Nesteitä reilusti pihalle

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
malait
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Ke Maalis 30, 2005 16:15
Paikkakunta: keski- suomi

Nesteitä reilusti pihalle

Viesti Kirjoittaja malait »

Saba alkoi tänään pissimään reilusti jäähdytinnesteitä pihalle, jostain koneen etupuolelta.
Tarkempaa tutkimusta en ehtinyt tehdä, kun piti tulla tänne töihin, mutta kunnon vuodosta oli kyse.
Lämmöt ei päässyt nousemaan missään vaiheessa, vaikka jouduinkin taittamaan matkaa n. 10 km, onni onnettomuudessa oli se, että minulla oli autossa mukana nestettä josta sain lisättyä, eikä tarvinnut jäädä tien päälle.
Mutta kysymys, vuoto kone sammuksissa näytti tulevan jostain kannentiivisteen rajalta, mutta voiko sieltä alkaa äkkiarvaamatta vuotamaan noin reilusti, vai olisiko neste tullut jostain paineella ja sitten tippunut ja näin ikäänkuin hämännyt oikean vuotokohdan ?
Autoon on edellisen omistajan aikana tehty kansiremontti jokunen vuosi sitten.
Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Saab 9-5 2.3 t se wagon -99 (R.I.P)
Saab 9-5 Wagon 2,3T Turbo Pilot A5 2007 Biopower
Saab 9-3 ss 1.8t 2004
Saab 9-5 2.3 T Aero Wagon 2006
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nesteitä reilusti pihalle

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Oletko varma ettei tulvinut paisuntasäiliön korkin kautta? Korkin pitävyys kannattaa varmistaa. Samalla katsoa onko jäädytinnesteste kirkasta.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
malait
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Ke Maalis 30, 2005 16:15
Paikkakunta: keski- suomi

Re: Nesteitä reilusti pihalle

Viesti Kirjoittaja malait »

Joopa, nyt on sitten katsottu Sabaa tarkemmin ja minun mielestäni vuoto tulee kannentiivisteen kohdalta ja kierroksilla sieltä tulee nestettä siihen malliin kun pieneltä pojalta kusta, että onkohan se taas kannentiivisteen menoa :evil:
Kommentoikaa viisaammat, öljyt näyttäs ainakin vielä öljyltä ja jäähdytinnesteet vihreältä.
Niin ja mitähän tämä kaneentiivisteen vaihto kaikkineen kustantaa noin ?
Saab 9-5 2.3 t se wagon -99 (R.I.P)
Saab 9-5 Wagon 2,3T Turbo Pilot A5 2007 Biopower
Saab 9-3 ss 1.8t 2004
Saab 9-5 2.3 T Aero Wagon 2006
malait
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Ke Maalis 30, 2005 16:15
Paikkakunta: keski- suomi

Re: Nesteitä reilusti pihalle

Viesti Kirjoittaja malait »

Olisikohan tässä enää mitään mahdollisuuksia selvitä kirimällä kannen pultit, jos vika niissä ?
Saab 9-5 2.3 t se wagon -99 (R.I.P)
Saab 9-5 Wagon 2,3T Turbo Pilot A5 2007 Biopower
Saab 9-3 ss 1.8t 2004
Saab 9-5 2.3 T Aero Wagon 2006
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Nesteitä reilusti pihalle

Viesti Kirjoittaja mursu »

Kansipahvin vaihto ja kannen oikaisu oli kuitilla jotain 1300e muutama vuosi sitten.
malait
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Ke Maalis 30, 2005 16:15
Paikkakunta: keski- suomi

Re: Nesteitä reilusti pihalle

Viesti Kirjoittaja malait »

Eipä auttanut kannen pulttien kiriminen, sinne meni (tekis mieli sanoa paska) pajalle ja jäädään odottelemaan laskua :evil: .
Tiedottelen tänne sitten mitä tuo lysti kustantaa, muutama vuosi sitten meidän 9-5:sen kannentiivisteen vaihto+ venttiiliremontti kustansi 1 kiloeuron.

