Säilyykö öljy?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3098
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Säilyykö öljy?

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

patu kirjoitti:Millä tavalla menee huonoksi.. Mustenee, alkaa haisemaan vai kerääkö järjestelmä vettä..Vääränlaiset öljyt koneikossa?

Vaihtakaa Shell tellus 46 S:n hyvin tuntuu toimivan ja on käytössä ollut jo vuosia.. :wink:

Eipä taida 46 kestää 460bar painetta :wink:
32 on tehtaan suositus koneeseen josta ei pidä mennä säätelemään koneessa eikä autossa :lol:
Saab 9-3 sc 1,9 tid
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Säilyykö öljy?

Viesti Kirjoittaja Jussi »

patu kirjoitti:Maansiirrossa ei hydrauliikka ole niin hienoa, jotta siihen tarvitsisi rajusti sanottuna ihmeempiä öljyjä...
Näinhän sitä luullaan... todellisuus on kuitenkin toinen, johtuen käyttöympäristöistä. Teknisesti teollisuus ja mobilejärjestelmillä on kovin vähän mitään periaatteellisia eroja vaikka komponentit usein ovatkin aikalailla erinäköisiä... molemmista kategorioista löytyy sekä haitekkiä että lekatekniikkaa. Esimerkiksi nykyaikainen kaivinkone ei ole samanlainen kuin 70-luvun Lokomot olivat ja metsäkoneet taas ovat aina kulkeneet aivan teknisen kehityksen kärjessä. Jos jotain osa-alueetta haluaa nimitellä primitiivihydrauliikaksi niin sopivin lienee off-shore hydrauliikka... eikä lentokoneissakaan aivan teknisen kehityksen viimeisellä aallonharjalla mennä.

Ennemminkin on niin että ns. teollisuusjärjestelmät eivät kummoisia liemiä vaadi toimiakseen kunnolla... ja niinhän se yleensä onkin että teollisuussovelluksissa käytetään varsin vähän lisäaineistettuja perusliemiä jotka sitten myös kestävät pitkään koska niiden ominaisuuksiin ei hirveästi vaikuta lisäaineiden häviäminen kun niitä ei alkujaankaan paljon ole.
patu kirjoitti:Jos laittaa labraan tynnyristä näytteen ja KUNNOSSA olevasta teollisuuskäytössä olevassa hydrauliikkakoneikosta niin se näyte mikä otetaan koneikosta on puhtaampi kuin tynnyristä otettu.
Näinhän sen pitääkin olla, ei siinä mitään ihmeellistä. Siksihän öljy laitetaankin järjestelmään siirtoyksiköllä, jossa on suodatus. Tynnyripuhtaat nesteet sopii vain autojen voimansiirtoihin ja moottoreihin.

... mutta... en liikaa luottaisi pullonäytteellä todettuun puhtausluokkaan. Pullonäytteen ottaminen ja käsittely on niin altista pienille virheille ja häriöille, jotka pistää koko analyysin perseelleen. Kemiallisen laadun indikaattoreihin voi luottaa vaikka kyse on pullonäytteestä.
patu kirjoitti:Ainakaan meillä ei turhia öljyn vaihtoja tehdä vaan luotetaan testeihin (isoin koneikko mitä on töissä vaihdettu likaisuuden takia on 1000litr.) Joten sitä määrää ei aleta turhaan vaihtelemaan joten testeihin on luotettava.
Öljyä ei yleensä vaihdeta likaisuuden vuoksi vaan sen vuoksi että kemiallisen laadun indikaattorit ampuvat pilviin... eli öljy on käytetty loppuun. Partikkelit poistetaan suodattamissa ja jos ne toimivat ja niitä vaihdetaan riittävän usein niin puhtausluokka pomppaa vain tilanteissa joissa järjestelmässä on jokin vika.
patu kirjoitti:Testejä tehdään kerran vuodessa tai jolloin tilanne vaatii näytettä labraan.
Liian harvoin...

