rengsleveys vs ajo-ominaisuudet

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

rengsleveys vs ajo-ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Huomenna oon menossa rengaskaupoille , mutta näin viimehetkellä tuli mieleen ,että josko ottaisin leveämpää rillaa kuin toi nykyinen 205/55.
Plussana ilmeisesti leveämmällä on parempi pito ja kestävyys. Haittoina vesiliirtoherkkyys ja hinta. Mutta mitenkäs noi ajourat vaikuttaa esim. leveyksissä 215 tai 225 , veteleekö kiihdyttäessä? Muuta huomioitavaa ?
Mitäs studiojoukkue on mieltä?

Auto -96 2.3T CSE , uretaanipuslin ,aero-alustalla ja paksummin kallistuksenvakaajin.
saab90087
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 20:36
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: rengsleveys vs ajo-ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja saab90087 »

225/45-17 vetelee urissa aika reippaasti. Uudella asfaltilla menee tosi hyvin ja tasaisesti. Harmi vaan, että suomen tiet ovat aika uraisia. :( Vakiorengastuksella ei ollut mitään ongelmia, mutta ulkonäön eteen on tehtävä uhrauksia. :wink:
Saab 9-5 2,3t -99 Stage X
EX Saab 9000 CSE 2.0t jubilee -97 Stage 5
#3946
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: rengsleveys vs ajo-ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

itsellä 225/45-17 ja merkkinä continental. ja alustana juuri tätä poly-paskaa ja 60/40 mm madallus. en suosittele kellekkään :( meni paremmin halppis 215/40-17 gummeil. tämä taas on oma kokemus, voi toimia muiden mielestä paremmin.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: rengsleveys vs ajo-ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Ma frend, mistäs nyt tämmösen keksit?

Eihän siihen sun traktori pehmoalustaan mitään urarinkuloita voi laittaa :P . (leikki leikki..)
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: rengsleveys vs ajo-ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Tonnarissa oli aikoinaan 215 levyiset kumit alla, seuraava satsi oli 205. Laittaisin itse kapeammat.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: rengsleveys vs ajo-ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja Coltti »

205/50/17 etualatukivarsien uretaanipuslien, sekä poikkituen kanssa ja stagetettuna, niin ei juurikaan vetele saati hae uriin...
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Re: rengsleveys vs ajo-ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Kiitos vastaajille ! Alla on nyt uudet Continentalit koossa 205/55/16.
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: rengsleveys vs ajo-ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Täällä myös 225/45/17 ja enskesäksi pitäis uutta pyörää hommata. Taitaa vaan noille vanteille olla 205 liian kapeat...? Tosiaan hakee urissa, vetelee kiihdytyksissä ja jotenkin yliohjaa jatkuvasti. Odotan innolla kun saan nuo pienemmät ja kapeammat talvipyörät alle että muuttuuko paremmaksi.
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: rengsleveys vs ajo-ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja saapasi »

dj_pirtu kirjoitti:Täällä myös 225/45/17 ja enskesäksi pitäis uutta pyörää hommata. Taitaa vaan noille vanteille olla 205 liian kapeat...? Tosiaan hakee urissa, vetelee kiihdytyksissä ja jotenkin yliohjaa jatkuvasti. Odotan innolla kun saan nuo pienemmät ja kapeammat talvipyörät alle että muuttuuko paremmaksi.
Kyllä muuttuu. Mulla talvella 205/50/17 (kesällä 18") ja on ihan erilainen ajaa just urien ja vetelyn kannalta. Ja tietenkin se uuden kitkan pehmeä kumi on ku namia noihin koviin kesäkumeihin verrattuna. Pehmeitä 18" kesänakkeja ku ei vaa oo viel keksitty :D .
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Re: rengsleveys vs ajo-ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Saapasi : Pehmeitä 18" kesänakkeja ku ei vaa oo viel keksitty :D .

Onhan , sillä kyse ei ole vannekoosta vaan renkaan leveydestä ja ennenkaikkea profiilista. Koita vaikka kokoa 195/65/18 :D
Oze
"Turbo"
Viestit: 286
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 13:49
Paikkakunta: Jyväskylän korpilahti

Re: rengsleveys vs ajo-ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja Oze »

Coltti kirjoitti:205/50/17 etualatukivarsien uretaanipuslien, sekä poikkituen kanssa ja stagetettuna, niin ei juurikaan vetele saati hae uriin...

onko poikkituesta oikeastikkin paljon hyötyä vetelyihin. täytyy laittaa hankintalistaan jos on? 8O
Nissan Pathfinder 2.5 dci se
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: rengsleveys vs ajo-ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja j0ne »

onko poikkituesta oikeastikkin paljon hyötyä vetelyihin. täytyy laittaa hankintalistaan jos on?
Mulla on poikkituki ja ei kyllä suoraan mene kiihdyttäessä, vakio Aeron rengastus :lol:

Ei kyllä tuulilasi ja kojelauta natise samallalailla kun ennen mm. kanttareiden yli ajettaessa eli kyllä se etunen vissii vähän jäykempi on.
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: rengsleveys vs ajo-ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

AnttiR kirjoitti:Saapasi : Pehmeitä 18" kesänakkeja ku ei vaa oo viel keksitty :D .

Onhan , sillä kyse ei ole vannekoosta vaan renkaan leveydestä ja ennenkaikkea profiilista. Koita vaikka kokoa 195/65/18 :D
Oli muuten vanhassa audi 100:ssa vakioalut joilla 195/65/14 gummit. Kyyti oli majesteetillisen pehmeää ja auto meni kuin juna raiteilla. Sen auton ajo-ominaisuudet kun saisi tuohon saabiin ja miksei muihinkin kulkineisiin vanne&rengas-valinnoilla... Ahh... Eihän sillä asfalttieekoille ollut asiaa vaikka tosin mutka-ajossa tuntuma tiehen oli täysin välitön. Lapinreissukin sillä tehtiin ja ei ole vielä toista autoa tullut jota olisi ollut niin suuri ilo ohjastaa pidemmillä reissuilla, saabia yhtään väheksymättä. :)
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: rengsleveys vs ajo-ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Kyllä se poikkituki tuntuu vetelyä vähentävän ja tosiaan kuten jone jo sanoi, ei paikat nitise läheskään niin paljoa.

Kokeiles jone ilman poikkitukea ja kerro paljonko vetelyt lisääntyy :).

Mulla vaan ei oo tehoja, niin ei siksi juurikaan vetele tuolla setupilla...
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Re: rengsleveys vs ajo-ominaisuudet

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Poikkituesta oon kirjoittanut jo aiemminkin : sillä on selkeä vaimennus etupään niiaukseen hidasteissa. Haluaisin laittaa myös taakse tuen , mutta se sotii mun retkiautofilosofiaani vastaan ( missäs nait , kun Saballa ajat ja naiset tulee varmasti kuolamaan ) .
Josko joku on laittanut taakse poikkituen . niin kertokoon kokemuksista !!!!
Vastaa Viestiin