Poliisin sallima ylinopeus
Re: Poliisin sallima ylinopeus
Uskaltanen myöntää, että harvassa on ne ohitukset, joissa oma nopeus on ollut "lain sallimissa" puitteissa. Eli yleensä ohitukset ovat omalta osaltani enemmän tai vähemmän ripeitä. Jos liikenteessä joku sattuu takavalot edellä tulemaan vastaan en myöskään kovin kauan siinä takana emmi. Olkoot muut mitä mieltä tahansa ohituksen tarpeellisuudesta, mutta koska ainakin toistaiseksi ajamistani autoista löytyy sellainenkin varuste kuin vakionopeuden säädin, johon on myöskin jokin nopeus asetettu, miksi en ottaisi tästä laitteesta sen tuomaa etua itselleni. Ei tosiaan tee mieli ajaa jonkun perässä joka päättää ajaa yhdellä suoralla 76km/h, seuraavalla taasen 85km/h jne. Vaikka nämä aiemminkin mainitut varusteet ovat nykyään yleistyneet autoissa tuntuu, ettei niitä käytetä juurikaan.
Ohituksiin ei kuitenkaan tule lähdettyä ihan joka tilanteessa. Eli varmistun kuitenkin siihen, että edessä on sopivasti tilaa ohitukseen. Varsinkin jos edessä sattuu olemaan raskas yhdistelmä ja tie kaartuu loivasti oikealle maltan odottaa, että näkyvyys yhdistelmän eteen on riittävä. Valitettavasti tapa, jota itse näin 10 vuotta sitten matkustajan penkiltä, on kadonnut lähes täysin. Poikkeuksiakin toki löytyy ja tästä kiitin mm. syyskokouksesta kotiin tullessani. Tilanne oli täysin edellä kuvailemani kaltainen ja edellä kuljettaneen yhdistelmän kuljettajakin asian jotekin sisäisti ja kiltisti ilmoitti vilkullansa tilaa hänen edellään olevan.
Toisaalta ohitus jää täysin tekemättä mikäli se on kielletty. Eihän se mukavaa ole ajaa sen traktorin perässä 40km/h, mutta kun ohittaakaan ei saa. Yleensähän näiden kieltojen paikatkin on täysin ymmärrettäviä, mutta välillä olen huomannut, että loivasti vasemmalle kaartuvasa mutkassa on ohitus kielletty, mutta oikealle kaartuvassa ei. Omasta mielestäni ideaalinen ohituspaikka on juuri loivasti vasemmalle kaartuva mutka, jossa hyvä näkyvyys. Sitä oikealle kaartuvaa mutkaa useammin peittää se edessä kulkeva ajoneuvo.
Omaan ajotyyliini tämä "sallittu ylinopeus" ei vaikuta yhtään. Toki joustavuus tosiaan olisi hyvä sinänsä, että ohituksissa sallittaisiin tilapäisesti hieman korkeampi nopeus. Ei se lopulta ole keneltäkään pois. Mittaria tulee itse vilkaistua vain kun rajoitus laskee aiemmasta. Onneksi on tuo oikea jalkakin jo sen verran tasainen siinä kaasupolkimella, että nopeuden seilaus ei kovin suurta ole silloinkaan kun ilman vakionopeussäädintä ajelen ne pienet pätkät risteysalueella hieman alempaa rajoitusta noudattaen.
Nyt haffu kiittää ja kuittaa sekä painuu sänkyyn nukkumaan, oma mielipiteeni on tuotu jälleen kerran epäselvästi julki.
Ohituksiin ei kuitenkaan tule lähdettyä ihan joka tilanteessa. Eli varmistun kuitenkin siihen, että edessä on sopivasti tilaa ohitukseen. Varsinkin jos edessä sattuu olemaan raskas yhdistelmä ja tie kaartuu loivasti oikealle maltan odottaa, että näkyvyys yhdistelmän eteen on riittävä. Valitettavasti tapa, jota itse näin 10 vuotta sitten matkustajan penkiltä, on kadonnut lähes täysin. Poikkeuksiakin toki löytyy ja tästä kiitin mm. syyskokouksesta kotiin tullessani. Tilanne oli täysin edellä kuvailemani kaltainen ja edellä kuljettaneen yhdistelmän kuljettajakin asian jotekin sisäisti ja kiltisti ilmoitti vilkullansa tilaa hänen edellään olevan.
Toisaalta ohitus jää täysin tekemättä mikäli se on kielletty. Eihän se mukavaa ole ajaa sen traktorin perässä 40km/h, mutta kun ohittaakaan ei saa. Yleensähän näiden kieltojen paikatkin on täysin ymmärrettäviä, mutta välillä olen huomannut, että loivasti vasemmalle kaartuvasa mutkassa on ohitus kielletty, mutta oikealle kaartuvassa ei. Omasta mielestäni ideaalinen ohituspaikka on juuri loivasti vasemmalle kaartuva mutka, jossa hyvä näkyvyys. Sitä oikealle kaartuvaa mutkaa useammin peittää se edessä kulkeva ajoneuvo.