tuossa kannattaisi ehkä panostaa omiin laitteisiin niin samalla saisi myös hieman kerättyä tietoa, jolla voi ennakoida laitteiden vikaantumisia. Online partikkelilaskureita ja kemiallista laatua valvovia antureita saa tänäpäivänä jo muutamalla tonnilla kappale. Pullonäytteen analyysi maksaa riippumattomassa labrassa vähintään satasen luokkaa... kun huomioi kaikki edut niin online anturit maksavat itsensä takaisin ennen kuin ehtii kissaa sanomaan. Suurin etu online mittauksessa on toistettavuus ja todella pieni häiriöherkkyys... kuka tahansa osaa lukea anturin näyttämän, mutta todella harva osaa ottaa pullonäytteitä toistettavasti, varsinkin jos homma tehdään kerran vuodessa.
patu kirjoitti:.. tosin öljyä saa valmiiksi suodatettunakin.
Näihin ns. ultrapuhtaisiin nesteisiin ei parane luottaa jos haluaa pelata varman päälle. Esimerkiksi lentokonenesteet myydään ns. ultrapuhtaina, valmistajat lupaavat tynnyripuhtaan nesteen olevan NAS 5 tai 6... toistaiseksi en ole nähnyt mitattavan alle NAS 8:a ultrapuhtaasta nesteestä kun se otetaan astiasta.

... tämä meni jo pahasti off-topiciksi... lopetan jaarittelun tähän :)
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Säilyykö öljy?

Viesti Kirjoittaja Jussi »

9-5T kirjoitti:Mikä on ongelma joka muodostuu jos Saabin koneeseen laittaa "vanhentunutta" öljyä?
Smegman muodostuminen tuskin ainakaan vähenee. Tuskin mitään sen katastrofaalisempaa kuitenkaan ainakaan nopealla aikataululla... tosin melkoinen katastrofihan se pieni smegmapallokin öljytikun nokassa monille tuntuu olevan. Koneesta tod.näk katoaa muutama milligramma enemmän materiaalia öljyjen matkaan, mutta jos tuntuu siltä että ne on varaa hävittää ja ne on halvempia kuin uusi öljy niin mikäs siinä.

Tuskin kone kymppitonninn vaihtovälillä käsiin räjähtää vaikka sinne lykkäisi perintönä saadut puolalaiset yksiasteöljyt, mutta en ymmärrä miksi kukaan niin tekisi... kuten en myöskään ymmärrä miksi kukaan laittaisi 2 vuotta vanhoja öljynjämiä koneeseen... jos on pakko laittaa jäteöljyt koneeseen niin sitten on, turha sitä sitten on edes kysellä.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Säilyykö öljy?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ja entäs vuosikausia vaihdelaatikossa muhivat laatikkoöljyt, joiden vaihtamista ei useimpien uudempien autojen huolto-ohjelma tunne? No, tämähän nyt ei Saabissa ole ongelma, kun manuaaliloota pitää kuitenkin uudelleenlaakeroida vähän väliä, jolloin lootaöljytkin tulee säännöllisesti vaihdetuksi :wink:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Säilyykö öljy?

Viesti Kirjoittaja Jussi »

9-5T kirjoitti:Minulla on ainakin muutaman vuoden öljyvarasto uutta öljyä, näin olen pärjännyt Saabeillakin jo 15v ja yli 2milj. km tehtaan suositus vaihtoväleillä.
Miksi ihmeessä?

Vaikka oletkin selvinnyt niin hyvin niin se ei tarkoita sitä että menettelysi olisi oikea tai järkevä.

Isommatkin toimijat antavat öljy-yhtiöiden hoitaa varastoinnin, kannattaisi varmaan seurata niiden esimerkkiä...


9-5T kirjoitti:Missään ei ole vielä todistettu että uusi suljetussa kannussa oleva öljy olisi huonontunut.
Miten se pitäisi todistaa? Täällä näitä asioita pohditaan aika monentasoisen perustietämyksen pohjalta, mutta luulisi sen olevan kaikille päivänselvää että öljyjen kaltaiset tuotteet eivät säily ikuisesti... ei säily tölkkihernesoppakaan vaikka sekin säilyy pitkään.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1334
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Säilyykö öljy?

Viesti Kirjoittaja patu »

Täytyypi kysäistä Shellin edustajalta, kun taas samassa pöydässä istutaan loppuvuonna lounaan merkeissä..

Jussille vielä sen verran tuosta laitteisiin panostamiseen ja mitä yhteistyöhön tulee ison öljyn toimittajan kanssa, niin heidän ja laitevalmistajan(en) ohjeiden mukaan toimitaan .. Luuletko ettei panosteta/huolleta ajallaan (suodattimista ja indikaattoreiden hankkimiseen asti) omia laitteitamme tämänkin kokoisessa yhtiössä missä minäkin työskentelen. Ei ainakaan rahasta ole ollut minun aikana kiinni vaan, että laitteet toimivat kuten kuuluvat...
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3098
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Säilyykö öljy?

