Ysisatasen käsijarru
Ysisatasen käsijarru
Moi, ei oikein tuo oikea puoli pidä ja katsastaa pitäisi. Voiko kässärin vaijeria jostain kiristää vai meneekö vaijerit uusiksi? Kenkien säätö ei auta, joten nekin on varmaan uusittava.
satkun kässäri on pers**stä.
Seuraa pientä tarinan tynkää:
Tiesin käsijarrun sudeksi jo ennen normihuollossa käyttöä Laakosella (1 B.P.C.S eli vuosi enne nProCarServiceä). Huolto-ohjelmassa lukee "käsijarrun testaus ja säätö" joten huollon jälkeen hanakasti tsekkaamaan toimiiko käsijarru vai ei. No eihän se mitään pitänyt. Takas tiskille ja selittämää Myyryläiselle, että eihän tää toimi ja huolto-ohjelmassa lukee, että säädätte tän kuntoon. No kyllähän ne sääti sen sillälailla, että se piti. Eihän siihen käsijarrun käyttöön tarvinnut kuin ihan tavallisen doupatun voimanostajan lihakset. Lainasin sitten autoa mutsille ja se ei saanut jarrua pitämään ollenkaan.
satkun käsijarru on samaa tasoa vanhan kuupan kanssa. Kyllä sen saa pitämään jos on sukua Koljatille.
Seuraa pientä tarinan tynkää:
Tiesin käsijarrun sudeksi jo ennen normihuollossa käyttöä Laakosella (1 B.P.C.S eli vuosi enne nProCarServiceä). Huolto-ohjelmassa lukee "käsijarrun testaus ja säätö" joten huollon jälkeen hanakasti tsekkaamaan toimiiko käsijarru vai ei. No eihän se mitään pitänyt. Takas tiskille ja selittämää Myyryläiselle, että eihän tää toimi ja huolto-ohjelmassa lukee, että säädätte tän kuntoon. No kyllähän ne sääti sen sillälailla, että se piti. Eihän siihen käsijarrun käyttöön tarvinnut kuin ihan tavallisen doupatun voimanostajan lihakset. Lainasin sitten autoa mutsille ja se ei saanut jarrua pitämään ollenkaan.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Eihän tuo ng:n käsijarru niitä parhaita ole, mutta kyllä sen toimimaan saa kun jaksaa säätää, itsesäätyvä se ei ole.
Takapää pitää nostaa ylös, löysätään vaijeria niin että kahvan ollessa alhana vaijerit ei vedä kummallakaan puolella kenkiä auki. Säädetään kengät meisselillä rummmun reiästä, vaatii useamman iterointikierroksen niin että välillä vedetään kahvasta ja sen jälkeen pyöräytetään rummusta kengät vapaaksi ja taas kokeillaan säätöä. Lopputulos on hyvä kun ei isommin laahaa ja kummallakin puolella samalainen vivun liike lukitsee jarrun.
Lopuksi kiristetään vaijeri niin ettei taaskaan laahaa mutta muutaman napsun (olikohan kolme ?) jälkeen kumpaakaan puolta ei saa käsin liikuteltua. Ainakin kaksivaijerisessa vaijerivoiman tasaus hoituu automaattisesti, eli oleellista on että kengät on säädetty suurinpiirtein kohdalleen. Kai se yksivaijerisessa samoin toimii, haarauttuhan siinäkin vaijeri kahdeksi (toimiiko?). Vaijerien säätö siis tapahtuu auton alta, kaksivaireisessa keskellä autoa. Yksivaijerisesta en sano varmaksi mutta oletan että yksi säätö on heti kahvan takana kuten uudemmassa ja olisko toinen tasauspulikassa missä vaijeri sitten haarautuu rumpuihin (joku voine täsmentää).
Rummuille tekee hyvää pudistus ja vivustolle pieni voitelu. Hätäapuna puhdistus paineilmalla rummun rei'istä.
Isoin ongelma taitaa olla talvella vaijerien jäätyminen kun vesi/pölysuojat on mitä on.
Takapää pitää nostaa ylös, löysätään vaijeria niin että kahvan ollessa alhana vaijerit ei vedä kummallakaan puolella kenkiä auki. Säädetään kengät meisselillä rummmun reiästä, vaatii useamman iterointikierroksen niin että välillä vedetään kahvasta ja sen jälkeen pyöräytetään rummusta kengät vapaaksi ja taas kokeillaan säätöä. Lopputulos on hyvä kun ei isommin laahaa ja kummallakin puolella samalainen vivun liike lukitsee jarrun.
Lopuksi kiristetään vaijeri niin ettei taaskaan laahaa mutta muutaman napsun (olikohan kolme ?) jälkeen kumpaakaan puolta ei saa käsin liikuteltua. Ainakin kaksivaijerisessa vaijerivoiman tasaus hoituu automaattisesti, eli oleellista on että kengät on säädetty suurinpiirtein kohdalleen. Kai se yksivaijerisessa samoin toimii, haarauttuhan siinäkin vaijeri kahdeksi (toimiiko?). Vaijerien säätö siis tapahtuu auton alta, kaksivaireisessa keskellä autoa. Yksivaijerisesta en sano varmaksi mutta oletan että yksi säätö on heti kahvan takana kuten uudemmassa ja olisko toinen tasauspulikassa missä vaijeri sitten haarautuu rumpuihin (joku voine täsmentää).
Rummuille tekee hyvää pudistus ja vivustolle pieni voitelu. Hätäapuna puhdistus paineilmalla rummun rei'istä.
Isoin ongelma taitaa olla talvella vaijerien jäätyminen kun vesi/pölysuojat on mitä on.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96