Omaan ajotyyliini tämä "sallittu ylinopeus" ei vaikuta yhtään. Toki joustavuus tosiaan olisi hyvä sinänsä, että ohituksissa sallittaisiin tilapäisesti hieman korkeampi nopeus. Ei se lopulta ole keneltäkään pois. Mittaria tulee itse vilkaistua vain kun rajoitus laskee aiemmasta. Onneksi on tuo oikea jalkakin jo sen verran tasainen siinä kaasupolkimella, että nopeuden seilaus ei kovin suurta ole silloinkaan kun ilman vakionopeussäädintä ajelen ne pienet pätkät risteysalueella hieman alempaa rajoitusta noudattaen.
Nyt haffu kiittää ja kuittaa sekä painuu sänkyyn nukkumaan, oma mielipiteeni on tuotu jälleen kerran epäselvästi julki.
Re: Poliisin sallima ylinopeus
Minkä takia siinä pitäisi odottaa, jättämällä 100 m väliä näkee eteen ja voi tehokkaammalla autolla lähteä ohitukseen jos tilaa on. Eikä tarvitse kiihdyttää sakkonopeuksiin. Viimeksi oikein kiinnitin huomiota näihin Tampereen reissulla, ohi pääsi jopa perjantai-iltapäivän liikennemäärillä lähes joka ohituksessa ilman että ainakaan sitä nykyisin luvallista suurempaa nopeutta käytti. Parhaimmillaan ohi jonon oikealle kaartuvassa mutkassa jossa rekan takana 2 perässäroikkujaa.haffu kirjoitti: Varsinkin jos edessä sattuu olemaan raskas yhdistelmä ja tie kaartuu loivasti oikealle maltan odottaa, että näkyvyys yhdistelmän eteen on riittävä.
Suurin osa Suomen 100-rajoitetuista teistä on vähän väliä suoraa tai loivaa mutkaa jossa on näkyvyyttä kilometritolkulla. Edellisten esimerkkilaskelmien mukaan nähdään hyvin että 20 km/h nopeusero riittää reilusti esim paikassa jossa vastaantulija on kilometrin päässä eli kohtaamiseen aikaa noni 15 s. Jos lähtee ohitukseen paikassa jossa vastaantulijan kohtaamiseen on vaikka 10 s ja joutuu sen takia kiihdyttämään 120-130 nopeuteen on aivan turha väittää että olisi ainakaan jotenkin turvallisemmin ohittamassa.
Re: Poliisin sallima ylinopeus
Syystä että kasvillisuus hyvin usein peittää näkyvyyden tarpeeksi pitkälle sisämutkan puolella. Ja aika joka kuluu kiihdyttämiseen ja kaistanvaihtoon on kuitenkin sen verran pitkä, että suuren rekan taakse voi tuona aikana peittyä paljonkin tapahtumia. Ja missä annoin ymmärtää, että ajan alleajosuojan tuntumassa rekan perässä?wesku kirjoitti:Minkä takia siinä pitäisi odottaa, jättämällä 100 m väliä näkee eteen ja voi tehokkaammalla autolla lähteä ohitukseen jos tilaa on. Eikä tarvitse kiihdyttää sakkonopeuksiin. Viimeksi oikein kiinnitin huomiota näihin Tampereen reissulla, ohi pääsi jopa perjantai-iltapäivän liikennemäärillä lähes joka ohituksessa ilman että ainakaan sitä nykyisin luvallista suurempaa nopeutta käytti. Parhaimmillaan ohi jonon oikealle kaartuvassa mutkassa jossa rekan takana 2 perässäroikkujaa.haffu kirjoitti: Varsinkin jos edessä sattuu olemaan raskas yhdistelmä ja tie kaartuu loivasti oikealle maltan odottaa, että näkyvyys yhdistelmän eteen on riittävä.
Ja mitä tosiaan tulee noihin ohitusmatkoihin niin kyllä yhden auton ohittamiseen saa kulutettua koko ohituskaistan matkan (1,5km) jos ohituksen tekee laillisesti. Näin pitkä oli ohitukseni poliisiautosta, joka ajeli noin 90km/h tiellä jonka rajoitus on 100km/h. OG:n mittari hyppi siinä 104 kohdilla koko ohituksen aikana. Suurin osa kanssa-autoilijoista tosin olisi tuossakin tilanteessa tyytynyt todennäköisesti ajamaan poliisiauton perässä.
EDIT: Eipä tuokaan ohitus laillinen ollut, sillä mittari ylitti 100km/h. Linnaan koko ukko!
