Yleisimmät\kalleimmat Viat!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Faustus
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Pe Tammi 26, 2007 17:39
Paikkakunta: Sotkamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Faustus »

kyllä omassa saabissa ei oo ku ruostevikoja... muutamia kulutusosia on pitäny vaihtaa. entisillä omistajilla hieman huonolla pidolla... näyttää nuita teippivirityksiä löytyvän..
repa
"Aero"
Viestit: 415
Liittynyt: La Loka 11, 2003 19:29
Paikkakunta: Salo

yleisimmät viat

Viesti Kirjoittaja repa »

Nämä og satkut on sen ikäisiä autoja että ehdottomasti ruoste on yleisin vika, se voi olla myös kohtuullisen kallis vika.
Kaikkien muitten osien vaihtaminen on helpompaa kuin korin vaihto.

Repa
#2260
96V4 projekti
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Ruoste taitaa olla se ikävin vanhempien Saabien ongelma.
Varsinkin käytettyjen ehjien ovien metsästys on tiukkaa työtä.
Ruoste kun taitaa olla niiden tyyppivika, tuurillaan löytyy joskus ehyitäkin luukkuja.
Turbon syyläri taitaa maksaa n. 200e, jos en väärin muista.
Osat silti halvempia kuin vaikkapa samanikäisiin Japanilaisiin.
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Syylärin saa 100€-150€. Sama menee turboon ja vapariin
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

tema kirjoitti:Syylärin saa 100€-150€. Sama menee turboon ja vapariin
Jaha, tarvikeliikkeellä oli eri hinta turbon ja vaparin syylärille.
Mikä ero noissa?
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä uusi vaparin syyläri pieksää sökön turbon syylärin mennen tullen. Lisävalot sun muut esteet toki kannattaa ottaa kesäksi pois syyläriä blokkaamasta. Näin itekin teen ton 99turbon:n kanssa, jossa on vakio vaparin syyläri keulalla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Mimmi kirjoitti:
tema kirjoitti:Syylärin saa 100€-150€. Sama menee turboon ja vapariin
Vaparin syylari on 2-rivinen ja turbon 3-rivinen.
Pari vuotta sitten tuli turbon tilausnumerolla Nissenin 2-rivinen alumiininen. Toimi täydellisesti. Ei pienintäkään kuumemisen oiretta vaikka kunnoolla olis kenkinytkin.

Nyt on Motonetin satasen paska. On kyllä paksumpi kuin toi Nissenin. Katotaan tuliko säästettyä 50€ väärässä paikassa... No uskon että toimii ihan riittävän hyvin.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Yleisimmät\kalleimmat Viat!

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Varoituksen sana hyvännäköisenkin OG satkun mahdollisisista ruosteongelmista. Vähäiset ajokilometrit ja kaunis ulkokuori ei näköjään riitä vakuudeksi: Takatukivarren panta ruostunut irti (vaara!) jne.
Ks. neljä viimeistä kuvaa: http://tinyurl.com/m2eo4r (900 vm87)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Baas900
"Viggen"
Viestit: 642
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Re: Yleisimmät\kalleimmat Viat!

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

lucaf kirjoitti:Varoituksen sana hyvännäköisenkin OG satkun mahdollisisista ruosteongelmista. Vähäiset ajokilometrit ja kaunis ulkokuori ei näköjään riitä vakuudeksi: Takatukivarren panta ruostunut irti (vaara!) jne.
Ks. neljä viimeistä kuvaa: http://tinyurl.com/m2eo4r (900 vm87)

[OT] Muuten näyttää kyllä olevan herkku peli :P 8) [/OT]
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: Yleisimmät\kalleimmat Viat!

