Yleisimmät\kalleimmat Viat!
yleisimmät viat
Nämä og satkut on sen ikäisiä autoja että ehdottomasti ruoste on yleisin vika, se voi olla myös kohtuullisen kallis vika.
Kaikkien muitten osien vaihtaminen on helpompaa kuin korin vaihto.
Repa
Kaikkien muitten osien vaihtaminen on helpompaa kuin korin vaihto.
Repa
#2260
96V4 projekti
96V4 projekti
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
Ruoste taitaa olla se ikävin vanhempien Saabien ongelma.
Varsinkin käytettyjen ehjien ovien metsästys on tiukkaa työtä.
Ruoste kun taitaa olla niiden tyyppivika, tuurillaan löytyy joskus ehyitäkin luukkuja.
Turbon syyläri taitaa maksaa n. 200e, jos en väärin muista.
Osat silti halvempia kuin vaikkapa samanikäisiin Japanilaisiin.
Varsinkin käytettyjen ehjien ovien metsästys on tiukkaa työtä.
Ruoste kun taitaa olla niiden tyyppivika, tuurillaan löytyy joskus ehyitäkin luukkuja.
Turbon syyläri taitaa maksaa n. 200e, jos en väärin muista.
Osat silti halvempia kuin vaikkapa samanikäisiin Japanilaisiin.
900S(T5.5) M1991(KR)(EX)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
Kyllä uusi vaparin syyläri pieksää sökön turbon syylärin mennen tullen. Lisävalot sun muut esteet toki kannattaa ottaa kesäksi pois syyläriä blokkaamasta. Näin itekin teen ton 99turbon:n kanssa, jossa on vakio vaparin syyläri keulalla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pari vuotta sitten tuli turbon tilausnumerolla Nissenin 2-rivinen alumiininen. Toimi täydellisesti. Ei pienintäkään kuumemisen oiretta vaikka kunnoolla olis kenkinytkin.Mimmi kirjoitti:Vaparin syylari on 2-rivinen ja turbon 3-rivinen.tema kirjoitti:Syylärin saa 100€-150€. Sama menee turboon ja vapariin
Nyt on Motonetin satasen paska. On kyllä paksumpi kuin toi Nissenin. Katotaan tuliko säästettyä 50€ väärässä paikassa... No uskon että toimii ihan riittävän hyvin.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Re: Yleisimmät\kalleimmat Viat!
Varoituksen sana hyvännäköisenkin OG satkun mahdollisisista ruosteongelmista. Vähäiset ajokilometrit ja kaunis ulkokuori ei näköjään riitä vakuudeksi: Takatukivarren panta ruostunut irti (vaara!) jne.
Ks. neljä viimeistä kuvaa: http://tinyurl.com/m2eo4r (900 vm87)
Ks. neljä viimeistä kuvaa: http://tinyurl.com/m2eo4r (900 vm87)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Yleisimmät\kalleimmat Viat!
lucaf kirjoitti:Varoituksen sana hyvännäköisenkin OG satkun mahdollisisista ruosteongelmista. Vähäiset ajokilometrit ja kaunis ulkokuori ei näköjään riitä vakuudeksi: Takatukivarren panta ruostunut irti (vaara!) jne.
Ks. neljä viimeistä kuvaa: http://tinyurl.com/m2eo4r (900 vm87)
[OT] Muuten näyttää kyllä olevan herkku peli


Re: Yleisimmät\kalleimmat Viat!
Ei ovien ruosteita kannata pelätä ellei ne yletä jo vähän alahelmoja ylemmäs.
Mig hitsauskoneita saa jo aika halvalla(350-450€) jopa ihan uusia.
En tiedä onnistuuko jopa ilman kaasuja hitsaaminen, periaatteessa kyllä mutta jälestä ei saa mitään täydellistä.
Onhan kyse jo vanhasta autosta eli eikös nuo ruosteviat ole jo ihan melkein jokapäivästä.
Minulla on ruoste purrut jokaseen neljään oveen mutta ei mitenkään huolestuttavasti, aikalailla SUHTEELLISEN helposti korjattavissa.
Oikealla takana pyöränkaaressa löytyy ihan mukava reikä ja helmassa pieni myös, mutta onneksi ei mitään vakavaa tai hankalaa.
Pihalla odottais mitsu mistä pitäis leipoa vielä auto(molemmat helmat ruostuneet auki, takakontin pohjalla reikiä, edessä sisälokasuojat paikkaa vaille jne)Mutta pintapellit on aika hyvässä kunnossa(melkein ruosteeton!)