Re: Poliisin sallima ylinopeus
Kai mittariin saa ylinopeutta ajaa, jos tiedät todellisen nopeuden olevan alempi?haffu kirjoitti: EDIT: Eipä tuokaan ohitus laillinen ollut, sillä mittari ylitti 100km/h. Linnaan koko ukko!
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
Re: Poliisin sallima ylinopeus
Jossain ketjussa muistaakseni kerroinkin pisimmästä muistamastani ajamisesta tunnuksellisen poliisiauton vieressä noin kymmenisen kilometriä. Siinä oli myös mittarinopeus noin 105. Usein näyttää kyllä siltä että poliisit ajavat selvästi alle rajoituksen. Mutta nyt ei tarvitse enää tuollaissakaan olla niin tarkkana, 110 mittariin ja ohi vaan niin korkeintaan antavat huomautuksen, eli siis kirjallisen todisteen siitä että hienosti meni, olet onnistunut ajamaan suurinta mahdollista nopeutta joka ilman sakkoja sallitaan.
Re: Poliisin sallima ylinopeus
Saattavathan nuo poliisitkin ajaa vain ihan rauhakseen mittarinsa näyttämää nopeutta, jos ovat esim siirtymässä johonkin lounaalle, eikä ole intoa laittaa tutkaa tai navia päälle todellisen ajonopeutensa selvittämiseksi tms?wesku kirjoitti:Jossain ketjussa muistaakseni kerroinkin pisimmästä muistamastani ajamisesta tunnuksellisen poliisiauton vieressä noin kymmenisen kilometriä. Siinä oli myös mittarinopeus noin 105. Usein näyttää kyllä siltä että poliisit ajavat selvästi alle rajoituksen. Mutta nyt ei tarvitse enää tuollaissakaan olla niin tarkkana, 110 mittariin ja ohi vaan niin korkeintaan antavat huomautuksen, eli siis kirjallisen todisteen siitä että hienosti meni, olet onnistunut ajamaan suurinta mahdollista nopeutta joka ilman sakkoja sallitaan.
Tai kun palkka juoksee kuitenkin partioinnista, niin saattavat kiihdyttää auton mittarin mukaan esim suurimpaan sallittuun nopauteen, eli vaikka 100km, ja laittaa cruisen päälle sitten, ja sen jälkeen keskittyä esim. donitsien ja kahvin nauttimiseen vähät välittäen mitä ympärillä tapahtuu, kait nuo poliisitkin ovat jotain etäistä sukua ihmisille, ja lupa heilläkin on kait hiukan lorvailla välillä???
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Poliisin sallima ylinopeus
Uudesta sakkorajasta liikkuu hieman ristiriistaista tietoa. Onko oikea raja siis 11km/h, joka saadaan vähentäessä tutkan näyttämästä lukemasta 3km/h virhemarginaali, vai 8km/h, jossa tutkavirhe on jo vähennetty?
Eli saanko sakon, jos ajan 8km/h todellista nopeutta yli rajoituksen, vai vasta 11km/h jälkeen?
Eli saanko sakon, jos ajan 8km/h todellista nopeutta yli rajoituksen, vai vasta 11km/h jälkeen?
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
Re: Poliisin sallima ylinopeus
Näin sen ainakin itse uskottelin, että todellinen nopeus on max 11km/h, jonkä jälkeen rangaistus tulee, mutta huomautukseen merkitään nopeudeksi 8km/h, eli tuo 3km/h vähennetään siitä ylinopeudesta, mutta raja on silti se todellinen.VVV kirjoitti:Uudesta sakkorajasta liikkuu hieman ristiriistaista tietoa. Onko oikea raja siis 11km/h, joka saadaan vähentäessä tutkan näyttämästä lukemasta 3km/h virhemarginaali, vai 8km/h, jossa tutkavirhe on jo vähennetty?
Eli saanko sakon, jos ajan 8km/h todellista nopeutta yli rajoituksen, vai vasta 11km/h jälkeen?
Re: Poliisin sallima ylinopeus
Näinhän se menee, eli jos uskoo tutkalaitteen virheen olevan 0km/h niin voi ajaa 10km/h ylinopeutta ilman sakkoja. Myös noin oli Aamulehdessä laskettu.
Jos taas ottaa varman päälle ja huomioi 3km/h virhemarginaalin niin nopeus saa olla 8km/h. Joka tapauksessa tutkalaitteen näytöllä näkyvä lukema on se johon verrataan.
Todellinen optimisti ajaa tasan 13km/h ylinopeutta
Jos taas ottaa varman päälle ja huomioi 3km/h virhemarginaalin niin nopeus saa olla 8km/h. Joka tapauksessa tutkalaitteen näytöllä näkyvä lukema on se johon verrataan.
