten meidän 9-5:sen kannentiivisteen vaihto+ venttiiliremontti kustansi 1 kiloeuron.
PS. saankohan enää koskaan autoa, missä en joudu kansiremonttiin ?
Saab 9-5 2.3 t se wagon -99 (R.I.P)
Saab 9-5 Wagon 2,3T Turbo Pilot A5 2007 Biopower
Saab 9-3 ss 1.8t 2004
Saab 9-5 2.3 T Aero Wagon 2006
Saab 9-5 Wagon 2,3T Turbo Pilot A5 2007 Biopower
Saab 9-3 ss 1.8t 2004
Saab 9-5 2.3 T Aero Wagon 2006
Re: Nesteitä reilusti pihalle
Himpan alta tonniin sain vuos sitten asiantuntevalla korjaamolla..
Saab 9-3 2.0t BioPower 5d se -02 --Mikkeli--
Ex Volvo v40 2.0t Classic Aut. -04. Ex Saab 9-3 2.0 3d se -99. Ex Saab 9-3 2.0 5d se -99.
Ex Volvo v40 2.0t Classic Aut. -04. Ex Saab 9-3 2.0 3d se -99. Ex Saab 9-3 2.0 5d se -99.
Re: Nesteitä reilusti pihalle
Ilkeisitkö ajella moisella kyttyrälläMimmi kirjoitti:Osta Elcat, takaan ettet tee siihen koskaan kansiremonttia.malait kirjoitti:PS. saankohan enää koskaan autoa, missä en joudu kansiremonttiin ?

Saab 9-3 sc 1,9 tid
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Nesteitä reilusti pihalle
Moi
No nyt on taas "poika" kotona ja kannentiivesteen diagnoosissa selvisi seuraavaa, tiiviste oli ulkoreunalta poikki, eikä näin ollen ollut vuotanut kun jäähdytinnesteitä ulospäin, se minkä takia tiiviste oli poikki, asentaja sanoi sen ehkä vaurioituneen jo kuljetuksessa ja missä lie vaihdettu oli, niin ei siellä asentaja ollut vissiin kovin ronkeli tiivisteen ulkonäön suhteen.
No auto on nyt kunnossa eli uusi kannentiiviste+muut tiivisteet uusittu sekä kansi koneistamolla oikaistu, venttiilipuolelle ei tarvinnut tehdä mitään, koska venttiiliremontista ei ole mennyt kauan aikaa, ja tietysti uusin öljyin ja nestein koko remontti kustansi 520 euroa eli halvallahan tässä onneksi selvittiin vai selvittiinkö ?
No nyt on taas "poika" kotona ja kannentiivesteen diagnoosissa selvisi seuraavaa, tiiviste oli ulkoreunalta poikki, eikä näin ollen ollut vuotanut kun jäähdytinnesteitä ulospäin, se minkä takia tiiviste oli poikki, asentaja sanoi sen ehkä vaurioituneen jo kuljetuksessa ja missä lie vaihdettu oli, niin ei siellä asentaja ollut vissiin kovin ronkeli tiivisteen ulkonäön suhteen.
No auto on nyt kunnossa eli uusi kannentiiviste+muut tiivisteet uusittu sekä kansi koneistamolla oikaistu, venttiilipuolelle ei tarvinnut tehdä mitään, koska venttiiliremontista ei ole mennyt kauan aikaa, ja tietysti uusin öljyin ja nestein koko remontti kustansi 520 euroa eli halvallahan tässä onneksi selvittiin vai selvittiinkö ?