Jokaisella 99/90/900 harrastavalla saabistilla pitäs mig kuulua vakiovarusteisiin.
Investointina ehkä iso mutta se on takuulla sen arvoinen.
On aiheesta poiketen muuten tavallaan ongelmia saabin kanssa kun ei meinaa lämmöt nousta yli 1/4 osaan sit millään. Mitäs tuohon keksisi, pahvia keulille vai 92 asteinen termostaatti?
On se kumma kun kesällä nousee lämmöt yli puoleen(voitasko syynä pitää lisävaloja jotka blokkaa raikkaan ilman saannin syyläriin?) ja talvella sitten ei nouse lämmöt millään...
Mig hitsauskoneita saa jo aika halvalla(350-450€) jopa ihan uusia.
En tiedä onnistuuko jopa ilman kaasuja hitsaaminen, periaatteessa kyllä mutta jälestä ei saa mitään täydellistä.
Onhan kyse jo vanhasta autosta eli eikös nuo ruosteviat ole jo ihan melkein jokapäivästä.
Minulla on ruoste purrut jokaseen neljään oveen mutta ei mitenkään huolestuttavasti, aikalailla SUHTEELLISEN helposti korjattavissa.
Oikealla takana pyöränkaaressa löytyy ihan mukava reikä ja helmassa pieni myös, mutta onneksi ei mitään vakavaa tai hankalaa.
Pihalla odottais mitsu mistä pitäis leipoa vielä auto(molemmat helmat ruostuneet auki, takakontin pohjalla reikiä, edessä sisälokasuojat paikkaa vaille jne)Mutta pintapellit on aika hyvässä kunnossa(melkein ruosteeton!)
Jokaisella 99/90/900 harrastavalla saabistilla pitäs mig kuulua vakiovarusteisiin.
Investointina ehkä iso mutta se on takuulla sen arvoinen.
On aiheesta poiketen muuten tavallaan ongelmia saabin kanssa kun ei meinaa lämmöt nousta yli 1/4 osaan sit millään. Mitäs tuohon keksisi, pahvia keulille vai 92 asteinen termostaatti?
On se kumma kun kesällä nousee lämmöt yli puoleen(voitasko syynä pitää lisävaloja jotka blokkaa raikkaan ilman saannin syyläriin?) ja talvella sitten ei nouse lämmöt millään...
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Re: Yleisimmät\kalleimmat Viat!
No, mitä tuohon nyt voi muuta sanoa, kuin että pitää muistaa huomioida auton ikä, eikä pelkkää ulkonäköä. Tuohan on 22vuotta vanha auto jo. Ite jouduin aikoinaan hitsaamaan 13-vuotiasta ysisatkuani katsastukseen melkein heti, kun ostin sen...lucaf kirjoitti:Varoituksen sana hyvännäköisenkin OG satkun mahdollisisista ruosteongelmista. Vähäiset ajokilometrit ja kaunis ulkokuori ei näköjään riitä vakuudeksi: Takatukivarren panta ruostunut irti (vaara!) jne.
Ks. neljä viimeistä kuvaa: http://tinyurl.com/m2eo4r (900 vm87)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Yleisimmät\kalleimmat Viat!
Juuri sitä halusin viestittää. Tuossakin oven helmat on tosi hyvät, ja kyykistyminen auton vierelle ei vielä tuo näkyville mitään hälyttävää. Vaikka helmasaumat on aavistuksen turvonneet, en olisi itse ihan arvannut löytäväni tuollaisia ja mahtaisikohan myyjäkään uskoa noita kuvia jos näyttäisin.Mertmi kirjoitti: No, mitä tuohon nyt voi muuta sanoa, kuin että pitää muistaa huomioida auton ikä, eikä pelkkää ulkonäköä. Tuohan on 22vuotta vanha auto jo. Ite jouduin aikoinaan hitsaamaan 13-vuotiasta ysisatkuani katsastukseen melkein heti, kun ostin sen...
toinen esimerkki samanikäisestä ajokista joka päältä ja sisältä siisti:
http://tinyurl.com/y8zgncz
Lisäkuvia ei ole, mutta matkustajan puolen vetarin tunneli oli järkyttävää reikäjuustoa.
Molemmissa autoissa oli leima vielä voimassa ja molemmissa turvallisuutta vaarantavat ruostevauriot (tukivarsien kiinnitysten alueella), vaikka päältäpäin ikäisekseen harvinaisen siistissä kunnossa olevia.
Käytännössä auto kun auto (iäkäs) pitäisi ajaa melkein nosturille ennen ostopäätöstä, jos haluaa riskittömän kaupan.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)