Sähkölasien toiminta

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Blade
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Su Marras 18, 2007 12:17
Paikkakunta: Vantaa

Sähkölasien toiminta

Viesti Kirjoittaja Blade »

Kuuluisiko etummaisten ovien sähkölasien nousta automaattisesti ylös painettaessa katkaisijaa lyhyt aikaisesti? Nyt lasit menevät alas normaalisti painamalla avausta kerran, mutta laseja nostettaessa pitää katkaisijaa pitää pohjassa kokoajan.

Saako tuota arsyttävää asiaa korjattua esim. techin avulla?
9-3 2,0t MY01,
9-5 2,3T Aero Wagon MY00
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Sähkölasien toiminta

Viesti Kirjoittaja peinu »

Ei kuulu, eikä saa. Valitan.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Sähkölasien toiminta

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Tässäkin lienee joku turvallisuusajattelu taustalla, ettei kaiken maailman tm:n testaajatumpelot saa jätettyä esim. päätään väliin sulkiessaan ikkunaa.
Aihetta sopivasti sivuten: ensimmäisissä avensiksissa, joissa etuikkunat toimivat sähköllä, oli ainoastaan kuskin puolella tuo automatiikka. Toinen puoli toimi perinteisesti nappia pohjassa pitämällä. Tarina ei kerro logiikkaa tämän ajatuksen taustalla..
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Sähkölasien toiminta

Viesti Kirjoittaja SS »

Huomautettakoot, ettei painalluksen pituus alaspäinkään laskiessa vaikuta mitään. Nupissa on selkeä pykälä jonka yli painamalla lasi menee alas asti. Ylöspäin ei tuota pykälääkään tunnu :(
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
ballantine
"Aero"
Viestit: 426
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41

Re: Sähkölasien toiminta

Viesti Kirjoittaja ballantine »

WIS sanoo, että: "Ikkunat voidaan nostaa tai laskea täysin yhdellä katkaisimen painalluksella, tai vähän kerrallaan lyhyillä, alle 0,4 s kestävillä painalluksilla."

Tuossahan on ainakin kolme virhettä. Ensinnäkin ikkunat voidaan siis ainoastaan laskea yhdellä painalluksella kun katkaisin siis painetaan pohjaan asti pykälän yli. Toiseksi tuo koskee vain etuikkunoita. WIS:n tekstistä saa kuvan että koskisi takaikkunoitakin. Ja kolmanneksi mihin nuo "lyhyet, alle 0,4 s kestävät painallukset" liittyvät? Ikkunathan nousevat/laskevat juuri sen ajan kun painiketta pitää pohjassa/nostettuna.
Saab 9-3 SE 2,0i '98
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Sähkölasien toiminta

Viesti Kirjoittaja SS »

Onkos nuo nupit ja logiikka sitten samanlaisia kaikissa NG900/OG9-3 -malleissa?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: Sähkölasien toiminta

Viesti Kirjoittaja saabracing »

avossa voi ohjata kaikkia ikkunoita yhtaikaa samalla erillisellä napilla :lol:
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Sähkölasien toiminta

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Automaattinen ikkunat ylös-toiminto edellyttää puristussuojaa, ja tällaista ei löydy wanhemmista saabeista.

9-3 SS/SC:ssä tämän toiminnon sai lisävarusteena, ja muistelisin että lasinosturin moottorissa on lisäantureita jos tämä toiminto löytyy (ohjauskytkimien eron lisäksi), eli näissäkään kyseessä ei ole pelkästään ohjelmoitava ominaisuus.
9-5 kannasta en tiedä midn.

Tietenkin, näppärä kaveri rakentaa itse ohjauksen joka nostaa ikkunat yhdellä painalluksella, oli sitten sormia välissä tai ei :wink:

Ja WIS on oikeassa, yhdellä painalluksella/nostolla ikkunat menevät alas/ylös, pitää vain pitää nappia painettuna riittävän kauan, sen yhden kerran.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Vastaa Viestiin