rengsleveys vs ajo-ominaisuudet
rengsleveys vs ajo-ominaisuudet
Huomenna oon menossa rengaskaupoille , mutta näin viimehetkellä tuli mieleen ,että josko ottaisin leveämpää rillaa kuin toi nykyinen 205/55.
Plussana ilmeisesti leveämmällä on parempi pito ja kestävyys. Haittoina vesiliirtoherkkyys ja hinta. Mutta mitenkäs noi ajourat vaikuttaa esim. leveyksissä 215 tai 225 , veteleekö kiihdyttäessä? Muuta huomioitavaa ?
Mitäs studiojoukkue on mieltä?
Auto -96 2.3T CSE , uretaanipuslin ,aero-alustalla ja paksummin kallistuksenvakaajin.
Plussana ilmeisesti leveämmällä on parempi pito ja kestävyys. Haittoina vesiliirtoherkkyys ja hinta. Mutta mitenkäs noi ajourat vaikuttaa esim. leveyksissä 215 tai 225 , veteleekö kiihdyttäessä? Muuta huomioitavaa ?
Mitäs studiojoukkue on mieltä?
Auto -96 2.3T CSE , uretaanipuslin ,aero-alustalla ja paksummin kallistuksenvakaajin.
Re: rengsleveys vs ajo-ominaisuudet
225/45-17 vetelee urissa aika reippaasti. Uudella asfaltilla menee tosi hyvin ja tasaisesti. Harmi vaan, että suomen tiet ovat aika uraisia.
Vakiorengastuksella ei ollut mitään ongelmia, mutta ulkonäön eteen on tehtävä uhrauksia. 


Saab 9-5 2,3t -99 Stage X
EX Saab 9000 CSE 2.0t jubilee -97 Stage 5
#3946
EX Saab 9000 CSE 2.0t jubilee -97 Stage 5
#3946
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: rengsleveys vs ajo-ominaisuudet
itsellä 225/45-17 ja merkkinä continental. ja alustana juuri tätä poly-paskaa ja 60/40 mm madallus. en suosittele kellekkään
meni paremmin halppis 215/40-17 gummeil. tämä taas on oma kokemus, voi toimia muiden mielestä paremmin.

9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Re: rengsleveys vs ajo-ominaisuudet
Ma frend, mistäs nyt tämmösen keksit?
Eihän siihen sun traktori pehmoalustaan mitään urarinkuloita voi laittaa
. (leikki leikki..)
Eihän siihen sun traktori pehmoalustaan mitään urarinkuloita voi laittaa

Re: rengsleveys vs ajo-ominaisuudet
Tonnarissa oli aikoinaan 215 levyiset kumit alla, seuraava satsi oli 205. Laittaisin itse kapeammat.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: rengsleveys vs ajo-ominaisuudet
205/50/17 etualatukivarsien uretaanipuslien, sekä poikkituen kanssa ja stagetettuna, niin ei juurikaan vetele saati hae uriin...
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Re: rengsleveys vs ajo-ominaisuudet
Kiitos vastaajille ! Alla on nyt uudet Continentalit koossa 205/55/16.
Re: rengsleveys vs ajo-ominaisuudet
Täällä myös 225/45/17 ja enskesäksi pitäis uutta pyörää hommata. Taitaa vaan noille vanteille olla 205 liian kapeat...? Tosiaan hakee urissa, vetelee kiihdytyksissä ja jotenkin yliohjaa jatkuvasti. Odotan innolla kun saan nuo pienemmät ja kapeammat talvipyörät alle että muuttuuko paremmaksi.
Nyt: korealainen...
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Re: rengsleveys vs ajo-ominaisuudet
Kyllä muuttuu. Mulla talvella 205/50/17 (kesällä 18") ja on ihan erilainen ajaa just urien ja vetelyn kannalta. Ja tietenkin se uuden kitkan pehmeä kumi on ku namia noihin koviin kesäkumeihin verrattuna. Pehmeitä 18" kesänakkeja ku ei vaa oo viel keksittydj_pirtu kirjoitti:Täällä myös 225/45/17 ja enskesäksi pitäis uutta pyörää hommata. Taitaa vaan noille vanteille olla 205 liian kapeat...? Tosiaan hakee urissa, vetelee kiihdytyksissä ja jotenkin yliohjaa jatkuvasti. Odotan innolla kun saan nuo pienemmät ja kapeammat talvipyörät alle että muuttuuko paremmaksi.