Todellinen optimisti ajaa tasan 13km/h ylinopeutta
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Poliisin sallima ylinopeus
jatkan samaan tyyliin eli se 5-10 km mittarin mukaan yli kun omassa jokunen heittoa. jos rupeis vaikka sit tapetoimaan tallin seinää noilla muistutuksilla
ps. miten poliisi nyt mahtaa suhtautua näihin autoihin joissa rajoitettu nopeus? esim. 80km/h, sama käytäntö?
ps. miten poliisi nyt mahtaa suhtautua näihin autoihin joissa rajoitettu nopeus? esim. 80km/h, sama käytäntö?
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Re: Poliisin sallima ylinopeus
Itellä mittari heittää esim. 120km/h vauhissa sen 2-3km/h, että saa aika tarkasti ajella. Ja kun ohittamaan lähen niin useimmiten vikkelästi menen, riippuen tilanteesta. Jos on tilloo niin mään maltillisemmin ohitte vitosella, mut jos sillee kiire nii käytän kolmosta ja nelosta ohituksessa.
Sitte pöllirekkaa ajaessa tulee huomattua noita viimetipalla-ohituksia aikapaljon ja semmosessa paikassa ohituksia jossa ei voi nähdä tulevaa liikennettä mitenkäään, pitää useimmiten jopa jarrua painella että ohittaja kerkee ohi autosta enneku vastaantuleva tulee liian lähelle. Turha kiire sen tekköö... pitäs vua malttoo ootella hyvää näkyvyyttä ennenku männöö ohi rekasta.
Sitte pöllirekkaa ajaessa tulee huomattua noita viimetipalla-ohituksia aikapaljon ja semmosessa paikassa ohituksia jossa ei voi nähdä tulevaa liikennettä mitenkäään, pitää useimmiten jopa jarrua painella että ohittaja kerkee ohi autosta enneku vastaantuleva tulee liian lähelle. Turha kiire sen tekköö... pitäs vua malttoo ootella hyvää näkyvyyttä ennenku männöö ohi rekasta.
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Re: Poliisin sallima ylinopeus
AINA silloin kun "Wesku" (tai saman ajatusmailman omistaja) ohittaa edelläni, toivoisin omistavani Saabin jossa olisi siivet. Mikään ei nosta painetta pannussa kun autoilijat jotka ohittavat "hinkkaamalla" (ymmärrän jos mopo ei kulje). Eikö ne tosiaan voisi hinkata siinä rekan perässä sitten vaan eikä lähteä lainkaan ohittamaan.(Piste)
EI Saabia...tällä erää.
Re: Poliisin sallima ylinopeus
On kai siinä sitten "sisäinen poliisi töissä" jos ohittelee niin ettei oikea poliisi pääse töihin ? Ja pyrähtelijä-tumpeloita harmittaa9-5T kirjoitti:Voisi mutta silloin sisäinen poliisi ei pääsisi töihin.jupu kirjoitti:Eikö ne tosiaan voisi hinkata siinä rekan perässä sitten vaan eikä lähteä lainkaan ohittamaan.(Piste)
Re: Poliisin sallima ylinopeus
Muutaman kerran meinannu alkaa hieman V-käyrä nousta kun ohituskaista alkaa loppua, olen vielä rekan vierellä ja edellä jurnuttaa joku mul..siis henkilö joka vaan ei voi ajaa kilometriäkään ylinopeuttajupu kirjoitti:... Mikään ei nosta painetta pannussa kun autoilijat jotka ohittavat "hinkkaamalla" (ymmärrän jos mopo ei kulje). Eikö ne tosiaan voisi hinkata siinä rekan perässä sitten vaan eikä lähteä lainkaan ohittamaan.(Piste)
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: Poliisin sallima ylinopeus
Miksi olisivat ?9-5T kirjoitti: Miksi Sinun ohittajat on tumpeloita?
Tosin onhan sitä usein niinkin käynyt että aiemmin suoralla tiellä hyvällä nopeuserolla ns. turvallisesti minut ohittanut onkin juuttunut esim rekan taakse ja siitä se riemu sitten alkaakin kun tuollaisessa tilanteessa ohitan koko jonon tai vähintäänkin sen aiemmin minut ohittaneen ärsyttävän pienellä nopeuserolla.
Vanhalla ykköstiellä vastaaavanlaiset tilanteet oli lähes jokaisella matkalla kun osa porukasta pyrähteli vain ohituskaistoilla ohi ja ennen seuraavaa ohituskaistaa ei ollut aikomustakaan muuta kuin roikkua rekan perässä vaikka vastaantulijoita ei olisi ollut lainkaan. Siinä sitten olivat pyrähtelijät ihmeissään kun lipui jonon ohi vaikka pakettiautolla ja oli taas seuraavalla ohituskaistalla muiden turvallista menoa jarruttamassa