Todennäköisesti on -94 vuosimallia, koska uuden vuosimallin valmistus alkaa kesälomien jälkeen. Vuosimalli vihjeinä voisi olla ratti malli ja onko konehuoneessa ilmamassa mittari turbolle menevässä putkessa. Akun vieressä on myös tarra, jossa on M93 tai M94 merkintä.jupasaab kirjoitti:Ettei nyt vaan ole CC-korinen kyseessä?
Tiedä näitä, mutta perässä lukee CS, ja auto on käyttöönotettu 10/93. Ja eikös CC ole ihan eri korimallia...
9000 CS 2.0T ahtojen nosto !
Re: 9000 CS 2.0T ahtojen nosto !
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: 9000 CS 2.0T ahtojen nosto !
Olet väärässä.V.J.S kirjoitti: Joo, ja 2.0t CS:ää ei ole ollut muuna kuin Trionikkina, siitä olen varma. AInakin melko varma. Siis luullakseni![]()
.

2,0t on olemassa 9000CS korilla vuosimalli 1993, konetyyppi B202S (sama kuin OG900S). Kyseessä siis ilman cooleria mutta mankkuvenalla varustettu, olikohan ahtopaine n. 0,6 bar. Ahtimena pienemmän trimmin T25.
Kyseiseen moottorin ei ole minun tiedossa lastua mutta voi olla että sellaisen kaupallisena jostain saisi. Tosin saattaisi toimia ihan hyvin lisäämällä cooleri, korvaamalla mankkuvena manuaalisella ahtopaineen säätimellä ja tarkistamalla että seos on OK. Jos ei, niin sitten LH-jettiin lastua, bensanpaineen nosto tms. kikka. Ei se pikku T25 juurikaan yli 200hv jaksa virratakkaan.
Kun nyt kyseessä on kuitenkin välijäähdyttimellä oleva malli niin kone on B204L ja Trionic 5.5:llä joka on helppo uudelleenohjelmoida (ja kyseessä on todellisuudessa vuosimalli 1994). Mankkuvenan voi lisätä joko normi T5 tai sitten samalla modata Trionic käyttämään T7 venaa. Helposti irtoaa vaikka 230hv/350Nm. YV:llä tavoittaa jos ei halua tehdä itse kyseistä uudelleenohjelmointia/modausta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9000 CS 2.0T ahtojen nosto !
Nyt täytyy perua kaikki puheet... Tarkempi tutkiminen konehuoneeseen, ja eihän se mikään välijäähdytin-versio ole, vaan putki joka menee imusarjaan, tuleekin turbolta... Anteeksi...
Syötin alustanumeron minulle neuvottuun paikkaan, ja seuraavia tietoja tuli:Model year
1993
Model series
Not specified in 1993 VIN: CS/CSE or Aero
Body style
5-door CS
Airbags
Not specified
Engine
B202 (2.0l light-pressure turbo)
Transmission
5-speed manual
Built at
Line A, Trollhattan, Sweden
Ja nyt sitten katsellaan uudelleen koko hommaa !
Syötin alustanumeron minulle neuvottuun paikkaan, ja seuraavia tietoja tuli:Model year
1993
Model series
Not specified in 1993 VIN: CS/CSE or Aero
Body style
5-door CS
Airbags
Not specified
Engine
B202 (2.0l light-pressure turbo)
Transmission
5-speed manual
Built at
Line A, Trollhattan, Sweden
Ja nyt sitten katsellaan uudelleen koko hommaa !
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: 9000 CS 2.0T ahtojen nosto !
Eli siis se jonka viestissäni ensin mainitsin. Aika onneton malli mielestäni koneen osalta mutta kyllä siihen vähän lisätehoa saa jos laitat coolerin ja nostat manuaalisesti ahtoja jollain säätimellä. Vaatii vähän harrastamista tosin.
Jos oikeasti tehoja haluaa niin vaihtaisin autoa.
Jos oikeasti tehoja haluaa niin vaihtaisin autoa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9000 CS 2.0T ahtojen nosto !
Saa siihen 1993 DI/APC-malliin stageja vaikkapa speedpartsilta. Tosin sen (stage 1/2 vai mikälie) toimivuus on kokemukseni mukaan huono.
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Re: 9000 CS 2.0T ahtojen nosto !
Saako sen verran varastaa ketjua tällainen mistään käsittämätön vakio-veijo, että mikä siinä LH:n DI/APC:n virittämisessä ja niissä ahtojen pysymisessä tai pysymättömyydessä oikein tökkii?
Onko kertakaikkiaan vain vanhojen boksien "trankut/fetit" hikoilleet ihan vain ikäänsä vai mistä on kyse?
Entä käyttämätön vakio DI/APC- laatikko tai soveltuvilta osiltaan uusittu?
Onko kertakaikkiaan vain vanhojen boksien "trankut/fetit" hikoilleet ihan vain ikäänsä vai mistä on kyse?
Entä käyttämätön vakio DI/APC- laatikko tai soveltuvilta osiltaan uusittu?
Re: 9000 CS 2.0T ahtojen nosto !
Mikä olisi halpa konsti nostaa ahtoja matalapaineturbossa ?jcarlson kirjoitti:Eli siis se jonka viestissäni ensin mainitsin. Aika onneton malli mielestäni koneen osalta mutta kyllä siihen vähän lisätehoa saa jos laitat coolerin ja nostat manuaalisesti ahtoja jollain säätimellä. Vaatii vähän harrastamista tosin.
Jos oikeasti tehoja haluaa niin vaihtaisin autoa.
Tämä oli viestiketjun ensimmäinen. Tarkoitus ei ollutkaan tehdä mitään 300hv viritelmää ongelmineen, vaan piristää konetta hieman. Elikkäs sen auton vaihdon voi tässä nyt unohtaa. Onko tässä hukkaportin tanko ?
Sitä oikeaa etsiessä...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: 9000 CS 2.0T ahtojen nosto !
Aika turha riski lähteä nostamaan ahtoja hukkaporttia ruuvaamalla tai ylipäänsäkään ennen intercoolerin asennusta. Laita vaan se kuuleri (50-100€ käytetty tonnarin IC), pistä bensalastu LH-jetin boksiin ja nosta bleedillä tms. hiukan ahtoja. Painevahdin joudut ohittamaan, että ei tule fuelcuttia, mutta jos tuo on kerran sama tekniikka kuin og900S, niin ei tartte kuin tökätä pari alipaineletkua uusiksi painevahdin ohi.jupasaab kirjoitti:Mikä olisi halpa konsti nostaa ahtoja matalapaineturbossa ?
Tämä oli viestiketjun ensimmäinen. Tarkoitus ei ollutkaan tehdä mitään 300hv viritelmää ongelmineen, vaan piristää konetta hieman. Elikkäs sen auton vaihdon voi tässä nyt unohtaa. Onko tässä hukkaportin tanko ?
Kokonaisbudjetti lienee tuossa parisataa ekeä, tehot noussee jonnekin 170-190hv tienoille.
Jos tuo pari hunttia tuntuu isolle sijoitukselle, niin ruuvaa ihmeessä hukkaporttia tiukemmalle siihen fuelcutin rajoille. Ehkä kestää (talven voi kestääkin), ehkä porsii, jolloin auto tai ainakin moottori menee vaihtoon/remppaan ja kustannukset menee "vähän" yli 200€

