Ohituksiin ei kuitenkaan tule lähdettyä ihan joka tilanteessa. Eli varmistun kuitenkin siihen, että edessä on sopivasti tilaa ohitukseen. Varsinkin jos edessä sattuu olemaan raskas yhdistelmä ja tie kaartuu loivasti oikealle maltan odottaa, että näkyvyys yhdistelmän eteen on riittävä. Valitettavasti tapa, jota itse näin 10 vuotta sitten matkustajan penkiltä, on kadonnut lähes täysin. Poikkeuksiakin toki löytyy ja tästä kiitin mm. syyskokouksesta kotiin tullessani. Tilanne oli täysin edellä kuvailemani kaltainen ja edellä kuljettaneen yhdistelmän kuljettajakin asian jotekin sisäisti ja kiltisti ilmoitti vilkullansa tilaa hänen edellään olevan.
Toisaalta ohitus jää täysin tekemättä mikäli se on kielletty. Eihän se mukavaa ole ajaa sen traktorin perässä 40km/h, mutta kun ohittaakaan ei saa. Yleensähän näiden kieltojen paikatkin on täysin ymmärrettäviä, mutta välillä olen huomannut, että loivasti vasemmalle kaartuvasa mutkassa on ohitus kielletty, mutta oikealle kaartuvassa ei. Omasta mielestäni ideaalinen ohituspaikka on juuri loivasti vasemmalle kaartuva mutka, jossa hyvä näkyvyys. Sitä oikealle kaartuvaa mutkaa useammin peittää se edessä kulkeva ajoneuvo.
Omaan ajotyyliini tämä "sallittu ylinopeus" ei vaikuta yhtään. Toki joustavuus tosiaan olisi hyvä sinänsä, että ohituksissa sallittaisiin tilapäisesti hieman korkeampi nopeus. Ei se lopulta ole keneltäkään pois. Mittaria tulee itse vilkaistua vain kun rajoitus laskee aiemmasta. Onneksi on tuo oikea jalkakin jo sen verran tasainen siinä kaasupolkimella, että nopeuden seilaus ei kovin suurta ole silloinkaan kun ilman vakionopeussäädintä ajelen ne pienet pätkät risteysalueella hieman alempaa rajoitusta noudattaen.
Nyt haffu kiittää ja kuittaa sekä painuu sänkyyn nukkumaan, oma mielipiteeni on tuotu jälleen kerran epäselvästi julki.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)