Ysisatasen käsijarru

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
JTK
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Syys 02, 2004 17:49
Paikkakunta: Espoo

Ysisatasen käsijarru

Viesti Kirjoittaja JTK »

Moi, ei oikein tuo oikea puoli pidä ja katsastaa pitäisi. Voiko kässärin vaijeria jostain kiristää vai meneekö vaijerit uusiksi? Kenkien säätö ei auta, joten nekin on varmaan uusittava.
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Taitaa mennä uusiksi. Sehän on itsestäänsäätyvä. Kannattaa sit olla tarkkana kummanlaisen vaijerin tilaa, tyyppi vaihtuu jossain vaiheessa.
Mutta se käsijarru ei oikeen oo tehokas uusillakaan osilla :cry:
BMW 320dA Coupe LCI
JTK
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Syys 02, 2004 17:49
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja JTK »

Ok, kiitos tiedosta. Toivottavasti katsastusmies tietää tuon kässärin pitävyyden...
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

satkun kässäri on pers**stä.

Seuraa pientä tarinan tynkää:
Tiesin käsijarrun sudeksi jo ennen normihuollossa käyttöä Laakosella (1 B.P.C.S eli vuosi enne nProCarServiceä). Huolto-ohjelmassa lukee "käsijarrun testaus ja säätö" joten huollon jälkeen hanakasti tsekkaamaan toimiiko käsijarru vai ei. No eihän se mitään pitänyt. Takas tiskille ja selittämää Myyryläiselle, että eihän tää toimi ja huolto-ohjelmassa lukee, että säädätte tän kuntoon. No kyllähän ne sääti sen sillälailla, että se piti. Eihän siihen käsijarrun käyttöön tarvinnut kuin ihan tavallisen doupatun voimanostajan lihakset. Lainasin sitten autoa mutsille ja se ei saanut jarrua pitämään ollenkaan. :) satkun käsijarru on samaa tasoa vanhan kuupan kanssa. Kyllä sen saa pitämään jos on sukua Koljatille.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
cc
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Eihän tuo ng:n käsijarru niitä parhaita ole, mutta kyllä sen toimimaan saa kun jaksaa säätää, itsesäätyvä se ei ole.

Takapää pitää nostaa ylös, löysätään vaijeria niin että kahvan ollessa alhana vaijerit ei vedä kummallakaan puolella kenkiä auki. Säädetään kengät meisselillä rummmun reiästä, vaatii useamman iterointikierroksen niin että välillä vedetään kahvasta ja sen jälkeen pyöräytetään rummusta kengät vapaaksi ja taas kokeillaan säätöä. Lopputulos on hyvä kun ei isommin laahaa ja kummallakin puolella samalainen vivun liike lukitsee jarrun.
Lopuksi kiristetään vaijeri niin ettei taaskaan laahaa mutta muutaman napsun (olikohan kolme ?) jälkeen kumpaakaan puolta ei saa käsin liikuteltua. Ainakin kaksivaijerisessa vaijerivoiman tasaus hoituu automaattisesti, eli oleellista on että kengät on säädetty suurinpiirtein kohdalleen. Kai se yksivaijerisessa samoin toimii, haarauttuhan siinäkin vaijeri kahdeksi (toimiiko?). Vaijerien säätö siis tapahtuu auton alta, kaksivaireisessa keskellä autoa. Yksivaijerisesta en sano varmaksi mutta oletan että yksi säätö on heti kahvan takana kuten uudemmassa ja olisko toinen tasauspulikassa missä vaijeri sitten haarautuu rumpuihin (joku voine täsmentää).

Rummuille tekee hyvää pudistus ja vivustolle pieni voitelu. Hätäapuna puhdistus paineilmalla rummun rei'istä.

Isoin ongelma taitaa olla talvella vaijerien jäätyminen kun vesi/pölysuojat on mitä on.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Vastaa Viestiin