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: 9000 CS 2.0T ahtojen nosto !
Ja tähän kysymykseen jo vastauskin tuli. Eli laita se intercooler (n. 100e) ja sen jälkeen nosta esim. kuulajousi tms. halvalla venttilillä ahtopaine jonnekkin max 1 bar tuntumaan. Bensansyöttöä joudut todennäköisesti hieman lisäämään ja ohittamaan sen painekatkaisimen.jupasaab kirjoitti: Mikä olisi halpa konsti nostaa ahtoja matalapaineturbossa ?
Tämä oli viestiketjun ensimmäinen. Tarkoitus ei ollutkaan tehdä mitään 300hv viritelmää ongelmineen, vaan piristää konetta hieman. Elikkäs sen auton vaihdon voi tässä nyt unohtaa. Onko tässä hukkaportin tanko ?
Jos tuo on liian hankalaa ja kallista niin unohda koko juttu tai ota hukkaportin letku irti.
Hukkaportin tangon ruuvaaminen on turhaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9000 CS 2.0T ahtojen nosto !
On noissa autohommissa vähän peukalo keskellä kämmentä, eikä paikkaakaan. Raha ei nyt ole este, hankalaksi homman tekee osaamattomuus ja paikan puute. Eli täytyy ostella niitä palikoita, ja sitten etsiä laittaja 

Sitä oikeaa etsiessä...
Re: 9000 CS 2.0T ahtojen nosto !
"halvalla lisää tehoa" tarkoittaa yleensä jossain määrin itse tekemistä. Nyt kun raha ei sitten kuulemma olekaan este, niin vie pajalle ja sano paljonko haluat tehoa 

Re: 9000 CS 2.0T ahtojen nosto !
Välijäähyn asennus ei ainakaan ole kovin vaikea toimenpide tehdä itse. Joku kiina ic vois olla hyvä vaihtoehto?
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Re: 9000 CS 2.0T ahtojen nosto !
Eli täytyy ostella niitä palikoita, ja sitten etsiä laittajaHessu kirjoitti:"halvalla lisää tehoa" tarkoittaa yleensä jossain määrin itse tekemistä. Nyt kun raha ei sitten kuulemma olekaan este, niin vie pajalle ja sano paljonko haluat tehoa

Osien hankinnalle ei ole esteitä, rahallisesti. Asun kotkassa, ja en tiedä täällä sellaista "pajaa"... ?

Sitä oikeaa etsiessä...
Re: 9000 CS 2.0T ahtojen nosto !
Laitoin YV:n.