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

patu kirjoitti:Täytyypi kysäistä Shellin edustajalta, kun taas samassa pöydässä istutaan loppuvuonna lounaan merkeissä..

Jussille vielä sen verran tuosta laitteisiin panostamiseen ja mitä yhteistyöhön tulee ison öljyn toimittajan kanssa, niin heidän ja laitevalmistajan(en) ohjeiden mukaan toimitaan .. Luuletko ettei panosteta/huolleta ajallaan (suodattimista ja indikaattoreiden hankkimiseen asti) omia laitteitamme tämänkin kokoisessa yhtiössä missä minäkin työskentelen. Ei ainakaan rahasta ole ollut minun aikana kiinni vaan, että laitteet toimivat kuten kuuluvat...
Juu mutta älä mene suosittelemaan vääriä öljyjä väärään paikaan :wink:

Viittaan 32 tilalle ehdottamaasi 46:sta
Saab 9-3 sc 1,9 tid
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Säilyykö öljy?

Viesti Kirjoittaja Jussi »

patu kirjoitti:Luuletko ettei panosteta/huolleta ajallaan (suodattimista ja indikaattoreiden hankkimiseen asti) omia laitteitamme tämänkin kokoisessa yhtiössä missä minäkin työskentelen. Ei ainakaan rahasta ole ollut minun aikana kiinni vaan, että laitteet toimivat kuten kuuluvat...
No näkeehän sen jo sinun kirjoituksistasi että ette huolla oikein... jos nesteet ovat koneessa 10v niin menee päin mäntyä näytti analyysit mitä hyvänsä. Kahden - kolmen vuoden kohdalla olisi pitänyt alkaa etsimään jo sitä mikä vika on näytteenottomenetelmässä tai näytteenkäsittelyssä kun aina vain näyttää yhtä hyvältä... toinen asia on tuo näytteiden ottaminen kerran vuodessa, voihan sitä lämpimikseen näytteitä ottaa mutta mitään kunnonvalvonnallista tietoa sillä ei saa talteen, muutenhan näytteiden kanssa puljaaminen niinkin mitättömissä öljymäärissä kuin esim 1000 l on aika turhaa kun vuoden kahden välein pitäisi säiliö kuitenkin avata tarkastusta varten ja siinä yhteydessä öljyt on aina kuitenkin järkevä vaihtaa.

... mutta ei tästä sen enempää... asiasta voi kyllä lukea vaikka Kunnossapito-lehdestä... ja samalla todeta myös sen kuinka metsässä monet konevalmistajat ja öljy-yhtiöt ovat.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Säilyykö öljy?

Viesti Kirjoittaja Jussi »

9-5T kirjoitti:Kuten kirjoitin monissa autoissa on öljynvaihtoväli 2v tai pidempi joten eiköhän sen ajan uusi öljy säily avaamattomassa kannussa kuin suositusten mukaan käytössä.
No enkös minäkin sanonut hyllyeliniän olevan avaamattomassa astiassa noin 2 v... avatussa astiassa mistä tässä alkujaan oli kyse se ei ole sitä.

Tuolla yli 2v vaihtovälillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa kauanko öljy säilyy hyvänä... maksimiarvo perustuu vain siihen että on määritelty kamalin liemi jolla moottoria voidaan voidella ilman että sieltä lähtee silminnähtävää lastua... kuten jossain aiemmin sanoin niin voi sinne moottoriin laittaa vaikka perintönä saadut puolalaiset yksiasteöljyt ja silti tuskin leipoo kiinni, mutta hyvää se ei sille silti tee
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1334
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Säilyykö öljy?

Viesti Kirjoittaja patu »

kalle37 kirjoitti:
patu kirjoitti:Täytyypi kysäistä Shellin edustajalta, kun taas samassa pöydässä istutaan loppuvuonna lounaan merkeissä..

Jussille vielä sen verran tuosta laitteisiin panostamiseen ja mitä yhteistyöhön tulee ison öljyn toimittajan kanssa, niin heidän ja laitevalmistajan(en) ohjeiden mukaan toimitaan .. Luuletko ettei panosteta/huolleta ajallaan (suodattimista ja indikaattoreiden hankkimiseen asti) omia laitteitamme tämänkin kokoisessa yhtiössä missä minäkin työskentelen. Ei ainakaan rahasta ole ollut minun aikana kiinni vaan, että laitteet toimivat kuten kuuluvat...
Juu mutta älä mene suosittelemaan vääriä öljyjä väärään paikaan :wink:

Viittaan 32 tilalle ehdottamaasi 46:sta
Ei tietenkään. Näkemättä ja tuntematta konetta sen tarkemmin, kunhan sanoin vain :wink:
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1334
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Säilyykö öljy?

Viesti Kirjoittaja patu »

Jussi kirjoitti:
patu kirjoitti:Luuletko ettei panosteta/huolleta ajallaan (suodattimista ja indikaattoreiden hankkimiseen asti) omia laitteitamme tämänkin kokoisessa yhtiössä missä minäkin työskentelen. Ei ainakaan rahasta ole ollut minun aikana kiinni vaan, että laitteet toimivat kuten kuuluvat...
No näkeehän sen jo sinun kirjoituksistasi että ette huolla oikein... jos nesteet ovat koneessa 10v niin menee päin mäntyä näytti analyysit mitä hyvänsä. Kahden - kolmen vuoden kohdalla olisi pitänyt alkaa etsimään jo sitä mikä vika on näytteenottomenetelmässä tai näytteenkäsittelyssä kun aina vain näyttää yhtä hyvältä... toinen asia on tuo näytteiden ottaminen kerran vuodessa, voihan sitä lämpimikseen näytteitä ottaa mutta mitään kunnonvalvonnallista tietoa sillä ei saa talteen, muutenhan näytteiden kanssa puljaaminen niinkin mitättömissä öljymäärissä kuin esim 1000 l on aika turhaa kun vuoden kahden välein pitäisi säiliö kuitenkin avata tarkastusta varten ja siinä yhteydessä öljyt on aina kuitenkin järkevä vaihtaa.

... mutta ei tästä sen enempää... asiasta voi kyllä lukea vaikka Kunnossapito-lehdestä... ja samalla todeta myös sen kuinka metsässä monet konevalmistajat ja öljy-yhtiöt ovat.
En ainakaan minä ole puhunut 10v vuotta pidetty samoja öljyjä :?

"kun vuoden kahden välein pitäisi säiliö kuitenkin avata tarkastusta varten ja siinä yhteydessä öljyt on aina kuitenkin järkevä vaihtaa." ÄLÄ HITOSSA!
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Säilyykö öljy?

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Takas aiheeseen -> Moottoriöljyn säilymiseen. Onko kellään "asiantuntijoista" heittää jotain faktaa, että avattu mutta suljettu öljy ei säily? Haluan enemmän, kun jollekkin foorumille kirjoitetun yhden ihmisen mielipiteen...

Ja miten tälläisessä tapauksessa käy: Jos öljyn säilytysaika on se 2vuotta. Auton omistaja ostaa 1v 11kk vanhan öljykannun joka ei ole vielä mennyt vanhaksi. Laittaa sen autoon, jossa vaihtoväli on se 2v, poislaskettaessa öljyt onkin jo melkein 4 vuotta vanhat.
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Turbo S
"Turbo"
Viestit: 208
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 19:12

Re: Säilyykö öljy?

Viesti Kirjoittaja Turbo S »

:(
Viimeksi muokannut Turbo S, Pe Loka 23, 2009 20:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Säilyykö öljy?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Keskustelun jatkamiseksi olisi melko tärkeää, että määriteltäisiin, mitä on öljyn säilyminen.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Säilyykö öljy?

Viesti Kirjoittaja Jussi »

patu kirjoitti:En ainakaan minä ole puhunut 10v vuotta pidetty samoja öljyjä :?

"kun vuoden kahden välein pitäisi säiliö kuitenkin avata tarkastusta varten ja siinä yhteydessä öljyt on aina kuitenkin järkevä vaihtaa." ÄLÄ HITOSSA!
Sorry... se olikin Teukka, jonka työmaalla samoja öljyjä käytettiin 10v. Sinun työmaasi hommissa ei tainnut olla muuta hölmöä kuin se että näytteitä otetaan kerran vuodessa tai tarvittaessa.... mutta ei siinäkään sinällään mitään, joskus sekin on ollut ihan hyvä tapa, mutta nykyään sitä ei oikein voi edes kunnonvalvontana pitää... kerran vuodessa kerätystä tiedosta kun ei kukaan tule hullua hurskaammaksi. Siitäpä syystä sitten onkin aivan sama otetaanko näytettä vai ei... öljyt vain uusiksi säiliön pohjan puhdistuksen yhteydessä.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Vastaa Viestiin