Lämmityslaitteen venttiili

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Kjomu
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Elo 27, 2009 22:18

Lämmityslaitteen venttiili

Viesti Kirjoittaja Kjomu »

Kannattaako ruveta itse kiroilemaan tyhjää pyörivän lämmityslaitteen venttiilin vaihdon kanssa vai viedä se johonkin pajaan joka osaa sen?Näyttäisi olevan hankala homma isokätiselle.. Auto on 9oo T vm. -86.Samalla kysyisin voiko hilseilevälle lakalle tehdä paikkausta ruiskulla vai onko koko peli värjättävä uudelleen?
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Lämmityslaitteen venttiili

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Kyllähän nuo kaikki voi otsekin tehdä.
Lämppärin hanan osalta kannattaa selvittää, onko vika säätimessä vai varsiniasessa hanassa. Molemmat voi vaihtaa. Hanan toiminnan näkee aika hyvin kuskin puoleisen kaiutinaukon kautta.

Lakkaus on sitten tapauskohtainen, eli millaisessa paikassa, kuinka paljon ja kuinka hyvää lopputulosta haetaan.
# 419 Vesa Pohjalainen
Kjomu
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Elo 27, 2009 22:18

Re: Lämmityslaitteen venttiili

Viesti Kirjoittaja Kjomu »

Avasin sen verran että näen akselin hanassa pyörivän mutta hana ei aukea.Lakassa taas on siellä täällä länttejä joista on lakka pois.
saasko
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Pe Elo 07, 2009 11:42

Re: Lämmityslaitteen venttiili

Viesti Kirjoittaja saasko »

Minäpä lainaan vähän tätä topickia. Onko siinä lämppärin hanassa joitain vaihdettavia tiivisteitä? Kun itsellä se hana on hapettuneen näköinen ja kuskin jalkatila on aina märkä. Hana kyllä sinänsä toimii. Tulee kylmää ja kuumaa.
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Lämmityslaitteen venttiili

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

saasko kirjoitti:Minäpä lainaan vähän tätä topickia. Onko siinä lämppärin hanassa joitain vaihdettavia tiivisteitä? Kun itsellä se hana on hapettuneen näköinen ja kuskin jalkatila on aina märkä. Hana kyllä sinänsä toimii. Tulee kylmää ja kuumaa.
Ei ole vaihdettavia tiivisteitä joten vaihtoon menee koko hana. Ja yksi huomionarvoinen seikka: Kun silloin menneisyydessä vaihtelin näitä hanoja "kaverin tuttavalle" 8) niin kysyin aina kun auto haettiin hananvaihdosta koska on jäähdytinnesteet vaihdettu!? Niin vastaus oli: pitääkö niitäkin vaihdella? Joten totean, jäähdytinnesteen lisäainestuksen häviäminen tuhoaa herkästi myös lämppärin hanan vaikka neste kestäisikin pakkasta vaikka -35 astetta.
Tuollaisen vanhan nesteen haju on samantapainen kuin kissanpisulla :(
Ja jos joku vaihtaa hanan niin hanan ja kennon väliset o-renkaat löytyy multa :D .
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Lämmityslaitteen venttiili

Viesti Kirjoittaja toms »

ja o-renkaat pitää olla EPDM-kumia.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Lämmityslaitteen venttiili

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

J.V.A kirjoitti:
saasko kirjoitti:Minäpä lainaan vähän tätä topickia. Onko siinä lämppärin hanassa joitain vaihdettavia tiivisteitä? Kun itsellä se hana on hapettuneen näköinen ja kuskin jalkatila on aina märkä. Hana kyllä sinänsä toimii. Tulee kylmää ja kuumaa.
Ei ole vaihdettavia tiivisteitä joten vaihtoon menee koko hana. Ja yksi huomionarvoinen seikka: Kun silloin menneisyydessä vaihtelin näitä hanoja "kaverin tuttavalle" 8) niin kysyin aina kun auto haettiin hananvaihdosta koska on jäähdytinnesteet vaihdettu!? Niin vastaus oli: pitääkö niitäkin vaihdella? Joten totean, jäähdytinnesteen lisäainestuksen häviäminen tuhoaa herkästi myös lämppärin hanan vaikka neste kestäisikin pakkasta vaikka -35 astetta.
Tuollaisen vanhan nesteen haju on samantapainen kuin kissanpisulla :(
Ja jos joku vaihtaa hanan niin hanan ja kennon väliset o-renkaat löytyy multa :D .
http://www.thesaabsite.com/shop/catimages/8605388.jpg
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Lämmityslaitteen venttiili

Viesti Kirjoittaja dimebak »

toms kirjoitti:ja o-renkaat pitää olla EPDM-kumia.
NBR käy yhtä hyvin. Itse asiassa toimii autoissa kaikkialla muualla paitsi ilmastointilaitteessa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1993
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Porvoo

Re: Lämmityslaitteen venttiili

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Kjomu kirjoitti:Samalla kysyisin voiko hilseilevälle lakalle tehdä paikkausta ruiskulla vai onko koko peli värjättävä uudelleen?
Jos lakka on hilseillyt, ei sitä mielestäni(!) voi uudelleenlakata ilman hiomista, joka taas vaikuttaa maalipintaan. Eli hiotun kohdan päälle tulisi ruiskuttaa uutta maalia, niin että se peittää hiotun värimassan alueen. Ja helpointa on auton kokoisten palikoiden ollessa kyseessä, paikkamaalata ja sitten lakata koko osa yli. Toisaalta olisi hyvä tietää miksi lakkapinta on hilseillyt. Että kannattaako koko osa hioa ja maalta uudestaan yms..
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Vastaa Viestiin