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Ei ovien ruosteita kannata pelätä ellei ne yletä jo vähän alahelmoja ylemmäs.
Mig hitsauskoneita saa jo aika halvalla(350-450€) jopa ihan uusia.
En tiedä onnistuuko jopa ilman kaasuja hitsaaminen, periaatteessa kyllä mutta jälestä ei saa mitään täydellistä.
Onhan kyse jo vanhasta autosta eli eikös nuo ruosteviat ole jo ihan melkein jokapäivästä.
Minulla on ruoste purrut jokaseen neljään oveen mutta ei mitenkään huolestuttavasti, aikalailla SUHTEELLISEN helposti korjattavissa.
Oikealla takana pyöränkaaressa löytyy ihan mukava reikä ja helmassa pieni myös, mutta onneksi ei mitään vakavaa tai hankalaa.
Pihalla odottais mitsu mistä pitäis leipoa vielä auto(molemmat helmat ruostuneet auki, takakontin pohjalla reikiä, edessä sisälokasuojat paikkaa vaille jne)Mutta pintapellit on aika hyvässä kunnossa(melkein ruosteeton!)
Jokaisella 99/90/900 harrastavalla saabistilla pitäs mig kuulua vakiovarusteisiin.
Investointina ehkä iso mutta se on takuulla sen arvoinen.

On aiheesta poiketen muuten tavallaan ongelmia saabin kanssa kun ei meinaa lämmöt nousta yli 1/4 osaan sit millään. Mitäs tuohon keksisi, pahvia keulille vai 92 asteinen termostaatti?
On se kumma kun kesällä nousee lämmöt yli puoleen(voitasko syynä pitää lisävaloja jotka blokkaa raikkaan ilman saannin syyläriin?) ja talvella sitten ei nouse lämmöt millään...
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Yleisimmät\kalleimmat Viat!

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

lucaf kirjoitti:Varoituksen sana hyvännäköisenkin OG satkun mahdollisisista ruosteongelmista. Vähäiset ajokilometrit ja kaunis ulkokuori ei näköjään riitä vakuudeksi: Takatukivarren panta ruostunut irti (vaara!) jne.
Ks. neljä viimeistä kuvaa: http://tinyurl.com/m2eo4r (900 vm87)
No, mitä tuohon nyt voi muuta sanoa, kuin että pitää muistaa huomioida auton ikä, eikä pelkkää ulkonäköä. Tuohan on 22vuotta vanha auto jo. Ite jouduin aikoinaan hitsaamaan 13-vuotiasta ysisatkuani katsastukseen melkein heti, kun ostin sen...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Yleisimmät\kalleimmat Viat!

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Mertmi kirjoitti: No, mitä tuohon nyt voi muuta sanoa, kuin että pitää muistaa huomioida auton ikä, eikä pelkkää ulkonäköä. Tuohan on 22vuotta vanha auto jo. Ite jouduin aikoinaan hitsaamaan 13-vuotiasta ysisatkuani katsastukseen melkein heti, kun ostin sen...
Juuri sitä halusin viestittää. Tuossakin oven helmat on tosi hyvät, ja kyykistyminen auton vierelle ei vielä tuo näkyville mitään hälyttävää. Vaikka helmasaumat on aavistuksen turvonneet, en olisi itse ihan arvannut löytäväni tuollaisia ja mahtaisikohan myyjäkään uskoa noita kuvia jos näyttäisin.

toinen esimerkki samanikäisestä ajokista joka päältä ja sisältä siisti:
http://tinyurl.com/y8zgncz
Lisäkuvia ei ole, mutta matkustajan puolen vetarin tunneli oli järkyttävää reikäjuustoa.

Molemmissa autoissa oli leima vielä voimassa ja molemmissa turvallisuutta vaarantavat ruostevauriot (tukivarsien kiinnitysten alueella), vaikka päältäpäin ikäisekseen harvinaisen siistissä kunnossa olevia.

Käytännössä auto kun auto (iäkäs) pitäisi ajaa melkein nosturille ennen ostopäätöstä, jos haluaa riskittömän kaupan.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin