
Ruostumattomia jarrulaikkoja?
Ruostumattomia jarrulaikkoja?
Onkos kukaan törmannyt ruostumattomiin jarrulevyihin?? Meillä kun toi femma on ollu vuodenpäivät kotitonttuna ja saattaa toisinaan seistä pitkäänkin,laikat on kans sen näköset
käytännössä pitäis vaihtaa levyt parikertaa vuodessa .

-04 2,2tid Femma, kakarankuljetuskone -05 sdi klonksvaagen kolopallo,työmatkasukkula -81 MB 613, koskimelontatukikohta
Re: Ruostumattomia jarrulaikkoja?
En tiedä miten toi rosteri käyttäytyisi noi suurissa lämpötilan vaihteluissa. Ainakin ohut rosterilevy vetää ittensä hirveelle ropellille jos sitä lämmittää vain yhdestä paikasta esim.hitsatessa. Voihan se olla että niitä rosteri laatujakin on erinlaisia, mutta en itse ole kyllä törmännyt rosteri jarrulevyihin. Ebc:llä on kyllä laadukkaita levyjä mitkä ei ruostu kovin herkästi kun niissä on keltapassivointi päällä, mutta tietenkin niissäkin ne kitkapinnat ruostuu mutta ei niin äkkiä kuin ns.halppis levyt.Linjavalo kirjoitti:Onkos kukaan törmannyt ruostumattomiin jarrulevyihin?? Meillä kun toi femma on ollu vuodenpäivät kotitonttuna ja saattaa toisinaan seistä pitkäänkin,laikat on kans sen näkösetkäytännössä pitäis vaihtaa levyt parikertaa vuodessa .
Viimeksi muokannut jyyrä, Pe Loka 16, 2009 21:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: Ruostumattomia jarrulaikkoja?
Kannattaa ottaa yhteyttä F1 alihankkijoihin ja tilata hiilikuituhärpäkkeet. Muuten ei taida ruosteraidoista päästä eroon.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Re: Ruostumattomia jarrulaikkoja?
Niin voihan ne vaikka rasvata vaseliinilla kun ajaa auton parkkiin, tässä on tietenkin se huonopuoli että jos niitä ei muistakaan puhdistaa ennen käyttöön ottoa niin...
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: Ruostumattomia jarrulaikkoja?
Eikös paremmat Ferrarit, Porschet jne. käytä keraamisia levyjä?
Ahdonvoimaa
Re: Ruostumattomia jarrulaikkoja?
Kyllähän näitä autoissa olisi jos se järjen tai kustannusten puitteissa olisi mahdollista.
Kuten edellä on jo mainittu niin ne ko. teräksen lämpölaajenemisominaisuudet ovat ehkäpä suurin syy siihen etteivät ole yleistyneet, plus se että tavalliseen valuteräkseen verrattuna valaminen ja lopullisiin mittoihin työstäminen olisi luultavasti hankalampaa (kalliimpaa).
Ja mansikkana kakun päällä noin 11% vähintään kromia sisältävä materiaali olisi tai voisi olla pirullisen liukasta jarrulevymateriaaliksi.
Tosin itselläni oli joskus TM- merkkinen kilpaenska jossa levyt (Brembo) olivat ruostumatonta tai ainakin vaikeasti ruostuvaa materiaalia, tosin levyt olivat molemmissa päissä reilusti kelluviksi kiinnityksiltään suunnitellut eivätkä juuri nypyttäneet edes kivikkoon kieroiksiajettuna.
Jos autoa joutuu säilyttämään useita kuukausia säiden armoilla niin mitenkä olisi rengaspussit sopivasti aseteltuna säiden suojaksi, niin ettei sadevesi ynnämuu ryönä suoraan levyä vihmoisi mutta takapuolelta kuitenkin ilma pääsisi vaihtumaan?
E: Pieni disclaimeri siitä että minä rustailin ainoastaan noista rosterilevyjutuista ja huomasin vasta jälkeenpäin että täällähän oltiin päästy jo hiilikuituihin saakka.
Kuten edellä on jo mainittu niin ne ko. teräksen lämpölaajenemisominaisuudet ovat ehkäpä suurin syy siihen etteivät ole yleistyneet, plus se että tavalliseen valuteräkseen verrattuna valaminen ja lopullisiin mittoihin työstäminen olisi luultavasti hankalampaa (kalliimpaa).
Ja mansikkana kakun päällä noin 11% vähintään kromia sisältävä materiaali olisi tai voisi olla pirullisen liukasta jarrulevymateriaaliksi.
Tosin itselläni oli joskus TM- merkkinen kilpaenska jossa levyt (Brembo) olivat ruostumatonta tai ainakin vaikeasti ruostuvaa materiaalia, tosin levyt olivat molemmissa päissä reilusti kelluviksi kiinnityksiltään suunnitellut eivätkä juuri nypyttäneet edes kivikkoon kieroiksiajettuna.
Jos autoa joutuu säilyttämään useita kuukausia säiden armoilla niin mitenkä olisi rengaspussit sopivasti aseteltuna säiden suojaksi, niin ettei sadevesi ynnämuu ryönä suoraan levyä vihmoisi mutta takapuolelta kuitenkin ilma pääsisi vaihtumaan?
E: Pieni disclaimeri siitä että minä rustailin ainoastaan noista rosterilevyjutuista ja huomasin vasta jälkeenpäin että täällähän oltiin päästy jo hiilikuituihin saakka.

Viimeksi muokannut Minuteman, Pe Loka 16, 2009 23:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Ruostumattomia jarrulaikkoja?
Ja onhan siinä sekin, että hiilikuituiset/keraamiset tms. levyt toimii kunnolla vasta kunnolla lämpimänä. Ei liene mielekästä tavan ajoon jarrutella rajusti säännöllisesti ettei menetä tuntumaa jarruihin ja pito on paras mahdollinen. Ja tietysti se hinta.
Ahdonvoimaa
Re: Ruostumattomia jarrulaikkoja?
Toi ajatus putkahti allekirjoittaneen kupoliin kun tuli mieleen jot en o koskaan nähnyt konepyörässä ruosteisia levyjä.Pintaruoste ei sinänsä ole ongelma,kulkimen kun pesee kotipihassa ei mene kun puolituntia niin laikat on ruskeet,häipyy kyllä ensimmäsessä hipaisussa vaan seisotappa autoa vaikka viikko,pistesyöpymät eivät enää lähdekkään vaan syvenevät pikkuhiljaa "rotansyömiksi" ja dadaa!levyt pilalla 

-04 2,2tid Femma, kakarankuljetuskone -05 sdi klonksvaagen kolopallo,työmatkasukkula -81 MB 613, koskimelontatukikohta
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: Ruostumattomia jarrulaikkoja?
Joo, mopoissa on nykyään tosiaankin melkein aina ruostumattomasta olevat levyt, ja nykyisillä metalliseoksilla ja jarrupaloilla saadaan hyvät jarrutusominaisuudet. Valurautalevyjä löytyi vielä 90-luvulla joistain hienommista mopoista ja erikoismalleista, mutta ei enää. Ja esim. 80-luvulla käytetyt yhdistelmät levyjä ja paloja tuntuu nykypyöriin verrattuna kuin ei olisi jarruja ollenkaan eli ne senaikaisen metalliseokset oli oikeasti "liukasta". Mopoissa ruostumattoman käyttö lienee osittain ulkonäkösyykin, kun ne levyt tosiaan on näkyvillä (vielä enemmän kuin autossa).Linjavalo kirjoitti:Toi ajatus putkahti allekirjoittaneen kupoliin kun tuli mieleen jot en o koskaan nähnyt konepyörässä ruosteisia levyjä.Pintaruoste ei sinänsä ole ongelma,kulkimen kun pesee kotipihassa ei mene kun puolituntia niin laikat on ruskeet,häipyy kyllä ensimmäsessä hipaisussa vaan seisotappa autoa vaikka viikko,pistesyöpymät eivät enää lähdekkään vaan syvenevät pikkuhiljaa "rotansyömiksi" ja dadaa!levyt pilalla
Autokäytössä valuraudalla on tiettyjä ominaisuuksia, jotka tekee siitä suositun: mm. halpa hinta, jarrutus(kitka)ominaisuudet, kyky vaimentaa värähtelyjä, lämpökäyttäytyminen. Kaipa ruostumattomastakin saisi tehtyä toimivan, mutta (massa-)autonvalmistuksessa edullinen hinta on aina proriteetti yksi.
E
Re: Ruostumattomia jarrulaikkoja?
Tuota, nyt kyllä on vouhotusta tämä keskustelu.
Meillä oli aikoinaan kaksi 9-3 saappia jolla toisella ajettiin ehkä kerran kahdessa kuukaudessa ja jarrulevyt oli tietenkin ruosteessa ja paksulti. Silti joka katsastuksta meni läpi huomautuksitta ja levyt ihan ok aina parin jarrutuksen jälkeen. Valurauta / -teräs on suhtellisen hyvää korroosion kestävyydeltäänkin ja ei edes kovin arkaa pistekorroosiolle.
Eli ei tarvitse vaihtaa levyjä kaksi kertaa vuodessa.
-Harri-
Meillä oli aikoinaan kaksi 9-3 saappia jolla toisella ajettiin ehkä kerran kahdessa kuukaudessa ja jarrulevyt oli tietenkin ruosteessa ja paksulti. Silti joka katsastuksta meni läpi huomautuksitta ja levyt ihan ok aina parin jarrutuksen jälkeen. Valurauta / -teräs on suhtellisen hyvää korroosion kestävyydeltäänkin ja ei edes kovin arkaa pistekorroosiolle.
Eli ei tarvitse vaihtaa levyjä kaksi kertaa vuodessa.

-Harri-
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Re: Ruostumattomia jarrulaikkoja?
Totajoo,kylla noi olosuhteet ainakin tääl ruåtsinkiälisel rannikol on moiset jot.. Noo,allekirjottaneen miälest jarrut on sitävarten jot niil pidetään kikotin paikallaan liikennevalois..
-04 2,2tid Femma, kakarankuljetuskone -05 sdi klonksvaagen kolopallo,työmatkasukkula -81 MB 613, koskimelontatukikohta
Re: Ruostumattomia jarrulaikkoja?
No ihan miten vaan. Oudolle vaan tuntuu ja mikäs siinä jos haluaa levyjä vaihdella, minäkin harrastan monen mielestä mitä ihmeellisimpiä asioita.
En halua olla ilkeä, mutta silti minusta ollaan jo hätävarjelun hätävarjelussa. Mutta kukin tyylillään ja hankkeillaan. Voihan noita levyjä vaihdella vaikka huviseen jos ei elämässä muuta ole.
-Harri-
En halua olla ilkeä, mutta silti minusta ollaan jo hätävarjelun hätävarjelussa. Mutta kukin tyylillään ja hankkeillaan. Voihan noita levyjä vaihdella vaikka huviseen jos ei elämässä muuta ole.
-Harri-
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Re: Ruostumattomia jarrulaikkoja?
Ja olosuhteista ei oikein Suomessa kannata jutella. Oikeastaan kaikkialla samat muuten paitsi lämpötilat, jotka ei hirveesti merkkaa. Jos joku rannikolla asuva kuvittelee olevansa suolaisissa olosuhteissa, niin näkee unta... Meidän "meret" on ihan murtovettä, eivätkä aiheita merkittäviä korroosio-ongelmia missäin laitteissa.
But as I said, everybody lives the individual life and lives by those rules.
-Harri-
But as I said, everybody lives the individual life and lives by those rules.
-Harri-
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Re: Ruostumattomia jarrulaikkoja?
Juuei,ongelma kulminoituu meillä tuohon käyttöön,Femma saattaa välillä seisoa kuukaudenkin samoilla jalansijoillaan ku toi emo on kotona "nilviäisten" kanssa,tietysti on hölmöa seisottaa isoa dieseliä pihassa mut ku allekirjoittaneella tulee työmatkaa 164 km/pv ja klonksvaagen syö sen litran vähemmän,vanhemmiten on tullut sevverran mukavuudenhaluiseks jot melontakeikat tulee tehtyä tol savupommilla joten femma on toistaiseks aikas vähällä käytöllä ja auto pysyy kunnossa kun sillä ajetaan joten peiliin pitäis katsoa..
-04 2,2tid Femma, kakarankuljetuskone -05 sdi klonksvaagen kolopallo,työmatkasukkula -81 MB 613, koskimelontatukikohta
Re: Ruostumattomia jarrulaikkoja?
Juu koneet tykkää siitä kun niitä käytetään.
-Harri-

-Harri-
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.