PS. saankohan enää koskaan autoa, missä en joudu kansiremonttiin ?
Saab 9-5 2.3 t se wagon -99 (R.I.P)
Saab 9-5 Wagon 2,3T Turbo Pilot A5 2007 Biopower
Saab 9-3 ss 1.8t 2004
Saab 9-5 2.3 T Aero Wagon 2006
OIZXXX
"Hirsch"
Viestit: 848
Liittynyt: To Helmi 05, 2009 17:20

Re: Nesteitä reilusti pihalle

Viesti Kirjoittaja OIZXXX »

Himpan alta tonniin sain vuos sitten asiantuntevalla korjaamolla..
Saab 9-3 2.0t BioPower 5d se -02 --Mikkeli--
Ex Volvo v40 2.0t Classic Aut. -04. Ex Saab 9-3 2.0 3d se -99. Ex Saab 9-3 2.0 5d se -99.
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3098
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Nesteitä reilusti pihalle

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Mimmi kirjoitti:
malait kirjoitti:PS. saankohan enää koskaan autoa, missä en joudu kansiremonttiin ?
Osta Elcat, takaan ettet tee siihen koskaan kansiremonttia.
Ilkeisitkö ajella moisella kyttyrällä :D
Saab 9-3 sc 1,9 tid
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
malait
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Ke Maalis 30, 2005 16:15
Paikkakunta: keski- suomi

Re: Nesteitä reilusti pihalle

Viesti Kirjoittaja malait »

Moi

No nyt on taas "poika" kotona ja kannentiivesteen diagnoosissa selvisi seuraavaa, tiiviste oli ulkoreunalta poikki, eikä näin ollen ollut vuotanut kun jäähdytinnesteitä ulospäin, se minkä takia tiiviste oli poikki, asentaja sanoi sen ehkä vaurioituneen jo kuljetuksessa ja missä lie vaihdettu oli, niin ei siellä asentaja ollut vissiin kovin ronkeli tiivisteen ulkonäön suhteen.
No auto on nyt kunnossa eli uusi kannentiiviste+muut tiivisteet uusittu sekä kansi koneistamolla oikaistu, venttiilipuolelle ei tarvinnut tehdä mitään, koska venttiiliremontista ei ole mennyt kauan aikaa, ja tietysti uusin öljyin ja nestein koko remontti kustansi 520 euroa eli halvallahan tässä onneksi selvittiin vai selvittiinkö ? :D
Saab 9-5 2.3 t se wagon -99 (R.I.P)
Saab 9-5 Wagon 2,3T Turbo Pilot A5 2007 Biopower
Saab 9-3 ss 1.8t 2004
Saab 9-5 2.3 T Aero Wagon 2006
TST
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2005 19:07

Re: Nesteitä reilusti pihalle

Viesti Kirjoittaja TST »

Miksi kansi vaati oikaisua, jos kone ei kuumennut?? Oikaisivatko kannen oikeasti ja ensin varalta ja sitten tutkivat muita juttuja??? Miksi se olisi mennyt kieroksi? Tuo oikaisu maksaa kuitenkin osansa korjaussummasta.
malait
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Ke Maalis 30, 2005 16:15
Paikkakunta: keski- suomi

Re: Nesteitä reilusti pihalle

Viesti Kirjoittaja malait »

Kansi kuulemma kannattaa aina oikaista, kun kannentiivistettä vaihdetaan, vaikka ei olisi lämmöt noussutkaan, eikä tuo oikaisu summasta kustantanut kun 50 euroa,
Minä olen näissä autojen korjauksissa muutenkin pyrkinyt mieluummin yli teettämään kuin menemään riman alimmalta kohdalta.
Saab 9-5 2.3 t se wagon -99 (R.I.P)
Saab 9-5 Wagon 2,3T Turbo Pilot A5 2007 Biopower
Saab 9-3 ss 1.8t 2004
Saab 9-5 2.3 T Aero Wagon 2006
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Nesteitä reilusti pihalle