Saab 9-5 2.3 t se wagon -99 (R.I.P)
Saab 9-5 Wagon 2,3T Turbo Pilot A5 2007 Biopower
Saab 9-3 ss 1.8t 2004
Saab 9-5 2.3 T Aero Wagon 2006
Saab 9-5 Wagon 2,3T Turbo Pilot A5 2007 Biopower
Saab 9-3 ss 1.8t 2004
Saab 9-5 2.3 T Aero Wagon 2006
Re: Nesteitä reilusti pihalle
Miksi kansi vaati oikaisua, jos kone ei kuumennut?? Oikaisivatko kannen oikeasti ja ensin varalta ja sitten tutkivat muita juttuja??? Miksi se olisi mennyt kieroksi? Tuo oikaisu maksaa kuitenkin osansa korjaussummasta.
Re: Nesteitä reilusti pihalle
Kansi kuulemma kannattaa aina oikaista, kun kannentiivistettä vaihdetaan, vaikka ei olisi lämmöt noussutkaan, eikä tuo oikaisu summasta kustantanut kun 50 euroa,
Minä olen näissä autojen korjauksissa muutenkin pyrkinyt mieluummin yli teettämään kuin menemään riman alimmalta kohdalta.
Minä olen näissä autojen korjauksissa muutenkin pyrkinyt mieluummin yli teettämään kuin menemään riman alimmalta kohdalta.
Saab 9-5 2.3 t se wagon -99 (R.I.P)
Saab 9-5 Wagon 2,3T Turbo Pilot A5 2007 Biopower
Saab 9-3 ss 1.8t 2004
Saab 9-5 2.3 T Aero Wagon 2006
Saab 9-5 Wagon 2,3T Turbo Pilot A5 2007 Biopower
Saab 9-3 ss 1.8t 2004
Saab 9-5 2.3 T Aero Wagon 2006
Re: Nesteitä reilusti pihalle
Monesti se kansi "oikaistaan" siksi, ja on ollut itselläkin tapana, että näissä moottoreissa missä on valurautalohko ja päällänsä alumiinikansi niin niiden reippaasta lämpölaajenemiserosta johtuen (taisi olla jo millejä, tuolla OG-puolella joku joskus laskikin mitä se on tällä lohkon ja kannen pituudella) kannentiivisteen sylintereitä ympäröivät "liekkirenkaat" jauhavat ajan kanssa varsin rumat ja tiivistyksen kannalta epäedulliset urat pehmeään alumiinikanteen.
Yleensä riittää kymppi pois ja tiivistepinta on taas kuin uusi.
Ja tuossa ketjun aloittajan tapauksessahan kuulemma sinne oli joku edellinen seppä asentanut kait valmiiksi taitellun ja mysötyn kannentiivisteen, sekin voi tehdä hyvää jälkeä tiivistepinnoille etenkin jos on uudemmanmallinen kokometallitiiviste..
Yleensä riittää kymppi pois ja tiivistepinta on taas kuin uusi.
Ja tuossa ketjun aloittajan tapauksessahan kuulemma sinne oli joku edellinen seppä asentanut kait valmiiksi taitellun ja mysötyn kannentiivisteen, sekin voi tehdä hyvää jälkeä tiivistepinnoille etenkin jos on uudemmanmallinen kokometallitiiviste..
Re: Nesteitä reilusti pihalle
Meikaläisen saappi pelottelin kanssa tänään oikein urakalla. Vauhtia noin 70kmH/h --> reilu polkaisu kaasua ---> helvetinmoinen höyrypilvi---> (tässä välissä melkein paskat jo housussa) ---> sidiin teksti cooling level low tjsp...
Auto tien sivuun parkkiin ja vilkaisu konepellin alle. Nestettä tuli melkein kuin pieneltä pojalta kusta jostakin kannentiivisteen kohdilta, mutta onneksi pienellä tutkailulla selvisi että vika olikin alempana letkussa joka oli klemmarin juuresta mennyt halki.
Auto tien sivuun parkkiin ja vilkaisu konepellin alle. Nestettä tuli melkein kuin pieneltä pojalta kusta jostakin kannentiivisteen kohdilta, mutta onneksi pienellä tutkailulla selvisi että vika olikin alempana letkussa joka oli klemmarin juuresta mennyt halki.
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
Re: Nesteitä reilusti pihalle
Jurkkis, oliko tuo se lämppärin letku joka tekee 90 asteen kulman? Se tuppaa yleensä ainakin noissa edellisen vuosituhannen 9-3 ja 900ngssä hajoamaan siinä täytettyään 10v.
Menee tosiaan siihen kannen lähelle kylkeen.
Itsellä sama ilmiö mutta halkeama letkun 90 asteen mutkassa ulkopuolella.
Foorumista haulla löysin että on tyypillinen hajoava letku.
On sitten kahden letkun setti ja lämppärin päästä pitää irroittaa alapuolelta.
Menee tosiaan siihen kannen lähelle kylkeen.
Itsellä sama ilmiö mutta halkeama letkun 90 asteen mutkassa ulkopuolella.
Foorumista haulla löysin että on tyypillinen hajoava letku.
On sitten kahden letkun setti ja lämppärin päästä pitää irroittaa alapuolelta.
Saab 93 vm 99 - 200+hp
Re: Nesteitä reilusti pihalle
Justiinsa tuoHandOfNod kirjoitti:Jurkkis, oliko tuo se lämppärin letku joka tekee 90 asteen kulman? Se tuppaa yleensä ainakin noissa edellisen vuosituhannen 9-3 ja 900ngssä hajoamaan siinä täytettyään 10v.
Menee tosiaan siihen kannen lähelle kylkeen.
Itsellä sama ilmiö mutta halkeama letkun 90 asteen mutkassa ulkopuolella.
Foorumista haulla löysin että on tyypillinen hajoava letku.
On sitten kahden letkun setti ja lämppärin päästä pitää irroittaa alapuolelta.

Noh, vaikuttaa sen verran vittumaiselta vaihtaa, että laitoin reilusti jesaria ja klemmareilla kumiletkun palasen siihen reijän kohdalle kiinni. Saa nyt kestää jonkun aikaa.
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992