Virtalukko jumii
Virtalukko jumii
Satkussa rupesi virtalukko jumimaan. Avain kääntyy nihkeästi ja aseöljy ei auta liekö mennyt paskaa lukkoon. Miten hommassa kannattaisi edetä. Olisi kiire ja haulla löytyy liikaa tietoa.
Re: Virtalukko jumii
Se paineilma pistää vaan tiukempaan se öljyn siellä haitoissa.
Kostautuu heti ensimmäisillä kunnon pakkasilla.(jos niitä enää suomessa edes saadaan)
Uutta lukkoa kehiin tai vanhan purku ja puhdistus.Grafiitti jauhetta peliin ja pelaa taas jos ei liian kulunut.
Kostautuu heti ensimmäisillä kunnon pakkasilla.(jos niitä enää suomessa edes saadaan)
Uutta lukkoa kehiin tai vanhan purku ja puhdistus.Grafiitti jauhetta peliin ja pelaa taas jos ei liian kulunut.
Re: Virtalukko jumii
Ja kuinka tuo vanha lukkopesä lähtee pois. Joutuuko irrottamaan kuskin penkin. Haulla löysin, että irrotus helpottuu jos avain vielä kääntyy ja tässä tapauksessa näin on.
Edit: löysin haulla hyvät ohjeet
Edit: löysin haulla hyvät ohjeet
Re: Virtalukko jumii
Ei perhana. Nyt on koko alumiinikonsoli käsissä mutta en keksi minkälaisella tiirikalla tuosta alapuolella olevasta reiästä pitäisi painaa että virtalukon sylinteri nousisi pois paikoiltaan. Vai joutuuko poraamaan tuon suojalevyn poies ja käyttämään väkivaltaa poistamiseen?
Re: Virtalukko jumii
avainpesä hakusanalla löytyy..
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... A4#p273201
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... A4#p273754
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ko#p355507
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... o&start=15
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... A4#p273201
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... A4#p273754
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ko#p355507
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... o&start=15
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Virtalukko jumii
täällä kanssa ysiysin virtalukko on nollakelillä mahottoman tahmea eikä ihan hirveästi kiinnostaisi purkaa
, onko jo kokeiltu auttaako lukkosula tai CRC vai pahentaako?
onko jotain mitä ei missään nimessä tule sinne lorotella? jarrunpuhdistusnestettä en taida uskaltaa sinne ruiskuttaa, sen verran myrkkyä se on?

onko jotain mitä ei missään nimessä tule sinne lorotella? jarrunpuhdistusnestettä en taida uskaltaa sinne ruiskuttaa, sen verran myrkkyä se on?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
- eegas
- "Hölösuu"
- Viestit: 1115
- Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
- Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi
Re: Virtalukko jumii
Minulla toiminut parhaiten pölynimurilla imien, välillä avainta lukossa käyttäen ja käännellen, taas imien, kyllä tuo jostain on korvausilmaa saanut, kun on auttanut, lopuksi synteettistä moottoriöljyä muutama tippa, toiminut kaikissa SAABeissani tähän mennessä.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Re: Virtalukko jumii
Contact Cleaner liottaisi kaiken rasvan. Jos sitä ruutaa sisälle ja pitää virtalukkoa ylösalaisin saattaisi ylimääräinen tavara valua ulos.
Re: Virtalukko jumii
Moro.
Sen alumiini hässäkän kyljessä, lukkosylinterin kohdalla on tulpattu reikä, jonka joudut poraamaan pois. Alla on jousella työntyvä nappi jota painamalla koko sylinteri tulee ulos. Virta-avain muistaakseni piti olla virta päällä asennossa. Se nappi sitten on vanhemmuuten juminut myös, eli tuurna sinne ja kevyt napautus niin painuu pohjaan.
Sen alumiini hässäkän kyljessä, lukkosylinterin kohdalla on tulpattu reikä, jonka joudut poraamaan pois. Alla on jousella työntyvä nappi jota painamalla koko sylinteri tulee ulos. Virta-avain muistaakseni piti olla virta päällä asennossa. Se nappi sitten on vanhemmuuten juminut myös, eli tuurna sinne ja kevyt napautus niin painuu pohjaan.
Saab 9-3, Rover 75, Triumph TR4 (MR), Triumph Herald 13/60 (MR), Triumph Courier 2kpl, Jaguar XJ6, Jensen Interceptor 7.2 , Cezeta 501 (MR) Jaguar X type
Re: Virtalukko jumii
kiitos vinkistä, minulla oli tulppaamaton reikä tuossa, mikä tuuri. irroitin kuskin istuimen ja "muovikuoren" virtalukon/vaihdekepin ympäriltä (vanhempi malli vm 76), sitten se reikä näkyikin siellä kuskin puoleisella kyljellä, reikä osoittaa ikäänkuin kuskin puolen takajalkatilaan.XJ6 kirjoitti:Moro.
Sen alumiini hässäkän kyljessä, lukkosylinterin kohdalla on tulpattu reikä, jonka joudut poraamaan pois. Alla on jousella työntyvä nappi jota painamalla koko sylinteri tulee ulos. Virta-avain muistaakseni piti olla virta päällä asennossa. Se nappi sitten on vanhemmuuten juminut myös, eli tuurna sinne ja kevyt napautus niin painuu pohjaan.
lukkosylinteri nousi pois seuraavasti: avain lepoasennossa, työnnän metallitikun sinne reikään ja painan kevyesti. samalla kun painan, käännän avainta myötäpäivään. kun avain on suunnilleen seuraavassa pykälässä, lukkosylinteri nousee nostaen (varovasti) avaimella.
minulla oli tuo lukkosylinteri ihan notkea, ja jäykkyys onkin tuossa alumiinirungon "virtalukon pohjassa" (runko vaihdettiin vuosi sitten uudemmasta, 5-lovisen laatikon vaihdon yhteydessä).
ruiskuttelin sinne virtalukon pohjan alueelle crc:tä vähän joka suunnasta mutta eipä tuo merkittävästi tilannetta parantanut, ehkä aavistuksen.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Virtalukko jumii
pitää availla vaan lisää. Jos ei mitään väkivaltaa ole sovellettu, niin jäykkyys johtunee voitelun puutteesta hammasraiden akseleilla tai sitten siellä on jotain ylimääräistä roskaa välissä.lucaf kirjoitti: minulla oli tuo lukkosylinteri ihan notkea, ja jäykkyys onkin tuossa alumiinirungon "virtalukon pohjassa" (runko vaihdettiin vuosi sitten uudemmasta, 5-lovisen laatikon vaihdon yhteydessä).
ruiskuttelin sinne virtalukon pohjan alueelle crc:tä vähän joka suunnasta mutta eipä tuo merkittävästi tilannetta parantanut, ehkä aavistuksen.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00