Re: rengsleveys vs ajo-ominaisuudet
Saapasi : Pehmeitä 18" kesänakkeja ku ei vaa oo viel keksitty
.
Onhan , sillä kyse ei ole vannekoosta vaan renkaan leveydestä ja ennenkaikkea profiilista. Koita vaikka kokoa 195/65/18

Onhan , sillä kyse ei ole vannekoosta vaan renkaan leveydestä ja ennenkaikkea profiilista. Koita vaikka kokoa 195/65/18

Re: rengsleveys vs ajo-ominaisuudet
Coltti kirjoitti:205/50/17 etualatukivarsien uretaanipuslien, sekä poikkituen kanssa ja stagetettuna, niin ei juurikaan vetele saati hae uriin...
onko poikkituesta oikeastikkin paljon hyötyä vetelyihin. täytyy laittaa hankintalistaan jos on?

Nissan Pathfinder 2.5 dci se
Re: rengsleveys vs ajo-ominaisuudet
Mulla on poikkituki ja ei kyllä suoraan mene kiihdyttäessä, vakio Aeron rengastusonko poikkituesta oikeastikkin paljon hyötyä vetelyihin. täytyy laittaa hankintalistaan jos on?

Ei kyllä tuulilasi ja kojelauta natise samallalailla kun ennen mm. kanttareiden yli ajettaessa eli kyllä se etunen vissii vähän jäykempi on.
Re: rengsleveys vs ajo-ominaisuudet
Oli muuten vanhassa audi 100:ssa vakioalut joilla 195/65/14 gummit. Kyyti oli majesteetillisen pehmeää ja auto meni kuin juna raiteilla. Sen auton ajo-ominaisuudet kun saisi tuohon saabiin ja miksei muihinkin kulkineisiin vanne&rengas-valinnoilla... Ahh... Eihän sillä asfalttieekoille ollut asiaa vaikka tosin mutka-ajossa tuntuma tiehen oli täysin välitön. Lapinreissukin sillä tehtiin ja ei ole vielä toista autoa tullut jota olisi ollut niin suuri ilo ohjastaa pidemmillä reissuilla, saabia yhtään väheksymättä.AnttiR kirjoitti:Saapasi : Pehmeitä 18" kesänakkeja ku ei vaa oo viel keksitty.
Onhan , sillä kyse ei ole vannekoosta vaan renkaan leveydestä ja ennenkaikkea profiilista. Koita vaikka kokoa 195/65/18

Nyt: korealainen...
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Re: rengsleveys vs ajo-ominaisuudet
Kyllä se poikkituki tuntuu vetelyä vähentävän ja tosiaan kuten jone jo sanoi, ei paikat nitise läheskään niin paljoa.
Kokeiles jone ilman poikkitukea ja kerro paljonko vetelyt lisääntyy
.
Mulla vaan ei oo tehoja, niin ei siksi juurikaan vetele tuolla setupilla...
Kokeiles jone ilman poikkitukea ja kerro paljonko vetelyt lisääntyy

Mulla vaan ei oo tehoja, niin ei siksi juurikaan vetele tuolla setupilla...
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Re: rengsleveys vs ajo-ominaisuudet
Poikkituesta oon kirjoittanut jo aiemminkin : sillä on selkeä vaimennus etupään niiaukseen hidasteissa. Haluaisin laittaa myös taakse tuen , mutta se sotii mun retkiautofilosofiaani vastaan ( missäs nait , kun Saballa ajat ja naiset tulee varmasti kuolamaan ) .
Josko joku on laittanut taakse poikkituen . niin kertokoon kokemuksista !!!!
Josko joku on laittanut taakse poikkituen . niin kertokoon kokemuksista !!!!