Tonnari käy huonosti.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Tonnari käy huonosti.

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Uusi perheenjäsen, 2.3 matalapaineturbo tonninen vuodelta -94, ei ole vielä oikein yhteistyöhaluinen. Tyhjäkäynti on huonoa ja matalilla kierroksilla ajettaessa kone nykii selvästi. Yli 1500rpm käynti on täysin normaalia. Lisäksi tahtoo sammuilla jos ajossa nostaa kaasun ja painaa kytkimen alas.

9000 on meille niin uusi tuttavuus että hyvät neuvot ovat tarpeen.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Siihen by-passin käyttöletkuun koitin jo puhaltaa ja imeä, tuntuu olevan ehjä kalvo.. Tosin lasi auki ajettaessa se suhahtaa selvästi vaihdetta vaihdettaessa, normaaliako? No mulla on pari ehjää samanlaista tallissa, pitää vaihtaa kokeeksi.

Entäs tyhjäkäyntimoottori? Missä päin konehuonetta se piileksii?

Tai surullisenkuuluisa DI-kasetti? Voisko se aiheuttaa tällaisia oireita? Tai imuilman lämpömittari? Tai MAP-anturi?

HUhhui ko vanha rasvakouraki joutuu opetella ruuvaamisen uudelleen näitten "uusien" vehkeitten kanssa. :D Eilen purettiin alkutekijöihin Opelin CIH - kone, mutta tonnaria en saa käymään ees tyhjää. :D
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Okei eli tilanne on edennyt siten, että sammuilu loppui, johtui ilmeisesti siittä kun akun napa oli irti puhdistuksen takia, pienen ajelun jälkeen alkoi taas pelittää. Oppiva ruiskuko?

Mutta nykiminen jäi. Eikö tonnisessa tosiaan ole mitään "vakiovikaa" joka aiheuttaisi nykimistä?

Minkälainen kaasuläppäanturi tuossa on? Onko samanlainen 3-asentoinen kuin vanhassa satkussa vai sisältääkö potentiometrin? Voisiko siinä piillä vika? Tai siinä imuilman lämpöanturissa? Se on ainakin vanhan näkönen.

Arvailkaas jotain, menee hyvä auto pilalle tuommosen ärsyttävän nykimisen takia.. :(
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Aksu900 kirjoitti:Mutta nykiminen jäi. Eikö tonnisessa tosiaan ole mitään "vakiovikaa" joka aiheuttaisi nykimistä?
On... selaa viestejä, täällä ei juuri puhuta muusta kuin nykimisestä :)
Aksu900 kirjoitti:Minkälainen kaasuläppäanturi tuossa on? Onko samanlainen 3-asentoinen kuin vanhassa satkussa vai sisältääkö potentiometrin? Voisiko siinä piillä vika? Tai siinä imuilman lämpöanturissa? Se on ainakin vanhan näkönen.
Kaasuläppäanturi on potikka... ja vika voi piillä missä tahansa mainitsemissasi paikoissa. Kaasuläpän asentoanturiin on olemassa mittausohje jossain netin kätköissä (itseltäni ei linkkiä löytynyt, google löytänee). Potikassa on olennaista päätepisteiden arvojen ohella se ettei siinä ole mitään katkoja/loikkauksia, viisarinäyttöisellä yleismittarilla on helpompi mittailla kuin digitaalinäyttöisellä.
Aksu900 kirjoitti:Arvailkaas jotain, menee hyvä auto pilalle tuommosen ärsyttävän nykimisen takia.. :(
Ei se mihinkään pilalle menee, kaikilla näillä on jotain tälläisiä pieniä ominaisuuksia. Tonnarissa vaan nuo nykimisien korjaamiset menee pahasti aina aivojumpan ja dataminingin puolelle ja itse remontti on helppoa kuin heinänteko.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Käy luetuttamassa jossain tech2:lla tai isat:lla vikakoodit jos niitä mahdollisesti löytyisi, helpottaisi etsintää.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

On... selaa viestejä, täällä ei juuri puhuta muusta kuin nykimisestä
Selailin kyllä, mutta en löytänyt vastaavanlaisia oireita ainakaan ihan lähiaikoijen viesteissä..

Sinänsä sopis olemaan tuo kaasuläppäanturi, kun nykimistä esiintyy vain pienellä kaasulla. Ja moottorijarrutuksessa rytkii kans. Mutta aiheuttaisko se tuon huonon tyhjäkäynnin..? no miksei.

Tällä hetkellä tonnarilla taittaa kyllä matkaa mieluusti mutta kaupungille minä otan alleni ennemmin minkä tahansa perheen satkuista. Sen verran vit..... tuo nykiminen.

Pitää kysellä tuota vikakoodien lukua. Tietääkö kukaan, missä Kokkolassa niitä luettaisiin?
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Aksu900 kirjoitti:Sinänsä sopis olemaan tuo kaasuläppäanturi, kun nykimistä esiintyy vain pienellä kaasulla. Ja moottorijarrutuksessa rytkii kans. Mutta aiheuttaisko se tuon huonon tyhjäkäynnin..? no miksei.
Aiheuttaa, ainakin minulla on aiheuttanut. Moottorinohjaus ei tiedä ollakko tyhjäkäynnillä vai eikö olla. Minulla tosin vikaa ei ole ollut itse anturissa vaan sen liittimessä.

Kaasuläpän asema-anturin vikakoodin saa ulos myös CE-valon vilkutuksista, techiin autoa ei tarvitse viedä.

Ohjeita:

http://68.18.143.89/engine_folder/Trinonicflashcode.pdf

http://68.18.143.89/engine_folder/24codes.htm

Ensimmäinen pätee ainakin osittain myös muihin vuosimalleihin kuin -93, vaikka siinä 93-mallista puhutaankin.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

kappas! kiitoksia, tuota vikakoodien lukuahan pitää kokeilla. Siinähän nyt näkyi kuitenkin olevan kaikki nuo epäilemäni vikakohteet. Kyllä nää uudemmat autot on fiinejä kun vikaakaan ei tarvi ettiä konepellin alta. :)

Joo tuon kaasuläppäanturin liittimen olen kyllä jo tarkistanut, kuten kaikki muutkin liittimet.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

CE-valo ei näytä yhtään vikakoodia.. Back to square one.
Vastaa Viestiin