Tonnari käy huonosti.
Tonnari käy huonosti.
Uusi perheenjäsen, 2.3 matalapaineturbo tonninen vuodelta -94, ei ole vielä oikein yhteistyöhaluinen. Tyhjäkäynti on huonoa ja matalilla kierroksilla ajettaessa kone nykii selvästi. Yli 1500rpm käynti on täysin normaalia. Lisäksi tahtoo sammuilla jos ajossa nostaa kaasun ja painaa kytkimen alas.
9000 on meille niin uusi tuttavuus että hyvät neuvot ovat tarpeen.
9000 on meille niin uusi tuttavuus että hyvät neuvot ovat tarpeen.
Siihen by-passin käyttöletkuun koitin jo puhaltaa ja imeä, tuntuu olevan ehjä kalvo.. Tosin lasi auki ajettaessa se suhahtaa selvästi vaihdetta vaihdettaessa, normaaliako? No mulla on pari ehjää samanlaista tallissa, pitää vaihtaa kokeeksi.
Entäs tyhjäkäyntimoottori? Missä päin konehuonetta se piileksii?
Tai surullisenkuuluisa DI-kasetti? Voisko se aiheuttaa tällaisia oireita? Tai imuilman lämpömittari? Tai MAP-anturi?
HUhhui ko vanha rasvakouraki joutuu opetella ruuvaamisen uudelleen näitten "uusien" vehkeitten kanssa.
Eilen purettiin alkutekijöihin Opelin CIH - kone, mutta tonnaria en saa käymään ees tyhjää. 
Entäs tyhjäkäyntimoottori? Missä päin konehuonetta se piileksii?
Tai surullisenkuuluisa DI-kasetti? Voisko se aiheuttaa tällaisia oireita? Tai imuilman lämpömittari? Tai MAP-anturi?
HUhhui ko vanha rasvakouraki joutuu opetella ruuvaamisen uudelleen näitten "uusien" vehkeitten kanssa.

Okei eli tilanne on edennyt siten, että sammuilu loppui, johtui ilmeisesti siittä kun akun napa oli irti puhdistuksen takia, pienen ajelun jälkeen alkoi taas pelittää. Oppiva ruiskuko?
Mutta nykiminen jäi. Eikö tonnisessa tosiaan ole mitään "vakiovikaa" joka aiheuttaisi nykimistä?
Minkälainen kaasuläppäanturi tuossa on? Onko samanlainen 3-asentoinen kuin vanhassa satkussa vai sisältääkö potentiometrin? Voisiko siinä piillä vika? Tai siinä imuilman lämpöanturissa? Se on ainakin vanhan näkönen.
Arvailkaas jotain, menee hyvä auto pilalle tuommosen ärsyttävän nykimisen takia..
Mutta nykiminen jäi. Eikö tonnisessa tosiaan ole mitään "vakiovikaa" joka aiheuttaisi nykimistä?
Minkälainen kaasuläppäanturi tuossa on? Onko samanlainen 3-asentoinen kuin vanhassa satkussa vai sisältääkö potentiometrin? Voisiko siinä piillä vika? Tai siinä imuilman lämpöanturissa? Se on ainakin vanhan näkönen.
Arvailkaas jotain, menee hyvä auto pilalle tuommosen ärsyttävän nykimisen takia..

On... selaa viestejä, täällä ei juuri puhuta muusta kuin nykimisestäAksu900 kirjoitti:Mutta nykiminen jäi. Eikö tonnisessa tosiaan ole mitään "vakiovikaa" joka aiheuttaisi nykimistä?

Kaasuläppäanturi on potikka... ja vika voi piillä missä tahansa mainitsemissasi paikoissa. Kaasuläpän asentoanturiin on olemassa mittausohje jossain netin kätköissä (itseltäni ei linkkiä löytynyt, google löytänee). Potikassa on olennaista päätepisteiden arvojen ohella se ettei siinä ole mitään katkoja/loikkauksia, viisarinäyttöisellä yleismittarilla on helpompi mittailla kuin digitaalinäyttöisellä.Aksu900 kirjoitti:Minkälainen kaasuläppäanturi tuossa on? Onko samanlainen 3-asentoinen kuin vanhassa satkussa vai sisältääkö potentiometrin? Voisiko siinä piillä vika? Tai siinä imuilman lämpöanturissa? Se on ainakin vanhan näkönen.
Ei se mihinkään pilalle menee, kaikilla näillä on jotain tälläisiä pieniä ominaisuuksia. Tonnarissa vaan nuo nykimisien korjaamiset menee pahasti aina aivojumpan ja dataminingin puolelle ja itse remontti on helppoa kuin heinänteko.Aksu900 kirjoitti:Arvailkaas jotain, menee hyvä auto pilalle tuommosen ärsyttävän nykimisen takia..
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Selailin kyllä, mutta en löytänyt vastaavanlaisia oireita ainakaan ihan lähiaikoijen viesteissä..On... selaa viestejä, täällä ei juuri puhuta muusta kuin nykimisestä
Sinänsä sopis olemaan tuo kaasuläppäanturi, kun nykimistä esiintyy vain pienellä kaasulla. Ja moottorijarrutuksessa rytkii kans. Mutta aiheuttaisko se tuon huonon tyhjäkäynnin..? no miksei.
Tällä hetkellä tonnarilla taittaa kyllä matkaa mieluusti mutta kaupungille minä otan alleni ennemmin minkä tahansa perheen satkuista. Sen verran vit..... tuo nykiminen.
Pitää kysellä tuota vikakoodien lukua. Tietääkö kukaan, missä Kokkolassa niitä luettaisiin?
Aiheuttaa, ainakin minulla on aiheuttanut. Moottorinohjaus ei tiedä ollakko tyhjäkäynnillä vai eikö olla. Minulla tosin vikaa ei ole ollut itse anturissa vaan sen liittimessä.Aksu900 kirjoitti:Sinänsä sopis olemaan tuo kaasuläppäanturi, kun nykimistä esiintyy vain pienellä kaasulla. Ja moottorijarrutuksessa rytkii kans. Mutta aiheuttaisko se tuon huonon tyhjäkäynnin..? no miksei.
Kaasuläpän asema-anturin vikakoodin saa ulos myös CE-valon vilkutuksista, techiin autoa ei tarvitse viedä.
Ohjeita:
http://68.18.143.89/engine_folder/Trinonicflashcode.pdf
http://68.18.143.89/engine_folder/24codes.htm
Ensimmäinen pätee ainakin osittain myös muihin vuosimalleihin kuin -93, vaikka siinä 93-mallista puhutaankin.
-Jussi-
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Ex Saab 900, 9000, 9-5
kappas! kiitoksia, tuota vikakoodien lukuahan pitää kokeilla. Siinähän nyt näkyi kuitenkin olevan kaikki nuo epäilemäni vikakohteet. Kyllä nää uudemmat autot on fiinejä kun vikaakaan ei tarvi ettiä konepellin alta.
Joo tuon kaasuläppäanturin liittimen olen kyllä jo tarkistanut, kuten kaikki muutkin liittimet.

Joo tuon kaasuläppäanturin liittimen olen kyllä jo tarkistanut, kuten kaikki muutkin liittimet.