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Monesti se kansi "oikaistaan" siksi, ja on ollut itselläkin tapana, että näissä moottoreissa missä on valurautalohko ja päällänsä alumiinikansi niin niiden reippaasta lämpölaajenemiserosta johtuen (taisi olla jo millejä, tuolla OG-puolella joku joskus laskikin mitä se on tällä lohkon ja kannen pituudella) kannentiivisteen sylintereitä ympäröivät "liekkirenkaat" jauhavat ajan kanssa varsin rumat ja tiivistyksen kannalta epäedulliset urat pehmeään alumiinikanteen.

Yleensä riittää kymppi pois ja tiivistepinta on taas kuin uusi.

Ja tuossa ketjun aloittajan tapauksessahan kuulemma sinne oli joku edellinen seppä asentanut kait valmiiksi taitellun ja mysötyn kannentiivisteen, sekin voi tehdä hyvää jälkeä tiivistepinnoille etenkin jos on uudemmanmallinen kokometallitiiviste..
Jurkkis
"Hirsch"
Viestit: 943
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 11:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Nesteitä reilusti pihalle

Viesti Kirjoittaja Jurkkis »

Meikaläisen saappi pelottelin kanssa tänään oikein urakalla. Vauhtia noin 70kmH/h --> reilu polkaisu kaasua ---> helvetinmoinen höyrypilvi---> (tässä välissä melkein paskat jo housussa) ---> sidiin teksti cooling level low tjsp...

Auto tien sivuun parkkiin ja vilkaisu konepellin alle. Nestettä tuli melkein kuin pieneltä pojalta kusta jostakin kannentiivisteen kohdilta, mutta onneksi pienellä tutkailulla selvisi että vika olikin alempana letkussa joka oli klemmarin juuresta mennyt halki.
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
HandOfNod
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2008 13:22
Paikkakunta: Lohja

Re: Nesteitä reilusti pihalle

Viesti Kirjoittaja HandOfNod »

Jurkkis, oliko tuo se lämppärin letku joka tekee 90 asteen kulman? Se tuppaa yleensä ainakin noissa edellisen vuosituhannen 9-3 ja 900ngssä hajoamaan siinä täytettyään 10v.
Menee tosiaan siihen kannen lähelle kylkeen.

Itsellä sama ilmiö mutta halkeama letkun 90 asteen mutkassa ulkopuolella.
Foorumista haulla löysin että on tyypillinen hajoava letku.
On sitten kahden letkun setti ja lämppärin päästä pitää irroittaa alapuolelta.
Saab 93 vm 99 - 200+hp
Jurkkis
"Hirsch"
Viestit: 943
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 11:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Nesteitä reilusti pihalle

Viesti Kirjoittaja Jurkkis »

HandOfNod kirjoitti:Jurkkis, oliko tuo se lämppärin letku joka tekee 90 asteen kulman? Se tuppaa yleensä ainakin noissa edellisen vuosituhannen 9-3 ja 900ngssä hajoamaan siinä täytettyään 10v.
Menee tosiaan siihen kannen lähelle kylkeen.

Itsellä sama ilmiö mutta halkeama letkun 90 asteen mutkassa ulkopuolella.
Foorumista haulla löysin että on tyypillinen hajoava letku.
On sitten kahden letkun setti ja lämppärin päästä pitää irroittaa alapuolelta.
Justiinsa tuo :D
Noh, vaikuttaa sen verran vittumaiselta vaihtaa, että laitoin reilusti jesaria ja klemmareilla kumiletkun palasen siihen reijän kohdalle kiinni. Saa nyt kestää jonkun aikaa.
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
Vastaa Viestiin